Gå til innhold

Uberettiget fjerning av kjøretøy

Broker

Hvem har retten på sin side - Vis din støtte!  

9 stemmer

1. 1. Gi din støtte til:

Anbefalte innlegg

Hei,

skulle gjerne høre andres synspunkter vedrørende en sak jeg har gående. Nedenfor har jeg kopiert deler av saksdokumentene jeg har tenkt til å oversende til forliksrådet.

Setter stor pris på deres mening om min sak, og om dere mener at velforeningen der jeg bor har rett til å opptre på denne måten, eller om jeg har en god sak imot dem!?

Om det er opplysninger jeg har glemt å ta med er det bare å gi beskjed så skal jeg oppdatere teksten fortløpende.

SAKEN GJELDER:

Jeg mener velforeningen der jeg bor har urettmessig tauet bort mitt kjøretøy, og ønsker å rette et krav om tilbakebetaling av utgifter som dette har påført meg.

SAKENS BAKGRUNN:

Jeg bestrider avgjørelsen som velforeningen der jeg bor har foretatt seg når de tilkalte Kranbil for borttauing av mitt kjøretøy. Og krever at fjerningsgebyret frafalles/betales av velforeningen.

Min mening er at avgjørelsen om at mitt kjøretøy har stått feilparkert er feilaktig, og at inntauingen aldri skulle funnet sted.

Jeg vil begrunne dette med følgende;

Vegtrafikkloven § 17 første ledd tredje punktum har følgende ordlyd “Registreringspliktig kjøretøy uten lovlige kjennemerker skal ikke være parkert utover 14 dager på offentlig veg eller privat veg skiltet med offentlig trafikkskilt."

Kjøretøyet var uten kjennemerker ved tidspunktet for inntauing, og var parkert på utsiden av min leilighet der jeg har parkert samme kjøretøy(da med skilter) i nærmere ett år forut for dette.

Bevis/dokumentasjon som jeg besitter(grunnet hensyn til enkelt personer ønsker jeg ikke å vedlegge dette her) viser at personen som rekvirerte inntauingen, må eller burde visst hvem som var kjøretøyets eier, og at eieren(meg) er beboer i gaten som bilen stod parkert.

Spørsmålet om bilen rent faktisk var feilparkert etter andre regler(enn vegtrafikkloven § 17 som det er referert til tidligere).

Skilt i den aktuelle gaten opplyser om følgende “Parkering er kun for beboere i XXXXX vei og at overtredelse kan medføre borttauing for eiers regning”.

Bilen stod parkert like utenfor min eiendom/leil. og personen som fikk bilen inntauet må ha vært klar over at bilen var min, altså en beboer i XXX vei, og da altså itråd med regler som er opplyst på skilt i denne gaten.

Jeg mener at på bakgrunn av ovenforstående opplysninger, så har ikke velforeningen rett til å taue inn bilen før det er gått 14dager(evt. ikke rett til å taue den inn i det hele tatt siden jeg er beboer i gaten).

Imøteser deres synspunkter!

post-256816-0-67548800-1312396099_thumb.gif

Endret av Broker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sånn som jeg leser saken her nå kan jeg se at bege parter kan være den ansvarlige.

Hvor lenge sto bilen din der før den ble tauet? (siden jeg ikke fant noe om det i teksten din)

Hvorfor er det helt klart at den/de som rekvirerte tauing MÅ ha vist om at det var din bil?

Er du sikker på at du ikke har vært forsøkt kontaktet i forbindelse med borttauingen?

Hadde du lagt annen kontaktinformasjon lett synlig i bilen? f.eks. hei, xxxx xxxx eier denne bilen.. jeg bor i nr xx, ring tlf xxx xxx xx ved spørsmål.

Var det en enkeltperson som gjorde dette eller var det styret som gjorde det?

Lenke til kommentar

Hei. Jeg kan gi deg fasiten på dette, men trenger å vite hvor lenge bilen sto uten skilter på nevnte parkplass. Du skriver videre en del om at de burde vite at det var din bil, og foreløbig er ikke det relevant hvem som eier bilen. Om det er noen som bor der eller ikke. For det er ikke det skiltet dem har brukt som grunn for å ha fjernet bilen din. Men moralsk sett kunne de gitt deg en advarsel før de tauet den. Ikke tauselskapet men styret i boretslaget som har rekvirert tauingen.

Enten har de en skriftlig avtale med et taueselskap, og da er alt av skilter lovlig og godkjent. Ellers har de brukt politiet som har gitt dem en godkjent bortauingsbegjæring.

Men mer om alt dette siden. Sto bilen din parkert uten skilter i mer enn 14 dager? Ja da har de retten på sin side. Det trenger ikke stå noe skilt på dette. Det står nok i reglementet til boretslaget og jeg er ganske sikker på at dere er pliktige til å ha lest det ca ved innflytt, ogs de kan deretter gjøre dette uten at du får beskjed. Dette er forøvrig vanlig prosedyre i boretslag og sameier Norge rundt.

Endret av Solosuper
Lenke til kommentar

Innlegget omhandler brudd på privatrettslige regler om parkering, og hører derfor under diskusjon.nos Trafikkforum. I tråd med dette flyttes innlegget. Reaksjoner på moderering kan tas per PM til undertegnede, ikke i tråden.

For øvrig: Jeg kan ikke besvare dette innlegget da jeg tidligere har fått en henvendelse per e-post om noe jeg er relativt sikker på er samme saksforhold. Å diskutere saken i offentlige fora uten tillatelse vil være i strid med yrkesetiske regler om taushetsplikt.

Lenke til kommentar

Hei,

takk for dine synspunkter! Hvis jeg har glemt å få med hvor lenge bilen stod parkert der så beklager jeg.

Den stod parkert utenfor min leilighet fra; onsdag til fredag, fredag morgen kjørte jeg den til verkstedet som skulle se over bilen og hva som måtte bli gjort av rep. for å få den godkjent(og da få skilter på den).

Jeg tauet den så tilbake til utenfor min leil. mandag ettermiddag. Samme kveld måtte jeg dra til england på arbeid, og når jeg kom hjem onsdag formiddag var bilen borte.

Så den har stått parkert i 2dager + 2dager (taueselskapet informerte om at den ble hentet onsdag morgen).

Hvorfor "det er helt klart at den som rekvirerte tauingen må ha visst det" er litt vanskelig å forklare om jeg skal holde personen anonym.. Men kan vel si det slik at madamen rygget borti ett rekkverk med samme bil ett par måneder tidliger(da var bilen med skilter såklart), og ifb. med dette har vi mail korrespondert med personen som rekvirerte inntauingen. Så han var meget godt klar over hvem sin bil det var, både med eller uten skilter.

Det var en enkeltperson som rekvirerte inntauingen men har gjorde dette påvegne av styret. Og taueselskapet sier på sine nettsider at de alltid sikkrer seg bevis(foto o.l) før de foretar en inntauing. Og jeg har etterspurt dette men de vil ikke sende meg det, og referer bare til velforeningen.

Madamen har vært hjemme alle de aktuelle dagene og bilen stod parkert 5m ifra inngangsdøren vår. Så det hadde bare vært å banke på.

Bilen har vært parkert på akkurat den samme plassen i sikkert ett år forut for dette, så jeg la ingen lapp foran da jeg antok(vet at man ikke skal anta når det gjelder juridiske problemstillinger men ..)da at de fleste var kjente med hvem som var bilens eier.

sånn som jeg leser saken her nå kan jeg se at bege parter kan være den ansvarlige.

Hvor lenge sto bilen din der før den ble tauet? (siden jeg ikke fant noe om det i teksten din)

Hvorfor er det helt klart at den/de som rekvirerte tauing MÅ ha vist om at det var din bil?

Er du sikker på at du ikke har vært forsøkt kontaktet i forbindelse med borttauingen?

Hadde du lagt annen kontaktinformasjon lett synlig i bilen? f.eks. hei, xxxx xxxx eier denne bilen.. jeg bor i nr xx, ring tlf xxx xxx xx ved spørsmål.

Var det en enkeltperson som gjorde dette eller var det styret som gjorde det?

Lenke til kommentar

Hei,

takk for tilbakemelding! Jeg har tydeligvis glemt å skrive tidsperspektive i hovedteksten. Men som jeg skrev til en annen respondenten;

Den stod parkert utenfor min leilighet fra; onsdag til fredag, fredag morgen kjørte jeg den til verkstedet som skulle se over bilen og hva som måtte bli gjort av rep. for å få den godkjent(og da få skilter på den).

Jeg tauet den så tilbake til utenfor min leil. mandag ettermiddag. Samme kveld måtte jeg dra til england på arbeid, og når jeg kom hjem onsdag formiddag var bilen borte.

Så den har stått parkert i 2dager + 2dager (taueselskapet informerte om at den ble hentet onsdag morgen).

Det er ikke politiet som har blitt kontaktet så jeg antar at de har en avtale med taueselskapet. Men de har ikke villet gi meg bevismaterialet/rekvireringens grunnlag.

Som du nå kan se har ikke bilen stått parkert i 14 dager, så vegtrafikkloven vil ikke kunne anvendes i så måte..

Ser frem til å høre din konklusjon.

Hei. Jeg kan gi deg fasiten på dette, men trenger å vite hvor lenge bilen sto uten skilter på nevnte parkplass. Du skriver videre en del om at de burde vite at det var din bil, og foreløbig er ikke det relevant hvem som eier bilen. Om det er noen som bor der eller ikke. For det er ikke det skiltet dem har brukt som grunn for å ha fjernet bilen din. Men moralsk sett kunne de gitt deg en advarsel før de tauet den. Ikke tauselskapet men styret i boretslaget som har rekvirert tauingen.

Enten har de en skriftlig avtale med et taueselskap, og da er alt av skilter lovlig og godkjent. Ellers har de brukt politiet som har gitt dem en godkjent bortauingsbegjæring.

Men mer om alt dette siden. Sto bilen din parkert uten skilter i mer enn 14 dager? Ja da har de retten på sin side. Det trenger ikke stå noe skilt på dette. Det står nok i reglementet til boretslaget og jeg er ganske sikker på at dere er pliktige til å ha lest det ca ved innflytt, ogs de kan deretter gjøre dette uten at du får beskjed. Dette er forøvrig vanlig prosedyre i boretslag og sameier Norge rundt.

Lenke til kommentar

kjekt å få litt mer info:)

slik jeg ser det, så er saken enkel:

du har en bil stående utenfor din leilighet på oppmerket parkplass, stemmer det? på oppmerket plass?

bilen står uten skilt i to dager pluss to dager. det med et verksteds besøk i mellom disse to dagene.

etter dette blir bilen din tauet inn etter ønske fra boretslaget.

Min konklusjon blir da at de ikke hadde rett til å taue bilen din. Og du trenger å spørre styret om hvorfor din bil ble tauet. har du gjort det? hva fikk du som svar?

tauemannskapet pleier faktisk ikke ta bilder. parkvakter vektere og andre rekvirenter pleier å ta disse bildene. så om du har spurt taueselskapet og de ikke vil vise deg bilder, ja då har dem ikke bilder. så enkelt.

rekvirenten skulle nok knipset litt bilder før tauebilen kom, for deres sikkerhet for å kunne bevise ovenfor deg og andre at ingen skader har oppstått ved tauing. Så det er i ditt favør hvos det ikke er bilder.

hvis du spør taueselskapet om hvorfor bilen din ble hentet vil du nok få et svar som inntauing feilpark rekvirert bortetslaget. så det er styret du må snakke med. spør flere av dem til du faktisk får vite hvorfor bilen din ble tauet.

jeg tror jeg kan hjelpe deg videre med dette, kanskje jeg til og med kan nøste opp i dette med taueselskap og styret i boretslaget ved å ringe dem. den infoen de nekter deg har du nemmelig krav på.

må få høre hvordan det går, og om og eller du får infoen fra boretslaget. du kan evt lese reglementet til borteslaget for å se om det står noe spess der. beklager alle skrivefeil men jeg er på farten o har skikkelig dårlig tid.

Lenke til kommentar

leste innlegget ditt en gang til. han som har rekvirert inntauingen har vel ikek gjort dette for å hevne seg eller noe? iallefall er det litt dumt siden han gjerne ender opp med å betale for inntauingen selv.

taueselskapet: var det en av de tre store? viking naf falck?

Lenke til kommentar

leste innlegget ditt en gang til. han som har rekvirert inntauingen har vel ikek gjort dette for å hevne seg eller noe? iallefall er det litt dumt siden han gjerne ender opp med å betale for inntauingen selv.

taueselskapet: var det en av de tre store? viking naf falck?

Det er nok en slags "hevn", da jeg tidligere "vant" en byggesak han også slo seg vrang med.. Og siden han har bodd her "i alle år" og jeg er ny tilflyttet. Så føler han vel at jeg tar meg litt til rette..

Ja jeg skal gjøre alt for at han må stå personlig ansvarlig for dette, ved å si at han har opptrått utenfor den stillingsinstruksen han har fra velforeningen. Og må da stå personlig ansv.

Hvis jeg husker riktig så var det Oslo Kranbilservice som hentet bilen. Og jeg har enda ikke fått noen form for "bevis" eller en kopi av rekvisasjonen eller liknende. Så det skal bli spennende å se hva de har å "slå i bordet med" i forliksrådet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...