Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Striper over hele skjermen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem.

Jeg har en bærbar PC, en Qosmio X300 11W med Windows 7.

I forigårs da jeg hørte på spotify, begynte lyden å henge, og jeg fikk bluescreen. PCen slo seg av innen jeg fikk sjekket feilmeldingen.

Etter det har det gått utrolig seint å skru på PCen. Den står med windowsikonet i 10 til 15 minutt, før den kommer inn på login. Når jeg starter opp, bruker den fremdeles tid, men skjermen er helt grønnstripete på skrått, og det varierer uten at jeg har funnet noe system, ifra heldekkende striper til prikker og til helt fin. De går diagonalt. Det tar ikke lang tid, så slår PCen seg av automatisk.

Edit: Når jeg starter i sikkermodus, avslører jeg at det er CLASSPNP som bruker lengst tid på å starte. /edit

Jeg burde kanskje nevne at noen dager før dette skjedde, mistet jeg kontakt med Y:-partisjonen min. Jeg kommer ikke inn på den i det hele tatt. Når jeg trykker på den fylles loadigbar i toppen svært sakte og når den kommer til endes, får jeg en feilmelding om at det ikke er nettverkskontakt, hvis jeg husker riktig, får nemlig ikke denne feilmeldinga i sikkermodus, da bare stopper den. Den har også skiftet navn ifra Media til Lokal Disk, men beholdt partisjonsbokstav Y:.

Dagen etterpå mistet jeg litt kontakt med X:-partisjonen, men den kan jeg komme inn på og finner alle mapper og filer, men det er ingen filmer eller lignende der som vil åpnes.

Jeg kommer ikke inn på diskbehandling i Windows, men jeg er rimelig sikker på at at Y: Media er en egen 320GB disk, imens C:, X: og Z: er en 320GB disk. Z: fungerer akkurat som den skal.

Nå har maskinen stått på sammenhengende i 800x600 i sikkermodus i nesten to dager. Det tok ikke lang tid før den ble skikkelig varm, og den er nå så varm at jeg er bekymret.

I sikkermodus er skjermen også stripete, men det er horisontale striper, og de er ikke like utpregede. De har ingen farge, men preges av det som vises på skjermbildet i samtid.

Jeg tok et screenshot og la til i paint, og når jeg scroller opp og ned på det, ser jeg helt tydelig at "artifaktene" ikke kommer med på bildet. Men jeg må altså scrolle opp og ned for å ha sjans til å se det pga problemet.

Kan dette være et virus? Vil det hjelpe å formatere? For jeg vil helst ikke formatere dersom det ikke er nødvendig, og i mine øyne virker dette som hardwarefeil. Egentlig diskfeil, men jeg håper ikke det. Kan det være GPU eller CPU? Eller noe annet?

Endret av Leifen18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå formatert PCen.

Nå "funker" den i det minste, og jeg trenger ikke bruke sikkermodus lenger.

Jeg finner alle harddiskene, og alle ser ut til å kunne flytte filer imellom hverandre og spille av filmer osv.

Stripene er imidlertid slik dem var i sikkermodus tidligere, altså ikke grønne og diagonale, men bakgrunnsavhengige og horisontale.

Dette problemet oppstod også imens jeg installerte windows 7 på nytt. Noe som tyder på at det ikke er harddisk, ikke vel? Men jeg skjønner da enda mindre hva det er. Jeg trodde egentlig det var harddisk, men nå tyder det mer på hovedkort, cpu eller gpu? Trodde ikke GPUen trådde inn før etter at man har installert også, så det utelukker vel også GPU?

Jeg får ikke lov til å sjekke Windows Experience Index. (Tenkte jeg kunne sjekke om jeg fikk skikkelig dårlig score på noe, kanskje det kom fram der)

Grunnen er at systemet ikke har "necessary multi-media support to run the requested assessment".

Hadde satt stor pris på hjelp..

Lenke til kommentar

Hadde ikke ordnet driverene, men nå har jeg ordnet absolutt alt av drivere... Til og med WebCam, liksom :-P

Akkurat når jeg skriver nå, er de samme stripene tilbake, men de har ikke vært mye tilstedet etter alle driverene. Men den fungerer dårlig nå. Kjører nå i sikkermodus for første gang etter format.

Når jeg starter PCen er det helt tilfeldig hva som kommer til å skje... Det jeg kommer på nå er:

- Lysene slår seg på. Skjermen forblir svart og ingenting skjer.

- Lysene slår seg på. Skjermen forblir svart og etter ikke lenge slår PCen seg av igjen.

- Alt går på, og etter loading-skjermen kommer det bluescreen (Det eneste jeg får med meg der, er "crash dumping physical ..."

- Alt går på, og etter loading-skjermen blir alt bare svart, og slik står den bare.

- Alt går på, men PCen restarter seg etter loading-skjermen og det er igjen tilfeldig hvilken av disse alternativene som kommer neste gang.

- Alt går på, og du får valget om å kjøre oppstartsfeilsøking (Denne finner ingenting den klarer løse)

- Alt går på, og du får valget om sikkerhetsmodus (Dette er vel andre gangen det har skjedd.)

- Alt går på, og du får et av de to overstående valgene og velger å starte opp som vanlig. Dette fører gjerne til en av tre ting:

- Bluescreen

- Ingen reaksjon

- PCen starter opp som normalt

- Alt går på, og alt er akkurat som det skal, ingenting tyder på at det har vært et problem her i utgangspunktet.

Det kan godt være jeg har glemt noen scenarioer nå... Men jeg har i hvert fall dekket de fleste.

Etter at PCen har kommet på, er det litt tilfeldig hvor lenge den fungerer. Som regel mer enn 10 minutt, uavhengig av om den har stått på lenge eller ikke ifra før.

Det er tilfeldig om den slår seg helt av, eller restarter etter følgende situasjoner:

- De grønne stripene kommer tilbake (som går diagonalt) og PCen fryser. Opp til et halvt minutt før PCen slår seg av/restarter.

- Bluescreen, samme feilmelding (Her tror jeg ikke jeg har opplevd restart enda).

- De grønne stripene kommer tilbake, PCen kan brukes i et kort minutt, for så å slå seg av/restarte.

- De hvite stripene kommer tilbake, og PCen låser seg, slik kan den gjerne stå lenge før jeg manuelt slår den av ved å holde inne power-knappen.

- PCen restarter uten forvarsel.

Det kan virke som om det har en sammenmeng med når jeg flytter på den og lignende... Den har stått helt i ro imens jeg har skrevet alt dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...