abene Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Etter 10 år med dominanse sitter bare halvparten av PC-brukerne med operativsystemet Nå skifter vi ut Windows XP Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 eje Linux har snart 1% ^^ Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Hva er egentlig annet? (Regner med at BSD og andre *nix systemer går under Linux her) Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Baren til høyre der viser 108,67% ? Lenke til kommentar
Newton Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) Det skal stå 27,87% for Windows 7 i søylen til høyre, ikke 49,49% "Andre" er bl.a iOS (3%) og Android (0,8%) Endret 3. august 2011 av Newton Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Det skal stå 27,87% for Windows 7 i søylen til høyre, ikke 49,49% "Andre" er bl.a iOS (3%) og Android (0,8%) Høres rart ut hvis de legger til mobil platformer også da. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Synes det er bra (og på høy tid) at XP begynner å fases ut Noen som vet hvor tallene er hentet fra? Fant ikke noen referanse i artikkelen eller kilden. Lenke til kommentar
jonskja Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 skulle gjerne hatt muligheten til å fortsatt kjøpe windows XP, bedre operativsystem har ikke jeg prøvd! Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 "Andre" er bl.a iOS (3%) og Android (0,8%) Da burde jo Android ha gått under Linux. Lenke til kommentar
MaX [NOR] Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Når det gjelder norge derimot er det en god stund siden WIN 7 ble det mest brukte OS'et. http://gs.statcounter.com/#os-NO-monthly-200901-201107 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) Dårlig kildeskikk her, men det ser ut som tallene samsvarer nogen lunde med Net Market Share sine tall. http://marketshare.hitslink.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10 AlecTBM: Det er bare statistikk av besøk på et utvalg nettsider. Da vil nødvendigvis iOS og Android være en andel av treffene. Noen nettfjøler bruker iOS, noen Android, noen Windows 7 osv så det blir ikke helt rettferdig å bare utelate noen av OSene fra statistikken for å prøve å koke ned til hva bruker på hjemmePCene sine. Ulike innsamlere av statistikk får ulike resultater. Det hører med til statistikkens natur. http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systems Endret 3. august 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Baren til høyre der viser 108,67% ? Fikset! :-) Tallet Newton trekker frem er såklart det korrekte. Lenke til kommentar
Frode99 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 skulle gjerne hatt muligheten til å fortsatt kjøpe windows XP, bedre operativsystem har ikke jeg prøvd! Da har du åpenbart ikke prøvd Windows 7... Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 skulle gjerne hatt muligheten til å fortsatt kjøpe windows XP, bedre operativsystem har ikke jeg prøvd! Da har du åpenbart ikke prøvd Windows 7... Men, win 7 er jo anbefalt med 2 gb ram, eller så lagger det veldig, på xp så går det små fint, ikke dårlig men kan lagge innimellom (min sliter litt på loading screen) Lenke til kommentar
Frode99 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) skulle gjerne hatt muligheten til å fortsatt kjøpe windows XP, bedre operativsystem har ikke jeg prøvd! Da har du åpenbart ikke prøvd Windows 7... Men, win 7 er jo anbefalt med 2 gb ram, eller så lagger det veldig, på xp så går det små fint, ikke dårlig men kan lagge innimellom (min sliter litt på loading screen) Jeg har kjørt på en PC med 1GB fint. Windows 7 kjører ikke noe dårligere på lett HW enn XP. Kravet for W7 er forøvrig bare 1GB. Endret 3. august 2011 av Frode99 Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Jo da, XP har vært en trofast og robust sliter. Selv har jeg hoppet bukk over Vista og har erstattet XP direkte med Win7 der det er nødvendig - og med Linux og BSD der det er mulig. Mine to HTPC`er kjører fortsatt XP og fungerer så bra at jeg ikke vil røre dem før noe slutter å virke, men da blir det nok 7 på dem også. Skulle gjerne sett en høyere andel ikke-Windows på den statistikken der, og gjerne i min egen maskinpark også Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 "Andre" er bl.a iOS (3%) og Android (0,8%) Da burde jo Android ha gått under Linux. Og iOS under Mac OS X? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 For de som skylder på at lommeboken ikke har lyst til å oppgradere fra XP/Vista til Windows 7 så får man en DVD med oppgraderingslisens for tre maskiner med Win 7 Home Premium Norsk for kr 995 hos Netshop. Lenke til kommentar
MMDE Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 etter 10 år er det fortsatt 50%... høres ganske mye ut fortsatt spør du meg. tviler på at det vil droppe drastisk før win8, eller når de slutter å komme med oppgraderinger for winxp (om et år) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) For de som skylder på at lommeboken ikke har lyst til å oppgradere fra XP/Vista til Windows 7 så får man en DVD med oppgraderingslisens for tre maskiner med Win 7 Home Premium Norsk for kr 995 hos Netshop. Oppgraderingslisens er en pest og plage når man skal reinnstallere OS-et. Dessuten inneholder ikke Home Premium mulighet for kjøring av programmer i XP-miljø. Oppgraderingsversjonene krever Vista og fungerer ikke fra XP. Alle begrensningene tatt i betraktning så er det kanskje ikke verd særlig mye heller. Endret 3. august 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå