KarlRoger Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 (endret) Jeg tror mesteparten av uenigheten rundt hvem som er ateist, har å gjøre med hva man legger i det å være ateist. Selv legger jeg ingenting i det, kun fraværet av teisme. Kunne godt klart meg helt uten det begrepet, men det er den enkleste og korteste måten å si at jeg ikke deler tro på guder med deg, uansett hva slags guder det er snakk om. I det ligger ingenting om hvorfor jeg ikke har en slik tro, dvs. at det dekker alle som ikke har den type tro. Selv de som ikke kan snakke eller i det hele tatt fatte hva teisme er. Så for meg er jeg ikke ateist først, heller nesten sist. Sammen med mitt fravær av tro på tannfeen, drager, spøkelser, reinkarnasjon, og det faktum at jeg ikke farger håret. Ikke noe av det er en viktig del av min identitet. Hadde jeg farget håret, så hadde nok det vært høyere oppe på lista. Da måtte jeg i det minste planlegge det og tenke over hva slags farger jeg ville ha, osv. Jeg er kritisk til religion, og det har etterhvert blitt noe jeg bruker en mengde tid på. Men det er ikke en del av min ateisme, jeg ser heller på det slik at min ateisme er et resultat av andre egenskaper og interesser. Og hadde jeg ikke vært kristen først, så hadde jeg ikke sett på ateismen som et resultat av noe annet enn at teisme eksisterer. For deg som er kristen, muslim, buddhist, osv., hvor viktig er det for deg? Hvor stor del av deg er det? Også for ateister (om du har gudeløs religiøs tro ved siden av eller ikke), hvor betydelig er det for deg å være ateist? Jeg har en mistanke om at religiøse har vanskelig for å se på ateisme som relativt ubetydelig, for selv så betyr deres tro så mye for dem, at de antar andre som ikke har en slik tro, må erstatte den med noe tilsvarende. Spesielt de som kaller ateisme for religion. Endret 2. august 2011 av KarlRoger 1 Lenke til kommentar
bolleboi Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Er ateist. Litt usikker på hva du er ute etter, men det at jeg er ateist påvirker sjelden valgene jeg gjør her i livet. Det er som du sier en relativt ubetydelig del av livet mitt, som jeg ikke trenger å fylle med noe annet. Ateisme kan kanskje kalles en tro da jeg ikke kan bevise at det ikke finnes en gud, men den diskusjonen trenger vi ikke ta her:) Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Jeg tror mesteparten av uenigheten rundt hvem som er ateist, har å gjøre med hva man legger i det å være ateist. Selv legger jeg ingenting i det, kun fraværet av teisme. Kunne godt klart meg helt uten det begrepet, men det er den enkleste og korteste måten å si at jeg ikke deler tro på guder med deg, uansett hva slags guder det er snakk om. I det ligger ingenting om hvorfor jeg ikke har en slik tro, dvs. at det dekker alle som ikke har den type tro. Selv de som ikke kan snakke eller i det hele tatt fatte hva teisme er. Så for meg er jeg ikke ateist først, heller nesten sist. Sammen med mitt fravær av tro på tannfeen, drager, spøkelser, reinkarnasjon, og det faktum at jeg ikke farger håret. Ikke noe av det er en viktig del av min identitet. Hadde jeg farget håret, så hadde nok det vært høyere oppe på lista. Da måtte jeg i det minste planlegge det og tenke over hva slags farger jeg ville ha, osv. Jeg er kritisk til religion, og det har etterhvert blitt noe jeg bruker en mengde tid på. Men det er ikke en del av min ateisme, jeg ser heller på det slik at min ateisme er et resultat av andre egenskaper og interesser. Og hadde jeg ikke vært kristen først, så hadde jeg ikke sett på ateismen som et resultat av noe annet enn at teisme eksisterer. For deg som er kristen, muslim, buddhist, osv., hvor viktig er det for deg? Hvor stor del av deg er det? Også for ateister (om du har gudeløs religiøs tro ved siden av eller ikke), hvor betydelig er det for deg å være ateist? Jeg har en mistanke om at religiøse har vanskelig for å se på ateisme som relativt ubetydelig, for selv så betyr deres tro så mye for dem, at de antar andre som ikke har en slik tro, må erstatte den med noe tilsvarende. Spesielt de som kaller ateisme for religion. Bra innlegg! Jeg deler mange av synspunktene dine. For min del har jeg klare motforestillinger til religion pga to ting: a) Religiøse tekster er skrevet av feilbarlige mennesker. Dette alene er grunn nok til å avvise tekstenes autentisitet som 'Guds' sanne ord, men dette understrekes i tillegg i de utallige barnslige og primitive forklaringsmodellene på komplekse spørsmål. b) Fanatismen og trangsyntheten som virker å gå hånd-i-hånd med religiøs overbevisning. Det er dessuten synd at det er de mest hardcore og standhaftige religiøse som dominerer ordskiftet fra det holdet når det kommer til troende vs ikke-troende diskusjoner. Jeg savner moderate religøse (selv om my man, Sam Harris, ikke gjør det), og troende som evner å se en ikke-troendes resonnement og tankerekker. Og jeg savner de som er ærlig og ydmyk nok til å erkjenne at det er deres eksistensielle søken som er drivkraften bak viljen til å tro... Tro på noe, en Gud - hva han/hun enn måtte være - uten nødvendigvis å svelge den til enhver tid geografisk betingede religion. Igjen må jeg nevne de katolske prestene father Coyne og father Barron som hederlige unntak i så måte. Rabbi Boteach og Dinesh DeSouza er håpløse. Det er nok derfor jeg har større engasjement i min "gjerning" som aTEIST, sett opp mot det å være en aENHJØRNING, aODIN, aTANNFE, og aJULENISSE. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) For min del betyr det å være ateist at jeg ikke tror på noen gud. Det betyr også at jeg er stor motstander av det å blande politikk og religion. Jeg har et brennende ønske og håp om at den norske stat skilles fra den norske kirke. Jeg har også et stort håp og ønske om at religionen fjernes helt og holdent fra alt som har med politikk og statsstyring å gjøre. Å styre et land skal gjøres med gode praksiser, vitenskap, lover og regler. Å blande tro inn i noe som helst styrende er i mitt hode hodestups idiotisk. La politikk være felles, la religion være for den enkelte. Endret 5. august 2011 av Naken_Greve 3 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Som sådan er ikkke min ateisme mer enn det den er, slik din. Det som definerer meg blir da heller min tro på menneskelige verdier, min tro på et fellesskap, og så videre. Jeg tror at det er min kunnskap som definerer meg, eller hvordan jeg forholder meg til meg selv og omverdenen. Og jeg tror det kanskje er derfor jeg, slik som deg, tror at merkelappen "kristen" definerer og er så mye viktigere enn merkelappen "ateist". For det de tror, er at dette er en del av deres kunnskap. Jeg ser ingen konflikt mellom det, og at de også deler tro med meg om annen kunnskap; om biologi, fysikk, matematikk - vitenskaper(!) - om verdier, holdninger og verdensbilde. Det er først når jeg ser et fullstending avvisning av det første, og en åpenbar konflikt mellom det andre, at min ateisme blir viktig for meg. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Jeg er ateist men er medlem i statskirken, er nemlig døpt som liten og konfirmert som fjortiss. Men, jeg ser på kirken som en tradisjon mer enn religion, og kommer nok til å gifte meg i kirken også. Og begraves Hovedpoenget med ateisme for meg er at man ikke engasjerer seg religiøst i form av organisasjoner eller slikt. F.eks. at man går med symboler for religion eller ateisme (ja det finnes fjols som har lagd symboler for ateisme -.-). Det blir helt feil. Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Det er både ikke viktig og viktig for meg å være ateist. I det daglige betyr det jo svært lite, det er helt andre ting som definerer meg. Det vil si, det stemmer jo ikke helt. Hvis jeg var religiøs ville jeg nok ha vært en annen person så ateismen eller mangelen på religiøsitet påvirker meg implisitt. Altså, jeg hører neppe på Black Metal fordi jeg er ateist, men jeg hadde kanskje ikke hørt på Black Metal hvis jeg var religiøs. Nå er det jo fullt mulig for folk å være liberale religiøse slik at de kan leve som ateister og ikke la religion ha noen påvirkning på dem i det daglige. Uansett, med én gang diskusjonen dreier seg om religion, så er ateismen ganske viktig for meg. Noen omtaler seg som humanist og legger mye i det, mens jeg vil betegne meg som ateist. Det rent livssynsmessige, altså hvordan man bør leve, har jeg ikke noe behov for å sette navn på selv om humanist sikkert er det nærmeste som passer. Det fine med begrepet "ateist" er at det er såpass minimalistisk at det kan passe 100% på deg hvis du oppfyller kravet om å ikke tro på guder. Jeg stemmer Høyre, men føler meg ikke helt hjemme som konservativ. Samtidig passer det ikke med sosial-demokrat eller liberalist. Jeg er litt av alt. Men ateist er jeg 100%, og da kan jeg bruke det som en merkelapp på meg selv med god samvittighet. Endret 6. august 2011 av Strappado 2 Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Jeg er ateist men er medlem i statskirken, er nemlig døpt som liten og konfirmert som fjortiss. Men, jeg ser på kirken som en tradisjon mer enn religion, og kommer nok til å gifte meg i kirken også. Og begraves Hovedpoenget med ateisme for meg er at man ikke engasjerer seg religiøst i form av organisasjoner eller slikt. F.eks. at man går med symboler for religion eller ateisme (ja det finnes fjols som har lagd symboler for ateisme -.-). Det blir helt feil. Statskirken er en organisasjon, så siden du er medlem er du da engasjert religiøst. Synes forøvrig ikke det er mer tullete med et symbol for ateisme enn å være medlem i en organisasjon man ikke er enig med. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Jeg er ateist men er medlem i statskirken, er nemlig døpt som liten og konfirmert som fjortiss. Men, jeg ser på kirken som en tradisjon mer enn religion, og kommer nok til å gifte meg i kirken også. Og begraves Hovedpoenget med ateisme for meg er at man ikke engasjerer seg religiøst i form av organisasjoner eller slikt. F.eks. at man går med symboler for religion eller ateisme (ja det finnes fjols som har lagd symboler for ateisme -.-). Det blir helt feil. Statskirken er en organisasjon, så siden du er medlem er du da engasjert religiøst. Synes forøvrig ikke det er mer tullete med et symbol for ateisme enn å være medlem i en organisasjon man ikke er enig med. Mye poenget av ateisme forsvinner hvis man skal begynne å symbolisere ateisme. Hvis man skal ha et symbol for ateisme (hva nå enn det måtte være) som f.eks. et kors rundt halsen for kristne, kan man like godt starte en ateist sekt. Ateisme = ingen religion, altså ingen gud, ingen symboler, ingen organisering etc. Jeg har personlig ingen hastverk med å mede meg ut av statskirken, nettopp fordi jeg ikke bryr meg noe særlig. Hadde jeg gitt religion noe oppmerksomhet, så hadde jeg hatt mer med religion å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Mye poenget av ateisme forsvinner hvis man skal begynne å symbolisere ateisme. Hvis man skal ha et symbol for ateisme (hva nå enn det måtte være) som f.eks. et kors rundt halsen for kristne, kan man like godt starte en ateist sekt. Ateisme = ingen religion, altså ingen gud, ingen symboler, ingen organisering etc. Du legger mye mer i ateisme enn det det egentlig er. Å være ateist betyr bare at man ikke tror på noen guder. Det betyr ikke at man ikke kan organisere seg eller gå med symboler. Faktisk kan du være religiøs og tro på overnaturlig viss-vass også, så fremt du ikke direkte tror på noen gud. Jeg har personlig ingen hastverk med å mede meg ut av statskirken, nettopp fordi jeg ikke bryr meg noe særlig. Hadde jeg gitt religion noe oppmerksomhet, så hadde jeg hatt mer med religion å gjøre. Jeg konstaterer bare at du er medlem av en religiøs organisasjon. Det blir helt bakvendt å si at du er "for ateistisk" til å melde deg ut av kirken. Endret 7. august 2011 av Strappado Lenke til kommentar
Ph.D Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg har et inntrykk av at de fleste som kaller seg kristne, ikke er så veldig opptatt av å holde debatter om det osv. De er kristne fordi det er deres personlige tro, og det er på en måte ikke mer å si om den saken. Jeg er kristen, og er tilfeldigvis av dem som er spesielt interessert i troen min. Jeg liker å undersøke, stille spørsmål og reflektere over det jeg lærer. Selv om jeg stiller spørsmål, er jeg samtidig klar over at tro ikke nødvendigvis må komme fra harde fakta. Det handler om å være litt ydmyk, og tenke at kanskje Gud har en annen måte å nå oss på enn eksklusivt gjennom vitenskap. For meg er det utenkelig at Gud ikke eksisterer. Han trengs for å fullføre det store bildet. Hvorfor jeg tror at Han åpenbarte seg gjennom Jesus er fordi jeg har lest om Jesus. Han er selve definisjonen av godhet. Hvordan skal jeg oppføre meg? Som Jesus! Hva galt gjorde Jesus? Jesus var ikke ute etter å få fans, Han ofret seg for oss, i all ydmykhet. Ingen menneske ville gjort det. Jeg tror av personlig overbevisning, og jeg tenker at kanskje det er meningen at vi ikke skal ha absolutt vitenskapelig viten om at Han eksisterer. Min tro er viktig for meg. Jeg tror at hva du tror på vil bestemme resten av evigheten. Det er ikke bare bare. Derfor er jeg interessert i å ikke "bare" være kristen, men også ofre mye av tiden min på å stille spørsmål, lese om, diskutere og dele min tro. Det er mine tanker. Jeg er ikke interessert i noen debatt angående dette akkurat nå. Jeg ville bare dele litt av hvorfor jeg tror. Lenke til kommentar
fabeljohn Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Jeg har et inntrykk av at de fleste som kaller seg kristne, ikke er så veldig opptatt av å holde debatter om det osv. De er kristne fordi det er deres personlige tro, og det er på en måte ikke mer å si om den saken. Jeg er kristen, og er tilfeldigvis av dem som er spesielt interessert i troen min. Jeg liker å undersøke, stille spørsmål og reflektere over det jeg lærer. Selv om jeg stiller spørsmål, er jeg samtidig klar over at tro ikke nødvendigvis må komme fra harde fakta. Det handler om å være litt ydmyk, og tenke at kanskje Gud har en annen måte å nå oss på enn eksklusivt gjennom vitenskap. For meg er det utenkelig at Gud ikke eksisterer. Han trengs for å fullføre det store bildet. Hvorfor jeg tror at Han åpenbarte seg gjennom Jesus er fordi jeg har lest om Jesus. Han er selve definisjonen av godhet. Hvordan skal jeg oppføre meg? Som Jesus! Hva galt gjorde Jesus? Jesus var ikke ute etter å få fans, Han ofret seg for oss, i all ydmykhet. Ingen menneske ville gjort det. Jeg tror av personlig overbevisning, og jeg tenker at kanskje det er meningen at vi ikke skal ha absolutt vitenskapelig viten om at Han eksisterer. Min tro er viktig for meg. Jeg tror at hva du tror på vil bestemme resten av evigheten. Det er ikke bare bare. Derfor er jeg interessert i å ikke "bare" være kristen, men også ofre mye av tiden min på å stille spørsmål, lese om, diskutere og dele min tro. Det er mine tanker. Jeg er ikke interessert i noen debatt angående dette akkurat nå. Jeg ville bare dele litt av hvorfor jeg tror. Jeg syntes Gud er kul. Han frelser deg fra all synd. Han er jordens og himmelens skaper. Han kan ikke motbevises, han er usynlig. Han sjuler seg for oss, slik vi skjuler oss for ham, dersom vi ikke viser hverandre kjærlighet... Han er universets skaper, og får alt til å skje. Han er allmektig. Han er mektig, men han vil ikke gripe inn i menneskers liv nå lenger, etter at han vandret på jorden som mennesket Jesus. Jesus er både han selv, og sin egen sønn, og han er den hellige ånd. Gud er tredelt. Han er tre, men likevel én. Nå vet du jo alt dette, men å forkynne evangeliet og spre kunnskapen om Guds rike, det er det ikke noe galt i. Alt som står i Bibelen er historisk korrekt. Det finnes ikke en lyte i bibelen. Ateister sier at det er så mye feil ved bibelen, men da har de ikke det store perspektivet. Alle tilsynelatende "feil" og "motsigelser", som disse gudløse menneskene finner i bibelen, har Gud flettet inn i bibelen for at veien til himmelen skal bli smal og trang, mens veien til helvete skal være vid åpen - for at de vantro skal gå fortapt, og de frelste skal få evig liv. Det sies at man blir født ateist. Det gjør man ikke. For barna hører Guds rike til, står det skrevet. Og da må man bare forholde seg til de fakta som Gud opplyser. Det er tross alt Gud, og ikke hvermannsen som har servert oss disse opplysningene. Jeg ønsker heller ikke diskutere den hellige tro, med vantro og ugudelige mennesker. Jeg ønsker å forkynne, slik at de kan komme til troen. At de omvender seg, og at de hører budskapet om Jesus. Jesus er vår frelser og Gud. Han er din venn. Han er din hyrde. Han er din Far, og han gir deg liv. Ikke bare dette livet, men han gir deg himmelen og det evige liv, dersom du tror på ham og ærer ham, i dette livet. Gud bruker alle måter for å nå frem til oss mennesker på. Han bruker vitenskap, og han bruker telepati. Han kommuniserer med oss gjennom bønn. Når vi folder hendene, så kan vi høre stemmen hans, langt der oppe, og at han taler til oss fra det høyeste. Det er blitt sagt: Han er allmektig, og ville hindret gjerningsmannen på Utøya dersom han ville det. Men svaret er selvsagt enkelt: Gud blander seg ikke inn i våre liv. Han ønsker at alle skal komme til himmelriket. Breivik var derfor en Guds tjener. Han gjorde bare jobben som han var forutbestemt å gjøre. Breivik var en kristen rett-troende mann, som i manifesten forteller at han ba til Gud. Da er jeg overbevist om at Gud fortalte ham hva han skulle gjøre, og hvordan han skulle gjøre det. For ingen ting skjer uten at Gud vil det. Ingen fugl faller til jorden uten at Gud vet det. Han er allmektig, og kunne, hvis han ville, forhindret alle verdens katastrofer. Men katastrofer bringer jo mennesker nærmere Gud! Etter katastrofer så står folk mer sammen, de er mer aktive i kirken, og de viser mer kjærlighet. Og alle som er ordentlige kristne, vet jo at de som dør, kommer til et bedre sted etter vi har forlatt denne jammerdalen? Endret 7. august 2011 av fabeljohn Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Breivik var derfor en Guds tjener. Han gjorde bare jobben som han var forutbestemt å gjøre. Breivik var en kristen rett-troende mann, som i manifesten forteller at han ba til Gud. Da er jeg overbevist om at Gud fortalte ham hva han skulle gjøre, og hvordan han skulle gjøre det. For ingen ting skjer uten at Gud vil det. Ingen fugl faller til jorden uten at Gud vet det. Han er allmektig, og kunne, hvis han ville, forhindret alle verdens katastrofer. Men katastrofer bringer jo mennesker nærmere Gud! Etter katastrofer så står folk mer sammen, de er mer aktive i kirken, og de viser mer kjærlighet. Og alle som er ordentlige kristne, vet jo at de som dør, kommer til et bedre sted etter vi har forlatt denne jammerdalen? Dette hører jo hjemme på FSTDT.com Lenke til kommentar
fabeljohn Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Breivik var derfor en Guds tjener. Han gjorde bare jobben som han var forutbestemt å gjøre. Breivik var en kristen rett-troende mann, som i manifesten forteller at han ba til Gud. Da er jeg overbevist om at Gud fortalte ham hva han skulle gjøre, og hvordan han skulle gjøre det. For ingen ting skjer uten at Gud vil det. Ingen fugl faller til jorden uten at Gud vet det. Han er allmektig, og kunne, hvis han ville, forhindret alle verdens katastrofer. Men katastrofer bringer jo mennesker nærmere Gud! Etter katastrofer så står folk mer sammen, de er mer aktive i kirken, og de viser mer kjærlighet. Og alle som er ordentlige kristne, vet jo at de som dør, kommer til et bedre sted etter vi har forlatt denne jammerdalen? Dette hører jo hjemme på FSTDT.com Og hva er så FSTDT.Com? Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Breivik var derfor en Guds tjener. Han gjorde bare jobben som han var forutbestemt å gjøre. Breivik var en kristen rett-troende mann, som i manifesten forteller at han ba til Gud. Da er jeg overbevist om at Gud fortalte ham hva han skulle gjøre, og hvordan han skulle gjøre det. For ingen ting skjer uten at Gud vil det. Ingen fugl faller til jorden uten at Gud vet det. Han er allmektig, og kunne, hvis han ville, forhindret alle verdens katastrofer. Men katastrofer bringer jo mennesker nærmere Gud! Etter katastrofer så står folk mer sammen, de er mer aktive i kirken, og de viser mer kjærlighet. Og alle som er ordentlige kristne, vet jo at de som dør, kommer til et bedre sted etter vi har forlatt denne jammerdalen? Dette hører jo hjemme på FSTDT.com Og hva er så FSTDT.Com? http://www.fstdt.com/ An archive of the most hilarious, bizarre, ignorant, bigoted, and terrifying quotes from fundies all over the internet! The FSTDT archive is the largest collection of fundie quotes on the planet. Men jeg gidder ikke oversette sitatet ditt for å sende inn. Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg syntes Gud er kul. Han frelser deg fra all synd. Han er jordens og himmelens skaper. Han kan ikke motbevises, han er usynlig. Han sjuler seg for oss, slik vi skjuler oss for ham, dersom vi ikke viser hverandre kjærlighet... Han er universets skaper, og får alt til å skje. Han er allmektig. Han er mektig, men han vil ikke gripe inn i menneskers liv nå lenger, etter at han vandret på jorden som mennesket Jesus. Jesus er både han selv, og sin egen sønn, og han er den hellige ånd. Gud er tredelt. Han er tre, men likevel én. Nå vet du jo alt dette, men å forkynne evangeliet og spre kunnskapen om Guds rike, det er det ikke noe galt i. Alt som står i Bibelen er historisk korrekt. Det finnes ikke en lyte i bibelen. Ateister sier at det er så mye feil ved bibelen, men da har de ikke det store perspektivet. Alle tilsynelatende "feil" og "motsigelser", som disse gudløse menneskene finner i bibelen, har Gud flettet inn i bibelen for at veien til himmelen skal bli smal og trang, mens veien til helvete skal være vid åpen - for at de vantro skal gå fortapt, og de frelste skal få evig liv. Det sies at man blir født ateist. Det gjør man ikke. For barna hører Guds rike til, står det skrevet. Og da må man bare forholde seg til de fakta som Gud opplyser. Det er tross alt Gud, og ikke hvermannsen som har servert oss disse opplysningene. Jeg ønsker heller ikke diskutere den hellige tro, med vantro og ugudelige mennesker. Jeg ønsker å forkynne, slik at de kan komme til troen. At de omvender seg, og at de hører budskapet om Jesus. Jesus er vår frelser og Gud. Han er din venn. Han er din hyrde. Han er din Far, og han gir deg liv. Ikke bare dette livet, men han gir deg himmelen og det evige liv, dersom du tror på ham og ærer ham, i dette livet. Gud bruker alle måter for å nå frem til oss mennesker på. Han bruker vitenskap, og han bruker telepati. Han kommuniserer med oss gjennom bønn. Når vi folder hendene, så kan vi høre stemmen hans, langt der oppe, og at han taler til oss fra det høyeste. Det er blitt sagt: Han er allmektig, og ville hindret gjerningsmannen på Utøya dersom han ville det. Men svaret er selvsagt enkelt: Gud blander seg ikke inn i våre liv. Han ønsker at alle skal komme til himmelriket. Breivik var derfor en Guds tjener. Han gjorde bare jobben som han var forutbestemt å gjøre. Breivik var en kristen rett-troende mann, som i manifesten forteller at han ba til Gud. Da er jeg overbevist om at Gud fortalte ham hva han skulle gjøre, og hvordan han skulle gjøre det. For ingen ting skjer uten at Gud vil det. Ingen fugl faller til jorden uten at Gud vet det. Han er allmektig, og kunne, hvis han ville, forhindret alle verdens katastrofer. Men katastrofer bringer jo mennesker nærmere Gud! Etter katastrofer så står folk mer sammen, de er mer aktive i kirken, og de viser mer kjærlighet. Og alle som er ordentlige kristne, vet jo at de som dør, kommer til et bedre sted etter vi har forlatt denne jammerdalen? En sånn gud kan for min del dra til helvete. Makan til idiotisk innlegg At du ikke skjønner at du blir lurt trill rundt forstår jeg godt. Du ser jo ikke lengre enn din egen nesetipp. Lenke til kommentar
fabeljohn Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg syntes Gud er kul. Han frelser deg fra all synd. Han er jordens og himmelens skaper. Han kan ikke motbevises, han er usynlig. Han sjuler seg for oss, slik vi skjuler oss for ham, dersom vi ikke viser hverandre kjærlighet... Han er universets skaper, og får alt til å skje. Han er allmektig. Han er mektig, men han vil ikke gripe inn i menneskers liv nå lenger, etter at han vandret på jorden som mennesket Jesus. Jesus er både han selv, og sin egen sønn, og han er den hellige ånd. Gud er tredelt. Han er tre, men likevel én. Nå vet du jo alt dette, men å forkynne evangeliet og spre kunnskapen om Guds rike, det er det ikke noe galt i. Alt som står i Bibelen er historisk korrekt. Det finnes ikke en lyte i bibelen. Ateister sier at det er så mye feil ved bibelen, men da har de ikke det store perspektivet. Alle tilsynelatende "feil" og "motsigelser", som disse gudløse menneskene finner i bibelen, har Gud flettet inn i bibelen for at veien til himmelen skal bli smal og trang, mens veien til helvete skal være vid åpen - for at de vantro skal gå fortapt, og de frelste skal få evig liv. Det sies at man blir født ateist. Det gjør man ikke. For barna hører Guds rike til, står det skrevet. Og da må man bare forholde seg til de fakta som Gud opplyser. Det er tross alt Gud, og ikke hvermannsen som har servert oss disse opplysningene. Jeg ønsker heller ikke diskutere den hellige tro, med vantro og ugudelige mennesker. Jeg ønsker å forkynne, slik at de kan komme til troen. At de omvender seg, og at de hører budskapet om Jesus. Jesus er vår frelser og Gud. Han er din venn. Han er din hyrde. Han er din Far, og han gir deg liv. Ikke bare dette livet, men han gir deg himmelen og det evige liv, dersom du tror på ham og ærer ham, i dette livet. Gud bruker alle måter for å nå frem til oss mennesker på. Han bruker vitenskap, og han bruker telepati. Han kommuniserer med oss gjennom bønn. Når vi folder hendene, så kan vi høre stemmen hans, langt der oppe, og at han taler til oss fra det høyeste. Det er blitt sagt: Han er allmektig, og ville hindret gjerningsmannen på Utøya dersom han ville det. Men svaret er selvsagt enkelt: Gud blander seg ikke inn i våre liv. Han ønsker at alle skal komme til himmelriket. Breivik var derfor en Guds tjener. Han gjorde bare jobben som han var forutbestemt å gjøre. Breivik var en kristen rett-troende mann, som i manifesten forteller at han ba til Gud. Da er jeg overbevist om at Gud fortalte ham hva han skulle gjøre, og hvordan han skulle gjøre det. For ingen ting skjer uten at Gud vil det. Ingen fugl faller til jorden uten at Gud vet det. Han er allmektig, og kunne, hvis han ville, forhindret alle verdens katastrofer. Men katastrofer bringer jo mennesker nærmere Gud! Etter katastrofer så står folk mer sammen, de er mer aktive i kirken, og de viser mer kjærlighet. Og alle som er ordentlige kristne, vet jo at de som dør, kommer til et bedre sted etter vi har forlatt denne jammerdalen? En sånn gud kan for min del dra til helvete. Vel.. Kremt. Nå er jo helvete noe Gud har skapt for de vantro, han ville neppe ha vært der selv frivillig. I alle fall ikke i en hel evighet, slik han skal grille alle dere vantroende og vranglærere i all evighet, dersom dere ikke vender dere om, og i bønn overgir dere til den allmektige. Makan til idiotisk innlegg Grunnen til at du sier det, er at du ikke har fått den guddommelige inspirasjonen, eller innsikten i guds mysterier som skal til for å ha rett syn, rett tro, og rett følelse. Jeg er fullstendig drevet av den hellige ånd, som strømmer igjennom meg og som formidler disse ord. At du ikke skjønner at du blir lurt trill rundt forstår jeg godt. Her tror jeg det er du som blir lurt trill rundt. Du er hjernevasket til å benekte gud, og tenke kritisk. Det er ikke kritisk. Du har ikke lært deg til å tenke "rett-troende kritisk", det vil si at du ikke er kritisk til troens kritikere. Du har ikke lært det, men Gud vil lære deg det, og han lærer deg det, dersom du åpner ditt sinn for ham. Innser at det er noe høyere enn deg selv, og at du er skapt i guds bilde. Men du kan jo selvsagt ødelegge det gode bilde gud har på deg, og distansere deg fra Gud. Du må komme til troen. Du må se på Visjon Norge, og la deg lede av den hellige ånd. Da vil du slippe å bli sendt til et sted fullt av ild og svovel. Og du vil slippe å måtte ligge å vri deg i smertefull sorg i all evighet. Du ser jo ikke lengre enn din egen nesetipp. Selvsagt gjør jeg det. Akkurat nå ser jeg forbi nesetippen og bort på dataskjermen min, mens det strømmer på med impulser gitt av den hellige ånd som gjennomsyrer all liv. Du må lære deg kristenspråket. Vi kristne bruker en språkdrakt, og den må innøves i kjærlighet og gudsfryktighet. Lenke til kommentar
fabeljohn Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Kom to innlegg her når jeg kun skrev ett... Endret 7. august 2011 av fabeljohn Lenke til kommentar
Ph.D Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg syntes Gud er kul. Han frelser deg fra all synd. Han er jordens og himmelens skaper. Han kan ikke motbevises, han er usynlig. Han sjuler seg for oss, slik vi skjuler oss for ham, dersom vi ikke viser hverandre kjærlighet... Han er universets skaper, og får alt til å skje. Han er allmektig. Han er mektig, men han vil ikke gripe inn i menneskers liv nå lenger, etter at han vandret på jorden som mennesket Jesus. Jesus er både han selv, og sin egen sønn, og han er den hellige ånd. Gud er tredelt. Han er tre, men likevel én. Nå vet du jo alt dette, men å forkynne evangeliet og spre kunnskapen om Guds rike, det er det ikke noe galt i. Alt som står i Bibelen er historisk korrekt. Det finnes ikke en lyte i bibelen. Ateister sier at det er så mye feil ved bibelen, men da har de ikke det store perspektivet. Alle tilsynelatende "feil" og "motsigelser", som disse gudløse menneskene finner i bibelen, har Gud flettet inn i bibelen for at veien til himmelen skal bli smal og trang, mens veien til helvete skal være vid åpen - for at de vantro skal gå fortapt, og de frelste skal få evig liv. Det sies at man blir født ateist. Det gjør man ikke. For barna hører Guds rike til, står det skrevet. Og da må man bare forholde seg til de fakta som Gud opplyser. Det er tross alt Gud, og ikke hvermannsen som har servert oss disse opplysningene. Jeg ønsker heller ikke diskutere den hellige tro, med vantro og ugudelige mennesker. Jeg ønsker å forkynne, slik at de kan komme til troen. At de omvender seg, og at de hører budskapet om Jesus. Jesus er vår frelser og Gud. Han er din venn. Han er din hyrde. Han er din Far, og han gir deg liv. Ikke bare dette livet, men han gir deg himmelen og det evige liv, dersom du tror på ham og ærer ham, i dette livet. Gud bruker alle måter for å nå frem til oss mennesker på. Han bruker vitenskap, og han bruker telepati. Han kommuniserer med oss gjennom bønn. Når vi folder hendene, så kan vi høre stemmen hans, langt der oppe, og at han taler til oss fra det høyeste. Det er blitt sagt: Han er allmektig, og ville hindret gjerningsmannen på Utøya dersom han ville det. Men svaret er selvsagt enkelt: Gud blander seg ikke inn i våre liv. Han ønsker at alle skal komme til himmelriket. Breivik var derfor en Guds tjener. Han gjorde bare jobben som han var forutbestemt å gjøre. Breivik var en kristen rett-troende mann, som i manifesten forteller at han ba til Gud. Da er jeg overbevist om at Gud fortalte ham hva han skulle gjøre, og hvordan han skulle gjøre det. For ingen ting skjer uten at Gud vil det. Ingen fugl faller til jorden uten at Gud vet det. Han er allmektig, og kunne, hvis han ville, forhindret alle verdens katastrofer. Men katastrofer bringer jo mennesker nærmere Gud! Etter katastrofer så står folk mer sammen, de er mer aktive i kirken, og de viser mer kjærlighet. Og alle som er ordentlige kristne, vet jo at de som dør, kommer til et bedre sted etter vi har forlatt denne jammerdalen? Troll. 3 Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Fabeljohn: Hvorfor er du kristen? Fordi du er født og oppvokst i et kristent land. Så pga din flaks kommer du til himmelen, mens andre som vokser opp med andre religioner må brenne i helvete til evig tid. Riktig? Og ikke nok med det. Gud legger inn skjulte budskap og feil i bibelen for å lure mange til å tro at det er tull. Men de som ikke lar seg lure, eller ikke har kritisk tenkning, de skal leve et evig liv i himmelen, de andre blir fyringsved i helvete. Men husk at dette er den allmektige guden som er 100% god, så tro på ham eller frykt fortapelsens ildsjø!!! Endret 7. august 2011 av Tobben70 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå