g0b Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 (endret) hei folkens! Har tenkt å gå til anskaffelse av et mekanisk tastatur, siden de er ganske dyre tenkte jeg det var greit å forhøre meg litt på forumet først. Noen som har erfaringer og synspunkter på om de er verdt den stive prisen? Jeg syntes det også er ganske dårlig utvalg, men føler at jeg heller ikke har helt oversikt over hva som er tilgjengelig. Har sett litt på disse modellene: QPAD|MK-80 Pro Gaming Keyboard http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631011 Razer BlackWidow Ultimate Mechanical http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618027#reviews Zowie Celeritas Pro Gaming Keyboard http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Tastatur/mus/Tastatur/Zowie/Zowie-Celeritas-Pro-Gaming-Keyboard-Norsk-Layout-47358.aspx# Tt eSPORTS Meka G1- Gaming Keyboard http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Tastatur/mus/Tastatur/Thermaltake/Tt-eSPORTS-Meka-G1--Gaming-Keyboard-Nordic-Layout,-47220.aspx SteelSeries 6G v2 Nordisk http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Tastatur/mus/Tastatur/Steelseries/SteelSeries-6G-v2-Nordisk-Professional-gaming-keyboard-42505.aspx Swedish/Finnish Filco Majestouch-2, NKR, Click Action Keyboard http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=764 noen som har flere forslag eller erfaringer med noen av disse? vil helst ha norsk eller nordisk layout Endret 2. august 2011 av g0b Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Jeg bruker et Logitech Media Keyboard 600. Jeg syns dette er et helt greit tastatur. Dog har jeg ikke satt meg inn i mulighetene for programmerbare taster, noe det vist nok skal ha ifølge spec. Lenke til kommentar
MrConfusion Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 (endret) hei folkens! Hei! =) Har tenkt å gå til anskaffelse av et mekanisk tastatur, siden de er ganske dyre tenkte jeg det var greit å forhøre meg litt på forumet først. Aldri en dum idé å forhøre seg litt før store innkjøp. Noen som har erfaringer og synspunkter på om de er verdt den stive prisen? Det er alltid viktig å huske på at mus og tastatur er veldig subjektivt, det som er helt fantastisk for noen, kan være forferdelig for andre. Det er helt personlig, og ikke la noen fortelle deg, hva du bør mene er best for deg. Med det sagt! Jeg er fryktelig glad i mekaniske tastaturer. Jeg kjøpte en Razer Black Widow som mitt første mekaniske for en 4 månder siden, og det var tilnærmet livsforandrende. Ikke bare var det utvilsomt det beste tastaturet jeg noen sinne har hatt, det var det beste jeg noen sinne hadde skrevet på. I tiden som fulgte har jeg kjøpt 5 andre mekaniske tastaturer av forskjellige slag for å sammenligne. De er veldige forskjellige, men jeg liker alle 6 brettene veldig godt, og mener alle sammen var verdt prisen. Om du syntes det er synd å betale så mye for et tastatur, så bare tenk litt på saken. Jeg bruker ihvertfall i gjennomsnitt mange timer ved datamaskiner daglig, både i sammenheng med jobb, skole og fritid, og mye av den tiden brukes med hendene på tastaturet. Da syntes jeg det er verdt å kjøpe noe det er behagelig å skrive på. Mekaniske tastaturer har også en byggekvalitet ut av en annen verden, så å kjøpe en er en investering som vil vare i mange, mange år. Jeg syntes det også er ganske dårlig utvalg, men føler at jeg heller ikke har helt oversikt over hva som er tilgjengelig. Desverre har du helt rett i det. Mekaniske tastaturer er en nisje og utvalget er relativt dårlig utenfor asia, spesielt i Norge hvor utvalget er helt fryktelig og det er utfordrende å importere med tanke på både frakt og fortolling. Har sett litt på disse modellene: QPAD|MK-80 Pro Gaming Keyboard http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631011 Razer BlackWidow Ultimate Mechanical http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618027#reviews Zowie Celeritas Pro Gaming Keyboard http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Tastatur/mus/Tastatur/Zowie/Zowie-Celeritas-Pro-Gaming-Keyboard-Norsk-Layout-47358.aspx# Tt eSPORTS Meka G1- Gaming Keyboard http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Tastatur/mus/Tastatur/Thermaltake/Tt-eSPORTS-Meka-G1--Gaming-Keyboard-Nordic-Layout,-47220.aspx SteelSeries 6G v2 Nordisk http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Tastatur/mus/Tastatur/Steelseries/SteelSeries-6G-v2-Nordisk-Professional-gaming-keyboard-42505.aspx Swedish/Finnish Filco Majestouch-2, NKR, Click Action Keyboard http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=764 noen som har flere forslag eller erfaringer med noen av disse? vil helst ha norsk eller nordisk layout Om du hadde inkludert SteelSeries 7G hadde dette vært alle mekaniske man får i Norge, ihvertfall som jeg er klar over. Alle disse er fine valg. Hvilken du bør gå for avhenger veldig av hva du ser etter og hva du bruker tastaturet mest til. Den store forskjellen på brettene er hva slags brytere det bruker, og utseende. TT Meka og SteelSeries brettene bruker sorte brytere som regnes som veldig gode til spilling, og da spesielt FPS spill. Til skriving er det derimot ofte regnet som litt for stive og ikke så altfor behagelige. De har en helt lineær kraftkurve. Q-pad MK-80 og Razer Black Widow brukker begge blå brytere, som regnes som de beste å skrive på. Selv liker jeg blå brytere meget godt, både til spilling (jeg spiller for det meste StarCraft II) og til skriving/programmering i jobbsammenheng. Blå brytere har en både en taktil og clicky respons. Disse brettene vil altså lage en del lyd, men mange liker denne clicky-click lyden veldig godt. Zowie Celeritas kommer med brune brytere, som minner veldig om de blå, men uten clicky. Altså er det en "stille" utgave av blå. Filco brettet du linket er utgaven med blå brytere, men du får disse brettene også i både brune og sorte. Så, hvilket brett du bør gå for er vanskelig å si, ettersom at det er så personlig. Noen sverger til sorte brytere, men personlig misliker jeg dem. Jeg ville heller anbefalt blå/brune any day, selv til spilling. Filco brettet er utvilsomt det beste brettet av disse med tanke på merke og kvalitet, men da også det dyreste, spesielt med tanke på frakt/tollavgift. Av de brettene fra norske nettbutikker liker jeg Razer sin best (jeg har ikke prøvd TT eller Zowien). Så mine anbefalninger blir disse: Om du har pengene, gå for en Filco fra england med blå brytere. Du kommer ikke til å angre i ett eneste sekund. Om du tror du misliker klikkingen, gå for brune isteden. Om du helst vil ha noe litt billigere, gå for Razer Black Widow (ikke ultimate utgaven). Dette brettet er billig og bra. Det har blå taster, og mediaknapper og er et perfekt første mekanisk tastatur. Det koster 650 kr, og slås bare av SteelSeries 6Gv2 i pris. Edit: Tom's Hardware kom forresten med en fin sammenligning av 5 mekaniske tastaturer som inkluderer flere av de du har satt opp: http://www.tomshardware.com/reviews/mechanical-switch-keyboard,2955.html#xtor=RSS-995 Endret 2. august 2011 av MrConfusion Lenke til kommentar
g0b Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Jeg bruker et Logitech Media Keyboard 600. Jeg syns dette er et helt greit tastatur. Dog har jeg ikke satt meg inn i mulighetene for programmerbare taster, noe det vist nok skal ha ifølge spec. Takk for svar, det tastaturet ser jo helt greit ut, men er dessverre ikke mekanisk:\ Forskjellen på vanlig og mekanisk tastatur er at de vanlige tastaturene bruker gummimembran og kan føles litt "svampete". Med et mekanisk tastatur får man bedre respons og er de mer behagelige å bruke. Det var veldig kort og dårlig forklart men : p Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Da vet jeg hva et mekanisk tastatur er. Takk for oppklaringen Lenke til kommentar
g0b Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 hei folkens! Hei! =) Har tenkt å gå til anskaffelse av et mekanisk tastatur, siden de er ganske dyre tenkte jeg det var greit å forhøre meg litt på forumet først. Aldri en dum idé å forhøre seg litt før store innkjøp. Noen som har erfaringer og synspunkter på om de er verdt den stive prisen? Det er alltid viktig å huske på at mus og tastatur er veldig subjektivt, det som er helt fantastisk for noen, kan være forferdelig for andre. Det er helt personlig, og ikke la noen fortelle deg, hva du bør mene er best for deg. Med det sagt! Jeg er fryktelig glad i mekaniske tastaturer. Jeg kjøpte en Razer Black Widow som mitt første mekaniske for en 4 månder siden, og det var tilnærmet livsforandrende. Ikke bare var det utvilsomt det beste tastaturet jeg noen sinne har hatt, det var det beste jeg noen sinne hadde skrevet på. I tiden som fulgte har jeg kjøpt 5 andre mekaniske tastaturer av forskjellige slag for å sammenligne. De er veldige forskjellige, men jeg liker alle 6 brettene veldig godt, og mener alle sammen var verdt prisen. Om du syntes det er synd å betale så mye for et tastatur, så bare tenk litt på saken. Jeg bruker ihvertfall i gjennomsnitt mange timer ved datamaskiner daglig, både i sammenheng med jobb, skole og fritid, og mye av den tiden brukes med hendene på tastaturet. Da syntes jeg det er verdt å kjøpe noe det er behagelig å skrive på. Mekaniske tastaturer har også en byggekvalitet ut av en annen verden, så å kjøpe en er en investering som vil vare i mange, mange år. Jeg syntes det også er ganske dårlig utvalg, men føler at jeg heller ikke har helt oversikt over hva som er tilgjengelig. Desverre har du helt rett i det. Mekaniske tastaturer er en nisje og utvalget er relativt dårlig utenfor asia, spesielt i Norge hvor utvalget er helt fryktelig og det er utfordrende å importere med tanke på både frakt og fortolling. Har sett litt på disse modellene: QPAD|MK-80 Pro Gaming Keyboard http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631011 Razer BlackWidow Ultimate