Gå til innhold

BK: Oslofjorden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Motivet er jo ok, men hvorfor F22 og 1/4 ?

Jeg burde nok valgt en større blenderåpning. Valgte f22 ut fra et youtubetips om at det gav optimalt dybdeskarphet ved vidvinkelopptak hvor objekter er ganske tett på, her bruas gelender, og uten at diffraksjonsproblemer ble påfallende.

Men, - jeg ser at bildet ikke er optimalt skarpt. Vet ikke hva det skyldes egentlig. Bildet er tatt på stativ med en Sigma 10 - 20 (skarphet i ytterkantene oppgis å være et probelem for supervidvinkellinser, ihvertfall de billige). I tillegg er bildet HDR framstilt via 3 eksponeringer (små justeringer) uten at jeg ser at det påvirket skarpheten. Men himmelen og skygger ble litt bedre av sammensmeltingen.

Skal prøve større belenderåpning neste gang, - broa står der...og båtene ligger der...og det er et fint sted å se hva man kan få ut av et vidvinkelobjektiv...

Lenke til kommentar

Hei

OK komposisjon og livet i himmelen er bra.

Liker at du har tatt med litt av brua på høyre side, men henger meg på foregående - hvorfor f22 og 1/4 sek.?

RAK-foto

Takk for kommentar, se på svaret jeg gav forrige kommentator om blenderåpning. Vil eksperimentere litt mer når jeg står på brua neste gang.

Lenke til kommentar

Hei

OK komposisjon og livet i himmelen er bra.

Liker at du har tatt med litt av brua på høyre side, men henger meg på foregående - hvorfor f22 og 1/4 sek.?

RAK-foto

Takk for kommentar, se på svaret jeg gav forrige kommentator om blenderåpning. Vil eksperimentere litt mer når jeg står på brua neste gang.

Høres bra ut - fortsett å forske.

RAK-foto :thumbup:

Lenke til kommentar

Om det er 3 eksponeringer,ville jeg oppgitt de andre også,så slipper du å få spørsmål som hvorfor 1/4sek som bare er en av eksponeringene.(Ikke for å arrestere deg RAK ;) )

Husker ikke helt hvordan men det lar seg gjøre å aktivere alle fokuspunktene i kamera ditt...så alle viser rødt i søkeren når du knipser,,på den måten vill du få mer skarpet ut på sidene også.Selv om jeg ikke kan se det virker særlig uskarpt der.Synes du kom godt ut av dette jeg..men Oslofjorden er vel noe større en denne " tarmen "...hehe;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...