Gå til innhold

Viftestøy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-02-05 21:29, PanzerFaust skrev:

Det finnes ikke software til å gjøre dette nei..

Sikker? Jeg er sikker på at jeg har sett noe som kan gjøre det. Men det er vel sikkert bare ønsketenking. Var sikkert noe for å vise viftehastigheten... :|

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-05 21:47, Liquified skrev:

Hvor store motstander bruker man da? 1/4 watt holder garantert ikke...

Du bør bruke 5 watt motstander for å være sikker.

Verdier mellom 50-100 ohm pleier å passe.

Kjøp noen forskjellige og prøv, de er billige.

Lenke til kommentar

jeg har et Abit kabinet, kjøpte det for ca 2år siden....det er sånn stort kabinet...det har en PSU vifte som bråker enel, hvordan er det å koble til en motstander på den? og skal jeg koble til motstanderen på svart eller rød ledning, eller er det det samme hvilken jeg kobler den på?

Frankey

Kr.sand

Lenke til kommentar

Nei nei nei. Dere er litt på villspor :smile: Hvorfor ikke bare koble om lederne?! Vifta har seff PLUSS, MINUS (muligens også leder for RPM'en).. Pluss er vanligvis rød, minus svart.

Drevkontakter har GUL (12V), SVART (0V), SVART (0V), RØD (5V). Det du da enkelt kan gjøre, er å koble pluss ledern fra vifta til RØD og minus til svart. Da vil det ligge 5V over vifta (standard er 12V, for de som ikke visste det). Det går også ann å mekke 7V (som jeg foretrekker). Dette gjøres ved å putte pluss leder fra vifte til GUL (12V) og minus til RØD (5V). Altså, 12V - 5V = 7V.. Trenger ikke kødde med motstander :smile:

PS! Vil du beholde RPM sensoren (som i tilfelle er en siste leder fra vifta..) bare å la være å klippe av den, og kjøre std. kontakten ned på hovedkortet.. på den måten vil jo fortsatt RPM'en bli lest av.. selvom du velger en annen spenningskilde enn hovedkortet :wink:

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-02-07 14:59 ]

Lenke til kommentar

On 2002-02-07 13:54, frank_jarle skrev:

jeg har et Abit kabinet, kjøpte det for ca 2år siden....det er sånn stort kabinet...det har en PSU vifte som bråker enel, hvordan er det å koble til en motstander på den? og skal jeg koble til motstanderen på svart eller rød ledning, eller er det det samme hvilken jeg kobler den på?

Det er det samme hvilken ledning du kopler

motstanden på.

Lenke til kommentar

til mFaFa,

vel den vifta jeg har er inni PSU`en, og jeg så ikke noe andre ledninger enn svart og rød, så jeg ve ikke om jeg skal fikle alt får mye med ledninger...

Noe annet jeg tenkte på vr å kjøpe ei ny vifte fra pabst(?) den som har 12db, og kjøre den på en NoiseKiller eller?

Frankey

Kr.sand

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...