Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Høyre-leder Erna Solberg mener muslimer blir hetset på samme måte som jødene ble det på 30-tallet. Hun ber nordmenn ta et oppgjør med hverdagsrasismen. Da Solberg så bildet av terroristen Anders Behring Breivik, kjente hun ham igjen. Terroristen har bodd i hennes nabolag i 14 år, og gått på samme skole som hennes egne barn. Nå ber Høyre-lederen nordmenn om å ta et oppgjør med hverdagsrasismen vi ser på nært hold rundt oss: I arbeidslivet, på utesteder og på internett. - Måten ekstreme, antiislamske grupper omtaler muslimer på i dag, ligner måten ekstreme antisemittiske grupper omtalte jøder i tiårene som førte opp til andre verdenskrig, sier Høyre-lederen til VG. Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10089287 Se også: http://www.fvn.no/nyheter/innenriks/article889445.ece Artiklen ble diskutert på NrK2 hvor http://no.wikipedia.org/wiki/Mona_Levin tar sterk avstand fra sammenligningen og mener at Jødene ikke skal trekkes inn som sammenligningsgrunnlag i tide og utid. Universitetslektor i historie, Jorun Sem Fure er delvis enig med Mona Levin. Lenker til ting Jorun Sem Fure har skrevet: http://www.apollon.uio.no/vis/art/2007_2/Artikler/naziprofessorer http://www.krigshistorie.net/GammeltNyttOmKrigen.html Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Det hørtes da veldig ektremt ut, mens visse folk på dette forumet kanskje minner meg om hitler og co, kan du ikke sammenligne muslimers rolle i norge som jødenes i tyskland på 30 tallet Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Kadra Yusuf reagerer også sterkt på uttalelsen. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Hørtes ut som om dette er en del av propagandamaskinen, Erna prøver rett og slett å kjøpe seg noen muslimske stemmer. Det er min oppfatning av dette. 1 Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Så at Høyre hadde tapt 1/5 av stemmene ved siste meningsmåling til AP. Så der vel disse som skal hankes tilbake. Neste er vel at politiske ledere har sex på åpen gate for å sanke stemmer. Men greit, Erna om dèt, hun får først ta seg selv i nakken og stramme seg selv opp til neste innvandrerdebatt. Regner med at vi får flere slike utspill i takt med hvordan meningsmålinger slår ut for de enkelte partier. I min kommune skal jeg ta opp dette og stille dette spørsmål til Høyres listetopper. Vi er knapt over 7000 i kommunen og jeg skal vise til Erna Solbergs utsagn og spørre de om hva de har tenkt å gjøre med Muslimhetsen i min kommune. Regner med det forsvinner noen 10-talls stemmer uansett hvordan de vrir og vrenger på seg, de lokale politikere. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Jeg har vel hatt en sterk interesse for historie, og da spesielt krigen og mellomkrigstiden siden jeg var 11. Og jeg må innrømme at jeg både er enig og uenig med Solberg. På den ene siden er det mye legitim kritikk av elementer i islam og muslimsk praksis i dag. På den andre siden minner en del av hatet, avskyen, arrogansen, selvfølgen og konspirasjonene man ser om muslimer i Norge svært mye om antisemittismen på 30-tallet. Og tidligere, for den saks skyld. Den eneste grunnen til at flere millioner amerikanere ikke har en bok som heter "Mekkas eldres protokoller" er at det er internett som dominerer dagens medieverden, og at Henry Ford (som ga kjøpere av Model T et eksemplar av Sions vises protokoller) er død for lengst, og Ford Motor Company ikke tar et standpunkt i slik politikk i dag. 2 Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Jeg ser definitivt poenget til Erna Solberg, akkurat som jødene så har man veldig lett for å generalisere utifra enkelt tilfeller. Et godt eksempel på dette er The Sun sin forside dagen etter 22/7, her har man bare antatt at terroristen var muslim og at det var en organisasjon som stod bak, uten å sjekke fakta. Selv om muslimer idag ikke får kjenne på den samme behandlingen, fysisk sett, som jødene fikk på 30-tallet, det er fortsatt en betydelig forskjell, så merker man det godt i retorikken og ordbruken. Jeg vil tørre å påstå at muslimer sannsynligvis er den minst likte gruppen vi har i samfunnet vårt. The Sun forside, 23.juli. Edit: Man trenger ikke å se lengre enn til kommentarfeltene til VG, for å få en indikasjon på muslimers status i Norge. PS! VG Nett åpnet denne saken for kommentarer, men måtte stenge kommentarfunksjonen etter kort tid på grunn av svært mye hets mot muslimer.Les forklaringen til frontsjef Francis Lundh her. Endret 4. august 2011 av Feltherre 2 Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 For noe tull Erna Solberg kommer med, populist så det holder, Jødene minner om Jødene på 30-tallet. Men ingen politikere snakker om det, fordi er så få Jøder og mange Muslimer i Norge bryr ingen av de makt kåte politikerne seg om det. Det er mer hat mot Jøder i Norge enn mot muslimer! På dette forumet har vi fått kjenne på det altfor godt. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Jeg ser definitivt poenget til Erna Solberg, akkurat som jødene så har man veldig lett for å generalisere utifra enkelt tilfeller. Et godt eksempel på dette er The Sun sin forside dagen etter 22/7, her har man bare antatt at terroristen var muslim og at det var en organisasjon som stod bak, uten å sjekke fakta. Selv om muslimer idag ikke får kjenne på den samme behandlingen, fysisk sett, som jødene fikk på 30-tallet, det er fortsatt en betydelig forskjell, så merker man det godt i retorikken og ordbruken. Jeg vil tørre å påstå at muslimer sannsynligvis er den minst likte gruppen vi har i samfunnet vårt. The Sun forside, 23.juli. Det er en stor forskjell mellom å bli mislikt og hva jødene opplevde på 1930-tallet 1933 Jødiske butikker og leger blir boikottet Jøder får ikke lov til å jobbe i staten 1935: Jøder får ikke lov til å være i militæret Anti-jødisk propaganda dukket opp Det ble ulovelig å gifte seg med en jøde Jøder er ikke statsborgere lenger, selv de som var en kvart jøde 1936: Jøder blir bannet fra alle profesjonelle jobber Og jeg ser egentlig ingen grunn til å forsette. Sammenligningen er på trynet og helt historieløst. Det gir meg mindre lyst til å stemme Høyre, men det er ingen gode alternativer. Endret 4. august 2011 av Camlon 7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Det er mer hat mot Jøder i Norge enn mot muslimer! På dette forumet har vi fått kjenne på det altfor godt. Enig. Husker den tråden som hyllet Hitler. Grotesk. Greitt å vite hvor man har høyreekstreme i Norge. Skremmende opplevelse. Kunne ikke i min villeste fantasi fatte at slikt svart / brunt grums fortsatt finnes i Norge. Bruker man isfjell analogi, kan man jo anta at man bare så toppen på isfjellet. Han som startet tråden brukte også et bilde av en massemorder som avatar i følge de første postene i tråden. Endret 4. august 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Helt enig med Høyres Erna! Helt enig. Har tenkt disse tankene selv. Det er det samme som skjer nå, som før krigen, bare at det er muslimer og ikke jøder, som er hats-objektet. Mange vil nok prøve seg på statskupp slik hitler gjorde, da de tror så sterkt på dommedags hysteriet sin.... Men de vil ikke lykkes... 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Jeg har stor respekt for Høyre og Høyreledelsen etter dette. Og jeg ble også mer positiv til partiet etter talen til Fabian Stang. (Er litt mer til venstre enn det, men det er jo lov å respektere noen høyere enn andre.... ) Endret 4. august 2011 av turbonello Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Jeg ser definitivt poenget til Erna Solberg, akkurat som jødene så har man veldig lett for å generalisere utifra enkelt tilfeller. Et godt eksempel på dette er The Sun sin forside dagen etter 22/7, her har man bare antatt at terroristen var muslim og at det var en organisasjon som stod bak, uten å sjekke fakta. Selv om muslimer idag ikke får kjenne på den samme behandlingen, fysisk sett, som jødene fikk på 30-tallet, det er fortsatt en betydelig forskjell, så merker man det godt i retorikken og ordbruken. Jeg vil tørre å påstå at muslimer sannsynligvis er den minst likte gruppen vi har i samfunnet vårt. The Sun forside, 23.juli. Det er en stor forskjell mellom å bli mislikt og hva jødene opplevde på 1930-tallet 1933 Jødiske butikker og leger blir boikottet Jøder får ikke lov til å jobbe i staten 1935: Jøder får ikke lov til å være i militæret Anti-jødisk propaganda dukket opp Det ble ulovelig å gifte seg med en jøde Jøder er ikke statsborgere lenger, selv de som var en kvart jøde 1936: Jøder blir bannet fra alle profesjonelle jobber Og jeg ser egentlig ingen grunn til å forsette. Sammenligningen er på trynet og helt historieløst. Det gir meg mindre lyst til å stemme Høyre, men det er ingen gode alternativer. Men før dette.... Før disse årstallene, så var det nok mer eller mindre i mildere former fra statens side. Dersom den norske stat blir kuppet av Høyreekstreme grupper, så vil vi kanskje gå mot det samme.... 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Helt enig med Høyres Erna! Helt enig. Har tenkt disse tankene selv. Da skulle du hørt Jøden Mona Levin på NrK2. Hun var ganske krass mot Erna. Holocoust senteret tok også avstand fra det vesentlige i budskapet, selv om der var ting de kunne være enige i. Det er det samme som skjer nå, som før krigen, bare at det er muslimer og ikke jøder, som er hats-objektet. Mange vil nok prøve seg på statskupp slik hitler gjorde, da de tror så sterkt på dommedags hysteriet sin.... Men de vil ikke lykkes... Er det så lurt når vi er med i Nato? Endret 4. august 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 For noe tull Erna Solberg kommer med, populist så det holder, Jødene minner om Jødene på 30-tallet. Men ingen politikere snakker om det, fordi er så få Jøder og mange Muslimer i Norge bryr ingen av de makt kåte politikerne seg om det. Det er mer hat mot Jøder i Norge enn mot muslimer! På dette forumet har vi fått kjenne på det altfor godt. Her inne og ellers også så er det et større hat mot muslimer enn jøder... Etter det jeg har sett rundt om kring. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Her inne og ellers også så er det et større hat mot muslimer enn jøder... Etter det jeg har sett rundt om kring. Leste du Hitler hyllest tråden? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Helt enig med Høyres Erna! Helt enig. Har tenkt disse tankene selv. Da skulle du hørt Jøden Mona Levin på NrK2. Hun var ganske krass mot Erna. Holocoust senteret tok også avstand fra det vesentlige i budskapet, selv om der var ting de kunne være enige i. Okei. Nei har ikke hørt om henne. Men jeg føler at det er riktig det hun sier. Muslimene blir i dag sett på som mindreverdige, og burde kastes ut, få dårligere fengsler enn andre nordmenn og så videre. Jeg selv syntes islam er en overtro, og at de burde kvitte seg av med den, men det er jo trosfrihet, så de kan tro hva de vil. Gjøre hva de vil kan de derimot ikke. Det er det samme som skjer nå, som før krigen, bare at det er muslimer og ikke jøder, som er hats-objektet. Mange vil nok prøve seg på statskupp slik hitler gjorde, da de tror så sterkt på dommedags hysteriet sin.... Men de vil ikke lykkes... Er det så lurt om vi er med i Nato? Aner ikke. Vet alt for lite om nato til å kunne være for eller i mot. Gjerne gi meg en innføring om du gidder. Gjerne også nøytral en.... Per dags dato, driter jeg i NATO, og mener at vi helt sikkert hadde klart oss uten.. : ) Men som sagt, vet jeg lite om nato, og alt for lite til å kunne uttale meg om det ordentlig.. Endret 4. august 2011 av turbonello Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Men før dette.... Før disse årstallene, så var det nok mer eller mindre i mildere former fra statens side. Dersom den norske stat blir kuppet av Høyreekstreme grupper, så vil vi kanskje gå mot det samme.... Før det så fikk nasjonalsosialistene, et parti som var mer ekstrem enn Norgespatriotene, 43.9% av stemmene og klart vant valget. Uttalelsen til Erna Solberg er helt historieløst. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Av det offentlige blir ikke muslimer utstøtt på lik måte som jøder ble, men, som Solberg sa, kan man se likheter mellom jødehatet på 30- tallet og hvordan muslimer blir sett på i flere radikale miljøer. Faktisk også en del folk jeg kjenner har et liknende syn på muslimer. Erna har fått pluss i boka hos meg (selv om jeg nok aldri vil stemme høyre). Endret 4. august 2011 av Gjest Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Her inne og ellers også så er det et større hat mot muslimer enn jøder... Etter det jeg har sett rundt om kring. Leste du Hitler hyllest tråden? Nei. Gikk ikke inn på den... Okei. Greit. Jeg gir meg.. Sikkert massevis av nazister her inne som ikke liker jøder... Men tviler på at det er så mange som er så dumme at de tror jøder er et problem, eller at de "styrer bak kullisene" ... om de hadde gjort dette, så hadde jeg ikke brydd meg om det en gang. Det er mye bedre med en Jødisk sammensvergelse enn en nazistisk fremmarsj. Jeg liker jøder forresten, de har en svært interessant literatur, og religion. Er spessielt glad i de ortodokse jødene, som har holdt på sine tradisjoner i over i hvertfall 4000 år (jeg er usikker her, men er nok ikke langt i fra... om ikke det er 6000år de har holdt på samme tradisjonene) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå