Zapmi Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Heisann! Er blitt så inderlig lei av min gamle gaming-pc, at jeg nå vurderer sterkt å kjøpe meg en ny en! Trenger da hjelp til å finne ut om mitt nye oppsett på komplett.no (Jeg er bestemt på å bruke bare denne siden på å bestille) er bra nok\passer ilag\ om noe kan endres eller forbedres. Jeg har et budsjett på MAX 10,000,-. Så vennligst prøv så godt dere kan å ikke overskrid denne grensen.. Handlevogn, komplett.no - ASUS SABERTOOTH X58, socket-1366 - Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 4GB - Corsair HX 650W PSU - Intel® Core™ i7-950 Processor Socket-LGA1366 - Noctua NH-C12P SE14 CPU Kjøler Socket 775/1155/1156/1366 - NZXT Phantom Big Tower Hvit - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 Har alt annet utstyr, så trenger bare dette. Har også en PSU på 650W fra før av som er 2 år gammel nå da.. Men visste ikke om jeg fortsatt burde bruke den. Leste litt fort over et av de "sticky" trådene, og der så jeg at man burde legge i litt ekstra penger på PSU. Er veldig usikker på oppsettet i og med at det er en stund siden sist jeg satte meg inn i pc-deler.. Har veldig lyst på Cooler Master's V8 kjøler da, men er redd for at den bare er for utseende, og ikke så bra for kjøling.. LINK. Tror dette er all informasjon dere trenger. Bare å spørre om det er noe. Gogo! EDIT: Kansje jeg skal si hva slags spill jeg skal spille.. - Modern Warfare 2 - Crysis 2 - Modern Warfare 3 - Battlefield 3 - Battlefield Heroes - Portal 2 - Cities XL - Civilization V - Heroes of Might and Magic V Vil også at den skal være solid nok til å spille framtidige spill på rimelig grei grafikk! Foretrekker FPS spill. Endret 4. august 2011 av RockingHard Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 tror du heller burde ta utgangspungt i "black refinery" - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1225711 , kutte ut det du ikke trenger, og kjøre på med et bedre skjermkort, og kansje litt mer ram. Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Hmm, syntes det er rart å bruke så mye på et kabinett når du har det budsjettet Lenke til kommentar
Cocho Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Hvorfor kjøre en så gammel CPU og som SUGER, som på toppen av alt koster masse? Hadde heller kjøpt meg en i5 2500K, med 3,3Ghz til snause 1,6K, i stede for den du hadde satt opp der som koster over 2K. Jeg ville også ha handla hos Dustin, i stede for Komplett. Dustin er masse billigere, og har generelt bedre service og frakt. De tilbyr også en mulighet for studentrabatt. Hvis du har en student id, så får du bare de til å føre den inn, og så får du rabatter på alt som ikke er på salg fra før av, pluss gratisk frakt over 2000,-. Veldig hendig! Her er min anbefaling: Kabinett: COOLER MASTER MIDITOWER ELITE 430 ATX BLACK - 359,00,- HK: ASUS P8P67-M B3 P67 S-1155 M-ATX - 839,00,- SSD: KINGSTON SSDNOW V100 64GB SSD SATA/300 MLC + DESKTOP BUNDLE - 899,00,- SATA: WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 1TB 7200RPM SATA/600 64MB - 599,00,- CPU: INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 - 1629,00,- RAM: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (4X2GB) - 516,00,- GPU: ASUS RADEON HD6870 DIRECTCU 1GB GDDR5 PCI-E DVI/DP - 1359,00,- DVD: SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X IDE BULK SVART - 169,00,- PSU: CORSAIR TX 650W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU - 679,46,- FAN: ZALMAN ZM-F3 120X120MM - 41,76,- Pasta: ARCTIC SILVER 5 KJØLEPASTA (3.5 GRAM) - 51,86,- (Alt er hentet fra Dustin) Kabinettet er stort og romslig selv om det ikke ser slik ut, og prisen er en smule lav. Men dette gjør det bare enda bedre i mine øyne. Hele greia er også Plug and Play. Det eneste du trenger verktøy til er skruene som holder fast hovedkortet. Alt annet festes med klemmer og hantler. Til og med vifta kommer med gummistropper som forhindrer støy. Veldig lett og snedig å sette sammen denne maskinen. SSD bruker du til å kjøre OS og andre viktige programmer (Husk at den ikke er veldig stor, 64Gb, så det er bare plass til det aller viktigste!). Den har også innebygd TRIM funksjon, så du slipper å rydde på den slik som en måtte med de gamle SSDene. SATA'en er en Caviar Black, som da er noe av det raskeste du finner til den prisen. Denne kan du dele inn i så mange partisjoner du måtte ønske. Denne er da så pass rask, at den ikke skulle bli en flaskehals ved spilling ved mindre du driver på med massiv filoverføring mens du spiller. RAMen er fin og rask, pluss at den er billig. Har ikke hatt noe problemer med den så langt! Skjermkortet er passe stort i fysisk størrelse, men det er ikke all verdens å gå på, så du må trekke kablene fint slik at det ikke blir noe rot. Men det er fint plass til 2 slike skjermkort i dette kabinettet. CPUen er RÅ! Denne kan du lett clocke, selv uten vannkjøling, til over 4Ghz. Men vannkjøling kan du lett dra den opp til 5Ghz. Selv kjører jeg den stock slik som den er, og den sparker godt. Den har en snedig funksjon som gjør at den Booster seg når det trengs, pluss at den har innebygd skjermkort som brukes til å vise windows. Så du sparer skjermkortet ditt når du ikke spiller. Jeg har også satt opp en ekstra vifte, som jeg selv har oppe i kabinettet. Dette for å få ekstra sirkulasjon i kabinettet. Pluss at det holder seg veldig kaldt, selv på varme sommerdager hvor sola steiker. .......................................................................... Dette er et oppsett som vil koste deg totalt 7141,72,-, altså litt under den prisen du hadde satt deg. Så du vil da altså sitte igjen med noe penger som du da kan bruke på skjerm, mus eller tastatur. Denne maskinen kan da kjøre det du måtte ønske å kjøre, alt av spill og andre programmer. Veldig sterk både til jobbing og spill. Hvis du føler at du trenger mer skjermkortytelse, kan du kjøpe enda et skjermkort av samme type og kjøre de i CrossFire, siden hovedkortet støtter dette. Vet 100% sikkert at du kommer masse lenger med denne maskinen, enn den du har foreslått selv. Dette er iallfall mitt bidrag! Håper det hjalp litt på hva du ender opp med til slutt. - Cocho Endret 4. august 2011 av Cocho Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Hvorfor kjøre en så gammel CPU og som SUGER, som på toppen av alt koster masse? Hadde heller kjøpt meg en i5 2500K, med 3,3Ghz til snause 1,6K, i stede for den du hadde satt opp der som koster over 2K. Jeg ville også ha handla hos Dustin, i stede for Komplett. Dustin er masse billigere, og har generelt bedre service og frakt. De tilbyr også en mulighet for studentrabatt. Hvis du har en student id, så får du bare de til å føre den inn, og så får du rabatter på alt som ikke er på salg fra før av, pluss gratisk frakt over 2000,-. Veldig hendig! Her er min anbefaling: Kabinett: COOLER MASTER MIDITOWER ELITE 430 ATX BLACK - 359,00,- HK: ASUS P8P67-M B3 P67 S-1155 M-ATX - 839,00,- SSD: KINGSTON SSDNOW V100 64GB SSD SATA/300 MLC + DESKTOP BUNDLE - 899,00,- SATA: WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 1TB 7200RPM SATA/600 64MB - 599,00,- CPU: INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 - 1629,00,- RAM: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (4X2GB) - 516,00,- GPU: ASUS RADEON HD6870 DIRECTCU 1GB GDDR5 PCI-E DVI/DP - 1359,00,- DVD: SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X IDE BULK SVART - 169,00,- PSU: CORSAIR TX 650W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU - 679,46,- FAN: ZALMAN ZM-F3 120X120MM - 41,76,- Pasta: ARCTIC SILVER 5 KJØLEPASTA (3.5 GRAM) - 51,86,- (Alt er hentet fra Dustin) .......................................................................... Dette er et oppsett som vil koste deg totalt 7141,72,-, altså litt under den prisen du hadde satt deg. Så du vil da altså sitte igjen med noe penger som du da kan bruke på skjerm, mus eller tastatur. Denne maskinen kan da kjøre det du måtte ønske å kjøre, alt av spill og andre programmer. Veldig sterk både til jobbing og spill. Hvis du føler at du trenger mer skjermkortytelse, kan du kjøpe enda et skjermkort av samme type og kjøre de i CrossFire, siden hovedkortet støtter dette. Vet 100% sikkert at du kommer masse lenger med denne maskinen, enn den du har foreslått selv. Dette er iallfall mitt bidrag! Håper det hjalp litt på hva du ender opp med til slutt. - Cocho Den suger ikke btw. Men det finnes billigre (som du linket). Lenke til kommentar
Cocho Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Den suger hvis du ser på pris kontra ytelse. Pluss at jeg regner med den kjører på 45nm teknologi, kontra 2500K'en som kjører på 32nm. Dette gjør at 950'en krever mer kjøling, noe som heller ikke er så bra. Så uansett sammenheng, så ville jeg gått for Sandy Bridge CPUene. De er rett og slett rå! Lenke til kommentar
Clawster Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 I5 2500k slår jo 950 på det aller meste der, og siden dette er en gaming pc så ville jeg også brukt hans utsagn ang. i7-950 Lenke til kommentar
Cocho Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Den er bra, det er det ingen tvil om. Men den strekker ikke til hvis man tenker ytelse kontra pris. Pluss at hvorfor skulle man ta til takke med gammel teknologi hvis man kan få det nyeste nye til noen hundrelapper billigere. Skulle jeg gått for en CPU til over 2K, så hadde jeg uansett ikke valgt 950. Da hadde jeg soneklart gått for i7 2600K, men som en vanlig bruker/spiller, ser jeg ikke vits i å kjøpe et monster av en CPU som det der. Vi trenger det ikke. Når det nå har blitt så lett å clocke CPUer, så kjøper man seg bare en 2500K og clocker den til over 4Ghz.. da har man ALT man trenger av prosessorkraft. Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 5. august 2011 Forfatter Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Hei, igjen! Har endret hele oppsettet nå. Handleliste (<- trykk) Vil ha en stort og litt kult kabinett, og er ganske fornøyd med NZXT's kabinett i Sort og orange. Så alt er nytt da. CPU'en er endret til en i5 2500k, i og med at den virket veldig bra også.. Har som sagt en game-pc fra før av, men den begynner å gå ut av dato.. Så trenger ingen harddisker, grunnen til at en Ekstern er i listen er bare for å ha en plass å legge filmer og sånt på, så slipper jeg å ha det på Pc'n HDD's Vær så snill og kom med innlegg om f.eks disse delene passer sammen, billigere alternativ (på komplett.no) osv. Har sjekket selv at dette skal passe sammen, men skader ikke å ha andre meninger også Er bestemt på å kjøpe fra komplett.no. Har god erfaring derifra, og foretrekker dem framfor å prøve noe nytt Håper på mange hjelpsomme innlegg! EDIT: Fant ikke ut av dette, så håper dere kan hjelpe meg med dette også; Vil ha en Modulær strømforsyning (en som jeg kan ta av kablene på) og vil også ha muligheten til crossfire i framtiden. Endret 5. august 2011 av RockingHard Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Nei, du har endret CPU til en 2500, ikke en 2500k. Det er stor forskjell Skal du kjøre SLI/CrossFire noengang må du ha et "Pro" eller høyere kort i Asus' serie. Dette er en bra PSU. Du trenger kanskje litt mere effekt om du vil kjøre CF/SLI i fremtiden. Uansett, har du ikke en SSD-disk så kjøp deg det. Det må være førsteprioritet. Den trenger ikke være større enn 60gb, bare så du kan ha operativsystem der. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Du bør også bruke 1600MHz minne. Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 Ah, så ikke det.. Har byttet til 2500k nå. Var ikke så mye dyrere Har tenkt litt på SSD-disk, men de koster jo litt da.. Denne ser jo grei ut, men koster jo kr 749,- ... Har også lyst på 1600MHz minne, men hoverkortet jeg har nå støtter ikke den hastigheten. Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Ah, så ikke det.. Har byttet til 2500k nå. Var ikke så mye dyrere Har tenkt litt på SSD-disk, men de koster jo litt da.. Denne ser jo grei ut, men koster jo kr 749,- ... Har også lyst på 1600MHz minne, men hoverkortet jeg har nå støtter ikke den hastigheten. SSDr med under 300/300 er ikke verdt det egentlig. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Mener du dette? For det er feil hovedkort uansett. Skal du kjøre SLI i fremtiden må du ha dette eller bedre. Jeg vet ikke hvorfor du skal ha så fancy kabinett, men en SSD er den aller beste oppgraderingen du kan kjøpe til noen som helst PC. Kjøp heller Define R3 og bruk resten av pengene på SSD. SSDr med under 300/300 er ikke verdt det egentlig. Det vil jeg bare si meg helt totalt uenig i. Endret 6. august 2011 av vhaarr Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 DA har jeg endret igjen, og kommet opp med dette oppsettet. Har ikke lagt til SSD, fordetom jeg vet at jeg burde.. Dette er grunnet at jeg ikke har særlig lyst til å ta meg råd til det, men skal vurdere det litt mer før jeg kjøper.. Men er spent på deres meninger på dette oppsettet. Er det bra nok? passer alt? La til 2 ekstra 120mm vifter for å montere i kabinettet. 1 ekstra foran og en på toppen. Dette er for å få bedre kjøling og luftgjennomstrømming. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Du glemte lenken til oppsettet. Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 Du glemte lenken til oppsettet. LINK Takk for at du sier ifra! Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Alt vil nok fungere bra der ja, men minnet du har valgt er ikke offisielt støttet av ASUS. Du kan laste ned listen her; http://usa.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8P67_PRO/#MSL Jeg har hatt problem en gang med at hovedkortet ikke ville akseptere minnet jeg hadde kjøpt, og har hørt at flere har det problemet ofte. Jeg tror det er relativt sjeldent. Det du kan/bør gjøre er jo å søke på nettet om andre har problemer med dette og minnet du vil kjøpe (modellnummeret) spesifikt. Problemet slik jeg ser det er at ingen av de 8GB-settene som er listet i MSL'en finnes på komplett.no bortsett fra et 4x2gb-sett. Det er vel greit, egentlig. Jeg vet ikke om det er noen ytelsesforskjell på 4x2GB mot 2x4GB. Sikkert ikke. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Ah, så ikke det.. Har byttet til 2500k nå. Var ikke så mye dyrere Har tenkt litt på SSD-disk, men de koster jo litt da.. Denne ser jo grei ut, men koster jo kr 749,- ... Har også lyst på 1600MHz minne, men hoverkortet jeg har nå støtter ikke den hastigheten. SSDr med under 300/300 er ikke verdt det egentlig. Nei, for sekvensiell ytelse er jo alt. 4K reads har jo ingenting å si på hvordan SSDer er i bruk under Windows... /sarcasm Sjekk denne du. En Corsair Force F115 vil i praksis være flere titalls ganger raskere enn en 7200RPM-disk, selv om du får tak i SSDer som er nesten dobbelt så raske tilhører dette et segment der ytelsen overføres til forsvinnende liten vinning i de fleste scenarier. PCMark Vantage sier dette, og min og andres erfaring sier dette. Det er langt bedre å kjøre en SSD som bruker teknologi som fungerer smertefritt enn å bruke en SSD som er marginalt raskere med problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå