Gå til innhold

HJELP! GTX 580 problemer!

Anbefalte innlegg

Før jeg starter, her er oppsettet mitt:

Fractal Design Define XL Black Pearl

Corsair strømforsyning, HX850W

ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155

Intel Core i7 2600K Quad Prosessor

Corsair XMS3 1600MHz DDR3, 8GB, CL9

Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB

Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB

ASUS GeForce GTX 580 1536MB Matrix

Samsung SH-B123L/BSBP Blu-Ray spiller

Microsoft Windows 7 Home Premium

Fractal Design vifte, Silent Series 140mm

Fractal Design vifte, Silent Series 120mm

Samsung syncmaster 940BW (får full hd skjerm om noen uker)

Jeg fikk endelig maskinen som jeg bestilte hos netshop for 2 uker siden. Da jeg startet maskinen for første gang så kom det blå linjer på svart bakgrunn. Etter noen sekunder fikk jeg forskjellige meldinger om at maskinen ikke kunne starte på grunn av en hardware problem. Da slo jeg av maskinen og slo på den igjen med windows 7 cd fordi jeg trodde at windows ikke hadde blitt riktig installert av netshop. Uansett da windows installeringen ble ferdig så lastet jeg de nye grafikk driverne til gtx 580 fra nvidia. Jeg installerte den,( windows letet etter forskjellige drivere men fant den ikke :S ) og det stod at alt var riktig installert iføge nvidia og jeg fikk beskjed om at maskinen skulle restarte. Da maskinen restartet så fikk jeg samme blå linjer og etter noen sekunder var det helt svart skjerm. Jeg må alltid gjenoprette får å få maskinen til å starte og slette driverne til nvidia.

Jeg ringte netshop og de sa at det er sikkert en dårlig skjermkort og de skulle sende meg en ny en. Men jeg vil være sikker på at det er grafikk kortet som er dårlig ikke resten av maskinen. Høres alt dette ut som det er grafikk kortet sin feil? Jeg har installert andre ting fra windows update og alt virker når jeg slår på untatt når jeg installerer nvidia driverne.

En annen problem er at jeg ikke får byttet skjerm oppløsningen. Jeg har Samsung syncmaster 940BW men eneste alternativet jeg har nå er 800x600. Er dette fordi jeg trneger driverne fra nvidia?

Hvis det er noen som kan hjelpe for jeg begynner å få hodepine snart, Takk på forhånd!

Endret av armanisafari
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen problem er at jeg ikke får byttet skjerm oppløsningen. Jeg har Samsung syncmaster 940BW men eneste alternativet jeg har nå er 800x600. Er dette fordi jeg trneger driverne fra nvidia?

Hvis det er noen som kan hjelpe for jeg begynner å få hodepine snart, Takk på forhånd!

Når det gjelder oppløsninga så må du vel ha driverne installert for å endre på den.

Det høres ut som en feil på skjermkortet.

Dette er en maskin som blei sendt til deg ferdig satt sammen?

Har du sjekket at kortet sitter ordentlig i sporet på hovedkortet og at strøm kontaktene sitter ordentlig i?

For hvis den var ferdig bygd og med windows installert når den ble sendt til deg, så ville jo netshop sett det når dem installerte windows og ikke sendt den. Så kan jo være at det har sitti litt dårlig også rista løs under frakt. :hmm:

Eller rett og slett blitt skada under frakt, og som du sa så skulle dem jo sende ett nytt et.

Du har ikke et annet skjermkort du kan bytte ut og teste med?

Lenke til kommentar

Når det gjelder oppløsninga så må du vel ha driverne installert for å endre på den.

Det høres ut som en feil på skjermkortet.

Dette er en maskin som blei sendt til deg ferdig satt sammen?

Har du sjekket at kortet sitter ordentlig i sporet på hovedkortet og at strøm kontaktene sitter ordentlig i?

For hvis den var ferdig bygd og med windows installert når den ble sendt til deg, så ville jo netshop sett det når dem installerte windows og ikke sendt den. Så kan jo være at det har sitti litt dårlig også rista løs under frakt. :hmm:

Eller rett og slett blitt skada under frakt, og som du sa så skulle dem jo sende ett nytt et.

Du har ikke et annet skjermkort du kan bytte ut og teste med?

Jepp den var ferdig satt sammen. Jeg har tatt ut og satt grafikkortet inn igjen for å se om det hjelpte...nope.

Jeg har en veldig veldig gammelt amd kort, men hva er vits med å teste om den fungerer?

Endret av armanisafari
Lenke til kommentar

For hvis det fungerer så er du sikker på at det nye er gåent.

For hvis ett annet skjermkort får samme problemet så er det jo ikke skjermkortet men noe annet som er galt.

Stemmer men det kortet jeg har er geforce gt 7300 og den har ikke noen kabler 6+2 pin etc som gtx 580 har. Skal jeg bare sette den i PCI og starte maskinen?

Lenke til kommentar

For hvis ett annet skjermkort får samme problemet så er det jo ikke skjermkortet men noe annet som er galt.

Stemmer men det kortet jeg har er geforce gt 7300 og den har ikke noen kabler 6+2 pin etc som gtx 580 har. Skal jeg bare sette den i PCI og starte maskinen?

Ja, det er bare og plugge i og starte.

Lenke til kommentar

Ja, det er bare og plugge i og starte.

TUSEN takk for hjelpen Amokk81! Det er 100% defekt gpu. Jeg testet gt 7300 og de virker. Men det jeg lurte på nå.. hvordan avinstallerer jeg alle driverne til denne grafikkortet når jeg skal installere nye gtx 580 som netshop sendte?

Endret av armanisafari
Lenke til kommentar

TUSEN takk for hjelpen Amokk81! Det er 100% defekt gpu. Jeg testet gt 7300 og de virker. Men det jeg lurte på nå.. hvordan avinstallerer jeg alle driverne til denne grafikkortet når jeg skal installere nye gtx 580 som netshop sendte?

:blush: Ingen problem. Bare synd du har fått ett defekt kort, for gtx 580 er ett helt rått kort. Syntes jeg ihvertfall da, når jeg har det sjøl. :p

Men ett nytt kort på reklamasjon er jo bra. :)

Hmm.. Avinstallere drivere er ikke jeg noe god på, har alltid hatt en ny-formatert hdd/ssd med ny-installasjon av windows når jeg har installert drivere.

Har hørt om noe som heter Driver Sweeper som andre har brukt iallefall. Men har ingen erfaring med det selv.

Lenke til kommentar

:blush: Ingen problem. Bare synd du har fått ett defekt kort, for gtx 580 er ett helt rått kort. Syntes jeg ihvertfall da, når jeg har det sjøl. :p

Hmm.. Avinstallere drivere er ikke jeg noe god på, har alltid hatt en ny-formatert hdd/ssd med ny-installasjon av windows når jeg har installert drivere.

Har hørt om noe som heter Driver Sweeper som andre har brukt iallefall. Men har ingen erfaring med det selv.

Hmm jeg lurer faktisk på om jeg skal lvere tilbake den ASUS GeForce GTX 580 1536MB Matrix når netshop får inn MSI twinfrozr fordi den bruker bare 2 slot mens asus bruker 3. Jeg skal sikkert legge til enda en 580 i framtiden og det blir for trangt med 2 asus matrix som tar 3 slot. Vi får se :p

Lenke til kommentar

Hmm jeg lurer faktisk på om jeg skal lvere tilbake den ASUS GeForce GTX 580 1536MB Matrix når netshop får inn MSI twinfrozr fordi den bruker bare 2 slot mens asus bruker 3. Jeg skal sikkert legge til enda en 580 i framtiden og det blir for trangt med 2 asus matrix som tar 3 slot. Vi får se :p

Du trenger ikke avinstallere drivere for samme grafikkprodusent. Hva i alle dager skal du med to GTX 580? Et 580 drar alt av spill på 1920x1080 lett.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke avinstallere drivere for samme grafikkprodusent. Hva i alle dager skal du med to GTX 580? Et 580 drar alt av spill på 1920x1080 lett.

Bare for å være sikker. Men det stemmer det at den drar alt på 1920x1080 lett og jeg har tenkt på det og tror at jeg skal holde meg med en gtx 580 og oppdatere når den tid kommer. Jeg har hørt at man skal avinstallere driveren før man installerer ny skjermkort. Også at man burde bruke driversweeper. Så du mener at jeg skal bare sette i nye skjermkortet og installere nye driverne fra nvidia og ikke noe annet? Hva med avinstallere gamle drivere fra "programmer og funksjoner"?

Lenke til kommentar

Bare for å være sikker. Men det stemmer det at den drar alt på 1920x1080 lett og jeg har tenkt på det og tror at jeg skal holde meg med en gtx 580 og oppdatere når den tid kommer. Jeg har hørt at man skal avinstallere driveren før man installerer ny skjermkort. Også at man burde bruke driversweeper. Så du mener at jeg skal bare sette i nye skjermkortet og installere nye driverne fra nvidia og ikke noe annet? Hva med avinstallere gamle drivere fra "programmer og funksjoner"?

Avinstallering av driver er kun "nødvendig" om du går fra AMD til Nvidia eller motsatt, selv da har det lite for seg. Nå skal du ta ut et GTX 580 og sette inn et GTX 580, hvor stor forskjell tror du dette er? Null.

Lenke til kommentar

Avinstallering av driver er kun "nødvendig" om du går fra AMD til Nvidia eller motsatt, selv da har det lite for seg. Nå skal du ta ut et GTX 580 og sette inn et GTX 580, hvor stor forskjell tror du dette er? Null.

Jeg skal ta ut en gammel GT 7300 og sette inn med det nye gtx 580 netshop sendte. GT 7300 er gammel og det var derfor jeg tenkte at jeg burde avinstallere drivere.

Lenke til kommentar

Skal du bruke 3dvision?

Installer det du kommer til å bruke, du trenger vel ikke meg til å fortelle deg det?

Nei men jeg vet ikke om jeg burde installere den hd lyd driver og Nvidia oppdateringer. Jeg vet jeg er dum men det er første gangen jeg installerer skjermkort :p

Endret av armanisafari
Lenke til kommentar

Skal du bruke 3dvision?

Installer det du kommer til å bruke, du trenger vel ikke meg til å fortelle deg det?

Nei men jeg vet ikke om jeg burde installere den hd lyd driver og Nvidia oppdateringer.

Hva med google? Hvis du ikke vet hva noe er burde heller google enn å spørre her, du får raskere svar og virker mindre uvitende.

Lyd over HDMI gir den ene

Nvidia oppdateringer gir deg varsel om nye drivere.

Jeg vet jeg er dum

Gjør noe med det.

Lenke til kommentar

Skal du bruke 3dvision?

Nei men jeg vet ikke om jeg burde installere den hd lyd driver og Nvidia oppdateringer.

Hva med google? Hvis du ikke vet hva noe er burde heller google enn å spørre her, du får raskere svar og virker mindre uvitende.

Lyd over HDMI gir den ene

Nvidia oppdateringer gir deg varsel om nye drivere.

Jeg vet jeg er dum

Gjør noe med det.

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...