xibriz Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Jeg har en laptop gjennom jobb som det ble feil på rett før garantien gitt ut. Etter mye om å men ble lapropen reperarert. Nå er det feil på den igjen, men HP mener at jeg ikke går reperasjon på den pga. at garantitiden er gått ut og det er mer enn 3 måneder siden den ble repparert? (November i fjor) Er dette rett eller har jeg krav på repperasjon via noen Norske lover? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Nei. Garanti er frivillig fra selger/leverandør. Så dersom de ikke ønsker å gi deg garanti på reperasjon, kan de helt fritt gjøre det. En annen sak er reklamasjon. Den er regulert ved lov. Mellom bedrift - bedrift er det kjøpsloven som gjelder. Der er det satt en reklamasjonsfrist på to år. Men den er fravikelig, så det kan være at jobben din har avtalt noe annet. Det må du sjekke med dem om. Så, der er det kanskje noe å hente avhengig av hvor lenge siden det var den ble kjøpt. Endret 4. august 2011 av Orjanp Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 4. august 2011 Forfatter Del Skrevet 4. august 2011 Det er ikke noe annet avtalt enn den standard garantitiden på 2 år. PCen ble kjøpt i Juni 2008, så den er godt over 2 år. Synd at en laptop til 25k (den gang) skal gå i søppla. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Det er ulempen med å kjøpe gjennom bedrift. Hadde den vært kjøpt som privatperson ville du hatt fem års reklamasjon, og sannsynligvis fått den reparert. Nå er det vel bruken som avgjør om det er et bedriftskjøp eller privatkjøp. Men det kan være vanskelig å komme noen vei med. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 5. august 2011 Forfatter Del Skrevet 5. august 2011 Det er ikke noe problem for meg personlig, annet enn prinsippet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå