Gå til innhold

"Kroner 0,-" betyr ikke gratis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På tide. Eg har prøvd å setje meg inn i enkelte av desse avtalane, det er jammen ikkje lett. Det blir som å reklamere for gratis brød, og når du kjem i kassen må du betale 20 kroner i gebyr. Juks og lureri kaller eg sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå står minimumsbeløp oppført sammen med annen viktig prisinformasjon på både telenor prat og tele2 champion sine sider på nettet, så helt utydelig synes jeg ikke at det er.

 

Jeg er likevel enig med Forbrukerrådet i at det er misvisende å kalle dette "gratis".

 

For meg er "gratis månedsavgift, 99kr minimumsfakturering" et greit kompromiss, men å kalle abonnementet gratis/ingen månedsavgift uten å nevne minimumsfaktureringen i samme setning/reklame synes jeg virker villedende.

 

"Koster 99 kroner. Ring, tekst, send og surf for hele beløpet" er lengre og tiltrekker trolig færre potensielle kunders oppmerksomhet, så det er kanskje forståelig hvorfor "gratis månedsavgift" er mer attraktivt å bruke.

Lenke til kommentar

Priser på telefoni har vært et sabla kaos helt siden Televerket fikk sin første konkurrent. Det burde vært satt ned et regelverk for hvordan det skal prises. Det finnes vel et slikt regelverk blant annet i forbindelse med fakturering for bruk mellom ulike operatører, men det er etter min mening et alt for tannløst regelverk. Det bør også skilles tydelig på hva som er nedbetaling av telefon (bank-tjeneste) og hva som er telefonibruk (abonnement og ringepriser etc).

 

Trinnvise priser i samme abbonement, rabatter for å ringe til venner med samme operatør osv bør forbys. På sikt bør man nok avskaffe pris per minutt og per melding, men kun betale for MB (inkludert tale og meldinger).

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Kjøpte nettopp mobil uten abb. til sønnen min og bestilte så et nytt nummer med Venner&Familie abonnement via Tele2's nettsider. Oppdager etter noen mnd at det faktureres minimusdebitering. Kan ikke huske å ha sett noe om det når jeg bestilte abonnementet, og når jeg så sjekker står det ingenting om noen minimumsdebitering på siden som presenterer abonnementet. Kun hvis man klikker seg via en link som presenterer abb. når man har kjøpt mobil hos Tele2 står minimumsdebitering nevnt, og siden jeg altså ikke kjøpte mobil hos Tele2 men kun skulle ha abonnementet klikka jeg meg ikke innpå den linken når jeg bestilte. Ble jo ikke akkurat leda til å tro at det skulle være noen minimumsdebitering på dette abonnementet når det står oppført på infosiden om Tele2 Champion, men ikke Tele2 Venner&Familie heller...

Villedende reklame? Ja!

Lenke til kommentar

Kjøpte nettopp mobil uten abb. til sønnen min og bestilte så et nytt nummer med Venner&Familie abonnement via Tele2's nettsider. Oppdager etter noen mnd at det faktureres minimusdebitering. Kan ikke huske å ha sett noe om det når jeg bestilte abonnementet, og når jeg så sjekker står det ingenting om noen minimumsdebitering på siden som presenterer abonnementet. Kun hvis man klikker seg via en link som presenterer abb. når man har kjøpt mobil hos Tele2 står minimumsdebitering nevnt, og siden jeg altså ikke kjøpte mobil hos Tele2 men kun skulle ha abonnementet klikka jeg meg ikke innpå den linken når jeg bestilte. Ble jo ikke akkurat leda til å tro at det skulle være noen minimumsdebitering på dette abonnementet når det står oppført på infosiden om Tele2 Champion, men ikke Tele2 Venner&Familie heller...

Villedende reklame? Ja!

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt dette videre. Hvis det ikke står noe om minimumsfakturering i avtalen dere har inngått, så har de ingen rett til å kreve det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...