Gunfreak Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 So etter mange år men drømming har jeg endelig bestemt meg for å ta MC lappen, Jeg må spare opp et lite lager med penger så jeg kan ta de påkrevde kursene fortløpende, jeg skal først ta traffikkalt grunnkurs bare så det er gjort, er en 1200krs utgift, og er separat fra Mc kursene, så det er bare greit å ta. Jeg tror de obligatoriske kursene kommer på noe som 8000-10 000kr, så kommer kjøre timer i tilleg og så oppkjøring og slikt. Det jeg lurer på er hvilke MC kjøreskoler er det beste i Oslo Selv har jeg sett på Svein Svendsens Trafikkskole, den er lett å komme til med buss. Et annet spørsmål, jeg har bare for morroskyld siklet på div 125cc, jeg skal ta tung mc lapp men av økonomsiske grunner blir det en 125cc både pga. prisen på selve sykklen og drivstoff forbruk, men jeg leste (på engelske sider) om at 125cc sykkler var sperret på farten og effekten, er det det i norge også eller er det et amerikansk fenomen? jeg tenker ikke på skutere men ekte motorsykler av den sporty typen, Aprillia eller Yamaha. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Grattis! Aldri for sent å tre inn i en ny verden Ang 125 så er dette en egen effektklasse, dvs her i Norge maks 15HK, men ikke andre begrensninger. I mange andre land har de i tillegg fartsbegrensning (Tyskland maks 80KM/t, f.eks.), men altså i Norge 15HK, men ellers fritt fram. Nå er 15 HK relativt fornuftig i.f.t. volumet. Særlig mer effekt, og motor vil slites uforholdsmessig. Selv har jeg kjørt MC siden 1986, med noen års pause her og der, og har de siste årene kjørt div mellomklassesykler, fra 600 til 750, 56 til 110HK. Nå har vi nettopp investert i en KTM Duke 125, som jeg kommer til å kjøre mest mulig året rundt, til og fra jobb. Vi kjøpte denne nettopp pga hyggelig pris (47.000,- inklusive reg), særs lavt forbruk (2.5l/100KM), samt at den veier veldig lite OG har 15HK (mange 125 har noe mindre, f.eks. 13HK). Vekt er vesentlig naturlig ok pga begrenset kraft. I praksis er man vel så kvikk som bilene, i hastigheter opp til og med 80. Over det begynner det å gå litt mer trått, ting tar litt lengre tid. Her jeg kjører er maks hastighet 80 så det er ikke noe problem. Men skal du kjøre daglig på motorvei med 100, kan dette blir noe slitsomt. Da bør du kanskje heller se på litt større maskiner, 200-300cc. Se etter 4takt og vannkjølte maskiner, det er de som generelt bruker minst drivstoff. Lykke til! Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 (endret) Takk for hjelp så langt, kanskje jeg skulle se etter et hopp høyere enn 125, jeg lever på lite i måneden, så jeg tenkte på 125 fordi man får dem for under eller rundt 50 000, og høres ut som et tall jeg kan få lån på og betale uten store problemer, er det slik at prisen spretter opp med en gang man går over lett mc klassen, jeg ser sports sykler med 500-750 koster 120 000 og oppover, Hva vil en sporty 250cc koste? Edit Fant nettopp Ninja 250r grei pris fint utseende. Men dette er å drømme først må jeg i hvertfall starte på kursene Endret 2. august 2011 av Gunfreak Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Det begynner å komme endel fine 250-er, Kawa er vel en av de som lager gode greier ja. Men du må tenke over hvilken type sykkel du vil ha. En R-sykkel er typisk "bygget for fart", du ligger over tanken, og ofte ganske høyt oppe med bena. Skal du kjøre mest i byen så er dette ikke ideelt. Derimot er motard/supermotard/enduro langt å foretrekke til bykjøring (men derimot ikke særlig egnet for de laange turene). Så spiller jo høyden din endel rolle. Du skal passe sykkelen, ikke omvendt. En annen ting er vel at du kanskje må holde deg til mellomklassen når du nå får lappen, altså maks 34HK. Kjenner ikke reglene særlig godt, men ganske normalt at man må holde seg til mellomklasse første tiden. Hør med trafikkskolen om det. Mange store sykler leveres også som mellomklasse-sykler, da til en hyggeligere pris. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Jeg har forstått det som at det kun er dem under 21 år som må innom mellomklassen, og de over 21 kan kjøre hva de vil. Men jeg skal ikke ta gift på det. Jeg er veldig grønn på dette. Sitter faktisk å funderer på om jeg skal ta lappen på tung i år, eller om jeg skal vente Mars/April neste år. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe sykkel før begynnelsen av neste sesong uansett, og da er det nettopp Ninja 250R jeg kunne tenkt meg. I hvit. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Tok det første 3 timers MC kurset i dag, har en dobble kjøre time på fredag, har bare spart opp 4000kr og det er akurrat nok til dette første kurset og 2 doble kjøre timer, blir kanskje en doble kjøretime til men det er nok alt jeg rekker før mc sesongen er over 30 september, så blir ikke noe mc lapp på meg denne siden av vinteren, men da har jeg nesten 6 måneder å spare opp på, og i løpet av vinteren tar jeg mørkekjørings kurs og førstehjelps kurs Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 Holy shit, dette var skummelt, hadde første dobbel time i dag, jeg har aldri vært så pystet før, når jeg kjørte opp i bare 30-35, syns jeg liksom det var kjempe skummlet, MEN JEG KAN LØPE LIKE FORT, men når du kjører på en sykkel som går fra 0-30 på .3 sekunder var det veldig skummelt. Jeg kom aldri over 40kmt og når du skal ta den u svingen minst 30, greide jeg det bare ikke, jeg vet at sykkelen skal greie den svingen i over 40, men selv i under 30, greier jeg bare ikke legge ned sykkelen nok. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Ikke tenk på det. Det tar nok litt tid å venne seg til sykkelen, spesielt hvis du ikke har kjørt på to hjul før. Kanskje du kan ta en ekstra kjøretime bare for å venne deg til sykkelen? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 Jeg kjøre rundt i ca. 2 timer, på valle hovin, jeg var veldig god på sykkelen i 15-20km, men så fort jeg kom under ble det skummelt og jeg velta en gang når jeg drev med "kryp" prøven, å falle var ikke noe problem, probelmet var å få opp sykkelen igjen, den var tung, tydligvis ikke så sterk som jeg trodde jeg var. Kom jeg opp i 30km i timen ble det skummelt, det var ikke farten men akelarasjonen, jeg har hatt en del kjøre timer i bil, men du kan liksom ikke gjøre noe galt, kommer du litt for hart bort i gassen med dem skjer det ingen ting, men med denne sykkelen, kommer du bort i gassen litt fort, er du pluttselig 100 meter avgårde. Dette er jo ikke en R sykkel en gang, en touring, men den har en del CC og mye kraft så den går fort som faen. Den er langt kraftigere enn sykkelen jeg hadde tenkt å kjøpe. Det er vel bare øvelse gjør mester. Vått var det også, øsene regn. Nei jeg venner meg nok til det, var bare et sjokk første gang. Har ikke lappen på bil, har ikke lappen på moped eller lett MC, kjøre læreren viser deg gass, klutch, gir og brems, versegod sett deg på denne 240kg tunge sykkelen som går fra 0-100 på 4 sekunder. Det var også ganske komisk, alle 4 av oss elever hadde problemer med å få på plass en gode soldie parkerings støtta, vi halte og dro og sleit og sleit. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 (endret) kk Endret 30. november 2011 av TanglewoodD Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 Sykkelen jeg skal kjøpe viss jeg får lappen er ninja 250r, liten og lett og billig, også enste "R" sykkelen jeg har råd til å forsikre. Jeg kunne sikkert forsikre en Touring 500-600cc som går fortere enn 250r, men forsikringa er bare ute etter hvor "rå den virker" og ikke cc. Forskirkinga på 250r er 750kr måneden, forskinga på 600cc R sykkel ville være 2500 i måneden. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Så fort du kommer over 100kneika, så går det smertefritt, selv for de uten erfaring Så lenge veien bare går rett frem, i det minste Lenke til kommentar
EvenUH Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Jeg har nylig kjøpt meg den nyeste 125cc R-sykkelen til Honda, en CBR 2011-modell. Jeg er veldig fornøyd med denne. Honda er nok det ledende merket innen 125ccer i Norge. Det er lite tull med disse syklene og de har en bra toppfart Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Har en del greie på dette, kanskje jeg kan kaste lys over et par småting (Har ikke lest alle innlegg i tråden) Jeg tok A1-lappen som 16-åring, og har kjørt en del lettsykkel. Som 18-åring tok jeg A-lappen. Reglene for dette er ganske enkelt: A1 blir aldri automatisk oppgradert til A. Tar du A-lappen og er under 21 år gammel, vil du kun kunne kjøre mellomtunge sykler, det vil si at den er registrert som mellomtung sykkel, og effekten overstiger ikke 34HK. Din "mellomtunge A-lapp" blir automatisk en "fulltung" (tung) A-lapp den dagen du fyller 21 år, eller den dagen det har gått to år siden oppkjøring. Det vil si at om man tar A-lappen før man er fylt 19 år, kan man kjøre tung sykkel før "alle andre" som må vente til de er 21 år. Ellers vil jeg gi en soleklar anbefaling til Yamaha YZF-R125 Dette er en fantastisk 4-takts væskekjølt R-sykkel, nesten identisk til sine storebrødre R1 og R6, hvor så klart motorstørrelse, bremser og diverse tekniske finesser er de største forskjellene. Den har en toppfart på rundt 130km/t, er behagelig å bruke på lengre turer, fungerer bra med både større og mindre passasjerer, har god aks, 15HK (som er helt maks for en lettsykkel), og den er så godt som vedlikeholdsfri. Det viktigste er at du smører kjedet jevnlig (etter behov), helst rett etter en kjøretur når kjedet fortsatt er varmt. Husk å bruk riktig kjedeolje/spray. Og selvfølgelig pass på at bremseklosser/skiver holder seg godt. Den har bensininnsprøytning, så du slipper å tenke på choke (hatt en del problemer med choke-sykler, spesielt på vinteren når det er kaldt). Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Har du kjørt noe mer, Gunfreak? Hvordan går det i så fall? Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 YZF 125 støttes. Jeg hadde denne (nettopp solgt), og det var ingenting tull med den all den tid jeg hadde den. Har hatt mange gode timer på den! Nå har jeg tatt mellomtunglappen, og får se om studentøkonomien tillater kjøp av sykkel etter hvert. Venter nok uansett til 21 og kjøper tung. Anyway, fra januar 2013 innføres etter all sannsynlighet nytt direktiv for førerkort (http://europalov.no/rettsakt/forerkortdirektivet-fra-2013/id-310) og da vil aldersgrensen for direkte erverv av kl A økes til 24 år. Det vil heller ikke være automatisk oppgradering fra klasse A2 (ny mellomtung) til klasse A. 1 Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Nja, det er så godt som likt mtp oppgradering fra mellomtung til tung. For klasse A2 er minstealderen 18 år, og for klasse A er minsteladeren hevet til 24 år ved direkte erverv. Ved progressivt erverv av klasse A er minstealderen 20 år forutsatt at søker har 2 års kjøreerfaring i klasse A2. I tillegg må vedkommende bestå en praktisk prøve eller gjennomføre et kurs av minst 7 timers varighet, se vedlegg VI. Såvidt jeg forsto det er det kun denne praktiske prøven (muligens noe a lá oppkjøring) som er kravet for å få tunglappen etter to års innehaver av mellomtunglappen. Spørsmål; jeg som er 18 år og tok mellomtunglappen i juli, vil jeg kunne slippe unna eventuelle nye direktiver/praktiske prøver, og få oppgradert til tung i juli 2013, om det nye direktivet ikke er kommet i kraft til den tid? Eller vil jeg måtte ta den praktiske prøven så snart direktivet trer i kraft? Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 (endret) Vi som allerde har klasse "A" på førerkortet har fått klasse A får selvsagt beholde dette. De kan ikke "ta tilbake" førerkortklasser. Du har offisielt sett ikke mellomtung, du har klasse A; tung mc, selv om det er restriksjoner på hva du kan kjøre den første tiden. Mellomtung vil først med det nye direktivet bli innført som en egen offisiell klasse. Endret 18. november 2011 av grizzlyx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå