Gå til innhold

Laptop med fokus på cpu, gpu og ram

Anbefalte innlegg

Heisveis.

Laptoppen jeg nå er ute etter skal stort sett være koblet til en ekstern skjerm, hdd og mus/tastatur, høytalere, samt strøm. Skjerm, byggekvalitet, batteritid etc. er dermed ikke så viktig.

Hadde også vært morsomt med en SSD-enhet på den, men ikke noe must.

Tenker å legge i en 6-7000.

Skal brukes som en allround maskin, litt spilling, litt bildebehandling, multiemediesenter, etc.

Tips mottas med stor takknemlighet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm, hva er egentlig grunnen da til at du skal ha den i bærbar format?

Det er ihvertfall ingen tvil om at du kan få veldig mye kraftigere hardware for samme pengene i en stasjonær - spesiellt når du da også kan helt unngå å kjøpe de tingene du sier ikke er viktige - slik som skjerm siden du bruker egen skjerm anyway.

Du kan få en veldig sprek maskin uten skjerm til 6-7000, til og med til gaming, men på samme budsjettet på en laptop blir det en del mer kompromiss. Du kunne fått en ok maskin der også til den prisen, men hvis du også skal ha til spilling så blir det nok et godt steg ned i ytelse i forhold.

Kanskje du kan forklare dersom det er virkelig behov for at den er bærbar, eller om en stasjonær kanskje også kan passe? Spesifikke børbar modeller er jeg ikke oppdatert nok på til annbefale, men for stasjonær kan jeg gi deg en idè om hva du kan kjøpe dersom det er aktuellt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg trenger en laptop fordi jeg innimellom har tenkt å flytte på den :) . Se en film i senga, hjem til jul, kanskje en og annen spillkveld hos venner, slike ting.

Baguett: Takk for tipset. Hvordan er det å bytte hw i slike laptopper? Har sett folk satt i mer ram, går det like greit å bytte cpu? Har aldri åpnet en slik en før.

Hmmm, hva er egentlig grunnen da til at du skal ha den i bærbar format?

Det er ihvertfall ingen tvil om at du kan få veldig mye kraftigere hardware for samme pengene i en stasjonær - spesiellt når du da også kan helt unngå å kjøpe de tingene du sier ikke er viktige - slik som skjerm siden du bruker egen skjerm anyway.

Du kan få en veldig sprek maskin uten skjerm til 6-7000, til og med til gaming, men på samme budsjettet på en laptop blir det en del mer kompromiss. Du kunne fått en ok maskin der også til den prisen, men hvis du også skal ha til spilling så blir det nok et godt steg ned i ytelse i forhold.

Kanskje du kan forklare dersom det er virkelig behov for at den er bærbar, eller om en stasjonær kanskje også kan passe? Spesifikke børbar modeller er jeg ikke oppdatert nok på til annbefale, men for stasjonær kan jeg gi deg en idè om hva du kan kjøpe dersom det er aktuellt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Å bytte hardware er en involvert jobb. RAM er som regel enkelt, men det aller meste annet er mye mer vanskelig med en gang vi snakker om bærbare maskiner. Det er også ikke alltid lett å finne riktige hardware deler da ting kan finnes i forskjellige formfaktorer også. I tillegg til alt dette så er kjølingen i en bærbar maskin så og si umulig å endre senere - og dermed så er du stuck med den samme thermal envelopen som originalhardwaren hadde. Om du prøver å sette inn en sterkere CPU eller GPU som bruker litt mer strøm for eksempel så har du jo rett og slett ikke et kjøleannlegg på maskinen som vil takle dette - og ingen mulighet for å bedre kjølingen.

Jeg vil si at du bør ikke basere deg på at du skal oppgradere en bærbar (utenom evt. på RAM som nevnt).

-Stigma

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638264

8GB ram, greit skjermkort og 2.3GHz dualcore.

Ikke beste cpu, men.

Du får tak i i5 i7 med 4 kjerner (og lavere frekvens) men da til en høyere pris.

dustinhome.no er en fin plass og lete :)

Som denne?

Kanskje ikke så overaskende at en får en del ekstra for tusen kroner, men dette virker jo veldig verdt det. Er det noe fordyrende ved den som jeg ikke har bruk for? Skjermen er jo for eksempel større enn jeg har bruk for, men det er kanskje standard for slike gamer-pc'er?

Lenke til kommentar

http://www.dustinhome.no/asus-n55sf-ci7-20-8gb-750-gt555m-156-w7hp/product/5010600760

Rå CPU, 8 GB Ram og helt ok GPU.

http://www.dustinhome.no/asus-g53sw-ci5-23-4gb-500-gtx460m-156-w7hp/product/5010596149

Rå GPU, 4 GB Ram og helt ok CPU.

Evt

http://www.dustinhome.no/asus-g53sw-ci7-20-6gb-1000-gtx460m-156-w7hp/product/5010596150

Rå CUP, 6 GB Ram og Rå GPU.

Alle disse PCne har full hd skjerm

Den første er den eneste med MATT skjerm, mens de to siste er da gamer PCer.

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638264

8GB ram, greit skjermkort og 2.3GHz dualcore.

Ikke beste cpu, men.

Du får tak i i5 i7 med 4 kjerner (og lavere frekvens) men da til en høyere pris.

dustinhome.no er en fin plass og lete :)

Som denne?

Kanskje ikke så overaskende at en får en del ekstra for tusen kroner, men dette virker jo veldig verdt det. Er det noe fordyrende ved den som jeg ikke har bruk for? Skjermen er jo for eksempel større enn jeg har bruk for, men det er kanskje standard for slike gamer-pc'er?

Den du linker til virker veldig god til ditt bruk.

Jeg kan ikke mye om bærbare skjermkort, men tror skjermkortet i den er et av de feteste AMD korta til bærbare, finnes kanskje bedre men tror den er topp5 for å si det slik.

Men den nederste seiran linker til er er nok den beste gamingbærbare du får til under 10 tusninger vil jeg tro.

Er den for dyr, gå for den 2. han linker til, samme maskin men 2GB mindre RAM og CPU'en har bare 2 kjerner men den har 0.3GHz mer å gi enn i7'en.

Håper det var til hjelp.

Husk at cpu er like viktig i spill som skjermkort, nytter ikke ha sykt skjermkort og dritt cpu, da får du ikke mange fps :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...