Gå til innhold

Test av Nikon TC-20e iii telekonverter

Anbefalte innlegg

Fikk endelig testa min ut Nikon TC-20e iii telekonverter på kristelig vis. Jeg syns den er meget imponerende! Jeg var lei av å drasse på min Sigma 150-500 f/5 som forøvrig var ganske utforutsigbar og alt for stor og tung og ble mest liggende heime på kontoret, så da fikk jeg bytta den mot telekonverteren. Til Sigmaen trengte man egen bæreveske, til TC-20e iii merker man ikke at man har den med seg i fotobagen. Jeg kan med andre ord anbefale den på det sterkeste men KUN dersom du fra før har Nikon 70-200 VR2. Muligens funker den like bra på annen optikk men jeg har også hørt at det er liten vits i å ha denne konverteren med mindre du har VR2. Tenkte det kunne være interessant å vite. Autofokus og VR sitter som ei kule og det er fantastisk bra for en kar som nesten ikke bruker tele. Alternativet ville være en 400mm til 80.000,- som veier 5 kilo men for meg blir det lite aktuelt å eie en sånn om den nesten aldri skulle brukes.

På vedlagt bilde er det 2 utsnitt av samme bildet i 100% crop. Øverst er fullstendig klipt ut fra RAW-fila mens det nederste har fått enkel oppskarping i Camera Raw. Forøvrig befant jeg meg i en båt da bildet ble tatt.tc20eiii.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg har hatt gleden av å ha hatt denne her i ca. 1 år og bruker den faktisk veldig mye sammen med nikon sitt 300 mm bl.4. Det funker meget bra. Jeg bruker som regel ettbensstativ da jeg har også på følgefokus for å ta bilder av fugler i bevegelse.

Jeg er kjempefornøyd med den. Har også 1,4 - den er heller ikke å forakte om man ikke trenger fullt så stor tele en gang i mellom.

RAK-foto :thumbup:

Lenke til kommentar

Må si jeg føler det mangler en del i den testen din. Bare som et eksempel, så sier du ikke hvilket kamera bildet er tatt med. Ellers nevner du nesten bare hvilke linser du har og har hatt. Hadde gjerne lest en litt mer utfyllende test om hvordan f.eks. skarphet påvirkes på 70-200'en med TC'en vs uten. Og hvorfor du kun anbefaler den til akkurat den linsen.

Lenke til kommentar

Jeg kan med andre ord anbefale den på det sterkeste men KUN dersom du fra før har Nikon 70-200 VR2.

Jeg mener å ha lest de fleste steder at denne konverteren er ment for, og best på, Nikons f/2.8 tele-primes som 300mm f/2.8 og oppover. Og at den kan brukes (gi akseptabel kvalitet) også på 70-200mm zoomen. så å skrive at den "KUN" kan brukes på 70-200m VR2 blir en smule feil.

I stedet for to bilde-eksempler der begge er tatt med konverteren på, hadde det vært mye mer interessant å se et som er tatt uten, og som er skalert opp til samme størrelse som neste bilde tatt med konverteren! Da kunne man virkelig se om konverteren gir kvalitetstap i forhold til å bare ta bildet med 70-200'en uten konverter og croppe bildet på PC'en senere.

Men flott at du er fornøyd med kombinasjonen! Det er det viktigste :thumbup:

Lenke til kommentar

Må si jeg føler det mangler en del i den testen din. Bare som et eksempel, så sier du ikke hvilket kamera bildet er tatt med. Ellers nevner du nesten bare hvilke linser du har og har hatt. Hadde gjerne lest en litt mer utfyllende test om hvordan f.eks. skarphet påvirkes på 70-200'en med TC'en vs uten. Og hvorfor du kun anbefaler den til akkurat den linsen.

Joda, jeg tenkte ikke gi noen vanvittig omfattende vurdering av konverteren. Men siden du spør så er det tatt med D700, hvordan skarpheten påvirkes får man nesten ikke svar på med mindre jeg hadde lagt ut et testbilde av 70-200 eller om man kjenner den fra før. Grunnen til at jeg anbefaler konvertern til 70-200 er ganske enkelt fordi den er laget for 70-200 VR2 samtidig som jeg har hørt ymse resultater ved bruk av annen optikk. Samtidig understeker jeg at den godt kan funke med andre glass, men JEG kan jo ikke si om det vil fungere, fordi jeg ikke har prøvd.

Lenke til kommentar

Jeg kan med andre ord anbefale den på det sterkeste men KUN dersom du fra før har Nikon 70-200 VR2.

Jeg mener å ha lest de fleste steder at denne konverteren er ment for, og best på, Nikons f/2.8 tele-primes som 300mm f/2.8 og oppover. Og at den kan brukes (gi akseptabel kvalitet) også på 70-200mm zoomen. så å skrive at den "KUN" kan brukes på 70-200m VR2 blir en smule feil.

I stedet for to bilde-eksempler der begge er tatt med konverteren på, hadde det vært mye mer interessant å se et som er tatt uten, og som er skalert opp til samme størrelse som neste bilde tatt med konverteren! Da kunne man virkelig se om konverteren gir kvalitetstap i forhold til å bare ta bildet med 70-200'en uten konverter og croppe bildet på PC'en senere.

Men flott at du er fornøyd med kombinasjonen! Det er det viktigste :thumbup:

Mener å ha lest at konverteren er spesielt tiltenkt 70-200 VR2 men jeg kan ta feil :)

Lenke til kommentar

Du tar ihvertfall feil når du sier at den er laget til VR2 , som er en forbedret vibrasjonsteknologi i forhold til VR1. VR1 og VR2 har ikke noe med de optiske egenskaper.

Det første Nikonobjektiv som hadde VR2 teknologi var forøvrig AF-S 18-200 VR som kom November 2005, dette objektivet er verken egnet eller kompatibel med noen Nikon konvertere.

Å si at TC-20E III gir ymse resultater på andre objektiver en 70-200VR2 er også helt på vidda, den fungerer bedre på andre profesjonelle fastobjektiver enn nettopp 70-200VR.

Hadde tidligere både 200 F/2 VR og 400 F/2.8 VRII , disse fungerte meget godt med TC-20E III.

Her er forøvrig en test av TC-20E III på flere Nikonobjektiver av en som ser ut til å vite hva han driver med: http://www.naturalart.ca/artist/fieldtests/tc_series3.html

Lenke til kommentar

Hei igjen

Jeg har hatt gleden av å ha hatt denne her i ca. 1 år og bruker den faktisk veldig mye sammen med nikon sitt 300 mm bl.4. Det funker meget bra. Jeg bruker som regel ettbensstativ da jeg har også på følgefokus for å ta bilder av fugler i bevegelse.

Jeg er kjempefornøyd med den. Har også 1,4 - den er heller ikke å forakte om man ikke trenger fullt så stor tele en gang i mellom.

Legger her ut et bilde som er tatt med Nikon D90 og Nikon 300 bl.4 + 2x telekonverter - for så å legge ut et utsnitt av det etterpå. Synes faktisk det blir brukbart.

post-251478-0-17917100-1313081093_thumb.jpg

post-251478-0-89165700-1313081124_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...