Avatar55 Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Heisann! Jeg er en kommende student som skal kjøpe seg en bærbar PC, men har et litep roblem: Jeg aner ikke hva forskjellen på Pentium 4 M og Centrinoprosessoren til Intel er, og hvilken jeg bør velge! Jeg skal i hovedsak bruke PCen til arbeid, men også som DVDspiller og litt spilling - er det noen der ute som kan hjelpe meg med hva jeg bør velge og som kan forklare meg ulikheten mellom disse alternativene? Noen sier blant annet at en Centrinoprosessor på 1.8GHz vil yte like bra som en Pentium 4 M på 2.4GHz fordi Centrinoløsningen er mer spesiallaget for bærbare PCer... hadde vært meget takknemlig for et utfyllende svar på dette området! Jeg vil ikke gjøre et dårlig kjøp når dette ikke er nødvendig :-) Takker for svar! Hilsen Thomas Lenke til kommentar
covah Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Centrino (Pentium M) bruker mindre strøm, er raskere og har innebygd WLAN støtte (må også støttes av laptop produsenten). Vanligvis er en 1,4 Ghz Centrino prosessor nesten like rask som en 2,4 Ghz Pentium 4 M. Lenke til kommentar
thoering Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 EDIT: er ikke sikker, men trodde ikke centrino var en egen cpu? Lenke til kommentar
Nénmacil Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Hei Dessverre har jeg ikke noe godt svar på ditt spørsmål. Men som jeg vet er en Centrino prosessor bedre optimalisert for bærbare pcer, og dermed har den en ytelsesøkning i forhold til Pentium 4 M prosessoren. Muligens kan noen andre forklare dette bedre enn meg, ettersom at jeg ikke er så kjent med prosessorene som brukes i bærbare pcer. Det er også snakk om at Centrino prosessoren krever mindre strøm enn den tidligere Pentium 4 M prosessoren. Lenke til kommentar
MrNielsen Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Dette ble skrevet av Ufo for en stund siden, i denne tråden: http://forum.barbara.no/viewtopic.php?t=129755 Forskjellige CPUer du kan få tak i en NY bærbar idag: Intel Celeron : Ligg for guds skyld unna maskiner som bruker denne CPUen. Det må vel være den mest ubrukelige CPUen som noen gang er produsert. Du skal lete lenge etter en CPU som får gjort like lite per Mhz som de nye Celeron'ene. En overklokka Celeron 3000Mhz klarte ikke hamle opp med en XP1800+ og det sier MYE. Siden den er beregnet på stasjonære PCer blir den varm og bruker mye strøm. Dette vil kreve stort og tungt batteri, samt en kraftig kjøleløsning (les bråkete). Den passer absolutt ikke for lesesalen. Jeg ville ALDRI kjøpt en maskin med en slik CPU og om du hadde kasta en slik etter meg, så hadde jeg dukka Intel Mobile Celeron : Mobil utgaven av den CPUen over. Den krever lavere kjernespenning, noe som gjør at den har lavere varmeutvikling og bruker mindre strøm. Men den er fremdeles like dødstreg. Like ubrukelig som tidligere. Bedre, men ikke mye. Intel Pentium 4 : Vanlig P4 som du finner i stasjonære PCer. Den er rask og får gjort mye per Mhz, samt at den finnes i høye frekvenser. Aberet er at den er varm og bruker MYE strøm. Dette gjør at PCen blir tung, tykk og støyende; ergo ikke ta med denne i på lesesalen på skolen. De kraftigste utgavene støtter også HyperThreading (går ikke inn på hva det er her. Lurer du, bruk søkefunksjonen eller les på andre hardwaresider) Intel Mobile Pentium 4 : Mobil utgave av den over. Kjernespenningen er lavere, som fører til lavere effektforbruk. Dette gjør at det ikke kreves like kraftig kjøling eller batteri. PCen blir stille(re) og tynnere. Denne funker fint på lesesalen så lenge tastaturet ikke bråker så mye. Alle disse CPUene bruker 400FSB, imotsetning til de vanlige som har nå 533FSB eller 800FSB. Dette gjør at CPUen vil tape mot en likt klokket vanlig utgave ytelsesmessig, men det er neppe merkbart i en bærbar. Intel Pentium-M : Intels nye CPU som er spesiallaget for bærbare. Den bruker veldig lite strøm, og bærbare med en slik CPU er gjerne tynne, lette og stille. Veldig egnet for lesesaler. Den yter også veldig godt i forhold til frekvensen. En 1,6Ghz Pentium-M slår en 2,4Ghz P4. Godt eksempel på en slik bærbar må være Dell Inspiron 500m Intel Pentium M LV/ULV : Lav Volt-/Ultra Lav Voltsutgaver av Pentium-M. Den bruker veldig veldig lite strøm og brukes idag i helt spesielle maskiner og skal være syyyl tynne eller i Tablet-PCer. Koster fett med penger. Intel Centrino : "Centrino" er ikke en CPU i seg selv, men en kombinasjon av CPU, brikkesett og trådløst nettverk. For at en PC skal være en Centrino, må den ha: en Intel Pentium-M CPU, Intel 855G brikkesett med dertil integrert grafikk og et Intel Pro2100 11Mbps trådløst nettverkskort. Intel Pentium 3-M ULV : Ultra Lav Voltsutgave av den nå ganske gamle Pentium-3 CPUen. Brukes idag ene og alene i syyyltynne maskiner og Tablet-PCer. Finnes i utgaver opp til 800Mhz. AMD Athlon XP-M : Dette er mobil utgaven av den Athlon XP CPUen som finnes på stasjonære PCer. Den bruker 266FSB og finnes idag opp til XP2400+ så vidt jeg veit. Den er veldig rimelig og yter meget bra, spesielt i forhold til prisen. Den bruker veldig lite strøm og utvikler ikke mye varme. Bærbare med en slik CPU er gjerne tynne, stille, ikke så tunge og veldig rimelige. Derimot er det ikke så mange produsenter av bærbare som (tør å) bruke denne CPUen, men en av de som gjør det er Pacard Bell. Elkjøp har ihvertfall et par modeller med AMD Athlon XP-M inne til en helt kurrant pris. Lenke til kommentar
Kimber Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Fin oppklaring i betegnelsene MrNielsen! Vanlig desktop P4 krever mye strøm i forhold til de nye P-M cpuene, råder dere til å styre unna disse dersom dere ikke skal sitte tilkoblet strømnett hele tida... Lenke til kommentar
abjork Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Intel Mobile Celeron : Mobil utgaven av den CPUen over. Den krever lavere kjernespenning, noe som gjør at den har lavere varmeutvikling og bruker mindre strøm. Men den er fremdeles like dødstreg. Like ubrukelig som tidligere. Bedre, men ikke mye. Denne prosessoren har 256 kB 2. nivås cache i motsetning til skrivebords celeronen med 128. Det skal nok ha noe å si med tanke på ytelse. Ikke det samme som Pentium med 512, men greitt nok. Lenke til kommentar
Noiria Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 se på http://www.intel.com/products/benchmarks/notebook/ og http://compreviews.about.com/library/weekl...aa-pentiumM.htm Lenke til kommentar
krasberg Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Elles kan jo testen av Centrinoen vera av interesse: http://www.barbara.no/tester/intel/centrino/index.html Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Skal vel legges til at det finnes Centrino laptoper som ikke bruker Intel Extreme Graphics 2 vga, så selve vga delen er ingen "must" for at det skal være en Centrino laptop. Du får Centrino med Radeon Mobility 9000 (eller hvilket nummer det nå er kommet opp i) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå