Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått som oppgave å legge til 2 skrivere til en virtuell server.

alt skal være offline så problemet mitt er å finne skriverne slik at jeg får lagt dem til.

Slike er oppsettet så langt:

1 fysisk maskin med Hyper-V

2 virtuelle maskiner som jeg skal jobbe på den ene har AD, DHCP, DNS.

Den andre har file, print og IIS.

Siden jeg ikke skal jobbe på bedriftens nettverk må alt være offline så begge skriverne har jeg på en switch som går til den fysiske maskinen.

Jeg har prøvd å legge til skriverne både på den fysiske maskinen og den virtuelle print hosten, men jeg får ikke kontakt med skriverne.

Hvordan skal jeg få løst dette?

Dette er en del av min fagprøve, alle kilder er tillatt og jeg kommer til å henvise til denne posten om det løser problemet mitt.

Takker på forhånd for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at du ikke skal være koblet til bedriftens nett. Har du da to nettverkskort, ett til bedriftnett, og en til din switch?

Har du ett nettverkskort med VLAN, og både dine printere og bedriftnettet er på samme switch?

Har printerne fast IP? Mottar de IP fra DHCP-serveren?

Om du kobler en PC til switchen, får du da kontakt med serverne?

Endret av Hole
Lenke til kommentar

Jeg har blitt utgitt en standard stasjonær PC med et nettverkskort.

Så den eneste forbindelsen jeg har med skriverne er fra det nettverkskortet til en standard 8 port switch som går videre til to skrivere.

Om kortet har VLAN vet jeg faktisk ikke, på switchen har jeg to skrivere og en pc. Bedriftens nettverk er urørt.

Skriverne har fast IP (192.0.2.20 og 192.0.2.21)

Jeg tror ikke de er så glade i gateway adressen som er 192.0.2.0 for jeg fikk en ugyldig gateway melding fra ene skriveren.

Skal nå prøve å endre alle adresser til 192.168.0.1 med en 192.168.0.100-192.168.0.254 range på DHCP. Skjønner ikke helt hvorfor de vil jeg skal ha DHCP på server når alle adresser i nettverket er statisk.

Får ikke svar på ping med annen pc

Lenke til kommentar

Gateway kan ikke være .0, med mindre du har /23 e.l. netmask. Det vil ikke virke med "standard" /24

Men, de skal ikke trenge gateway for å snakke med hverandre på LAN, men hvis du har satt 0 kan det nok skape trøbbel.

Edit: Mottar PCen IP om du setter den til dynamisk?

Endret av Hole
Lenke til kommentar

Nå har jeg byttet fra Internal til Public på det virtuelle nettverket og haket ut VLAN og da fikk jeg kontakt med den ene skriveren, den andre har jeg ikke satt IP på enda men satser på at den dukker opp også når jeg har konfigurert den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...