Zaftig Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 For noe tull Erna Solberg kommer med, populist så det holder, Jødene minner om Jødene på 30-tallet. Men ingen politikere snakker om det, fordi er så få Jøder og mange Muslimer i Norge bryr ingen av de makt kåte politikerne seg om det. Det er mer hat mot Jøder i Norge enn mot muslimer! På dette forumet har vi fått kjenne på det altfor godt. Her inne og ellers også så er det et større hat mot muslimer enn jøder... Etter det jeg har sett rundt om kring. Du har åpenbart ikke vært her tidligere i år, eller lest nok på oppslagstavlen. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Men før dette.... Før disse årstallene, så var det nok mer eller mindre i mildere former fra statens side. Dersom den norske stat blir kuppet av Høyreekstreme grupper, så vil vi kanskje gå mot det samme.... Før det så fikk nasjonalsosialistene, et parti som var mer ekstrem enn Norgespatriotene, 43.9% av stemmene og klart vant valget. Uttalelsen til Erna Solberg er helt historieløst. Men det kan jo gå mot det i norge også, dersom de ekstreme folka klarer å kuppe staten og staten tar i bruk militærmakt og sender muslimene i konsentrasjonsleire...? Jeg tror ikke de vil være så ekstreme, men jeg tror de sender alle muslimer på hue og ræva ut av landet slik at de som blir kastet ut blir halshugget i hjemlandet i stedet for gassing her hjemme.... noe i den duren der... Hehe, kanskje jeg er litt ekstrem i meningene mine nå? hehe, vel, bare å argumentere i mot =) Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Jeg ser definitivt poenget til Erna Solberg, akkurat som jødene så har man veldig lett for å generalisere utifra enkelt tilfeller. Et godt eksempel på dette er The Sun sin forside dagen etter 22/7, her har man bare antatt at terroristen var muslim og at det var en organisasjon som stod bak, uten å sjekke fakta. Selv om muslimer idag ikke får kjenne på den samme behandlingen, fysisk sett, som jødene fikk på 30-tallet, det er fortsatt en betydelig forskjell, så merker man det godt i retorikken og ordbruken. Jeg vil tørre å påstå at muslimer sannsynligvis er den minst likte gruppen vi har i samfunnet vårt. The Sun forside, 23.juli. Det er en stor forskjell mellom å bli mislikt og hva jødene opplevde på 1930-tallet 1933 Jødiske butikker og leger blir boikottet Jøder får ikke lov til å jobbe i staten 1935: Jøder får ikke lov til å være i militæret Anti-jødisk propaganda dukket opp Det ble ulovelig å gifte seg med en jøde Jøder er ikke statsborgere lenger, selv de som var en kvart jøde 1936: Jøder blir bannet fra alle profesjonelle jobber Og jeg ser egentlig ingen grunn til å forsette. Sammenligningen er på trynet og helt historieløst. Det gir meg mindre lyst til å stemme Høyre, men det er ingen gode alternativer. Nå påstod jeg aldri at behandlingen muslimer ser idag er den samme som jødene fikk, det er heller ikke poenget til Erna Solberg. Åpenbart så er det store forskjeller på de to hendelsene, man har heldigvis ikke kommet til et slik punkt når det gjelder muslimer. Når man ser på behandlingen jødene fikk på 30-tallet, så har jo det en forhistorie, man hoppet ikke rett på slike tiltak som tyskland innførte. Det hele startet men kritikk og etterhvert reglerett hetsing. Poenget mitt er uansett at det er likhetstrekk i ordbruk og argumenter som blir brukt. Det har etterhvert kommet mange nettsider, norske og utenlandske som går svært langt i sin kritikk av muslimer, det er ikke lenger ikke snakk om at man bare blir mislikt. men at man i noen tilfeller blir hetset. - Bli kvitt muslimene, uansett metode 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 For noe tull Erna Solberg kommer med, populist så det holder, Jødene minner om Jødene på 30-tallet. Men ingen politikere snakker om det, fordi er så få Jøder og mange Muslimer i Norge bryr ingen av de makt kåte politikerne seg om det. Det er mer hat mot Jøder i Norge enn mot muslimer! På dette forumet har vi fått kjenne på det altfor godt. Her inne og ellers også så er det et større hat mot muslimer enn jøder... Etter det jeg har sett rundt om kring. Du har åpenbart ikke vært her tidligere i år, eller lest nok på oppslagstavlen. Det er meget mulig. Nei, har ikke vært her så aaalt for lenge nei. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Per dags dato, driter jeg i NATO, og mener at vi helt sikkert hadde klart oss uten.. : ) Men som sagt, vet jeg lite om nato, og alt for lite til å kunne uttale meg om det ordentlig.. Enig om du ser statisk på samfunnet. Vi hadde vel knapt nok greidd oss i en krig med island uten hjelp fra andre. Historisk har svensker og dansker herjet med oss som de ville. Endret 4. august 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Jeg ser definitivt poenget til Erna Solberg, akkurat som jødene så har man veldig lett for å generalisere utifra enkelt tilfeller. Et godt eksempel på dette er The Sun sin forside dagen etter 22/7, her har man bare antatt at terroristen var muslim og at det var en organisasjon som stod bak, uten å sjekke fakta. Selv om muslimer idag ikke får kjenne på den samme behandlingen, fysisk sett, som jødene fikk på 30-tallet, det er fortsatt en betydelig forskjell, så merker man det godt i retorikken og ordbruken. Jeg vil tørre å påstå at muslimer sannsynligvis er den minst likte gruppen vi har i samfunnet vårt. The Sun forside, 23.juli. Det er en stor forskjell mellom å bli mislikt og hva jødene opplevde på 1930-tallet 1933 Jødiske butikker og leger blir boikottet Jøder får ikke lov til å jobbe i staten 1935: Jøder får ikke lov til å være i militæret Anti-jødisk propaganda dukket opp Det ble ulovelig å gifte seg med en jøde Jøder er ikke statsborgere lenger, selv de som var en kvart jøde 1936: Jøder blir bannet fra alle profesjonelle jobber Og jeg ser egentlig ingen grunn til å forsette. Sammenligningen er på trynet og helt historieløst. Det gir meg mindre lyst til å stemme Høyre, men det er ingen gode alternativer. Hun understreker at muslimer i dag ikke får den samme brutale behandlingen som jødene fikk, men mener likevel at den ekstreme hetsen av muslimer har klare likhetstrekk med jødehatet. Slik jeg leser det, tenker Erna på hetsen muslimene opplever, og sammenligner overhodet ikke den norske stats behandling av muslimer med Nazi-Tysklands behandling av jøder. Det er en ganske vesentlig forskjell. Det er veldig tydelig at det er mye regelrett hat rettet mot muslimer i dagens Norge, og det er en farlig utvikling. Mens det er helt legitimt å være for mindre innvandring, er det veldig skadelig når grupper i et samfunn begynner å hate hverandre. Endret 4. august 2011 av LucarioX 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Erna har fått pluss i boka hos meg (selv om jeg nok aldri vil stemme høyre). Så du tar ikke den svært negative kommentar fra Jødene selv med i beregningen? Hvorfor skal jødene trekkes inn i alle slike sammenhenger og situasjoner? Mona Levin påpekte at der er personer som trekker Jødene til ansvar for det som skjedde i USA 01.08.11. Derfra er vel ikke veien lang til å trekke den samme konklusjonen her. Endret 4. august 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Men det kan jo gå mot det i norge også, dersom de ekstreme folka klarer å kuppe staten og staten tar i bruk militærmakt og sender muslimene i konsentrasjonsleire...? Jeg tror ikke de vil være så ekstreme, men jeg tror de sender alle muslimer på hue og ræva ut av landet slik at de som blir kastet ut blir halshugget i hjemlandet i stedet for gassing her hjemme.... noe i den duren der... Hehe, kanskje jeg er litt ekstrem i meningene mine nå? hehe, vel, bare å argumentere i mot =) Folk ønsker ikke å kaste muslimer ut av landet, fordi de ønsker dem døde. Og de færreste av dem vil dø om de blir sendt til hjemlandet. Det er bare noe de sier. Om de har politiske problemer kan de dra til et annet uland. Grunnen til at noen folk ønsker å sende ut muslimene, er fordi de ikke liker å ha dem rundt seg. De færreste ønsker å kaste dem ut som allerede er her, de ønsker bare begrense innvandringen. Det minner lite om jødehat hvor man tror jødene er der for å ta dem. Faktisk jødehat er et større problem i Oslo enn muslimhat. Dette har en undersøkelse fra Oslo kommune vist. Andelen elever som oppgir at de er utsatt for negative hendelser på grunn av sin religion to-tre ganger i måneden eller mer Jødedom: 33,3 prosent Annet: 6,9 prosent Islam: 5,3 prosent Hinduisme: 2,5 prosent Kristendom: 2,2 prosent Ingen religion/tro: 1,6 prosent http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/article195717-9991.html 5 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Men det kan jo gå mot det i norge også, dersom de ekstreme folka klarer å kuppe staten og staten tar i bruk militærmakt og sender muslimene i konsentrasjonsleire...? Jeg tror ikke de vil være så ekstreme, men jeg tror de sender alle muslimer på hue og ræva ut av landet slik at de som blir kastet ut blir halshugget i hjemlandet i stedet for gassing her hjemme.... noe i den duren der... Hehe, kanskje jeg er litt ekstrem i meningene mine nå? hehe, vel, bare å argumentere i mot =) Folk ønsker ikke å kaste muslimer ut av landet, fordi de ønsker dem døde. Og de færreste av dem vil dø om de blir sendt til hjemlandet. Det er bare noe de sier. Om de har politiske problemer kan de dra til et annet uland. Grunnen til at noen folk ønsker å sende ut muslimene, er fordi de ikke liker å ha dem rundt seg. De færreste ønsker å kaste dem ut som allerede er her, de ønsker bare begrense innvandringen. Det minner lite om jødehat hvor man tror jødene er der for å ta dem. Faktisk jødehat er et større problem i Oslo enn muslimhat. Dette har en undersøkelse fra Oslo kommune vist. Andelen elever som oppgir at de er utsatt for negative hendelser på grunn av sin religion to-tre ganger i måneden eller mer Jødedom: 33,3 prosent Annet: 6,9 prosent Islam: 5,3 prosent Hinduisme: 2,5 prosent Kristendom: 2,2 prosent Ingen religion/tro: 1,6 prosent http://www.utdanning...95717-9991.html Okei. Et MEGET godt svar. Jeg er enig med deg og de som måtte mene det samme om innvandringspolitikken. Mener at man burde begrense inntaket, og heller begynne å legge til rette for dem som allerede er her i landet etc.. Det jeg mente over var derimot, dersom ekstreme(!) grupper kuppet staten... Jeg mente høyreekstreme autoritære grupper.. Som for eksempel Demokratene eller SIAN, NDL, eller noe i den duren der.... Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Slik jeg leser det, tenker Erna på hetsen muslimene opplever, og sammenligner overhodet ikke den norske stats behandling av muslimer med Nazi-Tysklands behandling av jøder. Det er en ganske vesentlig forskjell. Det er veldig tydelig at det er mye regelrett hat rettet mot muslimer i dagens Norge, og det er en farlig utvikling. Mens det er helt legitimt å være for mindre innvandring, er det veldig skadelig når grupper i et samfunn begynner å hate hverandre. Hetsen jøder fikk, har de fått siden tidenes morgen. Utspill om at man skal kaste ut jødene, ta fra dem rettighetene deres kom i 1920. Allerede da, var hetsen klart sterkere enn hetsen muslimer får. Hadde hun sammenlignet med 20-tallet kunne hun ha hatt noe kredibilitet. Det er greit å være opptatt av en farlig utvikling. Jeg har nevnt flere ganger at det kommer til å bli store konflikter mellom etniske nordmenn og muslimer, men de færreste har tatt det seriøst. Problemet er at sammenligningen hennes er så på trynet at det er dypt fornermende. 3 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Så du tar ikke den svært negative kommentar fra Jødene selv med i beregningen? Jo det gjør jeg. Alt jeg sier er at det er likheter i holdninger hos enkelte. Nå skal det også sies at det er ingen samlet talsmann for jøder. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Bare for å være sikker på at jeg ikke stemmer på Høyre etter DLD så kommer Erna nå med dette. Må vel opprette et eget parti snart. 2 Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Slik jeg leser det, tenker Erna på hetsen muslimene opplever, og sammenligner overhodet ikke den norske stats behandling av muslimer med Nazi-Tysklands behandling av jøder. Det er en ganske vesentlig forskjell. Det er veldig tydelig at det er mye regelrett hat rettet mot muslimer i dagens Norge, og det er en farlig utvikling. Mens det er helt legitimt å være for mindre innvandring, er det veldig skadelig når grupper i et samfunn begynner å hate hverandre. Hetsen jøder fikk, har de fått siden tidenes morgen. Utspill om at man skal kaste ut jødene, ta fra dem rettighetene deres kom i 1920. Allerede da, var hetsen klart sterkere enn hetsen muslimer får. Hadde hun sammenlignet med 20-tallet kunne hun ha hatt noe kredibilitet. Det er greit å være opptatt av en farlig utvikling. Jeg har nevnt flere ganger at det kommer til å bli store konflikter mellom etniske nordmenn og muslimer, men de færreste har tatt det seriøst. Problemet er at sammenligningen hennes er så på trynet at det er dypt fornermende. Erna sier at "Måten ekstreme, antiislamske grupper omtaler muslimer på i dag, ligner måten ekstreme antisemittiske grupper omtalte jøder i tiårene som førte opp til andre verdenskrig". Det er vel ingen tvil om at det i dagens Norge eksisterer ekstreme grupperinger som snakker om muslimer på en måte som ligner måten nazistene snakket om jøder? Du nevnte rasistiske lover nazistene innførte, men ingen har så vidt jeg kan se sammenlignet den norske stats behandling av muslimer med Nazi-Tysklands behandling av jøder. Det er, slik jeg ser det, snakk om at retorikken til enkelte grupper kan ligne nazistenes. I tilegg har hver og en av oss et ansvar i å tenke over hva vi sier i vårt daglige virke, så det ikke blir legitimt å hate muslimer på samme måte som jødene ble hatet på tredve og førtitallet. Selvom situasjonen til jødene var mer ekstrem før krigen, er det viktig å ordlegge seg på en måte som ikke bygger opp under hat og konflikter. Historien har jo vist at det er farlig. 1 Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Folk ønsker ikke å kaste muslimer ut av landet, fordi de ønsker dem døde. Og de færreste av dem vil dø om de blir sendt til hjemlandet. Det er bare noe de sier. Om de har politiske problemer kan de dra til et annet uland. Og når har du påberopt deg som den allvitende som kan snakke på vegne av andre? Hvordan vet du hvorfor andre ønsker å kaste ut muslimer ut av landet? Og hvordan vet du at færreste av dem vil dø om dem bli sendt til hjemmelandet? Er det kun fordi du har slike preferanser, og går dermed ut i fra at dine preferanser bør være standarden for alle andre? Gang på gang snakker du på vegne av andre, og kommer med påstander som du behandler som ren fakta, når du egentlig ikke har kildegrunnlag for uttalelsen. Grunnen til at noen folk ønsker å sende ut muslimene, er fordi de ikke liker å ha dem rundt seg. De færreste ønsker å kaste dem ut som allerede er her, de ønsker bare begrense innvandringen. Here we go again, nok en gang snakker mr. Camlon på vegen av andre, og nok en gang kommer han med påstander som han ikke har kildebelegg for. Jeg begynner å lure på om du ikke er noe mer enn et simpelt troll. Faktisk jødehat er et større problem i Oslo enn muslimhat. Dette har en undersøkelse fra Oslo kommune vist. Jeg kunne ikke finne tall som du presenterte i linken som du postet. Dette er også noe som du har gjort flere ganger på forumet, dvs. du referer til link som ikke inneholder informasjon som du har fremstilt i selve innlegget. Hvis vi går ut i fra at dine tall er reelle, så er det flere svakheter med denne rapporten. For det første er rapporten en meget begrenset rapport, og ikke representativ for hele landet. Det er kun skoler i Oslo som er blitt involvert i rapporten, og kunne klasser fra 8-10 trinn. Av totalt 48 skoler og 14 456 elever ble det trukket et tilfeldig utvalg av 2/3 av klassene, til sammen 7212 elever. Svarprosenten ble 78 %. Tatt i betraktning at Norge består av mye mer enn bare Oslo og skoleelever, så er dette meget svak rapport sett ut i fra standarden i forhold vitenskapelig metode. I tillegg til disse svakheter så har rapporten tatt i beregning begrepet ”jøde” som en form for hets, noe som ikke nødvendigvis er oppfattet som hets blant mange – også blant jøder selv. Faktisk svarte hele 51,5 prosent av elevene at ordet «jøde» har blitt brukt til å beskrive noe negativt. Til TS: Erna Solberg har mye rett i det hun sier. Man må holde tungen i munn og ikke feilsitere Erna i dette tilfellet; Erna sier ikke at muslimer i dag utsettes fra REGIMET for det samme som jøder ble utsatt på 30-tallet. Det hun sier, og jeg siterer hun, er følgende: ”Måten ekstreme, antiislamske grupper omtaler muslimer på i dag, ligner måten ekstreme antisemittiske grupper omtalte jøder i tiårene som førte opp til andre verdenskrig”. Solberg understreker at muslimer i dag ikke får den samme brutale behandlingen som jødene fikk, men mener likevel at den ekstreme hetsen av muslimer har klare likhetstrekk med jødehatet. Slik sett har Erna rett; historisk sett er det mange felles trekk mellom dagens situasjon i forhold til muslimer med jødehetsen fra 30-tallet. Muslimer er blitt utpekt som fiende nr en hos mange, på lik linje som jøder var utpekt på 30-tallet. Muslimer får skylden for det meste i dag, blant annet skylden for økende arbeidsledighet og finanskrisen, og er utsatt for konspirasjonsteorier om at de er i ferd med å ”kuppe” hele verden. Alt dette er ingredienser som vi kjenner til i forhold til det som skjedde med jøder på 30-tallet. Eneste som er forskjell er at det hele ikke har, enda, kumulert i genocid over muslimer, slik som det skjedde med jøder på 40-tallet (når jeg tenker meg litt så har det skjedd hvis vi tar til etterretning genocidet begått over muslimer i Bosnia). Vi må aldri glemme at forløpet til Holocaust var nettopp hetsen av jøder grunnet i konspirasjonsteorier, mistenkeliggjøring, fordeling av skylden for alt det gale som skjedde, og stigmatisering av jøder på arbeidsplasser, i skolen, på gaten, osv. Alle elementer som vi ser i dag i forhold til muslimer. Spesielt var dette meget synlig i etterkant av terroren begått den 22. juli, der mange muslimer var utsatt for meget alvorlige episoder av diskriminering, hetsing, utskjelling, osv. Dette problemet er i mye større omfang enn Camlon prøver å bagatellisere her (som sagt mange ganger før: fyren bor jo ikke i Norge en gang, men likevel snakker konstant på vegne av alle nordmenn). Uttalige mange ganger, og i ganske lang tid nå (for det meste siden 9/11 og det harde propaganda kjøret mot muslimer fra USA), har jeg opplevd at flere av muslimer har blitt trakassert, utskjelt, hetset, mistenkeliggjort, diskriminert i jobb sammenheng og på skole, og i mange tilfeller utsatt for grov vold – alt dette uten at saker har kommet frem i medier eller at politiet har reagert på hendelsen. Situasjonen har i mange tilfeller vært så ille at det har fremkalt stor fortvilelse hos meg, ikke minst fordi muslimer som har blitt utsatt for dette har vært lovlige borgere av dette landet uten ei skramme på rullebladet. Dermed er jeg glad for at Erna står nå frem og advarer mot en farlig utvikling. Endret 5. august 2011 av statsviter 9 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Jeg ser ingen vits i å svare på det sinte innlegget ditt. Du babler om kildekritikk, men du er helt elendig med kilder selv. Jeg har sett deg tidligere bruke nationmaster som kilde, og du fikk ikke med deg at kilden din ikke kompanserte for folketall. Dermed var USA verst i klassen. Eller, hvordan du svarte at Luftbor er en Armener og derfor er argumentene hans verdiløse. Du visste ingenting om at han var Armener, og det er forsatt et dårlig argument. Derimot, du kritiserer meg for si hva mange innvandrerkritikere føler uten å henvise til kilder. Hva med å sette like standarer for deg selv? Luftbor Statsviter diskusjon Man kan ikke intervjue alle elevene i hele Oslo. Det er en vanlig del av den vitenskapelige metode å plukke ut en tilfeldig gruppe til å representere populsjonen. Det er ingenting galt i det, det er bare du som ikke liker å høre sannheten, fordi det ikke passer inn i ditt verdensbilde. Jeg sa forresten at det var mer diskriminering mot jøder i Osloskolene. Jeg sa ingenting om Norge. Over til noe annet. Plusser du deg selv? Iløpet av 30 sekunder 3-4 minutter etter at du postet så fikk du to plusser. Dette er langt ifra første gangen jeg har sett deg få nøyaktig to plusser nesten umidelbart etter du har postet. Endret 5. august 2011 av Camlon 7 Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Jeg ser ingen vits i å svare på det sinte innlegget ditt. Selvfølgelig gjør du ikke det når du har gått tom for rasjonelle argumenter, og når du blir stilt opp mot veggen. Du hadde nok forsvart deg hvis du hadde hatt noe å forsvare deg med. Du babler om kildekritikk, men du er helt elendig med kilder selv. Jeg, i motsetning til deg, bruker å hevnvise til kilder i det minste. Du, derimot, kommer med en rekke påstander som du ikke henviser til kilder i det hele tatt – fordi kilder for dine påstander finnes ikke. Hva gjør du da? Jo, du begynner å snakke off topic slik som du gjør her, og slik som du alltid gjør når du mangler rasjonelle argumenter. Jeg har sett deg tidligere bruke nationmaster som kilde Nationmaster er god kilde i forhold til hva folk ellers bruker på dette forumet. Du bruker wiki som kilder, men kritiserer meg for bruk av Nationmaster – snakke om å skyte seg selv i foten. Eller, hvordan du svarte at Luftbor er en Armener og derfor er argumentene hans verdiløse. Faktumet er at Luftbor var en armener, og temaet handlet nettopp om armenere. Som nr to; jeg sa aldri at hans argumenter var verdiløse. Det jeg sa var at han ikke kan forvente seg å bli vurdert objektiv og troverdig nettopp fordi han var armener selv, i forhold til temaet som ble diskutert. Men selvsagt; du vrir på alt andre sier, og igjen snakker du off topic når du mangler argumenter. Nok et bevis. Du visste ingenting om at han var Armener Det gjorde jeg så til de grader. Jeg visste at han var armener lenge før den omtalte diskusjonen, blant annet gjennom at han selv innrømte at han var armener. Men nok en gang må jeg svare på spørsmål som er off topic - dvs. alt er som vanlig når man snakker med Camlon. Hva vil du snakke om nå? Hva jeg spiser til forkost, og hvilken farge har jeg på kjøkkengardiner?? Man kan ikke intervjue alle elevene i hele Oslo. Det er en vanlig del av den vitenskapelige metode å plukke ut en tilfeldig gruppe til å representere populsjonen. Gruppen var ikke representativ i forhold til formålet med undersøkelsen, den var for selektiv, for liten, og for begrenset rent geografisk. I tillegg var ikke tallene representert i linken du ga oss. Dvs. alt var feil med dette. Over til noe annet. Plusser du deg selv? Iløpet av 30 sekunder 3-4 minutter etter at du postet så fikk du to plusser. Dette er langt ifra første gangen jeg har sett deg få nøyaktig to plusser nesten umidelbart etter du har postet. Nok en gang off topic, nok en gang personrelatert, nok en gang mistenkeliggjøring, og nok en gang uten bevis. Akkurat som jeg ikke skulle ha noe annet å gjøre enn å plusse meg selv. Du har seriøst store komplekser når det gjelder dette forumet, fordi du tar det alt for seriøst. Jeg kunne ikke gitt meg mer f… i hva folk mener om mine utsagn, og om de gir utrykk for det gjennom dette systemet. Disse plusser er noe som jeg ikke kontrollerer. Mange av mine innlegg har over 20 pluss – mener du da at jeg har 20 andre kontoer på dette forumet!? Dette er et forum der medlemmer er anonyme, og jeg har ingen behov å skape meg et renomè eller ivareta rykte her. Jeg velger å tolke dette som enda et tåpelig forsøk fra din side å ro deg unna når du blir stilt inn til veggen med rasjonelle argumenter. Nå er jeg ferdig å snakke off topic, og hvis du ikke har noe mer som er tilknyttet temaet, har jeg ingen behov å diskutere dette tøvet ditt. Endret 5. august 2011 av statsviter 7 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 For noe tull Erna Solberg kommer med, populist så det holder, Jødene minner om Jødene på 30-tallet. Men ingen politikere snakker om det, fordi er så få Jøder og mange Muslimer i Norge bryr ingen av de makt kåte politikerne seg om det. Det er mer hat mot Jøder i Norge enn mot muslimer! På dette forumet har vi fått kjenne på det altfor godt. Er det virkelig det? Jeg følger vel dette forumet like godt som noen annen, og det er virkelig ikke inntrykket jeg sitter igjen med. Mens det for nesten alle er viktig å differensiere mellom Israel og jøder, er det veldig, veldig, veldig mange som drar den øyeblikkelige koblingen mellom terrorisme og muslimer. 1 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Det skal også sies at det fort trekkes koplinger mellom Jøder/Zionister og terror. 9/11 er en av konspirasjonsteoriene, 22/7 i Norge er en annen. Det har faktisk gått så langt at "jøde" er et skjellsord i hovedstaden. Jøder er meget ofte målet for politisk propaganda, spesielt fra norske aviser. 1 Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 For noe tull Erna Solberg kommer med, populist så det holder, Jødene minner om Jødene på 30-tallet. Men ingen politikere snakker om det, fordi er så få Jøder og mange Muslimer i Norge bryr ingen av de makt kåte politikerne seg om det. Det er mer hat mot Jøder i Norge enn mot muslimer! På dette forumet har vi fått kjenne på det altfor godt. Er det virkelig det? Jeg følger vel dette forumet like godt som noen annen, og det er virkelig ikke inntrykket jeg sitter igjen med. Mens det for nesten alle er viktig å differensiere mellom Israel og jøder, er det veldig, veldig, veldig mange som drar den øyeblikkelige koblingen mellom terrorisme og muslimer. Det er veldig veldig mange som trekker koblinger mellom Jøder og Israel, jeg tror ikke jeg kan nevne navn, men du vet nok det bedre enn meg. Ikke bare på dette forumet men ute i livet er det tabu å snakke dritt om Muslimer, men Jøder? de er det bare å kødde med hele tiden. Jeg husker på ungdomskolen hadde vi en lærer som sa å si negative ting om Islam var rasistisk, men han kom fort med vitser om Holocaust og Jøder. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Erna posisjonerer seg, i likhet med alle de andre partiene, i klar opposisjon til Breivik. Som jeg forutsa (ja det skal gnis inn) ville episoden med Breivik føre til at det ble lite politisk gangbart å ta opp problemer knyttet til innvandring. Hvor har det f.eks. blitt av Tybring-Gjedde og hans innlegg? De var skarpe, men helt legitime. Jeg synes det er bekymringsverdig, for det er ikke sånn at problemene med innvandring forsvant etter 22/7, de blir bare ikke snakket om. Jeg er redd for at det kan ha blitt skapt et rom der disse problemene får balle på seg ytterligere. For noe tull Erna Solberg kommer med, populist så det holder, Jødene minner om Jødene på 30-tallet. Men ingen politikere snakker om det, fordi er så få Jøder og mange Muslimer i Norge bryr ingen av de makt kåte politikerne seg om det. Det er mer hat mot Jøder i Norge enn mot muslimer! På dette forumet har vi fått kjenne på det altfor godt. Hvorfor skal man hate noen av dem? Å hate er bortkastet tid. Det er gjerne slik at hater man jøder så elsker man muslimer, og omvendt. Problemet er ikke om man hater den ene eller den andre, men at man blir presset til å posisjonere seg i utgangspunktet. Jeg har selv ingenting imot verken muslimer, arabere, jøder eller staten Irael, men det er et utrolig vanskelig standpunkt å holde fordi man blir utsatt av press fra begge sider. Når alt kommer til alt synes jeg allikevel det er mye lettere å være Palestina-sympatisør enn Israel-sympatisør; å gå rundt med et palestinaskjerf er nokså hverdagslig men går du med symboler som "røper" deg som jøde og/eller Israel-venn er det plutselig veldig kontroversielt. Dette er ikke ytringsfrihet og vi trenger virkelig større aksept for å støtte Israel for å ivareta ytringsfriheten. Jeg merker selv at jeg ville vært litt redd for å gå rundt med f.eks. en synlig davidsstjerne, og sånn skal det ikke være. Forøvrig tommel opp for Friedman. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå