MacNeil Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 (endret) Hallo! På lørdag monterte jeg sammen min helt nye pc med ASUS P8P67 EVO B3, i5-2500k og HD6950 i CrossFire, som har fungert fint de siste 2 dagene, helt til i går da jeg plutselig fikk en BSOD mens jeg var på youtube. Noe jeg syntes var merkelig fordi PCen kjørte alle de nyeste spilla med over 100 fps uten problemer, og så skal det skje på YouTube? Jeg fikk regelmessige BSOD resten av dagen og vart tilslutt så lei att jeg formaterte harddisken for derretter å installere Windows på nytt. I bluescreenen sto det bla. noe om MEMORY_MANAGMENT. Cirka halveis i installeringen av Windows fikk jeg en feilmelding med error code 0x80070570 (har også fått mange andre) Det skjer hver gang jeg prøver å installere Windows. Kan det være RAM'en som er defekt? Harddisken kanskje? Trenger sårt litt hjelp! Endret 2. august 2011 av JewAlmighty Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 (endret) Prøv å kjøre minnetester og se i bios at du ikke gir minnet for mye eller for lite volt. Om du har så prøv andre Ram brikker. Endret 2. august 2011 av Slettet+513 Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 (endret) Vil si at det er naturlig å starte feilsøkingen på minnefronten med blåskjermen som du har fått. Jeg ville prøvd å teste en og en minnemodul. Da finner du kanskje synderen. Evt: Ta en kjapp test med windows sin 'minne test': 1: Trykk F8 under oppstarten, slik at du kommer til 'Windows Boot Menu'. 2: Trykk 'TAB' og gå ned på 'memory diagnostics tool'. Mulig det heter noe lignende. Et bedre alternative er å bruke programmet 'unetbootin' til å installere Ubuntu på en minnepenn. Når du booter fra denne, så får du et valg om å kjøre 'memtest86' (mulig det er memtest86+). Kjør testen og se om du får noen feil. (kan også lastet ned og brennes på cd, men ikke alle som har slikt liggendes) ***** Når det gjelder de 'nye' cpu'ene med integrert minnekontroller, så har mange tidligere hatt problemer fordi cpu rett og slett ikke er godt nok montert i sokkelen på hovedkortet. Vil derimot tro at Intel har tatt grep for å unngå dette på generasjon 2, som du har. Sjekk at minnet ditt ikke kjører for aggressive innstillinger (bruk programmet cpuz i windows). Du har vel ikke tilfeldigvis overklokket? Hvilke minnemoduler har du? Hvis du tar en screenshot av infoen i programmet CPUid/Cpuz, så er det mye nyttig informasjon der. Du kan jo også prøve å boote Ubuntu fra en minnebrikke. Hvis Ubuntu kjører uten problem, så vil jeg gjette meg til at problemet er relatert til drivere i windows eller hardisken din. (Se programmet 'Unetbootin') Endret 2. august 2011 av Hareide 1 Lenke til kommentar
MacNeil Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Prøv å kjøre minnetester og se i bios at du ikke gir minnet for mye eller for lite volt. Om du har så prøv andre Ram brikker. Hvor i BIOS finner jeg minnetestern? Jeg har ett EFI BIOS. Alt jeg har av andre ram-brikker er noen 6 år gamle DDR CL3 brikker. satt dem i men fikk ikke noe bilde på skjermen. Lenke til kommentar
MacNeil Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 (endret) Vil si at det er naturlig å starte feilsøkingen på minnefronten med blåskjermen som du har fått. Jeg ville prøvd å teste en og en minnemodul. Da finner du kanskje synderen. Evt: Ta en kjapp test med windows sin 'minne test': 1: Trykk F8 under oppstarten, slik at du kommer til 'Windows Boot Menu'. 2: Trykk 'TAB' og gå ned på 'memory diagnostics tool'. Mulig det heter noe lignende. Et bedre alternative er å bruke programmet 'unetbootin' til å installere Ubuntu på en minnepenn. Når du booter fra denne, så får du et valg om å kjøre 'memtest86' (mulig det er memtest86+). Kjør testen og se om du får noen feil. (kan også lastet ned og brennes på cd, men ikke alle som har slikt liggendes) ***** Når det gjelder de 'nye' cpu'ene med integrert minnekontroller, så har mange tidligere hatt problemer fordi cpu rett og slett ikke er godt nok montert i sokkelen på hovedkortet. Vil derimot tro at Intel har tatt grep for å unngå dette på generasjon 2, som du har. Sjekk at minnet ditt ikke kjører for aggressive innstillinger (bruk programmet cpuz i windows). Du har vel ikke tilfeldigvis overklokket? Hvilke minnemoduler har du? Hvis du tar en screenshot av infoen i programmet CPUid/Cpuz, så er det mye nyttig informasjon der. Du kan jo også prøve å boote Ubuntu fra en minnebrikke. Hvis Ubuntu kjører uten problem, så vil jeg gjette meg til at problemet er relatert til drivere i windows eller hardisken din. (Se programmet 'Unetbootin') Nå lyser MemOK LED'en når begge brikkene er satt inn plutselig.. Ingenting kommer opp på skjermen, kommer meg ikke inn i BIOS en gang! EDIT: Corsair Vengeance 8GB CL8 Endret 2. august 2011 av JewAlmighty Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 (endret) Har du de gamle brikkene i pc'en nå? Corsair Vengeance 8GB CL8. Her har du jo sikkert 2x4GB. Har du prøvd å benytte bare en brikke? I følge manualen til P8P67 EVO B3, så skal minne stå slik: Altså inn i DIMM #2. PS: Finner ikke noe kort som heter 'ASUS P8P67 EVO BE'. Det skal ikke være EVO B3? Endret 2. august 2011 av Hareide Lenke til kommentar
MacNeil Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Har du de gamle brikkene i pc'en nå? Corsair Vengeance 8GB CL8. Her har du jo sikkert 2x4GB. Har du prøvd å benytte bare en brikke? Akkuratt nå sitter begge i. Har prøvd med en brikke i alle slotsa og trykt på MemOK knappen. Den har blinket, og så blinket enda fortere, for så å bli helt konstant. Og fortsatt ingenting. Det er 2x4GB ja. Lenke til kommentar
MacNeil Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Har du de gamle brikkene i pc'en nå? Corsair Vengeance 8GB CL8. Her har du jo sikkert 2x4GB. Har du prøvd å benytte bare en brikke? I følge manualen til P8P67 EVO B3, så skal minne stå slik: Altså inn i DIMM #2. PS: Finner ikke noe kort som heter 'ASUS P8P67 EVO BE'. Det skal ikke være EVO B3? Oisann, skal være B3 ja Ok, jeg prøver med brikkene i de slotsa og så trykker jeg MemOK, ja? Hva skal skje egentlig? DRAM_LED blinker, PC rebooter flere ganger, DRAM_LED blinker fortere og tilslutt lyser den konstant. Riktig? Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Den MemOK knappen er jeg litt ukjent med. I følge manualen så er det en slags tuning (jeg leser overklokking ) av minnet. Tror du skal laste ned manual pdf'en og lese på side side 35 (2-17). Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Har du de gamle brikkene i pc'en nå? Corsair Vengeance 8GB CL8. Her har du jo sikkert 2x4GB. Har du prøvd å benytte bare en brikke? I følge manualen til P8P67 EVO B3, så skal minne stå slik: Altså inn i DIMM #2. PS: Finner ikke noe kort som heter 'ASUS P8P67 EVO BE'. Det skal ikke være EVO B3? Oisann, skal være B3 ja Ok, jeg prøver med brikkene i de slotsa og så trykker jeg MemOK, ja? Hva skal skje egentlig? DRAM_LED blinker, PC rebooter flere ganger, DRAM_LED blinker fortere og tilslutt lyser den konstant. Riktig? I manualen står det egentlig at dersom DRAM_LED lyser, så har 'tuningen' feilet. MemOK har ikke funnet en konfigurasjon som fungerer med ditt minne. Og de anbefaler og bytte til QVL minne. Ville egentlig prøvd å hold meg unna denne 'MemOK'. Prøv følgende: 1: Ta strømkabelen ut av strømforsyningen. 2: Sett i 1 ram brikke i DIMM_A2 (se bildet jeg postet tidligere) 3: Trykk på 'reset' knappen, du finner den nederst til høyre på hovedkortet ditt. 4: Sett i strømkabelen til strømforsyningen 5: Start maskinen Dersom du ikke får startet, gjør prosessen over på nytt, men benytt den 'andre' 4GB brikken denne gangen. 1 Lenke til kommentar
MacNeil Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Har du de gamle brikkene i pc'en nå? Corsair Vengeance 8GB CL8. Her har du jo sikkert 2x4GB. Har du prøvd å benytte bare en brikke? I følge manualen til P8P67 EVO B3, så skal minne stå slik: Altså inn i DIMM #2. PS: Finner ikke noe kort som heter 'ASUS P8P67 EVO BE'. Det skal ikke være EVO B3? Oisann, skal være B3 ja Ok, jeg prøver med brikkene i de slotsa og så trykker jeg MemOK, ja? Hva skal skje egentlig? DRAM_LED blinker, PC rebooter flere ganger, DRAM_LED blinker fortere og tilslutt lyser den konstant. Riktig? I manualen står det egentlig at dersom DRAM_LED lyser, så har 'tuningen' feilet. MemOK har ikke funnet en konfigurasjon som fungerer med ditt minne. Og de anbefaler og bytte til QVL minne. Ville egentlig prøvd å hold meg unna denne 'MemOK'. Prøv følgende: 1: Ta strømkabelen ut av strømforsyningen. 2: Sett i 1 ram brikke i DIMM_A2 (se bildet jeg postet tidligere) 3: Trykk på 'reset' knappen, du finner den nederst til høyre på hovedkortet ditt. 4: Sett i strømkabelen til strømforsyningen 5: Start maskinen Dersom du ikke får startet, gjør prosessen over på nytt, men benytt den 'andre' 4GB brikken denne gangen. UTROLIG nok, så fikk jeg bilde på skjermen og er kvitt DRAM_LED'en! Hva nå? jeg våger ikke røre en eneste knapp før jeg får tips fra en Guru som deg! ) Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Fint å høre at du værtfall får opp bios igjen. Så nå har du kun 1x4GB i DIMM_A2? Nå sitter jeg her med en PC som er 2 generasjoner bak deg (C2D), så jeg har egentlig ikke erfaring med iX serien. Når jeg tenker meg om, så skal kanskje strømkabelen stå i maskina når du trykker på 'reset' knappen. Du kan jo prøve å installere Windows, og se om du fortsatt får blåskjerm. Så får vi ta det derfra. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Si meg, dyttet du inn gamle DDR-brikker i minne-sporene? Dette skal da vel være fysisk umulig? MEM_OK setter vel rett og slett brikkene til riktige innstillinger ihht. hovedkortet. Lenke til kommentar
MacNeil Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Fint å høre at du værtfall får opp bios igjen. Så nå har du kun 1x4GB i DIMM_A2? Nå sitter jeg her med en PC som er 2 generasjoner bak deg (C2D), så jeg har egentlig ikke erfaring med iX serien. Når jeg tenker meg om, så skal kanskje strømkabelen stå i maskina når du trykker på 'reset' knappen. Du kan jo prøve å installere Windows, og se om du fortsatt får blåskjerm. Så får vi ta det derfra. Ja, nå har jeg kun den ene brikken i DIMM_A2 Jeg fikk installert Windows også! Så utrolig glad akkurat nå Skal jeg kjøre gjennom oppdateringer for BIOS og GPU og så sett inn den siste minnebrikken? Glemte å nevne det, men jeg har bare det ene grafikkortet i PCen for øyeblikket. Si meg, dyttet du inn gamle DDR-brikker i minne-sporene? Dette skal da vel være fysisk umulig? MEM_OK setter vel rett og slett brikkene til riktige innstillinger ihht. hovedkortet. Haha, er du sikker? For den klikket på plass faktisk Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Her er det som står om MemOK! i manualen til hovedkortet. Hvorfor den ikke klarer å finne en fungerene konfigurasjon, er vel spørsmålet. Evt hvorfor maskinen 'plutselig' boot når man trykka på 'reset' knappen, som sikkert er en latmannsversjon av CLR / Clear CMOS. All logikk sier at dette er den første innstillingen 'MemOK' burde prøve. Legg bort de gamle minnemodulene . Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 (endret) Fint å høre at du værtfall får opp bios igjen. Så nå har du kun 1x4GB i DIMM_A2? Nå sitter jeg her med en PC som er 2 generasjoner bak deg (C2D), så jeg har egentlig ikke erfaring med iX serien. Når jeg tenker meg om, så skal kanskje strømkabelen stå i maskina når du trykker på 'reset' knappen. Du kan jo prøve å installere Windows, og se om du fortsatt får blåskjerm. Så får vi ta det derfra. Ja, nå har jeg kun den ene brikken i DIMM_A2 Jeg fikk installert Windows også! Så utrolig glad akkurat nå Skal jeg kjøre gjennom oppdateringer for BIOS og GPU og så sett inn den siste minnebrikken? Glemte å nevne det, men jeg har bare det ene grafikkortet i PCen for øyeblikket. Si meg, dyttet du inn gamle DDR-brikker i minne-sporene? Dette skal da vel være fysisk umulig? MEM_OK setter vel rett og slett brikkene til riktige innstillinger ihht. hovedkortet. Haha, er du sikker? For den klikket på plass faktisk Han skrev at det var DDR3. Da er det mulig. Hovedkortet støtter: "4 x DIMM, Max. 32GB, DDR3 2200(O.C.)/2133(O.C.)/1866(O.C.)/1600/1333/1066 Hz Non-ECC, Un-buffered Memory" Så det er vel ikke så rart at han fikk en gammel ddr3 modul, i et nytt hovedkort med ddr3? Edit: Ser at jeg har lest litt fort. Det er vel få DDR3 brikker som er 6 år gamle Endret 2. august 2011 av Hareide Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Jeg ville nesten vurdert å kjøre 'denne' konfigurasjonen i en dag eller to. Da blir det enklere å feilsøke dersom du fortsatt har problemer.Hvor stor er strømforsyninga di? Kan du skrive opp ei liste med det du har av hardware? (også det som ikke står i maskina di nå ) 1 Lenke til kommentar
MacNeil Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Jeg ville nesten vurdert å kjøre 'denne' konfigurasjonen i en dag eller to. Da blir det enklere å feilsøke dersom du fortsatt har problemer.Hvor stor er strømforsyninga di? Kan du skrive opp ei liste med det du har av hardware? (også det som ikke står i maskina di nå ) Så absolutt! HAF 932 Advanced Chieftec Nitro Series 850W Modulær 80 Plus Bronze ASUS P8P67 EVO B3 Intel i5-2500K XFX HD6950 CrossFireX WD Caviar Black 1TB Sony Optiarc 7260S Corsair Vengeance DDR3 8GB CL8 1600MHz Antec Kühler 620 H20 Har også en Acer 24" LED, Logitech G110 og en ROCCAT Kone+ mus. Takker for hjelpen folkens! Alt ser ut til å kjøre som det skal nå! Må bare få installert drivere så setter jeg den andre RAM-brikken og den andre GPU'en i. Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Ta noen screenshots av fanene på cpuz (værtfall CPU, memory og spd), så kan vi sammenligne mot specs. Da har vi/du noe å sammenligne mot når du setter i den andre 4GB brikken. Programmet finner du her: http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.58-setup-en.exe Du kan også laste ned HWMonitor, og ta en screenshot ala den på sida dems: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html Lenke til kommentar
MacNeil Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Ta noen screenshots av fanene på cpuz (værtfall CPU, memory og spd), så kan vi sammenligne mot specs. Da har vi/du noe å sammenligne mot når du setter i den andre 4GB brikken. Programmet finner du her: http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.58-setup-en.exe Du kan også laste ned HWMonitor, og ta en screenshot ala den på sida dems: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html Ok, da har jeg fått installert alle windows updates'a. Men.. Jeg satt i det andre grafikkortet og den andre ram-brikken og fikk bluescreen når jeg starta Google Chrome.. grrrrr.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå