Gå til innhold

Hva ville faatt deg til aa benekte din tro?

Anbefalte innlegg

Er litt lei av aa se posten "Til alle Ateister" naa, saa jeg fyker like greit opp min egen.

Det er nemlig mange forskjellige mentale / psykiske grunner til at folk velger aa tro paa noe - eller lar vaere, og svaert faa som tror / ikke tror sterkt paa ting er seg bevisste aarsakene til deres meninger.

Men hva ville vaert godt nok for deg til aa forandret din tro?

Hva ville faatt deg til eventuelt aa blitt ateist eller kristen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følgende hendelsesforløp ville konvertert meg fra ateist til religiøs på stedet:

1 - Jeg sier: "Gud må innen de 5 neste sekundene legge frem utvetydig bevis for sin eksistens".

2 - Skyene forsvinner fra himmelen på 1-2 sekunder.

3 - En svær hånd kommer ned fra himmelen.

4 - Hånden peker på et hus, som forsvinner.

5 - Hånden holder frem et papirark, hvor det står skrevet med blå sprittusj: "Jeg er guuud!" (og så første vers av Nothing Else Matters).

Så, kristninger, det er bare å sette the man upstairs på saken, så får dere nok en lommebok å loppe.

Lenke til kommentar
Følgende hendelsesforløp ville konvertert meg fra ateist til religiøs på stedet:

1 - Jeg sier: "Gud må innen de 5 neste sekundene legge frem utvetydig bevis for sin eksistens".

5 - Hånden holder frem et papirark, hvor det står skrevet med blå sprittusj: "Jeg er guuud!" (og så første vers av Nothing Else Matters).

Så, kristninger, det er bare å sette the man upstairs på saken, så får dere nok en lommebok å loppe.

Godt sagt! :woot:

Lenke til kommentar

Godt sagt! :woot:

* Gud ville ikke gjort x for aa bevise at han fantes

* Jeg krever at Gud gjoer x for aa bevise at han finnes

---

* Jeg annerkjenner ikke muligheten av at Gud skal kunne finnes, og det er ikke noe som vil faa meg til aa forandre mitt livssyn.

Altsaa har personen ikke svart paa spoersmaalet. Hvordan kan da svaret hans vaere godt?

Lenke til kommentar

* Gud ville ikke gjort x for aa bevise at han fantes

Jaja, hvis han ikke gidder bevise at han finnes kan han bare ha det så godt!

ikke svart paa spoersmaalet. Hvordan kan da svaret hans vaere godt

Jeg var litt uklar, beklager det..

Refererte til "Så, kristninger, det er bare å sette the man upstairs på saken, så får dere nok en lommebok å loppe." :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Hvis dette hadde skjedd meg, sa hadde jeg ikke forandret min tro, jeg hadde lagt meg inn pa naermeste sykehus for a sjekke hva som var galt med meg... :wink:

Lenke til kommentar

Kanskje en plutselig slutt på all elendighet i midt-østen, all sult i u-land, og en slutt på værkatastrofer, noe jeg ser på som meget unødvendig hvis en Gud kan stoppe det.

For at jeg skal tro, må det et mirakel til, og da må jeg få sitere fra siden jeg alltid siterer fra...

Miracles? Let's put these into two categories, those in the bible and modern day miracles. Biblical miracles took place over 2000 years ago, you either believe they happened or you don't. We can't go back and 'test ' them. Todays miracles? What miracles? These come in many forms, ranging from 'impossible' recovery from terminal illnesses to 'narrow escapes'. The term 'miracle' is applied too loosely and too freely. A miracle, as defined in Collins New English Dictionary is: "a super-natural happening". Recovering from illnesses that had obviously been incorrectly diagnosed as terminal is not that uncommon, it is not 'super-natural', it is misdiagnosis and/or lack of knowledge of the bodies ability to heal itself. The fact that the recovery took place after a visit to Lourdes does not alter the fact that the 'dying' person would have recovered anyway if they had instead stayed at home and watched the Simpsons.

And what has happened to all those 'spectacular' miracles of 2000 years ago? Why did they stop? The seas do not part anymore to allow refugees to cross, the starving masses are not fed with a few fish. Why not?

I can not bring myself to believe in miracles. Either then or now. Also, think about it from a physical point of view. If God created the universe and all the laws of nature, do you think it possible that He can change those laws once they are in place? In just one location, for a brief period of time, and then change them back again? And all this having no lasting effect? The universe carries on just as before as if nothing had happened? Ok. Ok. I know what you're going to say, He can do anything! Personally I doubt that very much. If He can, why not feed the starving masses. He was happy to intervene in the past, according to the bible. Miracles of this sort, 'real 'miracles, have not taken place for over 2000 years, if we are to believe they ever took place at all. Odd that.

Det skal mye til for at jeg skal begynne å tro på Gud. Kansjke den hellige Ånd må besøke meg. Men det virker ikke som om han vil det, så jeg får vel bare vente i spenning.

Lenke til kommentar

Hva ville faatt deg til aa benekte din tro?

Jeg benekter aldri en tro. Jeg ser på meg selv som en agnostiker, og jeg benekter aldri noe som ikke kan motbevises. Det er, i mine øyne, uaktuelt, uvesentlig og uinteressant.

I skrivende stund tror jeg ikke det finnes noen gud, ingen slags høyere makter, eller noe lignende.

Jeg tror ikke vi har en sjel, og jeg tror at BigBang forårsaket skapelsen av dette universet. Hva som er utenfor universet har jeg ikke en snøring om, og det er for meg helt umulig å foreslå noe som helst, men kanskje det finnes flere universer? Ingen vet.

Jeg tror at universet er ca. 13 milliarder år, og at det utvider seg fortsatt. Jeg tror at det blir flere og flere svarte hull som tilslutt trekker hverandre mot seg og fører til slutt til et "BigCrunch". Det tror jeg er begynnelsen på fortsettelsen av universet, for hvis Bigbang har hendt en gang, ser jeg ingen grunn til at det ikke skal skje igjen.

Dette tror jeg på i skrivende stund.

Men jeg benekter ingenting annet.

Hej så lenge.

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Ingenting burde få en kristen til å tvile på sin tro - uansett hvor dårlig livet behandler en.

Å være kristen er ikke noe man kan slutte med.

Så, svaret mitt vil bli INGENTING kunne få meg til å bli ateist.

Lenke til kommentar
Gjest mafister
jeg har det utrolig bra uten en gud så egentlig skjønner jeg ikke poenget, tviler på at livet mitt hadde lbitt særlig bedre om jeg hadde gått i kirken mer enn hvert 5.år :shrug:

Å være kristen er mer enn å gå i kirken. :grumpy:

Lenke til kommentar
jeg har det utrolig bra uten en gud så egentlig skjønner jeg ikke poenget, tviler på at livet mitt hadde lbitt særlig bedre om jeg hadde gått i kirken mer enn hvert 5.år :shrug:

Å være kristen er mer enn å gå i kirken. :grumpy:

jeg ville bare understreke det at jeg tviler på at livet mitt hadde blitt bedte om jeg var kristen (gå i kirke=kristen, gammelt bilde det der)

jeg har de jo bra som det er, så hva skal man med en gud?

Lenke til kommentar

Vil du fram til om hva som får meg til å benekte min tro, eller å forandre troen?

Vel, jeg veit ikke hva som skal til for at jeg skulle benekte noe av det jeg tror på. Jeg kan være en sterk person på den måten og forandrer ikke en mening sånn helt uten videre. Det jeg tror på, det står jeg på. Om noen skulle presse meg til å gjøre noe annet så ville det antakelig gjort meg enda mer bestemt på å ikke gi meg. Men dette kan jeg bare anta ut i fra det bildet jeg har av meg selv. Jeg har ikke vært i en slik presset situasjon, og kan dermed heller ikke si med sikkerhet hva som ville skjedd.

Det som skal til for at jeg skal forandre tro, må være en eller annen følese for at noe annet er riktig. Det være seg beviser for at noe annet eksisterer eller ikke eksisterer. Beviser vil i denne forstand være noe som min underbevisthet vil oppfatte som meget troverdig eller sant.

Man kan ikke presses til å tro på noe annet enn det man gjør, da det å tro ikke er en bevist handling.

Lenke til kommentar
Religion er et makt-verktøy.

Hva har dette med denne saken å gjøre?

Definisjon på religion:

Religion (av lat. religio, ærefrykt, moralske påbud), system av ideer og handlinger knyttet til troen på at høyere makter, guder, styrer menneskenes liv.

Og hvorfor forbinder så mange ordet Tro med kristendom. Dersom du er av den mening at det f.eks. ikke finnes noe Gud, djevel eller annen høyere makt, så er dette like forbannet en tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...