Mechanical http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618027#reviews Zowie Celeritas Pro Gaming Keyboard http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Tastatur/mus/Tastatur/Zowie/Zowie-Celeritas-Pro-Gaming-Keyboard-Norsk-Layout-47358.aspx# Tt eSPORTS Meka G1- Gaming Keyboard http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Tastatur/mus/Tastatur/Thermaltake/Tt-eSPORTS-Meka-G1--Gaming-Keyboard-Nordic-Layout,-47220.aspx SteelSeries 6G v2 Nordisk http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Tastatur/mus/Tastatur/Steelseries/SteelSeries-6G-v2-Nordisk-Professional-gaming-keyboard-42505.aspx Swedish/Finnish Filco Majestouch-2, NKR, Click Action Keyboard http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=764 noen som har flere forslag eller erfaringer med noen av disse? vil helst ha norsk eller nordisk layout Om du hadde inkludert SteelSeries 7G hadde dette vært alle mekaniske man får i Norge, ihvertfall som jeg er klar over. Alle disse er fine valg. Hvilken du bør gå for avhenger veldig av hva du ser etter og hva du bruker tastaturet mest til. Den store forskjellen på brettene er hva slags brytere det bruker, og utseende. TT Meka og SteelSeries brettene bruker sorte brytere som regnes som veldig gode til spilling, og da spesielt FPS spill. Til skriving er det derimot ofte regnet som litt for stive og ikke så altfor behagelige. De har en helt lineær kraftkurve. Q-pad MK-80 og Razer Black Widow brukker begge blå brytere, som regnes som de beste å skrive på. Selv liker jeg blå brytere meget godt, både til spilling (jeg spiller for det meste StarCraft II) og til skriving/programmering i jobbsammenheng. Blå brytere har en både en taktil og clicky respons. Disse brettene vil altså lage en del lyd, men mange liker denne clicky-click lyden veldig godt. Zowie Celeritas kommer med brune brytere, som minner veldig om de blå, men uten clicky. Altså er det en "stille" utgave av blå. Filco brettet du linket er utgaven med blå brytere, men du får disse brettene også i både brune og sorte. Så, hvilket brett du bør gå for er vanskelig å si, ettersom at det er så personlig. Noen sverger til sorte brytere, men personlig misliker jeg dem. Jeg ville heller anbefalt blå/brune any day, selv til spilling. Filco brettet er utvilsomt det beste brettet av disse med tanke på merke og kvalitet, men da også det dyreste, spesielt med tanke på frakt/tollavgift. Av de brettene fra norske nettbutikker liker jeg Razer sin best (jeg har ikke prøvd TT eller Zowien). Så mine anbefalninger blir disse: Om du har pengene, gå for en Filco fra england med blå brytere. Du kommer ikke til å angre i ett eneste sekund. Om du tror du misliker klikkingen, gå for brune isteden. Om du helst vil ha noe litt billigere, gå for Razer Black Widow (ikke ultimate utgaven). Dette brettet er billig og bra. Det har blå taster, og mediaknapper og er et perfekt første mekanisk tastatur. Det koster 650 kr, og slås bare av SteelSeries 6Gv2 i pris. Edit: Tom's Hardware kom forresten med en fin sammenligning av 5 mekaniske tastaturer som inkluderer flere av de du har satt opp: http://www.tomshardware.com/reviews/mechanical-switch-keyboard,2955.html#xtor=RSS-995 Takk for skikkelig utfyllende svar! Synd jeg har det skikkelig travelt, rekker ikke skrive fullgodt svar for øyeblikket. Grunnen til at jeg vil ha mekanisk tastatur er faktisk starcraft 2, og jeg har lyst på et "clicky" tastatur, så tror nok det blir et filco med blå brytere da: ) Jeg skal tenke meg litt om, kanskje jeg kommer tilbake med et nytt svar hvis jeg lurer på noe mer? takk igjen: ) Lenke til kommentar
MrConfusion Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 (endret) Grunnen til at jeg vil ha mekanisk tastatur er faktisk starcraft 2, og jeg har lyst på et "clicky" tastatur, så tror nok det blir et filco med blå brytere da: ) Høres ut som et perfekt valg! Har faktisk ikke en Filco selv (...enda), men sikler på en. Får se hva som skjer når jeg får lønning. Jeg skal tenke meg litt om, kanskje jeg kommer tilbake med et nytt svar hvis jeg lurer på noe mer? Om det er noe du lurer på er det selvfølgelig bare å spørre! Kanskje vi skulle tatt en Starcraft II match? =) Endret 2. august 2011 av MrConfusion 1 Lenke til kommentar
Outcasted Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) Jeg har et Razer BlackWidow Ultimate hjemme nå, og ville bare si at det var utrolig deilig å skrive/spille på. Klikkingen er faktisk behagelig, selv om noen mener det motsatte. Og som et pluss på dette her, kommer macro-taster inn i bildet, og programvaren gjør at du kan binde hvilken som helst knapp på tastaturet til hvilken som helst macro, det i tillegg til profiler som bytter automatisk når du kjører en applikasjon gjør dette til en vinner. MEN! Jeg har hatt mitt i underkant av 2 måneder nå. Og space-tasten min har begynt å, hva skal jeg si, ikke registrere et treff. Tasten "klikker" når den blir presset inn, men når jeg ser på det jeg har skrevet, sitter alt klistret "sliksomdette". Noe jeg finner utrolig merkelig og ikke minst irriterende, ettersom tastaturet er såpass nytt, såpass dyrt, og i tillegg mekanisk. For ikke å snakke om at det ikke er voldsomt brukt eller utsatt for noen som helst form for misbruk. Skal sende inn en mail til komplett.no og razerzone.com og spørre om problemet der, kanskje det bare er min modell som har en feil, men den var jo helt iorden til å begynne med. Grunnen til at jeg valgte å legge dyrt i fete bokstaver er fordi jeg gav 1200,- for mitt, før det hadde jeg et billigtastatur fra Logitek som jeg gav 100,- spenn for, som fremdeles fungerer helt fint, og har faktisk deiset i bakken 2-3 ganger. Edit:Ser ut som det er flere problemer med space-tasten, men ikke akkurat det problemet jeg har. Link til google-søk. Endret 3. august 2011 av Outcasted 1 Lenke til kommentar
MrConfusion Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) Jeg har et Razer BlackWidow Ultimate hjemme nå, og ville bare si at det var utrolig deilig å skrive/spille på. Klikkingen er faktisk behagelig, selv om noen mener det motsatte. Og som et pluss på dette her, kommer macro-taster inn i bildet, og programvaren gjør at du kan binde hvilken som helst knapp på tastaturet til hvilken som helst macro, det i tillegg til profiler som bytter automatisk når du kjører en applikasjon gjør dette til en vinner. MEN! Jeg har hatt mitt i underkant av 2 måneder nå. Og space-tasten min har begynt å, hva skal jeg si, ikke registrere et treff. Tasten "klikker" når den blir presset inn, men når jeg ser på det jeg har skrevet, sitter alt klistret "sliksomdette". Noe jeg finner utrolig merkelig og ikke minst irriterende, ettersom tastaturet er såpass nytt, såpass dyrt, og i tillegg mekanisk. For ikke å snakke om at det ikke er voldsomt brukt eller utsatt for noen som helst form for misbruk. Skal sende inn en mail til komplett.no og razerzone.com og spørre om problemet der, kanskje det bare er min modell som har en feil, men den var jo helt iorden til å begynne med. Grunnen til at jeg valgte å legge dyrt i fete bokstaver er fordi jeg gav 1200,- for mitt, før det hadde jeg et billigtastatur fra Logitek som jeg gav 100,- spenn for, som fremdeles fungerer helt fint, og har faktisk deiset i bakken 2-3 ganger. Edit:Ser ut som det er flere problemer med space-tasten, men ikke akkurat det problemet jeg har. Link til google-søk. Småfeil vil alltid forekomme i elektronikk, noen merker og produkter er alltid litt mer utsatt enn andre, men det finnes ingen som er perfekte. Jeg har ikke hørt noe om at Razer Black Widow har noe mer problemer enn andre tastaturer. Dette hørtes ut som fabrikantfeil og skal dekkes under noe form for garanti/reklamasjon etc. Så det bør ordne seg. Og ja, ultimate versjonen koster mye. Men ikke-ultimate versjonen er litt lettere på lommeboka til nesten halve prisen, 650 kr. =) Fortsatt mye for et tastatur, men kvalitet det er verdt å betale for. Endret 3. august 2011 av MrConfusion 1 Lenke til kommentar
g0b Skrevet 3. august 2011 Forfatter Del Skrevet 3. august 2011 Grunnen til at jeg vil ha mekanisk tastatur er faktisk starcraft 2, og jeg har lyst på et "clicky" tastatur, så tror nok det blir et filco med blå brytere da: ) Høres ut som et perfekt valg! Har faktisk ikke en Filco selv (...enda), men sikler på en. Får se hva som skjer når jeg får lønning. Jeg skal tenke meg litt om, kanskje jeg kommer tilbake med et nytt svar hvis jeg lurer på noe mer? Om det er noe du lurer på er det selvfølgelig bare å spørre! Kanskje vi skulle tatt en Starcraft II match? =) Beklager for et veldig sent svar, men har vært litt opptatt dessverre. Har fått tenkt og undersøkt litt mer nå! Leste blant annet at det kunne være et problem med blå switcher at "double tapping" ikke ble registrert? Leste det i guiden du har i signaturen din blant annet. Dette problemet er nok mikroskopisk og jeg hadde sikkert ikke merket noe som helst av det. Men jeg bestemte meg likevel for å gå for et med brune switcher i stede. Siden de ikke hadde svensk/finsk filco med brune switcher på lager og jeg er utålmodig som en liten unge ble det et zowie tastatur i stede. Egentlig litt synd siden filco tastaturet ser mye finere ut. Zowie tastaturet var litt billigere, og har visstnok norsk layout, dessuten har jeg ikke lest noe negativt om det. Litt rart at jeg havnet på et zowie etter hjelpen du har gitt meg, men du anbefalte hvertfall brune og blå switcher: p Tror jeg får tastaturet i posten på fredag, selv om jeg ikke har noen erfaring med noen andre mekaniske tastaturer skal jeg skrive hva jeg syns på denne forumtråden! Broren min har også fått lyst på et mekanisk tastatur og har sagt han kan kjøpe zowien av meg senere slik at jeg kan kjøpe meg et filco når det kommer på lager! Er med på en starcraft match, men jeg er bare en diamond toss. (navn: vega kode:615 add meg) Et siste spørsmål, siden du er så veldig over gjennomsnittet opptatt av mekaniske tastaturer, hvilke mus foretrekker du å bruke? takk igjen ! Lenke til kommentar
g0b Skrevet 3. august 2011 Forfatter Del Skrevet 3. august 2011 Jeg har et Razer BlackWidow Ultimate hjemme nå, og ville bare si at det var utrolig deilig å skrive/spille på. Klikkingen er faktisk behagelig, selv om noen mener det motsatte. Og som et pluss på dette her, kommer macro-taster inn i bildet, og programvaren gjør at du kan binde hvilken som helst knapp på tastaturet til hvilken som helst macro, det i tillegg til profiler som bytter automatisk når du kjører en applikasjon gjør dette til en vinner. MEN! Jeg har hatt mitt i underkant av 2 måneder nå. Og space-tasten min har begynt å, hva skal jeg si, ikke registrere et treff. Tasten "klikker" når den blir presset inn, men når jeg ser på det jeg har skrevet, sitter alt klistret "sliksomdette". Noe jeg finner utrolig merkelig og ikke minst irriterende, ettersom tastaturet er såpass nytt, såpass dyrt, og i tillegg mekanisk. For ikke å snakke om at det ikke er voldsomt brukt eller utsatt for noen som helst form for misbruk. Skal sende inn en mail til komplett.no og razerzone.com og spørre om problemet der, kanskje det bare er min modell som har en feil, men den var jo helt iorden til å begynne med. Grunnen til at jeg valgte å legge dyrt i fete bokstaver er fordi jeg gav 1200,- for mitt, før det hadde jeg et billigtastatur fra Logitek som jeg gav 100,- spenn for, som fremdeles fungerer helt fint, og har faktisk deiset i bakken 2-3 ganger. Edit:Ser ut som det er flere problemer med space-tasten, men ikke akkurat det problemet jeg har. Link til google-søk. hei, takk for innspill og for advarselen:) Jeg drev å vurderte black widow selv siden det har blå switcher, men leste at det var en del som hadde hatt problemer. Til og med på "kommentarfeltet" på komplett.no var det en misfornøyd kunde (kanskje det var deg? : p) Men jeg tror at tastaturene stort sett er bra, og at man skal være uheldig for å få et med feil. Men jeg foretrekker uansett et minimalistisk tastatur med matt finish siden det ikke får så mye stygge fettflekker. Jeg har som sagt i posten over bestilt meg et zowie tastatur med brune switcher, selv om jeg helst ville ha et filco (men tomt på lager). Får håpe på dårlig vær i helga så jeg kan sitte inne å spille starcraft med god sammvittighet og nytt tastatur : ) Lenke til kommentar
Baini Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Jeg bestillte nettopp Filco Majestouch 2 med Svensk/Finsk layout med blue switches. Stod mellom det og Das Keyboard Ultimate Model S eller hva nå en det het, det med EU layout uten trykk på tastene. Gikk for Filco sitt siden det ikke er glossy, noe som kan være et mareritt når du kanskje spiser nudler og det skvetter noe på tastaturet eller at du svetter etter litt fetere mat. Kan gi deg beskjed hvordan det er å bruke vis du ikke planlegger å kjøpe før om et par dager. Prisen på begge er så og si det samme, bare på Filco sitt akkuratt der må du betale tollavgift, jeg tenkte å bestille Das Keyboard da fra getdigital.de, som tar vekk VAT og legger automatisk til Norsk moms, som gjør det billigere for deg. 1 Lenke til kommentar
Outcasted Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 hei, takk for innspill og for advarselen:) Jeg drev å vurderte black widow selv siden det har blå switcher, men leste at det var en del som hadde hatt problemer. Til og med på "kommentarfeltet" på komplett.no var det en misfornøyd kunde (kanskje det var deg? : p) Men jeg tror at tastaturene stort sett er bra, og at man skal være uheldig for å få et med feil. Men jeg foretrekker uansett et minimalistisk tastatur med matt finish siden det ikke får så mye stygge fettflekker. Jeg har som sagt i posten over bestilt meg et zowie tastatur med brune switcher, selv om jeg helst ville ha et filco (men tomt på lager). Får håpe på dårlig vær i helga så jeg kan sitte inne å spille starcraft med god sammvittighet og nytt tastatur : ) Nei, jeg kommer til å legge inn kommentar på komplett etterhvert som jeg bruker det mer, og det har gått en stund. Da kan man kommentere på bruk over tid, kvalitet o.li. Feilen er den samme som på youtube videoen i google-linken. Space drar ned "ALT GR" som gjør at space ikke registreres. Razer er kjent med problemet, og de sier det er mulig å få en ny space tast sendt fra dem. (Ut fra det jeg forstod.) Annet enn dette har jeg ingen ting å utsette på det. Faktisk er ikke det med space-tasten nok til å jekke Blackwidow ned fra sin mektige plass blant mekaniske tastaturer. Så fremt jeg får fikset problemet da vel ogmerke 1 Lenke til kommentar
Baini Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 hei, takk for innspill og for advarselen:) Jeg drev å vurderte black widow selv siden det har blå switcher, men leste at det var en del som hadde hatt problemer. Til og med på "kommentarfeltet" på komplett.no var det en misfornøyd kunde (kanskje det var deg? : p) Men jeg tror at tastaturene stort sett er bra, og at man skal være uheldig for å få et med feil. Men jeg foretrekker uansett et minimalistisk tastatur med matt finish siden det ikke får så mye stygge fettflekker. Jeg har som sagt i posten over bestilt meg et zowie tastatur med brune switcher, selv om jeg helst ville ha et filco (men tomt på lager). Får håpe på dårlig vær i helga så jeg kan sitte inne å spille starcraft med god sammvittighet og nytt tastatur : ) Nei, jeg kommer til å legge inn kommentar på komplett etterhvert som jeg bruker det mer, og det har gått en stund. Da kan man kommentere på bruk over tid, kvalitet o.li. Feilen er den samme som på youtube videoen i google-linken. Space drar ned "ALT GR" som gjør at space ikke registreres. Razer er kjent med problemet, og de sier det er mulig å få en ny space tast sendt fra dem. (Ut fra det jeg forstod.) Annet enn dette har jeg ingen ting å utsette på det. Faktisk er ikke det med space-tasten nok til å jekke Blackwidow ned fra sin mektige plass blant mekaniske tastaturer. Så fremt jeg får fikset problemet da vel ogmerke Etter det jeg forstår har nesten alle Razer sine ting en slik feil eller lignende, vet at Lycosa har problemer med skip knappen til musikken. Tror Megalodon (headset) har en god del skurring i mic. Enten er det bare meg eller så er det slik. Også vis du tenker på BlackWidow så tror jeg, å mener å ha lest det på Komplett at piltastene støtter ikke 6-key-rollover. Noe som kan være dårlig vis du spiller på emulator, eldre spill eller enkelt RPG-er slik som Cthulhu Saves the World. 1 Lenke til kommentar
g0b Skrevet 3. august 2011 Forfatter Del Skrevet 3. august 2011 Jeg bestillte nettopp Filco Majestouch 2 med Svensk/Finsk layout med blue switches. Stod mellom det og Das Keyboard Ultimate Model S eller hva nå en det het, det med EU layout uten trykk på tastene. Gikk for Filco sitt siden det ikke er glossy, noe som kan være et mareritt når du kanskje spiser nudler og det skvetter noe på tastaturet eller at du svetter etter litt fetere mat. Kan gi deg beskjed hvordan det er å bruke vis du ikke planlegger å kjøpe før om et par dager. Prisen på begge er så og si det samme, bare på Filco sitt akkuratt der må du betale tollavgift, jeg tenkte å bestille Das Keyboard da fra getdigital.de, som tar vekk VAT og legger automatisk til Norsk moms, som gjør det billigere for deg. kuult, bestilte du filco fra keyboard.co.com eller? har egentlig ikke undersøkt hvilke andre nettbutikker som fører de. Jeg så også på das keyboard, ser jo _veldig_ bra ut det og da. Men jeg gikk egentlig ut i fra at de ikke var å få tak i med nordisk layout, så defor slo jeg det i fra meg. Hadde satt pris på å høre hva du syns om filcoen når du får den ja: ) Lenke til kommentar
g0b Skrevet 4. august 2011 Forfatter Del Skrevet 4. august 2011 hei, takk for innspill og for advarselen:) Jeg drev å vurderte black widow selv siden det har blå switcher, men leste at det var en del som hadde hatt problemer. Til og med på "kommentarfeltet" på komplett.no var det en misfornøyd kunde (kanskje det var deg? : p) Men jeg tror at tastaturene stort sett er bra, og at man skal være uheldig for å få et med feil. Men jeg foretrekker uansett et minimalistisk tastatur med matt finish siden det ikke får så mye stygge fettflekker. Jeg har som sagt i posten over bestilt meg et zowie tastatur med brune switcher, selv om jeg helst ville ha et filco (men tomt på lager). Får håpe på dårlig vær i helga så jeg kan sitte inne å spille starcraft med god sammvittighet og nytt tastatur : ) Nei, jeg kommer til å legge inn kommentar på komplett etterhvert som jeg bruker det mer, og det har gått en stund. Da kan man kommentere på bruk over tid, kvalitet o.li. Feilen er den samme som på youtube videoen i google-linken. Space drar ned "ALT GR" som gjør at space ikke registreres. Razer er kjent med problemet, og de sier det er mulig å få en ny space tast sendt fra dem. (Ut fra det jeg forstod.) Annet enn dette har jeg ingen ting å utsette på det. Faktisk er ikke det med space-tasten nok til å jekke Blackwidow ned fra sin mektige plass blant mekaniske tastaturer. Så fremt jeg får fikset problemet da vel ogmerke Er jo en irriterende feil på et så dyrt tastatur, kan jo f.eks ødelegge en viktig cs match i verste fall ; p Har egentlig ikke mye erfaring med razer så er vanskelig for meg å uttale meg. Men har fått inntrykk av at de fleste mekaniske tastaturene på markedet er jevnt over bra. Men er man uheldig så kan man vel få en defekt vare tydeligvis : \ Håper du får fikset feilen da: ) Lenke til kommentar
Outcasted Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Det er som dere sier, både "vanlig" med feilmarginer og defekte produkter, noe som jo gjelder alle varer man kjøper. Alt kan jo være enten DoA, eller ha en feil som blir tydeligere etter bruk. Og at det er kjipt. Men for all del, akkurat som med feil på en bil, som jo er mye dyrere igjen enn et tastatur, så går det jo ann å enten modde det til, eller fikse det på en annen måte Vi liker en utfordring, eller hva? Lenke til kommentar
