FrihetensRegn Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Å prøve å overbevise religiøse om at "religion" er den største svindelen skapt av mennesker etter politikk, er som å prøve å knulle for jomfrudom. Det går ikke. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Da jeg ramlet ut av tankefengslet kristendom tenkte jeg ikke noe over at jeg var en ateist. Jeg visste ikke engang at det faktisk het ateist å ikke tro på guder... I did not care at all og sto fremdeles i stats kirken, som veldig mange ateister (de som ikke tenker noe over hvorfor de står i stats kirken når de ikke lenger tror...) fremdeles gjør... Så, for noen år siden, begynte jeg å tenke litt på HVA religion faktisk er for noe og begynte å skrive en del på div forum, og da mest engelske. Men min ateisme er ikke det som komemr først nei, langt i fra. Det er vel det som kommer sist tenker jeg når jeg prater med noen. De aller fleste har ingen interesse av å prate om sin religion (enten de tror eller ikke)) og det er aldri jeg som bringer dette på banen når jeg prater med folk. Kommer det på banen, enten i form av folk som hopper på meg på gata eller på døren eller under andre samtaler, så må vedkommende jeg snakker med bringe det på banen. Når det er på banen derimot så får de også svar... Personlig syntes jeg det er synd at størstedelen av jordens befolkning løper rundt og tror blindt på påstander i den grad at de er mer enn villige til både å forfølge og drepe andre over disse påstandene... trist å konstantere at mennesket ikke har kommet lenger selv om vi anser oss som opplyste.... Man kan jo se et tilfelle av dette på side en i diskusjonen her, uten å si noe mer om det... 4 Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Å prøve å overbevise religiøse om at "religion" er den største svindelen skapt av mennesker etter politikk, er som å prøve å knulle for jomfrudom. Det går ikke. Religiøse er faktisk ikke immune. Det er bare å se på posten til RWS. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Jeg har et inntrykk av at de fleste som kaller seg kristne, ikke er så veldig opptatt av å holde debatter om det osv. De er kristne fordi det er deres personlige tro, og det er på en måte ikke mer å si om den saken. Jeg er kristen, og er tilfeldigvis av dem som er spesielt interessert i troen min. Jeg liker å undersøke, stille spørsmål og reflektere over det jeg lærer. Selv om jeg stiller spørsmål, er jeg samtidig klar over at tro ikke nødvendigvis må komme fra harde fakta. Det handler om å være litt ydmyk, og tenke at kanskje Gud har en annen måte å nå oss på enn eksklusivt gjennom vitenskap. For meg er det utenkelig at Gud ikke eksisterer. Han trengs for å fullføre det store bildet. Hvorfor jeg tror at Han åpenbarte seg gjennom Jesus er fordi jeg har lest om Jesus. Han er selve definisjonen av godhet. Hvordan skal jeg oppføre meg? Som Jesus! Hva galt gjorde Jesus? Jesus var ikke ute etter å få fans, Han ofret seg for oss, i all ydmykhet. Ingen menneske ville gjort det. Jeg tror av personlig overbevisning, og jeg tenker at kanskje det er meningen at vi ikke skal ha absolutt vitenskapelig viten om at Han eksisterer. Min tro er viktig for meg. Jeg tror at hva du tror på vil bestemme resten av evigheten. Det er ikke bare bare. Derfor er jeg interessert i å ikke "bare" være kristen, men også ofre mye av tiden min på å stille spørsmål, lese om, diskutere og dele min tro. Det er mine tanker. Jeg er ikke interessert i noen debatt angående dette akkurat nå. Jeg ville bare dele litt av hvorfor jeg tror. Jeg syntes Gud er kul. Han frelser deg fra all synd. Han er jordens og himmelens skaper. Han kan ikke motbevises, han er usynlig. Han sjuler seg for oss, slik vi skjuler oss for ham, dersom vi ikke viser hverandre kjærlighet... Han er universets skaper, og får alt til å skje. Han er allmektig. Han er mektig, men han vil ikke gripe inn i menneskers liv nå lenger, etter at han vandret på jorden som mennesket Jesus. Jesus er både han selv, og sin egen sønn, og han er den hellige ånd. Gud er tredelt. Han er tre, men likevel én. Nå vet du jo alt dette, men å forkynne evangeliet og spre kunnskapen om Guds rike, det er det ikke noe galt i. Alt som står i Bibelen er historisk korrekt. Det finnes ikke en lyte i bibelen. Ateister sier at det er så mye feil ved bibelen, men da har de ikke det store perspektivet. Alle tilsynelatende "feil" og "motsigelser", som disse gudløse menneskene finner i bibelen, har Gud flettet inn i bibelen for at veien til himmelen skal bli smal og trang, mens veien til helvete skal være vid åpen - for at de vantro skal gå fortapt, og de frelste skal få evig liv. Det sies at man blir født ateist. Det gjør man ikke. For barna hører Guds rike til, står det skrevet. Og da må man bare forholde seg til de fakta som Gud opplyser. Det er tross alt Gud, og ikke hvermannsen som har servert oss disse opplysningene. Jeg ønsker heller ikke diskutere den hellige tro, med vantro og ugudelige mennesker. Jeg ønsker å forkynne, slik at de kan komme til troen. At de omvender seg, og at de hører budskapet om Jesus. Jesus er vår frelser og Gud. Han er din venn. Han er din hyrde. Han er din Far, og han gir deg liv. Ikke bare dette livet, men han gir deg himmelen og det evige liv, dersom du tror på ham og ærer ham, i dette livet. Gud bruker alle måter for å nå frem til oss mennesker på. Han bruker vitenskap, og han bruker telepati. Han kommuniserer med oss gjennom bønn. Når vi folder hendene, så kan vi høre stemmen hans, langt der oppe, og at han taler til oss fra det høyeste. Det er blitt sagt: Han er allmektig, og ville hindret gjerningsmannen på Utøya dersom han ville det. Men svaret er selvsagt enkelt: Gud blander seg ikke inn i våre liv. Han ønsker at alle skal komme til himmelriket. Breivik var derfor en Guds tjener. Han gjorde bare jobben som han var forutbestemt å gjøre. Breivik var en kristen rett-troende mann, som i manifesten forteller at han ba til Gud. Da er jeg overbevist om at Gud fortalte ham hva han skulle gjøre, og hvordan han skulle gjøre det. For ingen ting skjer uten at Gud vil det. Ingen fugl faller til jorden uten at Gud vet det. Han er allmektig, og kunne, hvis han ville, forhindret alle verdens katastrofer. Men katastrofer bringer jo mennesker nærmere Gud! Etter katastrofer så står folk mer sammen, de er mer aktive i kirken, og de viser mer kjærlighet. Og alle som er ordentlige kristne, vet jo at de som dør, kommer til et bedre sted etter vi har forlatt denne jammerdalen? http://rationalwiki.org/wiki/Poe's_Law 2 Lenke til kommentar
Empedokles Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Jeg er først og fremst meg selv Lenke til kommentar
Empedokles Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Jeg har et inntrykk av at de fleste som kaller seg kristne, ikke er så veldig opptatt av å holde debatter om det osv. De er kristne fordi det er deres personlige tro, og det er på en måte ikke mer å si om den saken. Jeg er kristen, og er tilfeldigvis av dem som er spesielt interessert i troen min. Jeg liker å undersøke, stille spørsmål og reflektere over det jeg lærer. Selv om jeg stiller spørsmål, er jeg samtidig klar over at tro ikke nødvendigvis må komme fra harde fakta. Det handler om å være litt ydmyk, og tenke at kanskje Gud har en annen måte å nå oss på enn eksklusivt gjennom vitenskap. For meg er det utenkelig at Gud ikke eksisterer. Han trengs for å fullføre det store bildet. Hvorfor jeg tror at Han åpenbarte seg gjennom Jesus er fordi jeg har lest om Jesus. Han er selve definisjonen av godhet. Hvordan skal jeg oppføre meg? Som Jesus! Hva galt gjorde Jesus? Jesus var ikke ute etter å få fans, Han ofret seg for oss, i all ydmykhet. Ingen menneske ville gjort det. Jeg tror av personlig overbevisning, og jeg tenker at kanskje det er meningen at vi ikke skal ha absolutt vitenskapelig viten om at Han eksisterer. Min tro er viktig for meg. Jeg tror at hva du tror på vil bestemme resten av evigheten. Det er ikke bare bare. Derfor er jeg interessert i å ikke "bare" være kristen, men også ofre mye av tiden min på å stille spørsmål, lese om, diskutere og dele min tro. Det er mine tanker. Jeg er ikke interessert i noen debatt angående dette akkurat nå. Jeg ville bare dele litt av hvorfor jeg tror. Jeg syntes Gud er kul. Han frelser deg fra all synd. Han er jordens og himmelens skaper. Han kan ikke motbevises, han er usynlig. Han sjuler seg for oss, slik vi skjuler oss for ham, dersom vi ikke viser hverandre kjærlighet... Han er universets skaper, og får alt til å skje. Han er allmektig. Han er mektig, men han vil ikke gripe inn i menneskers liv nå lenger, etter at han vandret på jorden som mennesket Jesus. Jesus er både han selv, og sin egen sønn, og han er den hellige ånd. Gud er tredelt. Han er tre, men likevel én. Nå vet du jo alt dette, men å forkynne evangeliet og spre kunnskapen om Guds rike, det er det ikke noe galt i. Alt som står i Bibelen er historisk korrekt. Det finnes ikke en lyte i bibelen. Ateister sier at det er så mye feil ved bibelen, men da har de ikke det store perspektivet. Alle tilsynelatende "feil" og "motsigelser", som disse gudløse menneskene finner i bibelen, har Gud flettet inn i bibelen for at veien til himmelen skal bli smal og trang, mens veien til helvete skal være vid åpen - for at de vantro skal gå fortapt, og de frelste skal få evig liv. Det sies at man blir født ateist. Det gjør man ikke. For barna hører Guds rike til, står det skrevet. Og da må man bare forholde seg til de fakta som Gud opplyser. Det er tross alt Gud, og ikke hvermannsen som har servert oss disse opplysningene. Jeg ønsker heller ikke diskutere den hellige tro, med vantro og ugudelige mennesker. Jeg ønsker å forkynne, slik at de kan komme til troen. At de omvender seg, og at de hører budskapet om Jesus. Jesus er vår frelser og Gud. Han er din venn. Han er din hyrde. Han er din Far, og han gir deg liv. Ikke bare dette livet, men han gir deg himmelen og det evige liv, dersom du tror på ham og ærer ham, i dette livet. Gud bruker alle måter for å nå frem til oss mennesker på. Han bruker vitenskap, og han bruker telepati. Han kommuniserer med oss gjennom bønn. Når vi folder hendene, så kan vi høre stemmen hans, langt der oppe, og at han taler til oss fra det høyeste. Det er blitt sagt: Han er allmektig, og ville hindret gjerningsmannen på Utøya dersom han ville det. Men svaret er selvsagt enkelt: Gud blander seg ikke inn i våre liv. Han ønsker at alle skal komme til himmelriket. Breivik var derfor en Guds tjener. Han gjorde bare jobben som han var forutbestemt å gjøre. Breivik var en kristen rett-troende mann, som i manifesten forteller at han ba til Gud. Da er jeg overbevist om at Gud fortalte ham hva han skulle gjøre, og hvordan han skulle gjøre det. For ingen ting skjer uten at Gud vil det. Ingen fugl faller til jorden uten at Gud vet det. Han er allmektig, og kunne, hvis han ville, forhindret alle verdens katastrofer. Men katastrofer bringer jo mennesker nærmere Gud! Etter katastrofer så står folk mer sammen, de er mer aktive i kirken, og de viser mer kjærlighet. Og alle som er ordentlige kristne, vet jo at de som dør, kommer til et bedre sted etter vi har forlatt denne jammerdalen? http://rationalwiki.org/wiki/Poe's_Law Den passet meget godt til FabelJohn.... Jeg tror han bare spiller en fundamentalistisk kristen, som dere har bilde av, og prøvd å underholde dere litt. Det går jo ikke ann å mene og tro på dette surret? Nei.. Jeg har lest flere av innleggene. Og jeg sitter igjen med den følelsen av at dette ble skrevet, får å møte stråmanns-argumentene mot de kristne - som den stråmannen de diskuterer mot. Tror dere jeg er inne på noe?. Det ser jo ikke ut som det er så mange kristne i de postene som han skriver i heller, så må være lov å lure, derfor har jeg det på følelsen... At han kaller seg fabeljohn, tipper jeg viser til at han bare fabulerer. Men det får han vel svare for selv, når han kommer tilbake... Endret 8. august 2011 av Empedokles Lenke til kommentar
Maginox Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 ateist, fordi jeg følger min egen fornuft & logikk Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg er først og fremst meg selv Det er ikke jeg... Deg altså. Jeg er meg selv jeg og ingen andre.... Lenke til kommentar
Alpakasso Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Ateist er et teit ord. Vi har vel ikke noe ord for ikke-frimerkesamler eller ikke-pastakokk. 1 Lenke til kommentar
oppvaskkost Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Ateist er et teit ord. Vi har vel ikke noe ord for ikke-frimerkesamler eller ikke-pastakokk. Enig. Gudløs er kanskje det nærmeste vi kommer på norsk. Årsaken til at vi ikke bruker gudløs, er vel at det historisk ble brukt om primitive folkeslag som aldri hadde hørt om kvitekrist. Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Ateist er et teit ord. Vi har vel ikke noe ord for ikke-frimerkesamler eller ikke-pastakokk. Grunnen til at vi ikke har et ord for ikke-frimerkesamler er fordi frimerkesamlere ikke har gjort så mye av seg i historien som teister. Hvis du f.eks. automatisk ble innmeldt i en frimerkeklubb ved fødselen, og senere ble presset til å konfirmere deg i henhold til frimerkesamlernes tro, så kan det godt være at du hadde fått nok og ville ha omtalt deg selv som en ikke-frimerkesamler. Hvis historien var full av hendelser som f.eks. at folk som samlet feil frimerker ble brent på bålet, og at det var krig mellom forskjellige fraksjoner av frimerkesamlere så tror jeg svært mange av oss ville betegnet oss som ikke-frimerkesamlere. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Ateist er et teit ord. Vi har vel ikke noe ord for ikke-frimerkesamler eller ikke-pastakokk. Vel jeg er jo en afilatelist siden jeg ikke samler på frimerker. Det er bare ikke vanlig å bruke det begrepet siden jeg i det sjeldene blir spurt om jeg samler på frimerker. Ateist betyr ganske enkelt 'uten gud(er)', og er et ganske bra svar å bruke i teologiske spørsmål. Gudløs, irreligiøs, uten guder osv funker også. Lenke til kommentar
Yakamaru Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Er da også ateist. For å være ærlig, vil jeg ikke bry meg om din religiøse tro, hvis ikke du bryr deg om min, og gjør noe stort ut av det. Religion og politikk? Hvilken tosk blander de to? Religion har ingenting med moderne politikk/stat å gjøre. Den kristne kirke i Norge slipper skatt, tjener tonnevis med penger. Penger til hva? Sett skatt på kirken. 30% eller noe, siden Norge er bra med tanke på utallige skatter og avgifter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå