Gå til innhold

Vita blir også en håndkontroller (Vita)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har faktisk stor tro på vita. den tar ett steg i absolutt riktig retning nemlig men en berøringsflate bakpå, Jeg liker at Sony med Vita går vekk ifra ideen om at man skal bruke hele kroppen (kinect, wii og move) og heller satser på å fingrene. Å tro at å bruke armer og ben istedenfor fingrene har alltid virket rart for meg. Her har man ti responsive, presise og raske lemmer på hånden som går fint an å bruke, men så istedenfor bruker man fire store, tunge og upresise lemmer? Hvor er logikken i det? For min del er kameraene i dag ikke veldig mye mer enn en gimmick, og det går også for move og wii as well.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvor bred støtte dette vil få. Som tydelig vist med Move, Balansebrettet til Wii, Motion+ osv, så blir slike ekstrakontrollere svært sjeldent skikkelig støttet om ikke salget tar helt av, og selv da (som i tilfellet med Motion+), så blir de som oftest svakt støttet. Gidder EA eller Activision å bruke penger på å gi Vita-eiere unike opplevelser også i PS3-spill om bare feks 25% av PS3-brukerne har Vita?

Lenke til kommentar

hehe, artig hvordan sony sier "vi også" hver gang nintendo gjør noe nytt :D

er ikkje akkurat "nytt" og koblet no gameboyen min opp til gamecube

men liker denne bedre ein nintendo sin;D kan til og med ta med kontrolen vekk fra tven uten og drasse på ein maskin innen ein radius

dette er noe eg ønsket meg itl ps3 og psp lenge

Lenke til kommentar

er ikkje akkurat "nytt" og koblet no gameboyen min opp til gamecube

fordi du får maskinkraften til PlayStation 3 til å overføre den stilige grafikken til Vita

Dette er det nye jeg tenkte på som sony har kopiert, streaming av video til vita. Man hørte ikke noe om det på e3, som tilfeldigvis var tidspunktet hvor WiiU ble annongsert.

Lenke til kommentar

jeg har troen på Vita. og folkens slutt og klage på at Sony hermer etter Nintendo. hvis jeg ikke husker feil hadde sony Move teknologien vist før nintendo sin teknologi.

og jeg vet ikke om den er falsk.

Som teknologiselskap, så skulle det bare mangle at ikke selskaper som Sony, Microsoft og Nintendo driver og eksperimenterer med en rekke ulike ideer til enhver tid, og hvem som først startet å eksperimentere med bevegelsesstyring får vi nok aldri vite. Det som imidlertid teller er hvordan teknologien brukes, og i dette og flere andre tilfeller så er det Nintendo som har hatt mot nok til å faktisk satse seriøst på det. Noen ganger har de mislyktes, som med den revolusjonerende med forferdelig upraktiske Virtual Boy eller med Connectivity mellom GC og GBA, mens andre ganger lykkes de fenomenalt som med bevegelseskontrollere. Da betyr det ingenting hvor lenge Sony eventuelt har eksperimentert med slik teknologi - det var Nintendo sin bruk av den som revolusjonerte industrien, akkurat slik det var Apple sin Ipod som revolusjonerte musikkindustrien (selv om den ikke var den første bærbare mp3spilleren).

Eksempler på ting Nintendo har satset på som Sony og andre har kopiert:

D-pad

Plassering av knappene

Skulderknapper

Analogstikke

Rumble

Interaktivitet mellom håndholdt og stasjonær konsoll

Bevegelseskontroll

Det betyr imidlertid at ikke også andre selskaper har kommet med viktige nyvinninger som igjen har blitt imitert av resten av industrien, inkludert Nintendo. Sony har feks bidratt med at to analogstikker er standard på kontrollere og at optisk media har dominert konsollmarkedet i femten år (selv om både Saturn, Mega-CD, 3DO, TurbograFX CD og flere andre konsoller var før Sony med optisk medium), mens Microsoft sin satsing på Xbox Live er det som gjør at online tjenester er såpass viktig for konsoller i dag.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...