FullColor Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Hei dere. Jeg har en intel ssd som jeg vil slette all data på skikkelig. Men her er issuet, den er i bruk som system disk. Så hvordan går jeg da fram for å få slettet den skikkelig ? Endret 4. august 2011 av AllColor Lenke til kommentar
Anv Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Kople den til en annen maskin og kjør en Secure Erase (med Toolboxen) eller formater den, det gjør samme nytten. (Går ut fra at det er en G2 eller nyere ) Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 4. august 2011 Forfatter Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Kople den til en annen maskin og kjør en Secure Erase (med Toolboxen) eller formater den, det gjør samme nytten. (Går ut fra at det er en G2 eller nyere ) Takk for svar Er g2 faktisk ja. Bare en ting, formatere gjør vel ikke samme nytten for det sletter jo bare "registeret" i windows, ikke på selve disken så vidt jeg vet. Derfor jeg presiserte med og slette den Skikkelig Men har dessverre ikke noen tilgang på en annen pc akkurat nå da. Skal være sånn forsvarlig sletting med andre ord. Endret 4. august 2011 av AllColor Lenke til kommentar
Anv Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 På nyere SSD'er med TRIM skal en hurtigformatering gjøre samme nytten, NAND er litt anderledes enn plater Når/hvis du får tilgang kan du jo gjøre begge deler, det tar akkurat like lang/kort tid. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 ... formatere gjør vel ikke samme nytten for det sletter jo bare "registeret" i windows, ikke på selve disken så vidt jeg vet. Du er vel litt på villspor her. Formatering er noe du gjør på disken, det gjør ingenting i Windows. Men det er riktig at formatering ikke sletter data, bare 'innholdsfortegnelsen' på disken (i alle fall når vi snakker vanlig disk). Anvil: At formatering sletter data på SSD hadde jeg ikke hørt før. Kunne du utdype litt om dette, evt med en link? Alltid kjekt å lære noe nytt Lenke til kommentar
Anv Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 På de aller fleste SSD-er (kjenner ingen unntak men kan ikke utelukke ukjente typer) vil en formatering utløse en TRIM. Når TRIM er kjørt er det umulig å hente tilbake data. (definert i ATA kommando settet) Det finnes mange artikler om dette, fant bare en i farten. Link Dette er selvsagt en omdiskutert sak, på godt og vondt. 1 Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 4. august 2011 Forfatter Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Høh, så intel ssd toolbox's Secure Erase er jo egentlig helt overflødig da er den ikke det ? Ja altså den gjør ikke noe annet, men praktisk kan det kanskje være for det om når jeg tenker meg om, hvis man ikke har windows plata liggende eller noe sånt. Husker jo før at man formaterte i dos, men nå til dags så syntes jeg alltid og være avhengig av windows cd'en.... Endret 4. august 2011 av AllColor Lenke til kommentar
Anv Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Secure Erase har blitt et begrep, spesielt innenfor SSD-er så det er ikke overflødig. Jeg bruker stadig SE på eldre SSD'er men har helt sluttet med det på de moderne som har TRIM. (med mindre en SE kan løse opp i andre problemer) Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 5. august 2011 Forfatter Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Secure Erase har blitt et begrep, spesielt innenfor SSD-er så det er ikke overflødig. Jeg bruker stadig SE på eldre SSD'er men har helt sluttet med det på de moderne som har TRIM. (med mindre en SE kan løse opp i andre problemer) Å ja så klart, jeg glemte jo og tenkte på det fakta at eldre ssd'er ikke har trim(i farta), og da har jo selvfølgelig SE sin plass Skjønner nå. Og takk. ... formatere gjør vel ikke samme nytten for det sletter jo bare "registeret" i windows, ikke på selve disken så vidt jeg vet. Du er vel litt på villspor her. Formatering er noe du gjør på disken, det gjør ingenting i Windows. Men det er riktig at formatering ikke sletter data, bare 'innholdsfortegnelsen' på disken (i alle fall når vi snakker vanlig disk). Anvil: At formatering sletter data på SSD hadde jeg ikke hørt før. Kunne du utdype litt om dette, evt med en link? Alltid kjekt å lære noe nytt Ja du har rett, det var igrunn det jeg mente,(at selve dataene forblir) selv om jeg ikke var i stand til og si det korrekt. Ja det er alltid kjekt og lære noe nytt, bare så lenge man ikke glemmer det man har lært ^^ jeg sitter nemelig med en litt ettersmak av at: burde ikke jeg visst det der allerede. Endret 5. august 2011 av AllColor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå