Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sosialangst eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Noen som kjenner seg igjen i dette eller vet hva dette kan være?

Sliter med stadige anfall på toget, jobben, samt i andre settinger med mange mennesker samlet.

Utarter seg på følgende måte:

Føler at folk titter på meg. Blir så glovarm, svetten sildrer på hele kroppen hvorpå jeg føler at enda flere folk legger merker til det. Går så langt at jeg blir klissvåt på alle klærne, og det renner svette i ansiktet. MEGET ubehagelig, og flaut når det skjer!!

Eksempler på når anfallene oppstår:

Toget: Må sitte bakerst i kupeen, inne i hjørnet. Alle andre plasser en det, og det er 50% sjans for anfall dersom kupeen fylles opp med mennesker. Har mange ganger måtte gå av toget mange stopp før jeg skal av for så å roe meg ned, skifte/kjøpe nye klær grunnet de jeg har på er klissvåte, for så å ta ett senere tog.

Jobb: Jobber i åpent landskap. Om det samler seg 2 eller flere bak rgyggen på meg og har en samtale føler jeg øynene deres i nakken på meg, og anfallet er igang. Har derfor med meg dobbelt med klær i sekken på vei til jobb, samt sko, deo og håndkle. Hver dag.

Restaurant: Velger alltid plass borterst innerst i lokalet, men om noe skjer som gjør at noen titter på meg føler jeg at flere og flere titter, og anfallet begynner.. sist gang skjedde dette på ferie i utlandet med frue og barn, og jeg slukte maten og måtte bare gå fra restauranten mens de spiste ferdig.

Begravelse: Vært i 2begravelser i sommer, i begge fikk jeg anfall og dressen ble gjennomvåt og jeg måtte gå ut av kirken. Disse 2 episodene var helt grusomme og jeg gruer meg max til neste gang jeg skal i tilsvarende setting igjen.

Sommeravslutning i barnehage: Kom sent inn på avslutningen og fikk mange øyne rettet på meg da jeg gikk inn døra. Fant samtidig ikke noe sted og sitte og ble stående midt i alles åsyn. Måtte gå etter 3minutter og fikk ikke med meg avslutningen til sønnen min....

Kino: Selv om det er mørkt føler jeg øyne i nakken fra de bak meg. Om de småsnakker litt i tillegg føler jeg meg skråsikker på at det er meg de snakker om og vi er igang igjen...

osvosvosv

Dette er ett stort problem da jeg må ta tog til jobb i rushen hver eneste dag, samt sitter i åpent landskap på jobb. Velger i tillegg bort sosiale settinger grunnet dette, og det blir bare værre og værre. Forsøkt å ta opp med legen, men virker ikke å ta meg helt seriøst.. What to do? :(

Postet av anonym: 9861f090d3bbb969619387a34be1de86

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Slik du beskriver dine plager, har du sosial fobi med panikkanfall. Behandlingen er kognitiv adferdsterapi, og den har god effekt hos de fleste. Det får du hos psykolog eller psykiater med videreutdanning i slik terapi. Nesten ingen almennleger kan kogntiv terapi,, men du vil bli henvist til en som kan dette.

Du bør være svært tilbakeholdende med medikamneter (Benzo spesielt).

Hvis du synes legen din ikke tar deg på alvor, så ta det opp med legen. Om du fremdeles ikke blir møtt, må du skifte lege.

Hilsen

Dag

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...