Simon Aldra Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Og årsaken til at denne "andre skytteren" holdes hemmelig er.. hva? Lenke til kommentar
RoaldN Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Og årsaken til at denne "andre skytteren" holdes hemmelig er.. hva? Skal ikke du forestille en journalist? 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 må bare dobbeltsjekke, vi har fortsatt kun ett innlegg på diskusjon.no anngående en rusa fyr med revolver? Ikke mer? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Skal ikke du forestille en journalist? Nå er jeg nok nærmere fotojournalistikken enn den skrevne journalistikken, men joda, bakgrunnen min er journalistisk. Forskjellen på journalister og konspriasjonsteoretikere er ikke at konspirasjonsteoretikere stiller spørsmål og journalister ikke stiller spørsmålet, forskjellen er at journalister krever en viss bevisbyrde, og derfor stiller spørsmålene. En journalist skal ikke spekulere (alt for mange gjør det, men det er altså en dårlig vane, litt som da Hans Holmer "regnet ut" hvem som skjøt Olof Palme i bilen på vei til Stockholm og så begynte å gjennomføre arbitrære og umotiverte razziaer hos Stockholms kurdere), han skal finne ut hva som er sant, og så fortelle det. Eller som en av redaktørene jeg har arbeidet under forsøksvis formulerte det ganske treffende hver gang jeg sa at jeg trodde noe. "Tro kan du gjøre i kirka, her skal vi vite". Så enkelt er det strengt tatt, journalistisk. Det en journalist derimot kan gjøre er å stille andre mennesker spørsmålet om hvorfor de tror noe skjedde, og nå spør jeg altså deg; hvorfor holdes denne andre skytteren hemmelig? må bare dobbeltsjekke, vi har fortsatt kun ett innlegg på diskusjon.no anngående en rusa fyr med revolver? Ikke mer? Jeg kjenner ikke mer til det. Dersom det skjedde foreligger den en politilogg om hendelsen, en telefon til politidistriktet bør oppklare spørsmålet. Lenke til kommentar
RoaldN Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Hvordan en skytter er mere fordelaktig for establisementet enn to eller flere celler. 1. Det har gitt opphav til begrep som soloterrorisme. 2. Det har gitt grunn til å overvåke enkeltpersoner. 3. Det har gitt grunn til å se på våpenlovgivningen og dermed begrense lovlydige borgeres tilgang på våpen.. De har allerede laget et forslag til ny våpenlov og de har stoppet behandlingen av søknader om den aktuelle våpentypen som ble benyttet på Utøya allerede så vi kan med temmelig stor sikkerhet si at den kommer til å bli implementert. Bakgrunnen er selvsagt hvor masse skade "en" gjorde. 4. Gjør alle til en potensiell mistenkt. 5. Gjør DLD mere spiselig. Akkurat nå så orker jeg ikke tenke mere for deg, men det var hva jeg kom på i løpet av ett par minutter. Lenke til kommentar
RoaldN Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Det var en som trodde at vedkommende måtte ha "plukket" tomhylser fra bakken litt tilbake her.. legger ved dette bildet for å illustrere hvordan en revolver fungerer og hvordan man løsner ut tomhylsene. Det gjøres ved å presse tommelen på utløseren mot tønna og så kommer alle hylsene ut på en gang, plasser så håndflaten din under tønnen og du har alle hylsene i hånden. Putt så hylsene i lomma eller hvor enn du ønsker. Magisk eller hva? Lenke til kommentar
traveldag Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Hvordan en skytter er mere fordelaktig for establisementet enn to eller flere celler. 1. Det har gitt opphav til begrep som soloterrorisme. som ikke gjør noe annet enn å føre deg til punkt 2 2. Det har gitt grunn til å overvåke enkeltpersoner. i stede for å overvåke flere personer. I praksis ingen forskjell. 3. Det har gitt grunn til å se på våpenlovgivningen og dermed begrense lovlydige borgeres tilgang på våpen.. De har allerede laget et forslag til ny våpenlov og de har stoppet behandlingen av søknader om den aktuelle våpentypen som ble benyttet på Utøya allerede så vi kan med temmelig stor sikkerhet si at den kommer til å bli implementert. Bakgrunnen er selvsagt hvor masse skade "en" gjorde. Da ville jo flere personer som gjør skade med samme våpen bare være en fordel utifra tankegangen din. 4. Gjør alle til en potensiell mistenkt. ingen betydning om du er potenseille mistenkt som soloterrorist eller som en del av en gruppe. Dette punktet er det samme som punkt 2 (som igjen er det samme som punkt 1). 5. Gjør DLD mere spiselig. Har du noen data som viser at støtten til DLD har økt etter 22/7? Lenke til kommentar
RoaldN Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Har det noe å si om støtten til DLD har økt eller ei? Folket var og er fullstendig i mot uansett. Utøya har i det minste gitt den samme knippen sosialister som påtvingte oss sin vilje en overbevisning i sine egne degenererte hoder om at det var "riktig". Men jeg er ikke interessert i å diskutere mere med deg traveldag. Du har ingen analytiske egenskaper og bare turer frem myndighetenes versjon i så og si alle kontroversielle emner så jeg beklager at jeg fra nå av kommer til å ignorere dine innlegg da jeg uansett ikke tar deg eller det du står for alvorlig. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Hvordan en skytter er mere fordelaktig for establisementet enn to eller flere celler. 1. Det har gitt opphav til begrep som soloterrorisme. Det er ærlig talt ikke noe behov for det. Soloterrorisme er en like stor del av et trusselbilde som konspirasjoner med flere involverte. Soloterrorisme vil jeg dessuten påstå er mer sansynlig i et land som Norge, det har ingenting med 22/7 å gjøre, det mente jeg for fem år siden også. 2. Det har gitt grunn til å overvåke enkeltpersoner. Å overvåke enkeltpersoner har ikke større juridiske hinder enn å overvåke grupper. Rent praktisk er det dessuten lettere. 3. Det har gitt grunn til å se på våpenlovgivningen og dermed begrense lovlydige borgeres tilgang på våpen.. De har allerede laget et forslag til ny våpenlov og de har stoppet behandlingen av søknader om den aktuelle våpentypen som ble benyttet på Utøya allerede så vi kan med temmelig stor sikkerhet si at den kommer til å bli implementert. Bakgrunnen er selvsagt hvor masse skade "en" gjorde. Og om det var to skyttere ville det argumentet fortsatt vært gyldig. 4. Gjør alle til en potensiell mistenkt. Igjen, det hadde to skyttere også gjort. 5. Gjør DLD mere spiselig. DLDs spiselighet endres ikke av om det var en eller to terrorister. Om noe ville man kunne argumentere for at DLD ville gjøre det lettere å kartlegge kommunikasjonen mellom to terrorister. Dersom det bare er en terrorist kan han knapt kommunisere digitalt med seg selv. Akkurat nå så orker jeg ikke tenke mere for deg, men det var hva jeg kom på i løpet av ett par minutter. Og det tok meg nok like lang tid å vise det urimelige i argumentene dine. Det var en som trodde at vedkommende måtte ha "plukket" tomhylser fra bakken litt tilbake her.. legger ved dette bildet for å illustrere hvordan en revolver fungerer og hvordan man løsner ut tomhylsene. Det gjøres ved å presse tommelen på utløseren mot tønna og så kommer alle hylsene ut på en gang, plasser så håndflaten din under tønnen og du har alle hylsene i hånden. Putt så hylsene i lomma eller hvor enn du ønsker. Magisk eller hva? Nei, knapt. Jeg tror ærlig talt ikke det er nødvendig med en inngående forklaring av hvordan en revolver fungerer. Med mindre man er blind er det åpenbart at revolveren ikke kaster ut tomhylsene. Det sagt, dersom man bruker revolvere som knekkes opp (bl.a. et par tidlige Smith & Wesson-design) vil tomhylsene støtes ut rimelig ukontrollert. Dette for å gjøre lading til helst raskere. Man knakk opp revolveren, tomhylsene ble støtt ut med det samme, og man kunne lade våpnet. Uansett er ikke spørsmålet om plukking av tomhylser vesentlig. Det var kun en innskytning var en av de som diskuterer spørsmålet. Du har fortsatt ikke sansynliggjort at det var to skyttere på Utøya. Noen av argumentene du ovenfor lister opp som argumenter for to skyttere svekker til og med påstanden din. 1 Lenke til kommentar
traveldag Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Har det noe å si om støtten til DLD har økt eller ei? Folket var og er fullstendig i mot uansett. Utøya har i det minste gitt den samme knippen sosialister som påtvingte oss sin vilje en overbevisning i sine egne degenererte hoder om at det var "riktig". Men jeg er ikke interessert i å diskutere mere med deg traveldag. Du har ingen analytiske egenskaper og bare turer frem myndighetenes versjon i så og si alle kontroversielle emner så jeg beklager at jeg fra nå av kommer til å ignorere dine innlegg da jeg uansett ikke tar deg eller det du står for alvorlig. Så med andre ord er du ikke i stand til å finne motargumenter, og i stedet for at boblen din sprekker, så lukker du øynene og ser en annen veg. Lenke til kommentar
RoaldN Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Har du hørt om at det var ungdommer som uavhenig av hverandre i dommeravhør hevdet å ha sett flere skyttere? Ikke det nei, les deg opp på det som har blitt fremlagt i denne tråden også kommer du tilbake noe visere for du begynner å kakle om "sannsynliggjøring". Endret 24. februar 2012 av RoaldN 1 Lenke til kommentar
RoaldN Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 La oss få dette med "sannsynliggjøring" ut av veien da for de som ikke har anstendighet eller forstand nok til å lese selv mengden informasjon som er fremlagt i tråden som tilsier flere skyttere. 1. Antallet tomhylser som er funnet sammenlignet med antallet ofre og drepte (som han angivelig også brukte flere skudd til hver på) 2. Vitners obersvasjoner uavhengig av hverandre som har sett flere skyttere og har rapportert dette i avhør. 3. Størrelsen på operasjonen. Lenke til kommentar
traveldag Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Har du hørt om at det var ungdommer som uavhenig av hverandre i dommeravhør hevdet å ha sett flere skyttere? Ikke det nei, les deg opp på det som har blitt fremlagt i denne tråden også kommer du tilbake noe visere for du begynner å kakle om "sannsynliggjøring". Om du selv leser tråden så ser du at dette er forklart opp og ned. Som jeg har sagt tidligere, så kan du overvære et ranskurs, selv observere en person komme inn å "rane" de ansatte, og så kan du ta en titt på beskrivelsene hver og en skriver på anmeldelsesskjema. Hadde du ikke selv sett at det kun var en person som kom inn hadde du trodd de ansatte beskrev flere helt forskjellige personer. Lenke til kommentar
traveldag Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 3. Størrelsen på operasjonen. Dette sier mest om deg selv. Du er rett og slett ikke mentalt i stand til å fordøye inntrykket du har fra 22/7 og legger skylden over på en faktor som du klarer å ha et normalt stress/fare -forhold til. Lenke til kommentar
RoaldN Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Inb4 Aldra bruker det gamle oppbrukte argumentet om at ungdommer som har sett flere skyttere var "sjokkerte" eller tilsvarende mumbojumbo for å slippe å ta stilling til den veldige mengden informasjon i denne tråden som tilsier definitivt skittent spill. 1 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Har du hørt om at det var ungdommer som uavhenig av hverandre i dommeravhør hevdet å ha sett flere skyttere? Ikke det nei, les deg opp på det som har blitt fremlagt i denne tråden også kommer du tilbake noe visere for du begynner å kakle om "sannsynliggjøring". Jepp. Øyenvitneutsagn er tradisjonelt notorisk upålitelige. Jeg kjenner til rettsaker der vitneutsagnene spriker så mye at man dersom man legger dem sammen kommer til at fornærmede ble slått i svime med knyttet neve over skulderen på tiltalte. Altså at tiltalte skal ha slått denne over sin egen skulder. Det tilkommer også at personers evne til å gjenkjenne detaljer og personer er rimelig svak. Husker jeg ikke feil har Breivik dessuten tatt av seg en genser ved en anledning, noe som også øker forvirringen. Legger du til en kaotisk situasjon, sansynligvis alt annet enn ideelle lysforhold, korte observasjoner og mennesker i sjokk er det faktisk alt annet enn ulogisk at enkelte tror de har sett mer enn en skytter. Og om det var flere skyttere, hvorfor har ikke alle sett dem? La oss få dette med "sannsynliggjøring" ut av veien da for de som ikke har anstendighet eller forstand nok til å lese selv mengden informasjon som er fremlagt i tråden som tilsier flere skyttere. 1. Antallet tomhylser som er funnet sammenlignet med antallet ofre og drepte (som han angivelig også brukte flere skudd til hver på) Tomhylser kan være oversett, det kan være andre faktorer som spiller inn. 2. Vitners obersvasjoner uavhengig av hverandre som har sett flere skyttere og har rapportert dette i avhør. Øyenvitneutsagn er som sagt svært vanskelig å bedømme sannhetsgehalten i, siden de aller færeste har en observasjonsevne som gjør slikt sikkert. 3. Størrelsen på operasjonen. Operasjonen er i seg selv ikke så stor. Tidsrammene fra Oslo til Utøya stemmer greit, og Breivik var den eneste bevæpnede personen på øya. Han hadde full kontroll. Lenke til kommentar
RoaldN Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Nå er det heller ikke slik at det er kun de som har sett flere skyttere som er overbevist om at det var flere, men også de som har hørt skuddsalver som overlapper hverandre. Mhm, ja, det er vanskelig å bedømme "sannhetsgehalt" i øyenvitneutsagn, men den logikken tilskriver du kun til de vitner som har sett eller hørt flere.. Hvorfor? Fordi at du ønsker at det offisielle historien skal være riktig slik at du atter en natt kan sove i en falsk virkelighet som gir deg behag. Nå foreslår jeg at du tar oppfordringen min og leser innholdet i tråden, går over artikler og lignende i stedet for å fremstå som fullstendig uopplyst. Det er forøvrig ikke rart at myndighetene kommer unna med den slags når journalister er såpass lite kritiske. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Men det er fortsatt en rettsak og beviser uansett hvor ubehagelig de er skal de legges frem. Om folk trenger å "skånes" så har de ingenting i en rettsal å gjøre. "Problemet" slik jeg ser det er nok hvordan lik ligger og hvordan skuddsårene ikke er forenelig med teorien om "den ensomme soloterrorist". Dette er ren og skjær undertrykkelse av informasjon.. ikke noe annet. "Hvordan lik ligger" "Ikke forenelig med soloterrorist"... ... ... Hvordan ligger et lik av en person som er skutt av skytter nummer 2 i forhold til lik av personer som er skutt av skytter nummer 1? Hvor er tomhylsene? Hvor er kulene frå våpen nummer 2, som må ha vært 7,62 fra landsiden, dersom ikke vedkommende var på øya og det vil forekomme tomhylser fra våpen #2. Mange som ble truffet av ABB sine skudd overlevde OG så ham skyte dem. Ingen ble skutt av skytter nummer 2. Endret 24. februar 2012 av Red Frostraven 1 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Men det er fortsatt en rettsak og beviser uansett hvor ubehagelig de er skal de legges frem. Om folk trenger å "skånes" så har de ingenting i en rettsal å gjøre. "Problemet" slik jeg ser det er nok hvordan lik ligger og hvordan skuddsårene ikke er forenelig med teorien om "den ensomme soloterrorist". Dette er ren og skjær undertrykkelse av informasjon.. ikke noe annet. "Hvordan lik ligger" "Ikke forenelig med soloterrorist"... ... ... Hvordan ligger et lik av en person som er skutt av skytter nummer 2 i forhold til lik av personer som er skutt av skytter nummer 1? Hvor er tomhylsene? Hvor er kulene frå våpen nummer 2, som må ha vært 7,62 fra landsiden, dersom ikke vedkommende var på øya og det vil forekomme tomhylser fra våpen #2. Mange som ble truffet av ABB sine skudd overlevde OG så ham skyte dem. Ingen ble skutt av skytter nummer 2. Veldig godt poeng. Så hva sier du til dette RoaldN? Lenke til kommentar
RoaldN Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Da har jeg fått svar på privat melding om hvilken bekledning personen i busskuret hadde. Svaret var grå hettegenser og blå dongeribukse. En match med andre ord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå