Gå til innhold

Saker og ting som er akseptert i dag, men som neppe ville blitt det på nytt

Anbefalte innlegg

Det er noen saker og ting i samfunnet som fungerer ganske greit slik som de fremstår i dag, men som neppe ville blitt godkjent om det ble foreslått på nytt i nåtiden.

Eksempler:

Biltrafikk

Om noen i dag fremmet et forslag om kjøretøy som skulle passere hverandre med under en meters avstand og en effektiv fartsforskjell på opp mot 200 km/t ville de neppe blitt tatt seriøst.

Når man tenker at de nevte passeringene foregår ørten ganger i minuttet for hvert kjøretøy, og flere titalls tusen ganger døgnet på nasjonal basis så blir det bare enda mer virkelighetsfjernt.

Det blir heller ikke bedre av å tenke på at mennesker ville omkommer flere ganger i uka som følge av dette, og at samfunnet i stor grad hadde aksepterer det.

Hvis man ikke hadde biltrafikk i dag, men skulle opprettet det fra scrach, så ser jeg for meg hermetisk lukkede kjørebaner, to "piloter" for hvert kjøretøy, en lengre kjøreutdanning og maks 40km/t.

En offentlig bilulykkekommisjon for hver ulykke hadde vel heller ikke vært utenkelig.

Postkasser

Om noen i dag foreslo at all post skal puttes i en boks utenfor huset (eller i nabolaget) hvor den kan åpnes og gjennomsøkes av alle og enhver så har jeg vansker for å se at dette hadde blitt godtatt helt uten videre.

I dag blir jo pass, penger, personlig informasjon etc etc etc puttet i denne elendig sikrede blikkboksen i nabolaget. Utrolig hvis man tenker litt på det.

Offentlige toaletter

Det siste jeg ikke klarer å forestille meg, er at offentlige toaletter hadde blitt godkjent i dag om det var et nytt forslag. At gud og hvermann skulle sitte med hår og ræv på samme toalettsete og gjøre sitt fornødne. Det finnes riktignok noen toaletter med desinfisering og dispenser for dekkpapir, men de er ikke akkurat i overtall.

Det som er sjarmen med alle disse.. aspekente, er at det har gått seg til litt etter litt og er blitt noe vi rett og slett er vant med.

Jeg har f.eks aldri hørt om noen som har fått frarøvet posten sin, selv om den ligger der og venter på at enhver skurk kan komme og åpne lokket og grafse til seg noen regninger og litt uadressert reklame.

Finnes det flere saker og ting som vi godtar i dag på grunnlag av lengre tids tilvenning - men som aldri hadde blitt godtatt om det ble fremmet som et forslag nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Vet ikke hva du mener med "effektiv hastighet", men dersom to biler møter hverandre i 100 km/t, vil hver bil få skader tilsvarende en kollisjon i 100 km/t. Både Newtons tredje lov og Mythbuster kan bekrefte dette.

2. Åpne postkasser og åpne dører er noe av det som er bra med Norge. Jeg vil helst ikke bo i et samfunn hvor folk er så livredde for hverandre at de må låse seg inn i en hule.

3. Dersom du går inn i et offentlig toalett og kommer ut med en kjønnssykdom er det neppe toalettsetet som smittet deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om alkohol (eller andre rusmidler) hadde vært ett nytt stoff som først ble oppdaget nå så hadde det neppe blitt lovlig.

Offentlige toaletter hadde nokk blitt godkjent siden det er et altfor stort behov for det. Det er mange som ikke klarer og holde seg hele dagen og derfor er nødt til å bruke offentlige toaletter om de er for langt hjemmefra.

Lenke til kommentar

1. Vet ikke hva du mener med "effektiv hastighet", men dersom to biler møter hverandre i 100 km/t, vil hver bil få skader tilsvarende en kollisjon i 100 km/t. Både Newtons tredje lov og Mythbuster kan bekrefte dette.

Jeg skrev effektiv fartsforskjell, men poenget ditt er registrert.

2. Åpne postkasser og åpne dører er noe av det som er bra med Norge. Jeg vil helst ikke bo i et samfunn hvor folk er så livredde for hverandre at de må låse seg inn i en hule.

Jeg er helt enig. Posten min handler ikke om hva jeg er i mot, det er en refleksjon over hva som hadde blitt akseptert i dag om det ikke fantes fra før.

3. Dersom du går inn i et offentlig toalett og kommer ut med en kjønnssykdom er det neppe toalettsetet som smittet deg.

Fremdeles enig. Forøvirg, se min forrige linje.

Tror jeg sier meg meget uenig om offentlige toaletter, av den enkle grunn at de er meget praktiske å ha.

Så de hadde vi vel fortsatt beholdt.

Så klart er de praktiske, men om vi ikke hadde visst om toaletter i sin nåværende form i dag - så hadde vi neppet funnet opp noe slikt. Samfunnet ville gått i harnisk fordi de ikke vil sitte med sin sarte rompe hvor en helt ukjent har sittet noen sekunder med sin sarte rompe.

I dag er dette noe vi sjelden tenker noe særlig over fordi vi er vant til det.

Personlig gir jeg faen.

Folkens: Jeg har ikke motforestillinger mot noen av tingene jeg nevner. Tvert i mot. Dette er en tankelek fordi alt i dag skal være så jævla politisk korrekt på alle måter.

Lenke til kommentar

Samfunnet ville gått i harnisk fordi de ikke vil sitte med sin sarte rompe hvor en helt ukjent har sittet noen sekunder med sin sarte rompe.

De ekstremt få gangene jeg er nødt til å sitte på ett offentlig toalett så legger jeg dopapir mellom ringen og rompa mi. Sikkert litt fisefint, men er en vane jeg lærte når jeg var liten.

Man kunne prøvd med hull i gulvet isteden, men om man har vanlige toaletter hjemme så hadde folk sikkert heller foretrukket å dele en vanlig do med fremmede framfor å måtte sitte på huk.

Lenke til kommentar

Røyking hadde nok aldri blitt akseptert av mange grunner idag.

Vil si det samme om alkohol jeg da.

Du kan nok si det om alle rusmidler. Samt sukker og fastfood.

Statistikk

En norsk undersøkelse gjennomført av TNS Gallup viser at 5,4 % av befolkningen har blitt utsatt for ID-tyveri. Dette tilsvarer 211 000 personer (november 2009). En ny undersøkelse vil gjennomføres før jul. http://idtyveri.info/index.php?option=com_content&view=article&id=118:skattelister-personvern-og-svindel&catid=11:nyheter&Itemid=1

Lenke til kommentar

Hva om den ene stod stille og den andre traff med en hastighet i 100km/t

Ville da den ene ( bilen i fart ) hatt skader som tilsvarte 100km/t mens den andre var uten skader siden den sto stille?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...