Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Male gammelt, ubehandlet og fettet kjøkkenpanel

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg ønsker å male kjøkkenet mitt som idag består av ubehandlet trepanel. Problemet er at panelet er 20-30 år gammelt, og er ekstremt mettet av fett etter matlaging gjennom disse tiårene. Jeg har prøvd å vaske, både med salmiakk og med steamer-maskin. Det går, men går veldig sakte. Jeg har brukt timesvis på noen få prosent av den totale overflaten. Hvis jeg skal fortsette vil det sikkert ta en uke med vasking, vasking og vasking.

Jeg vet at det er uheldig å grunne/male over en fettete overflate. Malingen vil gulne og løsne. Men er det noen som vet om det finnes en spesialmaling som jeg likevel kan benytte? Jeg vil gjerne spare arbeidet med all vaskingen og bare male rett over, dersom det er mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hvis du allerede har prøvd salmiakk og damprenser, kan jo kraftvask, lutbasert, kanskje være verdt et forsøk. Bruk gummihansker. Ikke søl. Og slip over overflata med sandpapir.

Men, fett og olje er jo to sider av samme sak. En oljebasert heftgrunning bør jo ha håp om å både binde seg både til fettet panel og til malinga du smører utenpå? I alle fall i noen år før det flasser? Om det flasser, har du samme problem som med gamle hus som har vært malt utvendig med linoljemaling eller tranmaling, du må skrape og male på nytt av og til, eller bytte ut panelen når/hvis det blir for mye arbeid med vedlikehold.

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv i malerbutikk, så dette løser vi.

Det jeg vil anbefale deg er at du bruker en maling/lakk fjerner, f.eks den jeg selger Chem Maling/lakk fjerner. Denne fjerner da hovedsaklig maling/lakk. Men, vil tro fett ikke er noe problem for den. Da den koker når den kommer i kontakt med annet material. Denne er endsende så du må jobbe med verneutstyr, samt at du må dekke til der du ikke vil ha den. Den skal stå på alt i fra 3-30 minutter. Uavhengig når den begynner å koke, når den begynner å koke lar du den stå i 1-3 minutter å koke så vasker du reint med reint vann. Jeg vil helt klart tro at den vil koke opp fette og fjerne det. Etterpå vil jeg anbefale deg å bruke en grunning som det er kvistlakk i, da det er kjedelig om kvisten skal blå igjennom etter så mye arbeid. 2 strøk med f.eks Infra Sperregrunn sperrer kvisten inn, da er det bare og male med vanlig panelmaling over! :)

Disse produktene er å finne på Coop Obs! Bygg butikker. Håper dette løser problemet ditt! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...