Gå til innhold

Hvordan fungerer bildestabilisering?

Anbefalte innlegg

God morgen, godtfolk!

I går satt meg og min bror og hadde typisk kamerasamtale der vi diskuterte litt forskjellig.

Så kom vi inn på dette med bildestabilisering. Skal ærlig innrømme at jeg ikke er flink på dette området og ble da nysgjerrig på følgende:

- Hvordan fungerer dette rent mekanisk?

- Hvorfor står dette i manualen til mitt kamera? (Panasonic GH2)

"It is recommended to disable the Optical Image Stabilizer when using a tripod. [ ] is

displayed on the screen at that time."

Jeg har tenkt at siden man har muligheten til å skru funksjonen av må det bety at man vil få bedre bilder av å skru den av så jeg har aldri brukt den.

Hvorfor skulle man ellers kunne skru den av?

Og hvorfor bør jeg ikke bruke stabilisator på tripod som Panasonic sier?

Noen som har en link til en innføring eller vil gi meg en? Setter pris på dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildestabilsering er en funksjon som skal dempe naturlige vibrasjoner når man holder kamera. Stabiliseringen kan enten skje i huset (Olympus, Pentax, Sony) eller i objektivet (Canon, Nikon, Panasonic).

Stabilisering skjer ved at en sensor føler hvor mye kamera/objektiv beveger seg. Stabilisering i huset skjer ved at sensoren flyttes i motsatt retning av kamerabevegelsen. Objektiv-stabilisering skjer ved at en linsegruppe flyttes.

Grunnen til at du skal slå av stabiliseringen når kamera står på stativ, er at da er det ingen bevegelser, så stabiliseringen har ingen hensikt. Faktisk hender det at stabiliseringen går i selvsving og gir uskarpe bilder hvis den er slått på og kamera står på stativ.

Når du bruker kamera handholdt, så bør du bruke stabiliseringen; ihvertfall når det er lite lys.

Lenke til kommentar

Bildestabilisering detekterer vibrasjoner i kameraet som vil gjøre et bilde uskarpt og prøver å kompensere for dette. Bildestabilisering kan være i kamerahuset (flytter sensoren) eller i objektivet (flytter linseelementer).

Grunnen til at du ikke skal ha på bildestabilisering på stativ er at kameraet da står stille, holdt fast av stativet. Når kameraet prøver å detektere vibrasjoner så er det ingen, og så prøver det å kompensere for bevegelser som ikke er der, og dermed blir det uskarpt.

Skru av bildestabilisering på stativ og skru det på ellers.

Du får markant bedre bilder av å ha bildestabiliseringen på - så kan du ha høyere lukkertider uten å få kamerashake.

Du kan jo se på denne videoen hva som skjer når du skrur bildestabilisering av og på:

http://www.youtube.com/watch?v=fe6VZde_2_8

Edit: Selv om jeg ikke umiddelbart kjøper det duden sier om at bildestabilisering i optikk nødvendigvis er bedre enn stabilisering i optikkhuset.

Og ellers: Hvis det går an å skru av, og det står at du skal skru av i spesielle sammenhenger, så betyr ikke det automatisk at det er en god idé ellers. Det går an å skru av nærlysene på en bil og i stedet bruke parkeringslys, det er for eksempel anbefalt når du har parkert med motoren på, men det er allikevel en dårlig idé å gjøre til vanlig.. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Edit: Selv om jeg ikke umiddelbart kjøper det duden sier om at bildestabilisering i optikk nødvendigvis er bedre enn stabilisering i huset.

Fixed? Eller mente han omvendt?

Etter å ha brukt begge typer stabilisering, så vil jeg si at forskjellen er minimal i praksis. Det viktigste er å ha stabilisering.

Lenke til kommentar
Stabilisering i huset skjer ved at sensoren flyttes i motsatt retning av kamerabevegelsen.

Siden tråden er om virkemåte så kan en vel nevne at Pentax er den eneste produsenten som kan vri sensoren om sin akse og dermed også eneste produsent som også kan kompensere for denne bevegelsen.

Pentax har også en egen funksjon der de kan kompensere for jordrotasjon i opp til fem minutter. Kjekt ved fotografering av stjerner. I dette tilfellet så anbefaler da Pentax bruk av stativ :roll:

Lenke til kommentar

Så utrolig stilig.

Da forstår jeg meget godt. Hadde en teori om noe lignende hva gjaldt linsestabilisering men fikk det bekreftet nå.

Stabiliseringen var knallrå på mitt kamera hvertfall, og sammen med en glidecam må vel dette bli awezome til filming :D

Takk for svarene, gutter :)

PS: Kan bildestabiliseringsfunksjonen bli "sliten" etterhvert og gå i stykker? Nå tenker jeg at man da bruker stabilisering ofte i lang tid. I og med at linsene beveger seg litt i forhold til hverandre, så er det vel slitasje om enn ikke mye?

Lenke til kommentar

PS: Kan bildestabiliseringsfunksjonen bli "sliten" etterhvert og gå i stykker? Nå tenker jeg at man da bruker stabilisering ofte i lang tid. I og med at linsene beveger seg litt i forhold til hverandre, så er det vel slitasje om enn ikke mye?

"Nei".

Ikke vær redd for å "slite ut" bildestabiliseringen. Autofokusen blir like slitt. Og den manuelle fokusringen. Og plasten rundt. Og.. Og... ;)

Hvordan bildestabilisering fungerer i et objektiv - se her:

http://vimeo.com/25219345

• Liker 1
Lenke til kommentar

I videoen påstås det at stabilisering i huset ikke fungerer når man filmer. Stemmer det? I såfall, hvorfor?

Etter min mening rører han.

Kanskje han rører litt. Selvsagt kan stabilisering i huset brukes sammen med filming, Sony gjør det så vidt jeg vet på SLT-kameraene, Pentax muligens på sine speilreflekser og jeg vet også at enkelte kompaktkameraer har gjort det.

Olympus (som han i videoen referer til) skrur av stabilisatoren i videomodus på MFT-kameraer og det samme gjøres på de fleste kompaktkameraer. Olympus har elektronisk stabilisering isteden i videomodus og det har en del andre også. Det fungerer til en viss grad.

Det er flere poteniselle problemer med stabilisator i huset og videomodus. Varmeutvikling er en og du får også en summelyd fra stabilisatoren som lett kan fanges opp av mikrofonen. Hvis vi ser på speilløse systemkameraer har både Sony og Samsung som brukte stabilisering i huset på speilreflekser valgt stabilisering i objektivene på NEX og NX.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...