Gå til innhold

Ett

thorel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo fullt lovlig å skrive "ett" da. Som i "ett av to", "med ett" og "ett og alt". Men jeg skjønner hvor du vil. Bruker selv "et" når jeg snakker om ting som "et hus" osv.

Når vi snakker om fenomen, hvor i landet brukes "en fenomen"?

Lenke til kommentar

Det var rett og slett en skrivefeil fra min siden, i motsettning til de som skriver ETT heile tiden. Neida, bare lurte på hvorfor så mange skrive det. Jo, du kan skrive ETT i mange sammenhenger, men de aller fleste som skriver det, bruker det feil...

Lenke til kommentar
Helt urelatert kan jeg opplyse om at mange også bruker to og too, a og an feil. På engelsk :p Eller og og å på norsk
For ikke å glemme hvem og hvilken, noe som går igjen her på forumet og er til stor irritasjon for Psilocybe*

*Les hans poster og nettside for å forstå hva jeg prater om. :)

Lenke til kommentar

For å forenkle det den godeste thore! skriver: "Ett" (med to t'er) brukes på lik linje om én - dvs altså for å presisere at det kun er én det er snakk om.

Ikke det at det han skrev var å kryptisk, men mine slitne øyne med tørre linser like ikke alle de linjene med et par slue URL-er inkludert.

Det skal forøvrig sies at "ett" ikke akkurat er sjeldent i nokså vanlige, norske setninger, da.

Edit: Jau, leste en gang til, og han har skrivd nesten akkurat det samme som meg, men det deriter jeg i.

Lenke til kommentar
heter det "kun et hus" eller "kun ett hus" ?

Kommer jo an på hvordan du vil si det.

Hvis en fyr sier: "Kult! Det er både en oppblåsbar gyngehest óg et hus!", så sier du "Hahaha, omfg, såå eid da! Det er jo bare et hus!".

Men om samme dewden sier "Det derre der er to hus", så bare peker du på han, ler og presser ut "Hahaha, det *hyl* er *skratt* bare *hikst* ett *rofl* hus".

Lenke til kommentar
Gjest mafister
ikke lett nei, men rett skal være rett!

Sant nok det.. Men heter det " med ett så så han forloveden i døren" Fikk 6 i norsk da jeg gikk ut av ungdomsskolen, men fikk aldri dreisen på et/ett.

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Fikk 6 på eksamen og tentamen.

Burde da pokker ta fått det som standpunkt i vanlig norsk.

Dustete sier jeg.. Verdig nok 6 for eksamen + tentamen men en lame 5 som standpunkt? Henger ikke på greip asså!

Men svar på SPØRSMÅLET :grumpy:

Lenke til kommentar
Fikk 6 på eksamen og tentamen.

Burde da pokker ta fått det som standpunkt i vanlig norsk.

Dustete sier jeg.. Verdig nok 6 for eksamen + tentamen men en lame 5 som standpunkt? Henger ikke på greip asså!

Men svar på SPØRSMÅLET :grumpy:

Tja. Du gulla? :p På xamen (x, som i tent, eller eks) altså. Du skriver bare sånne feige, tragiske noveller du. Feiging. Hvor mange seksere fikk du i standpunkt da? :p

Lenke til kommentar
ikke lett nei, men rett skal være rett!

Sant nok det.. Men heter det " med ett så så han forloveden i døren" Fikk 6 i norsk da jeg gikk ut av ungdomsskolen, men fikk aldri dreisen på et/ett.

ETT høres rikitg ut i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...