bandreas Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Hei Vil bare dele denne videoen. Den viser hvordan fremtidens spill vil bli skapt. Veldig spennende å se denne lille snutten, hvor forbedringspotensialet fra dagens grafikk er enormt. Link Lenke til kommentar
Licht Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Voxelteknologi er verken nytt, revolusjonerende eller "framtiden" (se Outcast fra 90-tallet for et spill som bruker voxel rendering). Disse folkene vil imidlertid at du skal tro det, sånn at de kan leve på hype og forvirrede-men-optimistiske investorer. Notch (Minecraft) analyserer og kommenterer: http://notch.tumblr.com/post/8386977075/its-a-scam John Carmack (Id Software) snakker om raycasting og voxelteknologi: http://www.tomshardware.com/reviews/voxel-ray-casting,2423.html Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Kom over denne videoen nå nettop, og må si meg imponert, selv om jeg er høyst skeptisk til det hele. Hva tenker dere? Det handler altså om å bruke samme type modellering som blir brukt innen forskning og medisin, som ikke tar utgangspunkt i polygoner, men i punkter eller atomer som fortelleren sier i klippet. Vha. dette, og ny teknologi for rendering, skal man kunne få ubegrenset detaljtetthet i real-time uten at man trenger enormt mye datakraft. http://www.youtube.com/watch?v=00gAbgBu8R4 Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Ja jeg mente egentlig å linke pga det hørtes drøyt ut, ikke fordi jeg mente det var utrolig men sant Lenke til kommentar
kjermy Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Men hvordan kan dette ikke kreve så mye ressurser? Lenke til kommentar
Daron Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 er vel nettop det notch fremhevet.. at selv med et minimumskrav så ville selv en liten verden kreve sinsyke lagringsmengder.. Som i mange tusen hardisker.. Lenke til kommentar
g6wkFV6yfl_ Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 (endret) Fordi 1, alt er statisk, 2, du kan kun hente data du faktisk trenger: http://en.wikipedia.org/wiki/Octree http://en.wikipedia.org/wiki/Sparse_voxel_octree Endret 24. august 2011 av formkake Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Er det kun jeg som begynner å bli møkk lei alt maset om bedre og bedre grafikk? Hva med å få en revolusjon i gameplay i stedet? Og da mener jeg ikke flere Quick Time Events, Slo'mo i bilspill, løping til fots in NFS: The Run og sånt møl. Jeg mener at utviklerne kan droppe å satse på grafikken og heller satse på å lage bra, variert gameplay og nye typer spill. De må våge å ta sjanser! 5 Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Å ta sjanser tilsvarer å ta sjanser med inntjeninga, så da kan du selv tenke deg hvor mange sjanser som kommer til å taes med det første ... Lenke til kommentar
casemodd Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 (endret) Er det kun jeg som begynner å bli møkk lei alt maset om bedre og bedre grafikk? Hva med å få en revolusjon i gameplay i stedet? Og da mener jeg ikke flere Quick Time Events, Slo'mo i bilspill, løping til fots in NFS: The Run og sånt møl. Jeg mener at utviklerne kan droppe å satse på grafikken og heller satse på å lage bra, variert gameplay og nye typer spill. De må våge å ta sjanser! Enig i spesielt det første du sier, men også det øvrige. Når det er sagt, så synes jeg vi allerede har en sjanger som kan forbedres kraftig uten at det er snakk om å måtte ta sjanser for å gjøre spillene mer interessante. Dette gjelder RPGs, som på mange måter kun er i sin barndom og har mye å gå på: Bedre historier, bedre og flere dialoger, flere valg, mer dybde osv. Se på filmbransjen f.eks. Hjelper lite med masse effekter og bra bilde og lyd om story er dårlig og dialog er dårlig m.m.(dette funker kun for de enkleste blant fjortisene og for de med kostbare hjemmekino-anlegg som vil teste hva anlegget er godt for med hensyn til lyd og bilde). Hvis en spillserie har et veldig bra kampsystem er det bare tull å prøve å forandre på det (if it aint broken, dont fix it!!). Heller finpusse og optimalisere dette maksimalt og i tillegg sørge for å ha minst 4 forskjellige vanskelighetsgrader slik at det kan være utfordrende for både de som er taktisk gode og fingernemme, men også for de som er mindre erfarne. Det kunne også vært mulighet for at oppdrag og alternative historievendinger ble forskjellig avhengig av vanskelighetsgrad. Feks ved at du hadde 2 forskjellige systemer for vansekelighetsgrad og du kunne velge etter dine egenskaper fra hver av dem. Er du flink gameplay-messig men ikke spes flink til å løse tankeoppgaver, sett til "hard" på gameplay og "easy" på story osv. Grafikk er mer enn bra nok på de fleste spill i dag, sett opp mot andre kvaliteter i spillene. Det er selve innholdet i spillene som må bli bedre. Og ta ikke dårlige snarveier (som å lage håpløse mellomsekvenser som nesten alltid trekker spiller ut av stemning og handling i stedet for å være berikende for spillopplevelsen, QTE, level-scaling og annet ræl vi har sett mye av i det siste). Endret 27. august 2011 av casemodd Lenke til kommentar
chokke Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Jeg mener at utviklerne kan droppe å satse på grafikken og heller satse på å lage bra, variert gameplay og nye typer spill. De må våge å ta sjanser! Utviklere satser på grafikken? Nah. Grafikken er en del av spillet og vil hjelpe på opplevelsen. Sammen med musikk, lyd og et par andre ting. Det er som krydderet på maten. Det hjelper lite å bruke bra krydder på rottent kjøtt, og det er kjipt å spise bra kjøtt som er dårlig krydret. I tillegg slik teknologien (ihvertfall PC-er) har utviklet seg, så er det naturlig å forvente at det legges penger i grafikken både for å kunne fortsette utvikling, og ta i bruk ny teknologi. Spesielt nåpr en ser budsjett for AAA-titler og egentlig alt er rett og slett dårlig, så kan en lure på hvor disse pengene havnet. Å høre på kundebasen istedet for å påtvinge oss elendige funksjoner, tvilsomme produksjonsvalg og andre ting er nok ganske smart, siden det er, tross alt vi som skal kjøpe produktet. Men joda, industrien må nok falle for å kunne komme seg opp på bena igjen. Lenke til kommentar
casemodd Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Jo, tror faktisk at en svært stor del av budsjettet går med til å optimalisere grafikken. Det skyldes nok mye at de må få det ytterste ut av konsollene, som har svært begrensede ressurser. De ser nok på totalkostnad for å utvikle til alle plattformer, og da blir selvfølgelig mindre til eyecandy på pc og spillinnhold generelt resultatet. Det å skulle få det ytterste ut av svake spillplattformer er nok svært kostnads og tidkrevende og er den store bremsen både for innhold i spill og hvor bra grafikken blir på pc. Når dette er utgangspunktet de faktisk har, bør de heller vri over på å få tilbake mer spennende innhold i spillene, bedre story og dialoger osv for å få mer igjen for kostnadene. Kanskje bør de også være knallharde og la pc og konsoller ha svært så forskjellig grafikk, nettopp for å presse konsollprodusentene. Det vil både spillerne og bransjen ha mer igjen for på sikt, uansett plattform. Så får Microsoft og Sony se til h... å få ut fingeren og levere nye konsoller som leverer varene slik at grafikken blir spiselig uten at det tar nesten hele utviklingsbudsjettet for spillene.. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Når det er sagt, så synes jeg vi allerede har en sjanger som kan forbedres kraftig uten at det er snakk om å måtte ta sjanser for å gjøre spillene mer interessante. Dette gjelder RPGs, som på mange måter kun er i sin barndom og har mye å gå på: RPGs har vært med oss siden før PCene og spillkonsollene kom, og de var noen av de første spillene som dukket opp i digital form. Jeg vil ikke si de er i barndommen akkurat. Men å bruke RPGs som et eksempel passer meg bra. Hele sjangeren var lenge døende, og mange trodde den kom til å dø for godt. Så hva skjedde? BioWare gikk tilbake til PnP-røttene med terninger og hele pakken og flyttet det over i digital form i mye større grad enn hva som var gjort før. Resultatet ble Baldur's Gate og en revolusjon. De fikk det til ved å ta en stor sjanse og satse på gameplay, ikke ved å satse på grafikk. Det jeg mener er at vi trenger en ny Baldur's Gate-revolusjon. Ikke nødvendigvis BG3, men noe som kan rive opp hele sjangeren ved røttene, fjerne alt rasket som ingen liker og starte på nytt. Selv om jeg gleder meg veldig til Skyrim, Risen 2 og Kingdoms of Amalur er det ikke å komme utenom at det bare er mer av det samme som vi har sett før utallige ganger. Star Wars: The Old Republic svært bra, men det er bare Knights of the Old Republic Online. Grafikken er en del av spillet og vil hjelpe på opplevelsen. Sammen med musikk, lyd og et par andre ting. Det er som krydderet på maten. Det hjelper lite å bruke bra krydder på rottent kjøtt, og det er kjipt å spise bra kjøtt som er dårlig krydret. Ja, nettopp. Grafikken er krydderet. Krydderet blir bedre og bedre, men hva hjelper det når vi fortsetter å spise den samme maten vi har spist i årevis og gått lei av for lengst? Lenke til kommentar
casemodd Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 (endret) Jo da, RPGs har vært med oss lenge, men har fortsatt ikke blitt voksne. Til det er mulighetene benyttet for lite og rommet for å skape noe stort er enormt. Tenk bare på bøker eller film. Det har vært laget mye av det i svært mange år, men det lages fortsatt mye bra og det trenger forsåvidt ikke være veldig nyskapende bare historiene, personlighetene /skapningene og dialogene er bra. Innholdet er tross alt det viktigste uansett medie. Grafikken (innpakningen eller krydderet om en vil, er bare prikken over ien og må for all del ikke være hovedfokus. Baldurs Gate serien hadde mye bra ved seg, blant annet god dybde og historie. Men jeg personlig er ikke glad i fugleperspektiv (bortsett fra i strategispill). Har mer sans for 3.person-varianten med kamera bak rollefiguren (som i Gothic 2, 3 og Risen) i RPGs, det gir mer innlevelse. Er heller ikke spesielt glad i å administrere flere figurer, som jeg også synes trekker deg mer ut og på avstand fra handlingen. Tilbake til grafikk: Chokkes eksempel med krydder er bra, men det er i disse dager oftest krydderet som er rimelig bra nok og kjøttet som er råttent. Tidligere var det motsatt. Jeg vil nå si at jeg mye heller spiser bra kjøtt med litt begrenset krydder enn råttent kjøtt som er godt krydret Endret 28. august 2011 av casemodd Lenke til kommentar
Nudel Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 (endret) Skal være enig i at grafikken tok tre-fire steg tilbake når alle skulle begynne å lage alt i 3d, og at jeg ikke likte at alle kastet seg på bølgen. Age of empires II ser penere ut enn Warcraft III, for å si det på den måten. På den annen side, om ingen hadde prøvd seg på nye ting hadde vi fortsatt sittet med 2d-grafikk og vært fornøyd med det, eller? Grafikken vil alltid gå fremover i takt med at mer datakraft blir tilgjengelig, i tillegg til at nyvinninger selger spill og konsoller. Selv om voxel-hysteriet som fremlegges i videoene over, er nettopp det, hysteri, tror jeg likevel det kan ha potensiale. Om det er mulig å lage 10-20 høydetaljerte voxel-småstein og spre noen millioner kopier av dem - med en nøye planlagt matematisk "tilfeldighet" - utover et område, vil man jo skape en illusjon av utrolig detaljer uten å måtte lagre hver eneste småstein på disk? Jeg tror at om teknologien optimaliseres og modnes, burde noe slikt være mulig. Det man da kunne gjort var å kombinere voxel og polygon-grafikk, og dermed få det beste av to verdener? At statiske deler av landskapet er voxel, mens spillfigurer og lignende er polygon. Da kunne man jo puttet polygonene man frigir fra landskapet over i å lage mer detaljerte figurer? Endret 27. august 2011 av Nudel Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Ja, jeg er enig i at det fortsatt er veldig mye vi kan gjøre for å forbedre spill. Ikke bare RPGs, men alle spill uansett sjanger. Ta for eksempel Age of Empires Online. Det er det første RTSet jeg har sett som klarer å blande MMO og RTS på en bra måte, men det er likevel bare et vanlig RTS med andre spillere. Tenk om man i stedet kunne ha laget et Command & Conquer Online, men der vi... - Styrer basen vår som i Age of Empires Online, har RTS-oppdrag osv - Lager en "helt" som kan besøke andre spilleres baser osv - Kan sloss i egne områder, svært inspirert av f.eks Battlefield - Kan dra på quests osv, noe som vil gi oss en "WoW-klone" Teknisk sett burde det ikke være så vanskelig. Både selve helten og basen er frivillig, så vi kan spille som vi selv vil. Om du kun vil ha en WoW-klone, dropp hele greia med basen. Du vil fortsatt få et hovedkvarter som hjembyen i AoEO, men du trenger ikke være der. Den styrer seg selv. Vil du bare ha en Battlefield-klone kan du leke i PvP områdene. Vil du bare ha et RTS trenger du ikke bry deg med en helt. Du må likevel lage en, men han/hun surrer rundt i hovedkvarteret uten å gjøre noe stort. (dette for å la både basen og helten på XP osv, så du har mulighet til å endre spillestil senere om du vil.) Hadde noen laget noe sånt hadde det hatt muligheten fil å bli en liten revolusjon i seg selv, og dret ville hatt en enorm mulighet for å utvide seg. Siden vi har Battlefield-områder med kjøretøy kunne vi ha brukt bilene i et nytt område og laget et racingspill osv. Over tid kunne det ha utviklet seg til en hel liten verden der alle gjør det de vil. Og siden vi allerede har et hovedkvarter kunne vi ha startet et tycoon-spill der. Soldatene blir jo sultne etterhvert, så hvorfor ikke starte et Pizza Tycoon? Eller lage et Transport Tycoon? Mulighetene ville vært enorme. Det eneste negative er at det måtte ha krevd en enorm mengde resursser for å drive hele greia, så grafikken kunne ikke ha vært så mye bedre enn i f.eks Age of Empires Online. Men er det negativt? Og btw du vet fugleperspektiv er tredje person? Men ja, jeg skjønner hva du mener. Jeg håper virkelig Skyrim lar oss leke Falluot og dytte kameraet bak karakteren vår på en bra måte. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Når det er sagt, så synes jeg vi allerede har en sjanger som kan forbedres kraftig uten at det er snakk om å måtte ta sjanser for å gjøre spillene mer interessante. Dette gjelder RPGs, som på mange måter kun er i sin barndom og har mye å gå på: RPGs har vært med oss siden før PCene og spillkonsollene kom, og de var noen av de første spillene som dukket opp i digital form. Jeg vil ikke si de er i barndommen akkurat. Men å bruke RPGs som et eksempel passer meg bra. Hele sjangeren var lenge døende, og mange trodde den kom til å dø for godt. Så hva skjedde? BioWare gikk tilbake til PnP-røttene med terninger og hele pakken og flyttet det over i digital form i mye større grad enn hva som var gjort før. Resultatet ble Baldur's Gate og en revolusjon. De fikk det til ved å ta en stor sjanse og satse på gameplay, ikke ved å satse på grafikk. Det jeg mener er at vi trenger en ny Baldur's Gate-revolusjon. Ikke nødvendigvis BG3, men noe som kan rive opp hele sjangeren ved røttene, fjerne alt rasket som ingen liker og starte på nytt. Selv om jeg gleder meg veldig til Skyrim, Risen 2 og Kingdoms of Amalur er det ikke å komme utenom at det bare er mer av det samme som vi har sett før utallige ganger. Star Wars: The Old Republic svært bra, men det er bare Knights of the Old Republic Online. Grafikken er en del av spillet og vil hjelpe på opplevelsen. Sammen med musikk, lyd og et par andre ting. Det er som krydderet på maten. Det hjelper lite å bruke bra krydder på rottent kjøtt, og det er kjipt å spise bra kjøtt som er dårlig krydret. Ja, nettopp. Grafikken er krydderet. Krydderet blir bedre og bedre, men hva hjelper det når vi fortsetter å spise den samme maten vi har spist i årevis og gått lei av for lengst? I sin tid var jo grafikken til Baldur's Gate nydelig. Jeg syns fortsatt at grafikken i BG2 er dugelig i lange baner, selv om det er ikke er 3D. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Jeg vil jo mye heller ha et bra spill med bra grafikk enn et bra spill med dårlig grafikk. Bra gameplay utelukker ikke bra grafikk. Det jeg mener er at de må satse på gameplay først. Grafikken i dag er bra nok som den er. Vi trenger ikke å presse maskinvaren for alt den er verdt for å få femtifem lyskilder i stedet or femti, eller hundre og femti zombier på skjermen på en gang i stedet for hundre og førtifem i dead rising 3 osv. Det er mye bedre å "godta" grafikken og heller bruker resursser på å utvikle bedre gameplay. Lenke til kommentar
Aspiranten Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Å ta sjanser tilsvarer å ta sjanser med inntjeninga, så da kan du selv tenke deg hvor mange sjanser som kommer til å taes med det første ... Heldigvis har vi indieutviklere som kommer med gode idèer. Hadde folk virkelig ønsket seg godt gameplay, så hadde ikke de store selskapene produsert hestemøkk "fordi det er det vi tjener penger på". De hadde tatt sjanser hvis det var på sjansespill pengene lå. Folk må stille krav til hva de kjøper, hvis ikke blir ikke spillene bedre. Si nei til flere CoD kloner idag. Lenke til kommentar
g6wkFV6yfl_ Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Dere høres overrasket ut. Har dere sett hva som har skjedd med filmbransjen de siste 20-30 årene? Det lages 98% dritt, men heldigvis er 2% bra, og det er nok! At den amerikanske spillbransjen følger Hollywood ved å dumme ned og bruke mesteparten av pengene på markedsføring (les «kul trailer») burde ikke være noen spesiell overraskelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå