Niklasp Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 IQ-testen lurte alle verdens teknologinettsteder. Nettleser-sammenlikningen var en bløff Lenke til kommentar
Freddox Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) Hmm, så var spørsmålet hvor mange milliarder Microsoft betalte dem for å få de til å forsvinne fra nett.... Endret 3. august 2011 av Freddox 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Til brukerne av Opera: How smart do you feel now? Neida, ikke at jeg satt meg så voldsomt inn i artikkelen når den kom, men trodde også selv at den var legitim ;-) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Tidligere denne uken kunne så godt som alle teknologinettsteder i verden, blant annet hardware.no, melde at et kanadisk selskap kalt ApTiquant hadde utført en undersøkelse på 100 000 nettbrukere, og konkludert at Opera-brukere hadde høy IQ, mens IE6-brukere derimot hadde lavere IQ. Nei, det var ikke det som var utgangspunktet/bløffen. Dere har som så mange andre mistolket de påståtte resultatene. Det florerer av IQ-tester på nett så det skulle teknisk sett ikke være noe problem å finne korrelasjonsfaktoren mellom resultatene fra noen av disse og logget nettleser. Lenke til kommentar
Freddox Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) Nei, det var ikke det som var utgangspunktet/bløffen. Dere har som så mange andre mistolket de påståtte resultatene. Poenget jeg prøvde å få fram var vel at det er særs dårlig reklame for microsoft om det ligger ute at "de som bruker IE er dumme". Folk blir ikke smartere av å skifte nettleser, men poenget mitt står fortsatt. EDIT: Innser nå at du kanskje mente at hw.no hadde misforstått utgangspunktet? I så tilfelle kan du kanskje opplyse oss som famler i mørket? Endret 3. august 2011 av Freddox Lenke til kommentar
Stian1994 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Noen andre som la merke til at apen brukte en macbook 1 Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Rapporten fremstod som useriøs da brukerne av IE6 hadde en snitt-IQ så lavt som rundt 80 mens Opera-brukerne lå på 120+. Det er særdeles urealistisk med så store variasjoner. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Tidligere denne uken kunne så godt som alle teknologinettsteder i verden, blant annet hardware.no, melde at et kanadisk selskap kalt ApTiquant hadde utført en undersøkelse på 100 000 nettbrukere, og konkludert at Opera-brukere hadde høy IQ, mens IE6-brukere derimot hadde lavere IQ. Nei, det var ikke det som var utgangspunktet/bløffen. Dere har som så mange andre mistolket de påståtte resultatene. Riktig, vi passet veldig på formuleringene i originalsaken, men akkurat der ble det en liten blunder. Jeg har rettet dette nå til "konkludert at de som brukte Opera hadde en høyere IQ enn de som brukte Internet Explorer" Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) ApTiquant konkluderte ikke: - at de som brukte Opera hadde en høyere IQ enn de som brukte Internet Explorer ApTiquant konkluderte: - at sansynligheten var langt større at en Internet Explorer-bruker hadde lav IQ, sammenliknet med blant annet en Opera-bruker. Ordet sannsynlighet er det som skiller mellom statistisk korrelasjon og en helt klar fysisk sammenheng. Endret 3. august 2011 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Til brukerne av Opera: How smart do you feel now? Selvom undersøkelsen ble trukket betyr ikke at den er usann. Opera-brukere er fortsatt den overordnede eliten av nettbrukere. 8 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Er jo åpenbart at denne undersøkelsen er en bløff, alle smartinger bruker tross alt Firefox! Lenke til kommentar
Terumo Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Jeg føler meg plutselig helt norman igjen, og bruker chrome med stor frimodighet. Hurra Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Jeg blir oppgitt. Folk vil/kan tydeligvis ikke forstå (påstått) statistikk. 3 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Til brukerne av Opera: How smart do you feel now? Selvom undersøkelsen ble trukket betyr ikke at den er usann. Opera-brukere er fortsatt den overordnede eliten av nettbrukere. Operabrukere er for det meste nerder, ja. Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Hmm, så var spørsmålet hvor mange milliarder Microsoft betalte dem for å få de til å forsvinne fra nett.... Spørsmålet er vel heller hvor mange milliarder Microsoft skal kreve av denne gjengen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Folk vil/kan tydeligvis ikke forstå (påstått) statistikk. Jeg finner dette fornøyelig ironisk. Det er altså fullt mulig å misforstå noe som ikke eksisterer og samtidig bli oppgitt over at så skjer. Fin dag dette. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Folk vil/kan tydeligvis ikke forstå (påstått) statistikk. Jeg finner dette fornøyelig ironisk. Det er altså fullt mulig å misforstå noe som ikke eksisterer og samtidig bli oppgitt over at så skjer. Det er fullt mulig å utøve korrekt bruk av kildematerialet selv om det i ettertid skule vise seg at kilden er oppdiktet. Om ikke annet gir det god trening til de andre gangene man får ekte statistiske data å bryne seg på. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Det viser jo hvor lett folk tror på statistikkene. Selv trodde jeg ikke helt på det . Det var noe som ikke stemte Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Det viser jo hvor lett folk tror på statistikkene. Selv trodde jeg ikke helt på det . Det var noe som ikke stemte "76% av nettdebattantene hevder nå at de aldri tok studien helt seriøst." 2 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Det viser jo hvor lett folk tror på statistikkene. Selv trodde jeg ikke helt på det . Det var noe som ikke stemte "76% av nettdebattantene hevder nå at de aldri tok studien helt seriøst." "100% av disse er Opera-brukere" There you have it! HA! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå