Gå til innhold

[Løst] Amerikansk layout

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg et nytt mekanisk tastatur, men er litt usikker, da det bare er med amerikans layout. Er det noen problemer iforhold til et med norsk layout?

Jeg kommer til å la PCen overkjøre tastaturet, slik at jeg får den norske layouten, men jeg vet at "<" knappen ikke er på den amerikanske layouten. Ihvertfall ikke der vi har den. Det er også noen ekstra taster rundt enter, blir de "tomme" når jeg bytter layout?

Endret av Byxxi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bump

Jeg har en Razer Blackwidow som jeg vant i en konkurranse og den har en amerikansk layout. Jeg har fortalt windows at jeg bruker en norsk tastatur og har engelsk tastatur som andre valg. På den måten kan jeg bruke tastaturet som om den hadde en fysisk norsk layout, men det er opp til meg til å huske på hvor alle knappene er.

Enkelte ganger må jeg bytte til engelsk for å finne noen spesialle tegn, men det går som regel bra.

Om jeg hadde kjøpte tastaturet selv ville jeg ha kjøpt det med de norsk bokstaver. Det kan bli irriterende av og til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har allerede et blackwidow med norsk layout, så jeg har et tastatur jeg kan bruke for skriving om jeg vil, men syntes det blir for stort. Da jeg ikke finner noen gode mekaniske tastatur som er tenkeyless som har norsk layout blir jeg litt stuck.

Vet at "<>" tasten ikke er på samme plassen på det engelske tastaturet, men kan du bruke tastene som er der den vanlige norske enter tasten skal være osv? Det amerikanske tastaturet har jo noen ekstra knapper rundt enter/backspace

Lenke til kommentar

Har allerede et blackwidow med norsk layout, så jeg har et tastatur jeg kan bruke for skriving om jeg vil, men syntes det blir for stort. Da jeg ikke finner noen gode mekaniske tastatur som er tenkeyless som har norsk layout blir jeg litt stuck.

Du får Filco Majestouch 2 Tenkeyless Svensk/Finsk layout

Svensk/finsk er så godt som norskt med tanke på både tegn og bokstaver og Filco er en av de mest kjente merkene innen mekaniske tastaturer, du kan bestille med enten sorte, blå eller brune cherry brytere.

http://www.keyboardco.com/keyboard_search.asp?SG=10038

Selv ville jeg valgt å gå for en Filco over en Leopold om det ikke er helt enorme forskjeller i pris.

Vet at "<>" tasten ikke er på samme plassen på det engelske tastaturet, men kan du bruke tastene som er der den vanlige norske enter tasten skal være osv? Det amerikanske tastaturet har jo noen ekstra knapper rundt enter/backspace

Det amerikanske tastatur-layouten, eller ANSI som den heter, har faktisk ingen ekstra taster rundt enter-knappen. Norsk, og alle andre europeiske layouts, ISO som de kalles, har akkurat like mange taster i enter-omerådet, men har da også en ekstra tast ved venstre shift, på norske tastaturer er dette "< >".

Dette er faktisk slik man ofte oppgir forskjellen, for ANSI-keyboards er "104 keys", mens ISO er "105 keys". Eller "87 keys" for ANSI Tenkeyless, og "88 keys" for ISO tenkeyless.

Det mangler altså en tast om du skal skrive norsk på et amerikansk brett.

Hvor stort dette problemet er varier fra bruksomeråde til bruksomeråde. Om du bare bruker brettet på din egen faste PC kan du legge inn ekstra third layer options med software, altså at du binder "<" og ">" som en "Alt Gr"-med-noe-annet kombinasjon. Eller kanskje du bruker tegnene så sjeldent at det holder å kunne bytte layout for å skrive dem, så bytte tilbake. Til spilling er det f.eks ikke så altfor farlig, men det er jo moro å kunne skrive "<3" når folk rager.

Edit: Jeg burde kanskje vært litt mer tydelig. Annet enn at "< >" tasten forsvinner, så har du alle tastene som vanlig. Tastene rundt enter-omerådet er tilsvarende de du er vant med på norsk, du har altså en litt større apostrof rett over enter osv. Dette tar ikke lang tid å bli vant til i det heletatt. Så med unntak av "< >" fungerer det helt fint å skrive norsk på ANSI.

Endret av MrConfusion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får Filco Majestouch 2 Tenkeyless Svensk/Finsk layout

Selv ville jeg valgt å gå for en Filco over en Leopold om det ikke er helt enorme forskjeller i pris.

Hvor stort dette problemet er varier fra bruksomeråde til bruksomeråde. Om du bare bruker brettet på din egen faste PC kan du legge inn ekstra third layer options med software, altså at du binder "<" og ">" som en "Alt Gr"-med-noe-annet kombinasjon. Eller kanskje du bruker tegnene så sjeldent at det holder å kunne bytte layout for å skrive dem, så bytte tilbake. Til spilling er det f.eks ikke så altfor farlig, men det er jo moro å kunne skrive "<3" når folk rager.

Edit: Jeg burde kanskje vært litt mer tydelig. Annet enn at "< >" tasten forsvinner, så har du alle tastene som vanlig. Tastene rundt enter-omerådet er tilsvarende de du er vant med på norsk, du har altså en litt større apostrof rett over enter osv. Dette tar ikke lang tid å bli vant til i det heletatt. Så med unntak av "< >" fungerer det helt fint å skrive norsk på ANSI.

Trodde det var en tast ekstra på høyre siden av tastaturet med ANSI layout.

Hvordan kan jeg binde "< >" til alt gr?

Hva er grunnen til at du hadde valgt filco over leopold?

Lenke til kommentar

Trodde det var en tast ekstra på høyre siden av tastaturet med ANSI layout.

Det er det ikke.

Hvordan kan jeg binde "< >" til alt gr?

Microsoft Layout Creator

Hva er grunnen til at du hadde valgt filco over leopold?

Begge merkene er veldig gode, men Filco regnes som å ha en bedre byggekvalitet. En fordel med Leopolden derimot, er at man kan ta av USB-kabelen, de har også litt bedre "keycaps".

Og når det kommer til personlig preferanse liker jeg ikke helt lysene på Leopolden, men slikt er jo subjektivt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft Layout Creator

Begge merkene er veldig gode, men Filco regnes som å ha en bedre byggekvalitet. En fordel med Leopolden derimot, er at man kan ta av USB-kabelen, de har også litt bedre "keycaps".

Og når det kommer til personlig preferanse liker jeg ikke helt lysene på Leopolden, men slikt er jo subjektivt.

Takk for den gode hjelpen :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...