balder Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) Har i dag 4 GB. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=363359 Har 2 minne plasser til så eg vurderer å kjøpe ei pakke til slik at det blir 8 GB Er det nok utfra dagens behov? Eller burde eg kjøpe denne pakken? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=574681 Slik at eg har 12 GB? Vil hovedkortet jobbe greitt med forskjellige minnestr? Endret 3. august 2011 av balder Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 8 er mer enn nok til spillere, faktisk overlever du fint på 4. Årsaken er grei, spill kan kun utnytte 2Gb samme hvor mye RAM du har grunnet at de er 32 bit. Lenke til kommentar
balder Skrevet 3. august 2011 Forfatter Del Skrevet 3. august 2011 8 er mer enn nok til spillere, faktisk overlever du fint på 4. Årsaken er grei, spill kan kun utnytte 2Gb samme hvor mye RAM du har grunnet at de er 32 bit. Kva fordeler har eg med 8 GB? Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Den andre linken din er jo til en tripple channel pakke på totalt 3 GB, 3 brikker på 1GB. Klarer ikke å få 4GB + 3GB til å bli 12GB jeg da men...hehe. Du vil nok klare deg med 8GB helt ok. Det er ikke mange programmer som beslaglegger mer minne enn det. Jeg har selv 18GB minne (kom over en veeeeldig billig 12GB pakke jeg måtte ha...i tillegg til de 6GB jeg hadde fra før). Driver du med Photoshop o.l eller videoredigering og den slags klarer du nok å komme over 8GB. Jeg ligger med ca. 10GB i bruk, men jeg tror det er fordi Windows bruker minne om du har det. Lenke til kommentar
balder Skrevet 3. august 2011 Forfatter Del Skrevet 3. august 2011 (endret) Ops, feil link. Har endret den:) Ok, eg spiller for det meste. Kan hende eg kommer borti videoredigering osv. Det er dumt å ikkje fylle opp resten av minnespora da eg har 2 ledig. Det var bare det eg tenkte på. Da blir det 4 GB til. Det er vel større sjanse på at det går bra da alle 4 er like? Endret 3. august 2011 av balder Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Joda, er ikke mange som handler RAM til nForce hovedkortene til Nvidia nå lenger så du slipper å tenke på de problemene som var i "Gamle dager" Lenke til kommentar
balder Skrevet 3. august 2011 Forfatter Del Skrevet 3. august 2011 Viss du ser på dette minne som har 2 X 2GB så står det under produktspesifikasjonen Tilsvarende OEM-fabrikant-delnummer Kingston KVR1333D3N9K2/4G Ser at Kingston er 50 kroner billigere. Er det lur å blande merke da eg har Crusial fra før? Lenke til kommentar
Sippe Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 8 er mer enn nok til spillere, faktisk overlever du fint på 4. Årsaken er grei, spill kan kun utnytte 2Gb samme hvor mye RAM du har grunnet at de er 32 bit. Kilde? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Litt tung artikkel men du ser 2Gb begrensningen der, dette er en de ikke går over for å ha maks kompatabilitet med alle systemer: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778%28v=vs.85%29.aspx I tilegg finnes det en masse flere artikler om dette på Google, selv om det er i "Teorien" mulig å bruke 4Gb, så er faktumet at de er begrenset på 2 grunnet at de skal funke på alle systemer. Løsningen er grei, vi må over på 64 bit programmer, da er grensen 8Tb. Lenke til kommentar
balder Skrevet 4. august 2011 Forfatter Del Skrevet 4. august 2011 Litt tung artikkel men du ser 2Gb begrensningen der, dette er en de ikke går over for å ha maks kompatabilitet med alle systemer: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778%28v=vs.85%29.aspx I tilegg finnes det en masse flere artikler om dette på Google, selv om det er i "Teorien" mulig å bruke 4Gb, så er faktumet at de er begrenset på 2 grunnet at de skal funke på alle systemer. Løsningen er grei, vi må over på 64 bit programmer, da er grensen 8Tb. Viss ein kjører Windows 7 i 64 bit utgaven da? Vil da ha nokon betydning med 8 GB framfor 4 GB? Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Har du 32-bit Windows så får du ikke utnytta 4GB en gang, grensa er på rundt 3.5GB for et 32-bit operativsystem. Så kjøper du 4 GB til slik du har 8GB minne og fortsatt 32-bit Windows så vil du ikke få opp mer enn 3.5GB selv om du fysisk har 8GB i maskina... Skal du ha mer enn 4GB (ca. 3.5GB)må du over på 64-bit operativsystem. Hvis en skal ha spill og programmer som bruker mer en ca. 2GB så må de være programmert i 64-bit slik jeg forstår det. Det kommer nok mer og mer som er laget for 64-bit slik at en får utnytta minne og prosessor skikkelig. Men en stund nå har 32-bit vært standarden så de fleste holdt seg til 32-bit. Endret 4. august 2011 av Fade1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Om du bare spiller så er 4Gb nok... 8gb er greit om du får en god deal, som sagt 2Gb grensen per program er der selv om du har 64 bit og aldri så mye RAM. Men kjører du litt andre programmer og bytter mellom flere minneintensive programmer så er 8Gb greit da hvert 32 bit program kan bruke 2Gb RAM. Personlig skal jeg opp på 24Gb RAM hvor 4-6 Gb skal gå til en RAMDisk for hurtigstart av visse programmer. Lenke til kommentar
GnuNix Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg har 8GB minne og jeg synes det er en passe mengde ram til mitt bruk (Et par 24/7 kjørende VMs, spill, kontor arbeid, ol.) 007CD har rett med tanke på ram i forbindelse med dagens spill, men jeg alltid anbefaller folk som skal kjøpe en ny PC nå til å kjøpe 8GB ram hvis pengene streker til. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Joda, om budsjettet tillater det så er jeg enig, fyll opp de minneslottene. Men om man kan spare inn og heller legge de pengene i bedre grafikkort eller CPU så er det verdt å begynne der før man smeller inn mer minne. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 007CD har rett med tanke på ram i forbindelse med dagens spill, men jeg alltid anbefaller folk som skal kjøpe en ny PC nå til å kjøpe 8GB ram hvis pengene streker til. Selv om de bare spiller og ikke multitasker en del? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Selv om de bare spiller og ikke multitasker en del? DDR3-minne er så skrekkelig billig nå at det er nesten synd å ikke kjøpe 8GB. 400 kr er alt du trenger å punge ut for den perfekte kominasjon av ytelse, pris og mengde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå