Gå til innhold

Fotoutstyr til utland


Anbefalte innlegg

I neste uke reiser jeg til Tyrkia. Har tenkt til å ha med meg litt fotoutstyr(kamerahus og 2-3 objektiver) + pc.

 

Må jeg ha legitimasjonsbevis for dette? Har funnet et skjema hos tollvesenet, men hvordan går man fram med dette? Jeg skal på Gardermoen flyplass og aner ikke hvor tollvesenfolka holder til :p Regner med at dem må se over, stemple skjemaet osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før om åra da jeg reiste rundt med dyrt måleutstyr brukte vi en Carnet for å sikre at vi ikke fikk toll-tull på vei hjem.

 

Nå om dagen reiser jeg helt uten noen papirer på fotoutstyr verdt flere ti tusner, jeg kan jo dokumentere med kvitteringer etc dersom det blir nødvendig. Aldri hatt behov for det.

 

Tollbua på OSL er i første etasje, ved utgangen fra ankomst utland.

 

/Blouberg

Lenke til kommentar

Vel, om man reiser med utstyr i klassen rundt en halvmillion er det kanskje lurt med en carnet. Men med vanlig fotoutstyr trenger du ikke bekymre deg om det - med mindre Tyrkia har sære regler på sånt. Tollvesenet trenger du iallefall ikke bekymre deg for - du skal møte en bra vrang tollbetjent om du får problemer.

Lenke til kommentar

Vi får håpe du ikke blir den første som må dokumentere opprinnelsesland i løpe av 24 timer for og ikke miste alt :)

 

Jeg har med meg et RD-0031B skjema i fotobagen sånn for sikrehetsskyld, Man utfyller med verdi,seriennummer og benevnelse, tar med utstyret/skjemaet til nærmeste tollsted for og få verifisert dokumentet.

 

Må innrømme at jeg ikke har fornyet det i år da :)

Lenke til kommentar

Reiste selv med utstyr til ca 40 høvdinger nå til kroatia, null problemer. Kan ikke engang bevise at jeg har kjøpt alt i norge. Med mindre jeg greier å finne fram til personene som solgte objektivene brukt til meg. :) Har dog kvittering på mitt billigste objektiv; 35/1.8 :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...