Gå til innhold

Objektiver til D300 - TIPS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skal den brukes til, hva har du i dag, hva er det du savner på det du har i dag som du forventer å få ved å oppgradere, og hva er ditt prisnivå er ting du nesten må svare på om det skal være mulig å gi deg noe fornuftig svar - det finnes ikke noe svar ut av det blå om hva som er en fornuftig oppgradering uten å vite dette.

Lenke til kommentar

Nå har jeg et Tameron 70-300 mm. Jeg bruker Nikon D300, og har tenkt å bruke noe rundt 6000 kr på et nytt objektiv! Har tenkt å bruke det til sport og natur ; )

Har du noe mer enn en en Tamron 70-300, for eksempel et kitobjektiv som 18-55 eller lignende?

Hva er det du savner med optikken du har i dag? Noe som kan erstatte det du har i dag? Supplere det du har?

Lenke til kommentar

Jeg har 18-55 mm som følger med på D300, når du kjøper den. Et objektiv som er 200mm eller 300mm gir det et bra bilde?

Sett på et av objektivene dine. Zoom med objektivet. Se at utsnittet endrer seg når du endrer brennvidde (tallet i mm). 70-300 på 300mm har et lite utsnitt (tele), mens 18-55 på 18mm har et bredt utsnitt (vidvinkel).

Hvilket utsnitt(sområde) er det du vil ha på det nye objektivet ditt?

Hva er det du savner med optikken du har i dag? Skarphet? Lysstyrke? Mulighet for mindre dybdeskarphet? Mer vidvinkel? Eller hva?

Savner du å ta bilder innendørs av rom i dårlig lys kan for eksempel en ekstern blits være det du vil få mest nytte av.

Tror beste svaret på førsteposten din blir:

"En formening om hva det er du har lyst på".

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Er ganske nytt de begrepene, men skal prøve å svare på det best mulig ! :p

Vil gjerne ha en linse som er rundt 300mm. På Tameron linsen jeg har, savner jeg både skarphet og lysstyrke!

Av dybdeskarphet og vidvinkel vil jeg ha dypdeskarphet ! ; )

Lenke til kommentar

Ble to tråder flettet sammen? Denne tråden har mange flere innlegg en den hadde i går.. Og mitt svar var nr. 2 i går..

Anyhow... Nikkor 50mm F1.8 koster 1000,-

Funker bra til portretter, litt trang til gatefoto men funker nok greit der også. Er også artig å leke seg med tynn dybdeskarphet.

Nikkor 35mm F1.8 er også et god eksempel, funker nok bedre til gatefoto enn 50mm.

Ellers vil en normalzoom dekke begge disse områdene.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Hvis det er fastoptikk du er ute etter (noe jeg tror ble nevnt her et sted) finnes det masse snadder, men vi må vite litt mer om bruksområdene først. Først og fremst hvilken brennvidde du trenger -- du kan eksperimentere litt med zoomene du har og prøve å teipe dem fast på forskjellige brennvidder og se hva du er mest komfortabel med.

Det mest fleksible er kanskje noe i normal-området. På ditt kamerhus blir det rundt 30 til 40mm. Jeg foreslår Nikkor 35mm f/1,8 eller Sigma 30mm 1,4. Sistnevnte er litt dyrere, litt større, litt mer lyssterk og tegner områder ute av fokus mye penere (synes i alle fall jeg, og de fleste andre også, har jeg inntrykk av). Hvis pris og størrelse er viktig er nok Nikkoren et litt bedre alternativ, men personlig synes jeg Sigmaen kan gi et mye mer behagelig uttrykk på bildene. Hvis størrelse er viktig men ikke pris, kan du se på Voigtländer SL-II 40mm 2,0 og 20mm 3,5, manuelle pannekakeobjektiver som er ekstremt små og lette. Alle de ovenfornevnte kandidatene gir skarpe og fine bilder, så lenge du klarer å fokusere riktig. Med store blenderåpninger kan det være vanskelig.

Hvis du trenger lengre tele kan du se på Nikkor 50mm 1,8 (AF-S og AF-D), Nikkor 85mm 1,8, Nikkor 105mm 2,5 AI-S (manuell, men fantastisk kvalitet), Nikkor 180mm 2,8 og Nikkor 300mm 4,0. Hvis det er vidvinkel du er ute etter finnes det ikke så mye relevant fastoptikk for DX-formatet, men Tokina 11-16mm 2,8 og Nikkor 10-24mm husker-ikke-f-tall er mer enn gode nok. Tokinaen er lyssterk, Nikkoren har stort zoomomfang.

Ble to tråder flettet sammen? Denne tråden har mange flere innlegg en den hadde i går.. Og mitt svar var nr. 2 i går..

Ja, det var et par nesten like fra samme OP som ble satt sammen.

Lenke til kommentar

Tokina 11-16, Nikon 35mm f/1.8 samt Tamron 90mm Macro er 3 objektiver jeg kan anbefale trygt.

Sigma 70-200 HSM II er også et veldig godt objektiv; så lenge du ikke driter deg ut og kjøper et fult av fokusproblemer. Dette går dog an å reklamere på i butikk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...