Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Jeg blir stalket på Facebook, falsk identitet. Hvordan finne ut hvem det er/anmelde?

Anbefalte innlegg

En person stalker meg på facebook. Hun har en profil med et navn ingen heter/falskt navn og skriver meldinger til venner av meg om ting jeg har gjort.... Setter ut rykter og sier jeg er utro mot typen min. Jeg har rapportert henne og profilen er borte nå. Hvordan kan jeg finne ut hvem hun er? Det har pågått i 1 år, og jeg er lei! (visste ikke det gikk ann å rapportere før forrige uke..)

Jeg har en anelse om at det er x dama til typen min som prøver å ødelegge for meg, men jeg vet jo ikke det for sikkert. Kan jeg anmelde det til noen? Vil facebook folka si meg hvem det er eller kan politiet gjøre noe? Hun har ikke kommet med trussler eller noe slikt, bare rykter og ting jeg har gjort.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Realistisk sett er det eneste du kan gjøre å klage til facebook. Om kontoen er en åpenbart falsk som brukes til useriøse ting vil de nok fjerne den.

Men, nå som du sier kontoen allerede er borte så kan du nok se langt etter å spore denne tilbake til norn person. Det kunne du forsovidt sett langt etter uansett om kontoen fremdeles var oppe. Slikt måtte du politianmeldt personen for å oppnå - OG ikke minst få politiet til å bry seg nok. Dette hadde aldr i livet vært alvorlig nok til at politiet hadde satt i gang en slik prosess. Hvis det var snakk om dødstrussler eller andre alvorlige trussler kanskje - men baksnakking bryr de seg garantert ikke nok om til å bruke store ressurser på.

Kort sagt har du ikke så mye du kan gjøre nå bortsett fra å snakke med de som er blitt berørt og forklare hvordan situasjonen er og at det er noen som sprer onde rykter om deg - og om det opprettes noen ny profil til denne slags bruk som du blir obs på så rapporter den umiddelbart. Forklar det til typen din ikke minst, så det ikke flyter usanne rykter hans vei uten at han er bevisst på problemet. Jeg ville personlig ikke spekulert i hvem det kan være fremfor andre mennesker du snakker med - da du i praksis kan ende opp med å spre falske rykter selv uten å være klar over det (og det vil man jo helst unngå, spesiellt når det neppe gjør noe positivt uansett å peke fingrer). Mer kan du ikke gjøre så lenge det ikke er snakk om noe betydelig mer alvorlig.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hei

Starter med å vise til straffeloven om sjikanering. Tror dette er rett paragraf.

Straffeloven § 390a:

"Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn. "

Slike forhold kan anmeldes, og det kreves normalt påtalebegjæring fra fornærmede. Slike saker er forholdsvis lett å etterforske, så sant politiet får IP-adressen fra facebook. Desverre blir ikke slike saker prioritert på større steder, grunnet annen alvorlig kriminalitet. Ved en evt henleggelse kan du klage på avgjørelsen og be om å få saken gjenopptatt. Du vil da ha gode muligheter for at saken faktisk etterforskes, dersom det er spor å gå etter.

Dersom gjerningspersonen har brukt proxy eller vpn, vil det være vanskeligere å finne rette vedkommende. I mange tilfeller ikke umulig, men tidkrevende. Politiet må da evt prioritere hvor mye ressurser de skal bruke opp mot alvorligheten. Dvs, med tidkrevende mener jeg mye ventetid på henvendelser politiet må gjøre.

Men i dagens samfunn logger man gjerne på facebook fra forskjellige maskiner, mobiltelefon osv, så jeg tviler på at det er brukt proxy/vpn hele tiden. I såfall ville denne saken vært meget enkel å etterforske.

Send meg gjerne en mail dersom sjikaneringen skulle starte igjen, så kan jeg hjelpe deg litt på vei.

Mvh

Mokolotivet

Endret av Mokolotivet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...