MrConfusion Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Har fått tenkt og undersøkt litt mer nå! Leste blant annet at det kunne være et problem med blå switcher at "double tapping" ikke ble registrert? Leste det i guiden du har i signaturen din blant annet.Dette problemet er nok mikroskopisk og jeg hadde sikkert ikke merket noe som helst av det. Doulbe-tapping er ikke et stort problem med blå, ikke nok til å ødelegge for spilling ihvertfall. BoxeR spiller blant annet på Cherry MX Blues, og de er generellt ganske populære i SC2 miljøet, hvor double-tapping er veldig vanlig. Siden de ikke hadde svensk/finsk filco med brune switcher på lager og jeg er utålmodig som en liten unge ble det et zowie tastatur i stede. Egentlig litt synd siden filco tastaturet ser mye finere ut.Zowie tastaturet var litt billigere, og har visstnok norsk layout, dessuten har jeg ikke lest noe negativt om det. Litt rart at jeg havnet på et zowie etter hjelpen du har gitt meg, men du anbefalte hvertfall brune og blå switcher: p Tror jeg får tastaturet i posten på fredag, selv om jeg ikke har noen erfaring med noen andre mekaniske tastaturer skal jeg skrive hva jeg syns på denne forumtråden! Broren min har også fått lyst på et mekanisk tastatur og har sagt han kan kjøpe zowien av meg senere slik at jeg kan kjøpe meg et filco når det kommer på lager! Det hørtes da slettes ikke ille ut! =) Har aldri prøvd Zowie'en, men tror den skal være minst like bra som Black Widow. Litt synd med brune istedenfor blå, med tanke på den fantastiske klikke-lyden, men om du får tak i en Filco senere så har du noe å sammenligne med, som alltid er fint. Et siste spørsmål, siden du er så veldig over gjennomsnittet opptatt av mekaniske tastaturer, hvilke mus foretrekker du å bruke? Mus er enda mer personlig enn tastatur, så her er filsofien min bare å prøve mest mulig muser jeg kommer over, og gå for de jeg syntes ligger behagelig i hånda. Hva som passer er veldig avhengig av hva slags grep du bruker på musa. Akkurat nå bruker jeg en Razer Imperator som jeg liker utrolig godt. Om jeg måtte valgt en annen mus måtte det nok blitt SteelSeries Xai. Selv har jeg aldri likt hvordan Logitech ligger i hånda, men de har mange gode muser. Jeg liker å bruke hardplast overflate, og brukte glass før, stoffmatte kan jeg ikke fordra. Akkurat nå bruker jeg Razer Destructor, men ser ikke helt hvor stor forskjell det kan være i forskjellige hardplast-matter. Men jeg foretrekker uansett et minimalistisk tastatur med matt finish siden det ikke får så mye stygge fettflekker. Jeg har som sagt i posten over bestilt meg et zowie tastatur med brune switcher, selv om jeg helst ville ha et filco (men tomt på lager). Akkurat dette er en stor svakhet ved både Razer Black Widow og Das Keyboard Model S. Skjønner ikke hvordan noen produsenter tror glossy finish er en god idé, uff. Jeg bestillte nettopp Filco Majestouch 2 med Svensk/Finsk layout med blue switches. Stod mellom det og Das Keyboard Ultimate Model S eller hva nå en det het, det med EU layout uten trykk på tastene. Gikk for Filco sitt siden det ikke er glossy, noe som kan være et mareritt når du kanskje spiser nudler og det skvetter noe på tastaturet eller at du svetter etter litt fetere mat. Kan gi deg beskjed hvordan det er å bruke vis du ikke planlegger å kjøpe før om et par dager. Prisen på begge er så og si det samme, bare på Filco sitt akkuratt der må du betale tollavgift, jeg tenkte å bestille Das Keyboard da fra getdigital.de, som tar vekk VAT og legger automatisk til Norsk moms, som gjør det billigere for deg. Jeg ville rangert Filco Majestouch 2 over Das Keyboard any day. Så om du har lik smak som meg har du gjort helt riktig valg! Og du har rett i at Das Keyboard + nudler = helvete. kuult, bestilte du filco fra keyboard.co.com eller? har egentlig ikke undersøkt hvilke andre nettbutikker som fører de. Den tyske siden fører et par Filcos og du kan finne dem et par andre steder, men tror det bare er Keyboardco som selger med Svensk/Finsk layout. Keyboardco er en utrolig fin nettbedrift, å de er ekstremt hyggelige der bort, aldri en dum idé å bestille derfra. Jeg så også på das keyboard, ser jo _veldig_ bra ut det og da. Men jeg gikk egentlig ut i fra at de ikke var å få tak i med nordisk layout, så defor slo jeg det i fra meg. De ser veldig bra ut, men er desverre glossy. Alltid tilfredsstillende rett etter man har rengjort dem da, åå se pen! =) Og nei, Das Keyboard finnes ikke i Svensk/Finsk/Norsk layout. Du kan få en EU versjon, som egentlig bare betyr at det er ISO-layout isteden for ANSI. Forskjellene er Enter-tasten og at ISO har en ekstra knapp ved siden av sin korte shift knapp, mens ANSI har 2 lange shift-knapper. Om du kjøper Das Keyboard Ultimate EU, så er det blanke taster, som kan ansees som Norsk, for alle knappene er på riktige steder. Vi liker en utfordring, eller hva? Det stemmer! Det er en grunn til at IBM tastaturer fra 80-tallet fortsatt er verdt mye i dag, og det er en kombinasjon av byggekvalitet og godt vedlikehold/restaurering. Skal ikke være redd for å fikse ting som er galt med sine egne saker! =) Og sånn om noen lurte så kan jeg jo nevne hvilke brett jeg har selv akkurat nå Razer Black Widow (Cherry MX Blues) Das Keyboard Model S Ultimate Silent (Cherry MX Browns) Cherry G80-3000 Black (Cherry MX Clears) Swedish IBM Model M 139411 (Buckling Spring) Apple Extended Keyboard II (Classic Alps) Monterey K104 (Monterey Switches) Neste innkjøp skal nok bli en Filco med Cherry MX Blues, eller noe litt mer sjeldent fra Asia med Cherry MX Reds. Vi får se =) Lenke til kommentar
Outcasted Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Synes selv at gummibelag er genialt på (nesten) alt! Pianolakk og glossfinish blir så fort skittent at du kan ta på enheten én gang, og så må den pusses igjen. Gummibelag føler jeg også at hånden sitter litt bedre på, og sklir mye mindre, samt. det ser jo så mye bedre ut uten alle fettmerkene Bruker selv stoffmatte, men liker når det er en kombinasjon av plast under for at den ikke skal bøyes så lett, og stoff over Har prøvd Razer Ironclad også, men synes musen satt igjen noen ganger. Brukte da Razer Abyssus, som skal fungere fint, men har hørt om andre som sliter med samme problemet via div. forum. Det er min eneste erfaring med harde musematter Nå har jeg forresten kjøpt og fått Goliathus XL Control Edt. som jeg ennå ikke har pakket opp og prøvd Ellers synes jeg tastene på Black Widow er geniale, og skal absolutt ikke være gummibelagt slik som på Razer Lycosa. Eneste jeg kunne tenkte meg å forandre på er bakgrunnsbelysningen, til min neste build tenker jeg amber eller grønn, og da bå jo tastatur, mus, skjerm og matte matche builden Noen som vet hva slags pærer det er i Black Widow? Edit: La til (nesten) i første setning, for jeg tenkte meg litt om. Endret 4. august 2011 av Outcasted Lenke til kommentar
g0b Skrevet 4. august 2011 Forfatter Del Skrevet 4. august 2011 Doulbe-tapping er ikke et stort problem med blå, ikke nok til å ødelegge for spilling ihvertfall. BoxeR spiller blant annet på Cherry MX Blues, og de er generellt ganske populære i SC2 miljøet, hvor double-tapping er veldig vanlig. Kult:) Har nå fått zowien og må si jeg er veldig fornøyd sålangt! Har ikke hatt tid til å prøve tastaturet så mye enda (sitter ikke hjemme atm). Mens jeg ventet på tastaturet i posten leste jeg en del om tastaturet og fant jeg ut at blant annet startale teamet bruker zowie tastaturer! Tror ikke det nye tastaturet vil gjøre meg til en grandmaster, men tror nok det blir bittelitt artigere å game fremover:) Det hørtes da slettes ikke ille ut! =) Har aldri prøvd Zowie'en, men tror den skal være minst like bra som Black Widow. Litt synd med brune istedenfor blå, med tanke på den fantastiske klikke-lyden, men om du får tak i en Filco senere så har du noe å sammenligne med, som alltid er fint. Har jo som sagt ikke prøvd noen av de mekaniske tastaturene før, men vanskelig å finne noe å klage på når det gjelder zowien enda. Syns faktisk at de brune switchene lager en del klikkelyd og, men så har jeg heller ikke prøvd de blå enda! Tror det blir et filco etterhvert ja! Synes selv at gummibelag er genialt på (nesten) alt! Pianolakk og glossfinish blir så fort skittent at du kan ta på enheten én gang, og så må den pusses igjen. Gummibelag føler jeg også at hånden sitter litt bedre på, og sklir mye mindre, samt. det ser jo så mye bedre ut uten alle fettmerkene Bruker selv stoffmatte, men liker når det er en kombinasjon av plast under for at den ikke skal bøyes så lett, og stoff over Har prøvd Razer Ironclad også, men synes musen satt igjen noen ganger. Brukte da Razer Abyssus, som skal fungere fint, men har hørt om andre som sliter med samme problemet via div. forum. Det er min eneste erfaring med harde musematter Nå har jeg forresten kjøpt og fått Goliathus XL Control Edt. som jeg ennå ikke har pakket opp og prøvd Ellers synes jeg tastene på Black Widow er geniale, og skal absolutt ikke være gummibelagt slik som på Razer Lycosa. Eneste jeg kunne tenkte meg å forandre på er bakgrunnsbelysningen, til min neste build tenker jeg amber eller grønn, og da bå jo tastatur, mus, skjerm og matte matche builden Noen som vet hva slags pærer det er i Black Widow? Edit: La til (nesten) i første setning, for jeg tenkte meg litt om. Bruker stoffmatte med hardplast plate jeg og, har brukt det i alle år så jeg er godt vant til det nå: p Når det gjelder mus har jeg en logitech mx518, skikkelig gammel billigmus men(hvis det er lov å si) Fikk en dyr razer mus til jul, men måtte bytte fordi jeg ikke klarte tilvenningen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå