Gå til innhold

Privatisteksamen i VG2 Norsk muntlig og skriftlig - hvordan foregår det?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått lærlingplass i en bedrift, men mangler Norsk muntlig og skriftlig pga. høyt fravær fra tidligere, og må derfor ta dette opp igjen som privatist før jul for at bedriften skal la meg fortsette læretiden min etter jul.

Jeg føler at jeg står litt på bar bakke med veldig lite info om hvordan dette foregår, og har ingen å rådføre meg med, derfor spør jeg her :)

 

For å ta den muntlige først, så ser jeg at det er meningen at jeg må sende inn en leseliste innen 1. oktober, men jeg kan ikke finne noen eksempler på leselister. Jeg finner heller ikke ut om jeg fritt kan velge selv hva jeg vil lese, eller om jeg må velge fra et utvalg som eksamenskontoret har lagt til rette for, eventuelt om de krever at jeg leser en viss bok eller tekst. Hvilke typer bøker krever de at jeg må lese? En norsk lærebok? en vanlig bok?

Ellers så står det at jeg må velge et særemne. Da tenker de vel sikkert på at jeg skal holde et slags foredrag om noe norskrelatert, men jeg er usikker på hva som vil bli "godkjent" eller hva som er et godt valg her.

Er det noen som har tatt Norsk muntlig som privatist, som kan forklare litt om hvordan de gikk frem da de leste på forhånd, og hvordan eksamenen foregikk?

 

 

Så over på det skriftlige.... Hvilke typer oppgaver vil man få her? Vil man bare bli bedt om å skrive stil i en viss sjanger, der oppgaven gjerne sier hva du skal skrive om, slik at man må vite litt om sjangertrekk osv, og bare være flink til å skrive en god stil, eller er jeg på ville veier her?

Vil man få flere alternativer i oppgaven man trekker, eller kan man være uheldig og bli tvunget til å skrive om et emne man kanskje ikke vet noe om (som i en oppgave a'la "Gjør rede for norsk literaturhistorie på 1500-tallet")? Med andre ord, hva må man kunne for å bestå her?

 

Og tilslutt, skal det mye til å bestå i disse fagene hvis man har gjort en middels god innsats på forhånd? Jeg trenger vel egentlig bare å få "2" i begge fagene, men det er også livsviktig at jeg ikke stryker :S

Beklager at det kanskje virker som jeg har gjort lite research selv, men føler at jeg står på bar bakke her, og at tiden renner ut, da jeg har fått veldig kort tid på meg.

Jeg håper derfor at noen som har tatt norsk som privatist kan fortelle litt om hvordan de gikk frem, hvordan eksamenene foregikk, og hva resultatet ble :)

Eksamenene skal avholdes i Bergen.

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksamenskontoret i Hordaland skriver litt om leselister her.

 

Muntlig eksamen pleier å foregå slik at man trekker en oppgave, før man får en halvtime på å forberede seg. Forberedelsen foregår med lærebok, og man har mulighet til å ta notater. Når jeg hadde eksamen, trakk alle kandidatene hver sin tekst som vi måtte forberede oss på å snakke om. Det var da snakk om tekster av folk som Ibsen, Skram, Bjørnsson osv. Under selve eksamen forventes det at man skal gjøre rede for hva slags litterær epoke den tilhører, hva som er tema, motiv og budskap osv. Jeg ble også bedt om å snakke litt om et par andre litterære epoker, fortelle om hva som var typisk for litteraturen fra disse epokene og komme med eksempler på forfattere og tekster. Jeg ble ikke spurt om fordypningsoppgaven min, så jeg vet ikke hva slags spørsmål man kan komme til å få rundt denne. Etter at alle kandidatene har vært inne, blir man kalt inn igjen for å få karakteren sin.

 

Skriftlig eksamen er lik for privatister som for vanlige elever. Du kan kikke på gamle eksamensoppgaver på sidene til Utdanningsdirektoratet. Man kan velge blant en håndfull oppgaver, og det forventes at man skal skrive en artikkel, et essay, en analyse e.l. hvor man tar utgangspunkt i en eller flere tekster man får oppgitt.

 

Jeg tok for øvrig eksamen for VG3, men jeg regner med at det stort sett er likt for VG2.

Endret av Era Vulgaris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...