Gå til innhold

Asus a7v8x-x problemer..

Roski

Anbefalte innlegg

Hei,

har nettopp kjøpt ny pc i deler. Skulle visst ikke gjort akkurat det.

HK: Asus A7V8X-X Hovedkort Socket A DDR LAN

VIAKT400, ATA/133, ATX, USB2.0, 8X AGP

Pros: AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz 333 MHz bus

Socket A (Barton) prosessor, 512kb BOXED

Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2

32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

Strømf: Q-Tec Strømforsyning ATX 400W Dual Fan

Strømforsyning for PIII/AMD/P4 CPUs

Skjermkort: Asus geforce 4 4200 128mb

HD: Seagate Barracuda 7200.7 120GB IDE ATA/100 harddisk 8MB cache 7200RPM

Cdrom: Plextor CD-brenner IDE 48x/24x/48x Intern Retail Plexwriter

Cdrom: Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in

Bulk (DVD-120S)

Lydkort: Creative Soundblaster Audigy 2 PCI Lydkort

Maskinen var vanskelig fra starten av. Slo seg av når den selv ville. Etter mange forsøk på å innstallere xp pro klarte jeg det. Maskinen ble imidlertid ikke stabil. Har forsøkt å oppdatere bios og det stod ved oppstart at den nye biosen var innstallert. Nå starter ikke maskinen lenger. Det siste jeg gjorde var å ta ut batteriet på hovedkortet og så sette det inn igjen.

Noen som kan hjelpe?

Roar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Ettersom jeg vet er det mye tull med slike Q-Tec strømforsyninger som medfølger kabinettet. Derfor tror jeg ikke det er noe i veien med hovedkortet. Mitt råd er at du prøver en annen strømforsyning for å se om problemet løses da, eller evt. send tilbake kabinettet/strømforsyningen og kjøp ett/en annet/annen.

Lenke til kommentar

a7v er ustabil med twinmos minne, har bygd 3 stk med samme prob

byttet til corsair value ddr ram og problemene forsvant. Twinmos

brikken var stabil på a7n8x det ser ut som a7v ikke liker twinmos minne

noen med samme erfaring ???

Lenke til kommentar

du kan ha fått overledning i kabinettet, prøv å monter alt utenfor kabinettet og se om den booter da. Prøv bare med skjermkort, cpu og ram og begynn å feilsøk. Prøv evt. å få tak i en Corssair brikke og se om problemene gir seg da(som karen ovenfor foreslo).

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Jeg er ikke sikker på om den minnebrikken jeg har kjøpt er kompatibel med resten.

Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2

32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

Da jeg kjøpte delene var jeg innom komplett sin pcbygger for å kontrollere at alt var kompatibelt. I ettertid ser jeg imidlertid at den typen minnebrikke ikke er med som alternativ. Hvis minnebrikken ikke er kompatibel, ville jeg klart å innstallere xp?

Kommer til å ta kontakt med Komplett.

Roar

Lenke til kommentar
a7v er ustabil med twinmos minne, har bygd 3 stk med samme prob

byttet til corsair value ddr ram og problemene forsvant. Twinmos

brikken var stabil på a7n8x det ser ut som a7v ikke liker twinmos minne

noen med samme erfaring ???

Nei, her funker det veldig bra med 2*512MB TwinMOS minne på A7V8X.
Lenke til kommentar
AZONE hvor har du det fra om jeg tørr spørre at Q-tec strømforsyningene er dårligere enn andre har selv bygget 3 systemer basert på q-tec kabinett.

og den neste som skal bygges, skal også bygges i et q-tec kabinett :woot:

Q-tec strømforsyningene er relativt billige og har ikke nødvendigvis så stabile spenninger at det gjør noe. Har ikke hatt noen problemer med de to jeg har eid, selv, men jeg vet andre som har det. :shrug:

Lenke til kommentar

Usabil strømforsyning er det verste :evil: Man tror der er "alt" annet enn PSU (siden alt er klokket og tweaket) Kjøp kvalitet; Antec, Enermax, Chieftec...

Problemer med strømforsyningen  

Prosessoren kalles ofte for PCens hjerne. Det er nærliggende å kalle strømforsyningen PCens hjerte - det er fra denne strømmen "pumpes" ut til PCens forskjellige komponenter.  

Dessverre er strømforsyningen også en av PCens mest undervurderte komponenter. Den gjennomsnittelige kjøper vet lite eller ingenting om strømforsyninger og kan derfor vanskelig stille krav til den. Dette vet også PC produsentene så strømforsyningene er en god kandidat når kostnadene skal kuttes - en hundrelapp pr. PC blir mye penger når årsproduksjonen er flere millioner PCer. Den samme hundrelappen kan heller brukes til et modem (de får mange modem for en hundrelapp), software eller noe annet som PC produsentene vet virker langt mer sexy og tiltrekkende på kjøperene enn en strømforsyning.  

En dårlig eller underdimensjonert strømforsyning kan forårsake mange problemer. Denne listen med PC problemer er ofte forårsaket av en dårlig strømforsyning.  

Alt er dødt (strømforsyning er kaputt)  

Problemer med å starte opp (mange mulige årsaker).  

Disker og vifter spinner ikke (ingen +12V)  

Disker og vifter spinner, men ingenting annet skjer (inget Power-Good signal)  

Vilkårlig rebooting under bruk (mister Power-Good signal)  

Vilkårlig "henging" under bruk (dårlig utspenning)  

RAM feilmeldinger (hvis samme adresse er det trolig selve RAMen det er feil på).  

Overoppheting (vifteproblemer).  

Elektrisk støt ved berøring av kabinett (spenning ligger til ujordet chassis).  

Enkleste og beste metode for å finne ut om det er strømforsyningen som forårsaker problemene er å prøve med en annen strømforsyning av god kvalitet. Det lønner seg sjeldent å reparere strømforsyinger, til det er timesprisene for høye og nye strømforsyinger for billige. Er det kun snakk om å bytte en sikring så kan det være verdt å prøve.  

Microplex.no
Lenke til kommentar

Hei.

Takker alle for svar.

Er fortsatt usikker på om jeg har ram som er kompatibel, selv om de sa fra komplett at det var det. :)

Uansett, bestilte ny strømforsyning i dag; Antec strømforsyning, 480W, ATX12V/P4. Kr 1095,- fra microplex.no

Gir tilbakemelding etterhvert.

mvh

Lenke til kommentar
Hei.

Takker alle for svar.

Er fortsatt usikker på om jeg har ram som er kompatibel, selv om de sa fra komplett at det var det. :)

Uansett, bestilte ny strømforsyning i dag; Antec strømforsyning, 480W, ATX12V/P4. Kr 1095,- fra microplex.no

Gir tilbakemelding etterhvert.

mvh

Krysser fingrene for at det var PSU, uansett, du får markedets kansje beste PSU :D
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen,

har nå montert den nye strømforsyningenm (Antec strømforsyning, 480W, ATX12V/P4. Kr 1095,-), og maskinen ble stabil umiddelbart.

Pc`n har ikke slått seg av en eneste gang. Har nå vært stabil i 3 dager.

Takker alle for innspill og hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...