Gå til innhold

lage et slags web-"paint" til kunder

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med et prosjekt nå der målet er å få opp en slags brukerstyrt enkelt program.

Jeg jobber i et firma som ønsker at kunden selv skal kunne sette opp et produkt på et valgt hus med hus-, list- og takfarger utifra sitt eget hus og velge duk og profil deretter.
Bilde jeg har redigert sier vel mer enn jeg klarer å forklare.

Er dette mulig å lage? Eller er det for komplisert?

Endret av DE1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hva slags språk du tenker å lage dette i, men det er nok mer enn bare kode hvis huset skal se så bra ut som det gjør på bildet.

En løsning er å ha de forskjellige husdelene (taket, veggene, markisene osv) i seperate bildefiler med de forskjellige fargene, så "sette sammen" huset via kode hvor man lett kan bytte ut de forskjellige husdelene med en annen bildefil.

En annen løsning er vel et slags 2D eller 3D framework, hvor du bytter ut textures på de forskjellig delene av huset.

Uansett så lukter det mye jobb :p

Endret av laserlars
Lenke til kommentar

Jeg jobber med et prosjekt nå der målet er å få opp en slags brukerstyrt enkelt program.

Jeg jobber i et markisefirma som ønsker at kunden selv skal kunne sette opp en markise på et valgt hus med hus-, list- og takfarger utifra sitt eget hus og velge duk og profil deretter.

Bilde jeg har redigert sier vel mer enn jeg klarer å forklare.

Er dette mulig å lage? Eller er det for komplisert?

Dette kan la seg gjøre med HTML5 sitt Canvas-element. På dette kan du tegne bilder, linjer, polygoner og tekst.

Hvis hus- list- og takfarger skal kunne varieres, så kan du tegne lag på lag. Du kan først tegne selve bakgrunnen, f.eks. plen og omgivelser, som er faste uansett farger ellers. Deretter tegner du selve huset. Du må ha et bilde for hver husfarge, og alt annet enn huset skal være transparent / usynlig. Så må du ha et bilde for hver listfarge, og igjen, kun listene skal være avbildet, alt annet gjennomsiktig.

Så kan du tegne markiser som fylte polygoner. Det blir nok litt arbeid å finne alle koordinatene for hvert polygon.

Lenke til kommentar

Hm.. ja, dette så ut som mye jobb – og jobb som jeg ikke klarer.

Det finnes ingen lettere løsning?

F.eks med at man velger hus-, list- og takfarge og da kommer img_3093 opp? Som f.eks er det bildet med den husfargen, den listfargen og den takfargen?

Lenke til kommentar

10-20 bilder? er 20 variasjoner hver fargetype. Tre fargevalg. Så det er 20 * 20 * 20 = 8000 bilder. Så kan man gange den med antall duker, 5 synlige, så 8000 * 5 = 40.000 bilder..

Det som kanskje kan gjøres er å lage et grunn-bilde av huset med hvitt tak og hvite vegger, og så legge på et transparent lag med riktig farge oppå der..

Et bilde med huset "hvitet", et helt hvitt bilde med de tre farge områdene merket med tre forskjellige farger (siluett bilde), og så bruke det til å tegne "oppå" bildet med det hvite huset ("Fargelegge taket = finn hver piksel med farge #FF0000 i siluett bildet, og så tegn $valgt_farge med transparency 0.5 på "hvitet" bilde på samme x/y som de riktig fargede pikslene i siluett bildet, eller på et lag/canvas oppå det bildet)

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...