thorel Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 En ting jeg ofte har lurt på: hvorfor er det så mange som skriver ETT når de egentlig skal bruke ET? Er det ET fenomen fra østlandet eller Lenke til kommentar
Venruki Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Bor i østlandet og skriver "et" , det kommer ikke herfra... Lenke til kommentar
SoW Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Who cares? Greier du ikke å forstå små skrivefeil? Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Er jo fullt lovlig å skrive "ett" da. Som i "ett av to", "med ett" og "ett og alt". Men jeg skjønner hvor du vil. Bruker selv "et" når jeg snakker om ting som "et hus" osv. Når vi snakker om fenomen, hvor i landet brukes "en fenomen"? Lenke til kommentar
thorel Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Det var rett og slett en skrivefeil fra min siden, i motsettning til de som skriver ETT heile tiden. Neida, bare lurte på hvorfor så mange skrive det. Jo, du kan skrive ETT i mange sammenhenger, men de aller fleste som skriver det, bruker det feil... Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Helt urelatert kan jeg opplyse om at mange også bruker to og too, a og an feil. På engelsk Eller og og å på norsk Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Helt urelatert kan jeg opplyse om at mange også bruker to og too, a og an feil. På engelsk Eller og og å på norskFor ikke å glemme hvem og hvilken, noe som går igjen her på forumet og er til stor irritasjon for Psilocybe* *Les hans poster og nettside for å forstå hva jeg prater om. Lenke til kommentar
do'h Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 jeg viste ikke at det var noe som het ett, jeg har altid brukt et uansett Lenke til kommentar
thorel Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Søkte på ETT på forumet: Søket gav 16956 treff do'h: du bruker 'ett' når du skal påpeke at det kun er snakk om ett, ikke flere. Et eksempel er http://www.futuramafan.net Logen deres sir "Futurama info - samlet på ETT sted" Samme her, http://www.dagsavisen.no/innenriks/apor/20...01/630394.shtml Man påpeker at det kun er snakk om ett (ikke alltid like lett å forklare alt ) Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 For å forenkle det den godeste thore! skriver: "Ett" (med to t'er) brukes på lik linje om én - dvs altså for å presisere at det kun er én det er snakk om. Ikke det at det han skrev var å kryptisk, men mine slitne øyne med tørre linser like ikke alle de linjene med et par slue URL-er inkludert. Det skal forøvrig sies at "ett" ikke akkurat er sjeldent i nokså vanlige, norske setninger, da. Edit: Jau, leste en gang til, og han har skrivd nesten akkurat det samme som meg, men det deriter jeg i. Lenke til kommentar
sim Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 heter det "kun et hus" eller "kun ett hus" ? Lenke til kommentar
tadcomp Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 heter det "kun et hus" eller "kun ett hus" ? Hvis person a sier "Det er to hus", mens det i virkeligheten bare er ett sier du "det er bare ETT hus" Ett brukes altså om entall/flertall. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 heter det "kun et hus" eller "kun ett hus" ? Kommer jo an på hvordan du vil si det. Hvis en fyr sier: "Kult! Det er både en oppblåsbar gyngehest óg et hus!", så sier du "Hahaha, omfg, såå eid da! Det er jo bare et hus!". Men om samme dewden sier "Det derre der er to hus", så bare peker du på han, ler og presser ut "Hahaha, det *hyl* er *skratt* bare *hikst* ett *rofl* hus". Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Det vakke lett det her.... Lenke til kommentar
thorel Skrevet 4. august 2003 Forfatter Del Skrevet 4. august 2003 ikke lett nei, men rett skal være rett! Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 ikke lett nei, men rett skal være rett! Sant nok det.. Men heter det " med ett så så han forloveden i døren" Fikk 6 i norsk da jeg gikk ut av ungdomsskolen, men fikk aldri dreisen på et/ett. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Sant nok det.. Men heter det " med ett så så han forloveden i døren" Fikk 6 i norsk da jeg gikk ut av ungdomsskolen, men fikk aldri dreisen på et/ett. Litemækkesærlig. Du fikk det bare på eksamen/ tenamen/ begge deler/ what ever, men ikke i standpunkt? Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Fikk 6 på eksamen og tentamen. Burde da pokker ta fått det som standpunkt i vanlig norsk. Dustete sier jeg.. Verdig nok 6 for eksamen + tentamen men en lame 5 som standpunkt? Henger ikke på greip asså! Men svar på SPØRSMÅLET Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Fikk 6 på eksamen og tentamen.Burde da pokker ta fått det som standpunkt i vanlig norsk. Dustete sier jeg.. Verdig nok 6 for eksamen + tentamen men en lame 5 som standpunkt? Henger ikke på greip asså! Men svar på SPØRSMÅLET Tja. Du gulla? På xamen (x, som i tent, eller eks) altså. Du skriver bare sånne feige, tragiske noveller du. Feiging. Hvor mange seksere fikk du i standpunkt da? Lenke til kommentar
thorel Skrevet 4. august 2003 Forfatter Del Skrevet 4. august 2003 ikke lett nei, men rett skal være rett! Sant nok det.. Men heter det " med ett så så han forloveden i døren" Fikk 6 i norsk da jeg gikk ut av ungdomsskolen, men fikk aldri dreisen på et/ett. ETT høres rikitg ut i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå