vhaarr Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Ja, altså i maskinen min har jeg 1x Kingston SSDNow V Series: 100/80mb r/w 1x OCZ Vertex 2: 280 r/w 1x OCZ Vertex 3: 500 r/w Kingston-SSD'en er et par år gammel. Denne støtter ikke TRIM. Begge OCZ's modeller gjør det. Ut fra boksen kan det ikke merkes noen ytelsesforskjell på noen av de 3. Jeg har installert OS og brukt de til spilling i forskjellige konfigurasjoner. Klart i noen veldig få tilfeller er det merkbart, f.eks. når man pakker ut store filer - men her er altså forskjellen fra mekanisk disk til førstegenerasjons SSD likevel så stor at det går 10 ganger kjappere uansett. Men etter ett år er det en merkbar nedgang i ytelsen til Kingston's SSD. Dette fordi den mangler TRIM-støtte. Jeg har kjørt en resett på disken, dvs. formatert den fullstendig, og etter at jeg gjorde det er farten tilbake som ny. Men dette er jo veldig plagsomt å måtte gjøre. Du kan kjøpe hvilken SSD du vil, det finnes faktisk store fordeler med eldre modeller - de har lengre levetid, for eksempel. Men du må nesten ha TRIM-støtte ihvertfall. Endret 6. august 2011 av vhaarr Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 Da har jeg endret type Minne jeg skal ha også, så dette oppsettet burde da være komplett! Oppsett. Vhaarr, hvor viktig er det egentlig å kjøpe SSD til operativsystemet? Vil det være så ufattelig merkbar forskjell, at selv jeg som ikke har så ufattelig mye peiling på data vil merke forskjell? Om du kunne være så grei å finne en SSD til meg på komplett til en litt billig penge, så hadde jeg vært kjempetakknemmelig! Takk for all hjelp hittil, folkens! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 100kr billigere RAM 64GB SSD SSD vil du merke best. Det er 50 ganger mer merkbart å ha SSD i systemet enn en i5-2500k mot en i3-2100 for eksempel. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Vil det være så ufattelig merkbar forskjell, at selv jeg som ikke har så ufattelig mye peiling på data vil merke forskjell? Ja, absolutt, det er helt vanvittig. Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 Vil det være så ufattelig merkbar forskjell, at selv jeg som ikke har så ufattelig mye peiling på data vil merke forskjell? Ja, absolutt, det er helt vanvittig. Huff.. Da får jeg bare ta meg råd til en SSD.. Men den SSD'en som Arni90 anbefalte, er den så bra? (link) Tenker da på at det bare er 95 MB\s write.. Har du evt en bedre å anbefale? Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Altså, komplett har helt elendig utvalg på SSD. Jeg hadde nok valgt denne fremfor den arni valgte; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639043 Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 Ah, den ser mye bedre ut. Blir nok å velge den ja. Tusen takk for all hjelp, setter virkelig pris på det! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Altså, komplett har helt elendig utvalg på SSD. Jeg hadde nok valgt denne fremfor den arni valgte; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639043 Feil. Ah, den ser mye bedre ut. Blir nok å velge den ja. Tusen takk for all hjelp, setter virkelig pris på det! Du må ikke lese deg blind på sekvensiell ytelse. Crucial M4 64GB er langt raskere enn Nova til OS-bruk fordi den er raskere i 4K reads. M4 64GB er helt i toppsjiktet av ytelse blant 64GB-SSDer, Nova er en billigvariant som er blant det dårligste man får i dette segmentet. Endret 7. august 2011 av arni90 Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Ja nå som du sier det så sjekket jeg det opp og du har rett. Det var jo helt vanvittig dårlig også. Uansett, jeg hadde aldri valgt noen av de som selges på komplett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå