Gustav34 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Hei! Etter fire uker på ferie kom jeg hjem til min 1998-modell Opel Corsa som ikke ville starte. Jeg satte meg i bilen og startet, og bilen startet den, men viftereima (tror det var den) peip voldsomt, og det begynte å komme hvit røyk ut av motorrommet. Jeg stoppet bilen og luftet ut litt i garasjen. Startet opp en gang til, gikk ut og prøvde å se hvor røyken kom fra, og det så ut som den kom fra viftereima eller fra området rundt. Jeg stoppet bilen, eller så stoppet den av seg selv.....husker ikke helt. Fikk i alle fall ikke start på den etter dette. Trillet den ut av garasjen for ikke å røyklegge den mer, men ute ville ikke bilen starte. Status nå er at batteriet har lite strøm, men bilen vil ikke starte med startkabler heller. Når jeg vrir rundt nøkkelen kommer det bare en liten lyd fra motoren, ikke en typisk klikkelyd, men mer som om motoren prøver å dra rundt. Denne lyden varer bare i ett sekund, og det virker som det blir for tungt for motoren å dra rundt. Bilen starter i alle fall ikke. Jeg er ganske grønn på bil, så derfor lurer jeg på om det er noen her som har et tips om hva jeg kan gjøre. Jeg vil helst ikke prøve å trille bilen igang, for vi bor litt kronglete til her.... Takknemlig for svar! :-) Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Du har skjekket at du har kjøleveske og olje på bilen? Lenke til kommentar
Gustav34 Skrevet 3. august 2011 Forfatter Del Skrevet 3. august 2011 Tusen takk for svar Complexity! Olje er der. Jeg burde nok ha skiftet olje, så kanskje sjansene øker med fersk olje?? Kjøleveske har jeg ikke sjekket. Har det noe å si? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Tja, om du ikke har kjøleveske på motoren, får den ingen kjøling.... Ingen kjøling - varm motor - røyk.. Fin regel er å bytte olje minst 2 ganger i året sånn forresten, men tviler på at det har noe med saken å gjøre nå. edit: kan og være at du har fått sprekk i en kjøleslange, og at det sprutet ut vann når du hadde motoren i gang. Når vannet minsker blir det lille som er igjenn veldig varmt, og det vil sprute damp ut av slangen. Endret 4. august 2011 av Complexity Lenke til kommentar
1915 Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 spruter ikke vann ut før motoren blir nok varm slik at termostaten åpner. når termostaten åpner blir det mere trykk på slangene fordi vannpumpa går fortere. og motoren kan ikke bli så fort varm med bare starte og stoppe noen ganger. trådstarter: har du prøvd og lade opp batteriet helt og ikke kunn bruke startkabler? hører du et klikk når du slår på tenningen rett før du skal tørne startmotoren? hviss det ikke er noe klikk fra startmotoren så kan den være gåen. men du nevnte at den stoppa av seg selv eller du vet ikke? hviss det blir for lite olje på en opel motor så kan jeg fortelle deg at stemplene ryker for det opplevde jeg på dama sin astra. hun klarte å kjøre den tørr for olje da røyk stemplene. og har du sjekka at registerreima ikke har røke? har den røke vill det heller ikke skje noe lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå