Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Båtbensfraktur (scafoid) ikke tilhelet til forventet tid

Kalle_92

Anbefalte innlegg

Hei.

4. Mai fikk jeg 4 frakturer i høyre hånd (2. 4. og 5. finger + scafoid) etter å ha gjort en blokkerende takling på fotballtrening, hvor et hardt skudd traff hånden. Dagen etter fikk jeg konstatert bruddene på røntgen og legetime og fikk sirkulær gips som jeg i utgangspunktet ble fortalt at jeg måtte ha i ca. 8 uker. Ved kontroll 4 uker etter, fikk jeg beskjed av legen (en annen lege enn ved to foregående kontroller) at han ville at jeg skulle gå uten gips, slik at bedre blodsirkulasjon skulle starte tilhelningen fortere i scafoid.

Ved kontroll 1 måned senere (altså 2 mnd. etter intruffet hendelse), fikk jeg beskjed om at en viss tilhelning hadde skjedd, men at jeg skulle få henvisning til fysioterapeut og ny kontroll 4 uker senere. Fryktelig stiv i håndleddet etter imobiliseringen (det skal nevnes at jeg forstuet hånden på fotballtrening første uke i mars, som også er en del av grunnen til at det er så stivt som det er nå). Gikk til fysioterapeut 5 ganger før han tok ferie. Neste time er 16. August. Ved forrige kontroll (1 uke siden), fikk jeg dog beskjed av ortoped om at han mente at legen som lot meg gå uten gips hadde gjort en feilvurdering, fordi det fortsatt var synlig brudd.

Det er fortsatt en del smerter ved trening av håndledd, og i aktiviteter der jeg bruker hø.hånd (kan være helt enkle ting). Ortopeden som hadde meg til siste kontroll mente at jeg skulle kontakte lege hvis det ble akutte smerter.

Det jeg da lurer på er om jeg burde skaffe meg enda en kontroll (i og med at jeg ikke fikk det ved forrige kontroll), fordi jeg ikke ønsker å få Pseudartrose - altså et falsk ledd (kan lese om dette her )

Øvelsene som min fysioterapeut skaper smerter i hånden og det har ikke blitt bedre i løpet av 1 mnd - smertene er fortsatt like store, og mobiliteten i håndleddet er fortsatt ganske redusert. Hva skal jeg gjøre? Burde jeg fortsette å trene håndleddet mitt?

Takker for alle svar!

Endret av Kalle_92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...