LMH1 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Hei, jeg lurer på, hvis vi sammenligner kostnader: Lynet som internetlevrandør i oslo der fiberlinje blir standard. Ha f.eks canaldigital, telenor, Nextgentel, Altibox i et borettslag i bærum med en server som lagerer (50 linux distribusjoner alt fra CD, DVD - blueray) lagret på serveren der det er fri nedlasting opp mot 1 gigabit hastighet mot serveren. Tilby f.eks 25 mbit hastighet mot internett per beboer. (ca 20 boliger/personer i et borettslag). Hva tror dere det blir billigst/dyrest med både tanke å fellesutgiftene/vedlikehold? Vil anta i bærum/akershus finnes det ingen konkurenter til lynet bortsett fra altibox men de er heller rettet mot eneboliger. Der serveren blir lastet opp med 6 TB med forskjellige ting, som fellesutgiftene dekker, fra en annen plassering f.eks mot betaling av andre bedrifter? Hva ville dere tro blir det mest langsiktige, hvis fiberstrekking koster ca 1 milion kr for 1 kilometer med fiber med kortest mulig strekning. Coaks/VDSL vil jeg anta er mest vanlig i bærum. Da er en server nesten mere lønnsomt i så fall. Tror dere da det er langt billigere for et borettslag å leie en server med mye forskjellig? F.eks webtv fra TV2, TVnorge etc som er inkludert i fellesutgiftene? Er det noen som kjenner noen borettslag i bærum som vil tilby noe rask internethastigheter som skal konkurere lynet og andre levrandører? Vet noen om det er mulig i et borrettslag i bærum å kjøpe felles fibernett slik at 1 linje deles på kanskje 10-20 personer som har en server i mellomledd? Siden jeg antar ADSL/VDSL og andre er nok 1 linje per beboer i borettslag. Vil det kunne deles ved bruk av TP kabel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå