B1ack Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Hm. Nå lurer jeg på om jeg har gjort det store. Altså svidd min nye AMD 2600+ (333mhz). PC'n fungerte egentlig utmerket som den var, men den gikk litt varmt.. CPU temp lå rundt 50 grader og kabinett rundt 55 på en varm dag. Tenkte derfor å prøve å bruke Peltierkjølerne jeg brukte på min gamle Dual Celeron 366@550. Peltierne innbiller jeg meg er på 50 watt, og viftene er noen helt ok 3DFX Cool greier. Jeg monterte coldplate, peltier, kjøleribbe og vifte. Og boota opp. Gikk inn i bios og PC Health for å få opp temperaturer. Akkurat da jeg kom inn der så jeg at CPU Core temp var usannsynlig høy. 90 grader og den spratt rett opp på 96 grader før jeg rakk å reagere. PC'n slo seg da av før jeg rakk å gjøre noe. Nå nekter'n å starte igjen.. Ingen pipelyd i PC Speaker'n og heller ikkeno liv i skjermen. Er det noen sjangs for at dette er HK'et som har kvelda, eller er det mest sannsynlig CPU?? Takker for svar. Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Jeg trur det er hovedkortet isåfall. Hvis CPU`en er svidd så skal det pipe fordi hovedkortet ikke greier å finne CPU. Noe jeg bare tror altså. Prøv med en annen CPU. Og da putter du ikke på peltier bare. Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Jeg tenkte samme tanken selv. Men vet ikke om PC speakeren er riktig kobla. Det er jo 4 pinner i kontakten til pc-speakeren og bare 2 er i bruk. I mitt kabinett (gammelt!) er det de 2 ytterste pinnene som er i bruk på ledningen fra pc-speaker'n. Er dette korrekt i følge nye standarder? ****** så irritabelt dette er da. Tror problemet med Petier saken min ble at det ble for lite trykk mellom coldplate og cpu.. var jo ikke så mye trykk før i tida da man drev å klokka Celeroner.. Noen som vet hvor mange kilo trykk det skal være ned mot CPU'n? Lenke til kommentar
jcs0607 Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 speakeren benytter de to ytterste pinnene og det er samme hvilken vei du kobler den Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Heisann! for det første, ett 50w peltier er i minste laget for en såpass prosessor, 150w ville være rettere. så til spm. Jeg gjorde det samme når jeg monterte kjølinga mi, og 103c osv. og ingenting startet etterpå. det jeg gjorde da var og koble fra strømmen i 30min, og når jeg da kobla på så starta den. prøv det visst du ikke har det. Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Ok. Da er det kanskje konklusjon at det er HK'et da. CPU'n ser jo forsåvidt hel ut utvendig, men det trenger kanskje ikke vises utvendig om den er "svidd"? Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Har forresten latt den stått ganske lenge, og prøvd å boota igjen, men fortsatt ikke livstegn. Men hvorfor skulle egentlig hovedkortet ta kveld dersom CPU'n overopphetes? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Gjør som Rusher sa.. Skjedde samme med meg, borsett fra at jeg hadde på at maskina skulle slå seg av ved en viss temp.. Da tok det 30-60min før maskinen startet igjen. Dra ut strømmen, gå og se på TV eller noe.. Så prøver du igjen senere. Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Har prøvd det meste nå. Demontert alt, tok ut hovedkortet og inspiserte for fysiske feil, men alt så selvsagt helt bra ut. Har montert sammen igjen men fortsatt helt dødt her. Tok ut bios batteriet og koblet fra alt av strøm osv.. PC speakeren er korrekt montert og fortsatt ingen lyd. Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 eg svidde XP2400 på SOYO hket mitt og fekk nyll respons iform av lyd eller bilde etterpå.. grævla kult... kjøpte meg nytt HK før eg fant ut at det va cpu som røk.. lån en cpu eller noe å sjekk da. ikje kjøp noge nytt før du er hel sikker Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Ok. Regner med det er CPU'n som er gått egentlig. Kan liksom ikke skjønne at HK'et skal ha tatt kveld. Hvilken CPU bør jeg egentlig satse på for å enklest mulig få klokket opp hastigheten litt? Jeg hadde jo en XP 2600+ (333mhz bus), men jeg har lest noen plasser at denne ikke er den beste cpu'n å klokke pga. noe med en multiplier som ligger i grenseland mellom hi og lo instillinger osv. osv. Noen bra tips til billig cpu? Billig vil si til tusenlappen eller mindre. (Helst mindre ) Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Ok. Regner med det er CPU'n som er gått egentlig. Kan liksom ikke skjønne at HK'et skal ha tatt kveld. Hvilken CPU bør jeg egentlig satse på for å enklest mulig få klokket opp hastigheten litt? Jeg hadde jo en XP 2600+ (333mhz bus), men jeg har lest noen plasser at denne ikke er den beste cpu'n å klokke pga. noe med en multiplier som ligger i grenseland mellom hi og lo instillinger osv. osv. Noen bra tips til billig cpu? Billig vil si til tusenlappen eller mindre. (Helst mindre ) XP2400+ er en bra klokker. Koster 773kr på komplett.no. Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 4. august 2003 Forfatter Del Skrevet 4. august 2003 Ok. Regner med denne kjører 266mhz bus. Vil jeg egentlig merke noe spes på hastigheten pga. tregere bus? Den XP2600+ jeg hadde boota fint inn i Win2000 og fungerte utmerket på 2250Mhz.. Men etter 5 min dataspill så frøys maskina. Hadde jeg hatt bedre kjøling kunne jeg muligens fått den stabil på 2250.. Er dette en hastighet jeg kan få til med en XP2400+ uten for mye stress? XP2600+ ligger vel rundt 900,- den også nå så. Lenke til kommentar
BioAcid Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 De fleste kjøper vel en barton 2500+ med god stepping nå for tiden, det skal hverfal jeg gjøre! Lenke til kommentar
Zolo Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Kan du ikkje ta med deg cpuen ned til en kompis. Og teste om du klarer og boote med hans maskin med cpu i? Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 4. august 2003 Forfatter Del Skrevet 4. august 2003 Ok. 2500+ Barton koster jo ca. 100,- mindre enn en 2600+ ser jeg. Hva kan man regne med å få klokket en 2500+ barton til? Jeg har bare en kjip Iglo Silent Breeze XP2700+ kjøler: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...28&GrpID=5&s=pl .. vil dette i det hele tatt være nok kjøling for å klokke en 2500+ merkbart ? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Ok. 2500+ Barton koster jo ca. 100,- mindre enn en 2600+ ser jeg. Hva kan man regne med å få klokket en 2500+ barton til? Jeg har bare en kjip Iglo Silent Breeze XP2700+ kjøler: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...28&GrpID=5&s=pl .. vil dette i det hele tatt være nok kjøling for å klokke en 2500+ merkbart ? Med din kjøling så kanskje 2Ghz på barton og 2,1-2,2Ghz med en XP2400+. Du skal kunne klare 2,4Ghz med en XP2400+ hvis du får det litt bedre kjøling. Den er 266Mhz bus ja, men det er bare å klokke fra 133 FSB til 166 det da, så yter de det samme, men husk å senke multiplier og da.. Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 4. august 2003 Forfatter Del Skrevet 4. august 2003 Da har jeg i hvertfall funnet ut at det må være CPU'n som har tatt kveld. PC'n boota fint opp med en AMD Duron 1300mhz jeg har lånt med hjem fra jobb. Og angående vannkjøling. Dersom jeg kjøper et nytt peltierelement (kraftigere enn det jeg brukte sist på 50watt ), og en kjøleblokk for vannkjøling. Og bruker et varmeapparatregister fra bil som radiator burde jo ting kunne kjøles ned bra. Hvilke pumper bør man bruke til vannkjøling? Finnes det andre pumper man kan bruke enn disse som feks. www.microplex.no selger? Lenke til kommentar
oeb Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Hvorfor ikke bruke garantien du har på CPU? Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 4. august 2003 Forfatter Del Skrevet 4. august 2003 Joda.. må vel kanskje prøve det også. Men kan jo ikke være uten så lenge, så jeg tenkte å kjøpe en ny en. Får heller selge den jeg eventuelt skulle få i retur da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå