Avatar55 Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Heisann! Jeg er en kommende student som skal kjøpe seg en bærbar PC, men har et litep roblem: Jeg aner ikke hva forskjellen på Pentium 4 M og Centrinoprosessoren til Intel er, og hvilken jeg bør velge! Jeg skal i hovedsak bruke PCen til arbeid, men også som DVDspiller og litt spilling - er det noen der ute som kan hjelpe meg med hva jeg bør velge og som kan forklare meg ulikheten mellom disse alternativene? Noen sier blant annet at en Centrinoprosessor på 1.8GHz vil yte like bra som en Pentium 4 M på 2.4GHz fordi Centrinoløsningen er mer spesiallaget for bærbare PCer... hadde vært meget takknemlig for et utfyllende svar på dette området! Jeg vil ikke gjøre et dårlig kjøp når dette ikke er nødvendig :-) Takker for svar! Hilsen Thomas Lenke til kommentar
covah Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Centrino (Pentium M) bruker mindre strøm, er raskere og har innebygd WLAN støtte (må også støttes av laptop produsenten). Vanligvis er en 1,4 Ghz Centrino prosessor nesten like rask som en 2,4 Ghz Pentium 4 M. Lenke til kommentar
thoering Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 EDIT: er ikke sikker, men trodde ikke centrino var en egen cpu? Lenke til kommentar
Nénmacil Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Hei Dessverre har jeg ikke noe godt svar på ditt spørsmål. Men som jeg vet er en Centrino prosessor bedre optimalisert for bærbare pcer, og dermed har den en ytelsesøkning i forhold til Pentium 4 M prosessoren. Muligens kan noen andre forklare dette bedre enn meg, ettersom at jeg ikke er så kjent med prosessorene som brukes i bærbare pcer. Det er også snakk om at Centrino prosessoren krever mindre strøm enn den tidligere Pentium 4 M prosessoren. Lenke til kommentar