mannyboi Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 (endret) Hei! Kjøpte i går en scooter av en privatperson. Jeg fikk prøvekjøre den en kort runde før kjøp (2-3 minutters tur), og alt virket i tilsynelatende god stand. Etter å ha kjørt den litt, merker jeg at det er en ulelyd i motoren når clutchen kobler inn. Kjøper hevdet ved salg at det aldri hadde vært noen problemer med den. Vi skrev ingen kontrakt, nærmeste vi kom var en muntlig avtale på at jeg kjøpte scooteren. Den er altså ikke solgt "som den er", men kun på påskudd av at "neida, har aldri vært noen problemer med den". Den er gått litt over 7000 km, og kjøper hevdet at servicer var fulgt, uten at det var noen dokumentering på det. Hvordan burde jeg tre frem i en slik sak? Har ikke forhørt meg med kjøper enda, men jeg tipper at han kommer til å påstå at han aldri har merket noe til det. Hvordan burde jeg da forholde meg? Kan jeg kreve at kjøpet angres, eller at den leveres til verksted for sjekk/takstering? Takker for svar! Endret 2. august 2011 av mannyboi Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Jeg er veldig usikker her , Men jeg selv prøvde og selge en Scooter her om dagen Jeg ville ikke kjøpt / solgt uten kontrakt . Om selger har motatt penger uten noen form for kontrakt kan ikke du kreve noen ting av han . Du kan heller ikke gå videre med dette siden det er ingen bevis på at han solgte deg den . Dette er eventuelt noe du må ta opp Personlig med han og høre om han er Snill nok til og fikse / se på problemet eventuelt gi tilbake litt penger eller gi en mindre pris om scooteren ikke er betalt for enda Alltid ha kontrakt med mindre du kjenner selger veldig godt eller du vet han gjør opp for seg om han skulle vere Uheldig og selge noe som ikke er Tipp Topp ( Ps Jeg kjenner mange som har scooter , Er i den alderen nå at alle har hatt det omtrent , Det er ingen av dem som jeg vet som har sendt den på service , og jeg trur det er få som også gjør det , Du vil jo eventuelt få bekrefta av mekaniker om du sender den på service om det er lenge siden den var der sist , for det ser jo mekaniker) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Uten kontrakt er det dårlig med dokumentasjon på handelen eller hva som er avtalt så da står du på bar bakke. Nå er ikke en scooter noe komplisert mekanisk anretning og om du har ulyder i clutchen når en klemmes inn kan det være så enkelt som slitasje i clutchlageret som vil holde lenge selv med ulyder. Men slik historien er nå så får du kjøre til det står eller få noen litt mere kyndige til å høre/se på problemet med scooteren for selve handelen får du ikke gjort noe med. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Det perpyro sier er som det er , Handelen er egentlig avslutta Men det går jo ann og si ifra til personen du kjøpte scooteren av og kanskje han er behjelplig ? vet aldri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå