Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er efterhånden blevet træt af larmen fra PC'en og da jeg ikke lengere "bare må" ha de hurtigste komponenter (spiller nå ekstremt sjeldent) vil jeg derimod fokusere på at få en så lydløs computer som muligt (men fortsat bra altså). Forslag og erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg setter også lydløs pc i fokus. Min egen data bråker unødvendig mye, men der i mot den andre pcen som jeg brukte som server var en meget lydløs pc. Komponentene bestod av en Intel Celeron 1.7GHz prosessor (Willamette) med original kjøler (boxed). Hovedkortet hadde ikke vifte, men i stedet en kjøleribbe. På skjermkortet hadde jeg påmontert en heatpipe kjøle løsning fra Zalman, som jeg etter hvert monterte en 80x80mm kabinett vifte på. Komponentene satt jeg i ett AOpen HQ48 Pro kabinett med en medfølgende lydløs vifte i strømforsyningen. Resultatet ble da en meget lydløs pc, men ulempen med dette systemet var ytelsen. En AMD Athlon Thunderbird 1400MHz vil til og med yte bedre enn denne prosessoren.

Grunnet den lave ytelsen på dette systemet ville jeg heller sett på en meget stillegående kjøleløsning til ett AMD system. Ja ville da valgt en stor kjøleribbe, påmontert med en 80x80mm kabinett vifte med ett støynivå på maks 19dB. I tillegg ville jeg valgt ett hovedkort uten vifte på northbridge, samt en støysvak strømforsyning på rundt 350W. Til slutt ville jeg kjøpt ett skjermkort uten vifte eller evt. en heatpipe kjøleløsning slik som jeg bruker. Dette koster ikke så alt for mye og vil gi en god ytelse med ett lavt støynivå

Lenke til kommentar

Stillegående Strømforsyning: Fortron/Source, 300W, ATX12V - med 12 cm. vifte Jeg bruker denne selv og er storfornøyd

Kabinett: Compucase Miditower - Her blir harddisk støy dempet p.g.a. gummioppheng. Har plass til store vifter (120 mm) som igjen bidrar til mindre støy, (med god kjøling) Har filter foran vifteåpning i front = mindre støv inne i kabinettet. Bruker denne selv og er veldig fornøyd. Har vifte både forran i PC og bak (eks. på vifte). Vifta forran blåser rett over harddiskene, vifta bak blåser inn over CPU - har tenkt å lage en fandukt fra bakre vifte og ned på kjøleren på prosessoren, så slipper jeg vifte på kjøleren til CPU.

Det eneste som bråker i kabinettet mitt er CPU-vifta. Har skjermkort uten vifte, og byttet ut vifta på HK med kjøleribbe fra Zalman En ganske enkel operasjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...