fredpheonix Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 For første gang så skal jeg sette opp et helt nytt kabinett med nye vifter. Dette har fått meg til å tenke en del på hvordan luftstrømmen i et kabinett bør være og hvordan viftene egentlig fungerer. Jeg har kjøpt et Fractal Design R3 med en ekstra 120mm vifte, har endelig fått fatt i en CM Hyper 212+ til prosessoren, og sitter med et Radeon BE HD5850 grafikkort. Ting jeg tror jeg har lært (rett meg gjerne): -Man vil ha mer luft inn i kabinettet enn ut for å skape overtrykk av kald luft. -PSU skal suge luft fra under maskinen og blåse ut bak (nede). -Ved å ha overtrykk sendes ekstra mye varm luft ut gjennom tilgjengelige hull i kabinettet. -Man vil ha kald luft inn nede i kabinettet og varm luft ut oppe. Ting jeg plutselig begynte å lure på: -Sender den standard grafikkviften kald luft ned på GPU eller suger den varm luft vekk fra GPU? -Det samme gjelder CPU (og den nye viften), skal CMH212+ suge kald luft til kjølerippene, så blir luften varm der og tusler videre ut av kabinettet gjennom bakre vifte? Jeg har tilgang på CPU_FAN, CHA_FAN og PWR_FAN på mitt (gamle og enda ikke oppgraderte) hovedkort. CPU kjører jeg på CPU_FAN, men burde jeg (og er det ett fett?) kjøre innviftene på for eksempel CHA_FAN og utviften på PWR_FAN? Hva er forskjellen på de to kontaktene (begge er tre-pins og sånn sett identiske), har de forskjellige verdier eller noe? Håper noen gidder å svare på disse enkle (tror jeg da) spørsmålene TAKK! Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Ganske sikker på at både GPU og CPU vifter med kjøler oftest blåser luft ned på kjøleribbene. CMH212+ settes opp med 1 vifte som blåser luft inn og kan ha 1 vifte til bak som trekker ut. Cha Fan og Pwr Fan har identiske kontakter. Navnene er bare der for å skille dem i Hard Ware oppsett. CHA = Chassi . PWR = power. De har 3 pinner Pluss , Minus , og den siste er for puls fra vifte for å lese av hastighet på vifta. I Hard Ware monitorer vil du kunne sette opp og overvåke turtall på forskjellige vifter i tillegg til å få alarm hvis en går for sakte. Du kan også på flere overvåke temp. flere steder i maskina. Men vær obs på å ikke koble til vifter som trekker for mye strøm. Jeg ville anbefalt deg å ta strøm i fra vanlige kontakter ut av PSU og kun koble til puls fra de viftene du vil overvåke. All strøm som går igjennom HK lager varme i HK. Lenke til kommentar
fredpheonix Skrevet 3. august 2011 Forfatter Del Skrevet 3. august 2011 Noen som vet om et _enkelt_ program for avlesning/styring av de viftene jeg kommer til å få? Altså to inn i front, en ut bak, GPU-vifte og CPU-vifte. Vet ikke engang om alle disse kan styres, men selv om jeg har tulla litt med Speedfan, så er det sååå mye der jeg ikke skjønner. Ergo - et enklere program enn dette Lenke til kommentar
SuperGoo Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) Noen som vet om et _enkelt_ program for avlesning/styring av de viftene jeg kommer til å få? Altså to inn i front, en ut bak, GPU-vifte og CPU-vifte. Vet ikke engang om alle disse kan styres, men selv om jeg har tulla litt med Speedfan, så er det sååå mye der jeg ikke skjønner. Ergo - et enklere program enn dette hvor mange vifter du kan styre kommer ann på om hovedkortet ditt har funskjon for dette. På mitt asus kort kan jeg styre 3 vhassis vifter, cpu og psu. Skjermkortet styrer jeg med software fra produsenten. Jeg bruker PC probe, men vet ikke om du vil synes det er for mye informasjon. Der kan du styre hvor varmt det skal være før viftene går kjappere. I tilegg (på hovedkort) har jeg tempratur måler på chassis tempratur samt north bridege, soutbridge og cpu. Sjekk om det finnes software fra produsenten til hk ditt og begynn der. Pc probe kan configureres så det ikke blir for mye informasjon og forholde seg til, så jeg liker det godt. Der kan man også se spenninger på diverse komponenter i tilegg, men alt er satt opp i enkle menyer. Ellers kan du få kjøpt "manuelle" kontrollere du setter mellom vifta og hk. edit. Så sjekk ut Pc probe var vel poenget mitt edit igjen. Så nå at du bare har tilgang på to chassis vifter. My bad..Fyllesyk i dag Endret 3. august 2011 av SuperGoo Lenke til kommentar
fredpheonix Skrevet 3. august 2011 Forfatter Del Skrevet 3. august 2011 Må jo bare le av kommentarene Bli bedre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå