wiganfotball Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Hei, jeg og min fru har i lengre tid vært på boligjakt. Nå har vi i steden for å kjøpe oss en "vanlig" førstegangsbolig til 1,7 - 1,8mil. Bestemt oss for å kjøpe en større bolig med høyere pris og med evt loftsleiliget eller kjellerleil. Prisene her i byen ligger på 2,4 - til en ca 2,7 mil. Og med utgangspunkt i 2,4 vil vi ha en utfgift på 13-14k i måneden etter egenkapital. Planen er da at leietaker dekker inn en 7-8000 av prisen slik at vi vil stå igjen med 5-6000 tusen. Er dette alternativet bedre enn et vanlig førstegangskjøp? I og med at så lenge utleidelen har mindre markedsverdi og den er mindre enn vår del så lenge vi bor der selv trenger vi ikke betale skatt? For meg virker dette som en åpenbart bedre løsning enn å kjøpe en "vanlig" leilighet ved førstegangskjøp. Er det noen som har synspunkter og erfaringer på dette området? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Dette blir så spesielt at du må ha spesial løsning via banken, og ikke minst en god dialog. Vist banken mener dere ha max. lånekapasitet på 1,7-1,8 millioner, skal dere argumentere rimelig godt for å får lov til å låne 0,6-0,7 mill mer enn det. Men vist dere har lånekapasitet til 2,4 mill, og kan finne en med utleiedel i tillegg, så svarer det seg nok i lengden pga. så høye priser på utleie. Lenke til kommentar
wiganfotball Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 Ok. Men man hører jo stadig vekk solskinnshistorier om folk som bor "gratis" fordi leietaker betaler inn hele lånesummen hver måned. Og dette er jo fort en slik situasjon man kan komme i, hvis man er lur ved første boligkjøp. Den er nøkkelen for resten av boligkarrieren. For i vår situasjon, skal vi utelukkende ikke bo der for mer en 5-6 år og selge den. Og når vi da har hatt en bolig hvor det er blir innbetalt en 13-14k i måneden i la si 5 år og boligmarkedet stiger jevnt og trutt, sitter man igjen med en god slump penger når, man virkelig skal etablere seg. I følge lånekalk på dnbnor vil en ha 1,2 mil igjen av lånet om 5 år og ved salg til samme sum som kjøp vil en da sitte igjen med 1,2mil. Og da er ikke boligstigningen tatt med. Ei heller utgifter i forbindelse med salg, og selvfølgelig veldikehold. Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Jeg bor faktisk nesten gratis her like utenfor Bergen. Personen som leier min hybel betaler 5500 kr av husleie på 5947 kr som jeg må betale per måned. Jeg bor i den større leilighet. I alt er det 59 kvm. Jeg må betale lånet på 775.000 kr. så jeg klarer meg godt alene Men det er andre grunner til at jeg vil flytte... det er høy fellesgjeld og renten er låst i 3 eller 4 år og fellesutgifter vil øke med ca 2420, da blir det ikke lønnsomt for meg Jeg planlegger å kjøpe en ca 35 kvm og får ekstra kontant når jeg selger min for høyere pris og lkjøper en annen for billigere pris. Da kjøper jeg en 3-4 soverom for 2-2,6 millioner og leier ut Lenke til kommentar
wiganfotball Skrevet 3. august 2011 Forfatter Del Skrevet 3. august 2011 I min sit. er det kun selveierleiligheter som er aktuelt. Men la si: 80kvm leilighet. Hvorav 35 kvm er loftsleilighet med to sovealkover. og de resterende 45 kvm består av et 2 mindre soverom. Hvis jeg bor i det ene soverommet og leier ut det andre. Da vil regnestykket se sånn her ut: Rom i leilighet: 4000-5000 Loftsleilighet: 7000-8000 Tot ca 13.000 Da bor jeg i utgangspunktet gratis, men det forutsetter kjøp av bolig til maks. 2,4 mil i følge lånekalk på dnbnor. Og 500.000 i egenkapitall. Jeg har en fast jobb. Tjener ca 425.000 i året, samboer er student og har deltidsjobb ved siden av. Tipper kanskje at hun har ca 125.000 inn i året. I og med at vi kun skal i bo denne leiligheten for som nevnt en 5-6 år, gjør det ikke noe for oss å bo litt "johan" i noen år. Da alternativet for mennesker i vår alder er å leie bokollektiv til en 4-5000 i måneden. Lar dette seg gjøre? Takknemlig for saklige svar! Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Ser ut som du har grei styring, så ja, høres ut som en plan det der Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Lar dette seg gjøre? Det spørs hva banken sier. De bruker som regel ganske firkanta systemer/kalkulasjoner og jeg vett personlig at det ikke er alle så tar hensyn til at du har en utleiedel med ekstra inntekt. (vist du plutselig sitter uten leietaker i 3-4 måneder må du jo likevel kunne administrere lånet). Jeg tror ikke du kommer noe videre før du har snakket med en rådgiver. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Det hørtes helt klart mulig ut. Hvis du hadde hatt nok egenkapital (25%) så kunne du nok klart å få lånet alene. Problemer du kan få etter å ha kjøpt og lånt er: boligpriser som går ned, bli gående arbeidsledig, vesentlig høyere rente, mangel på leietaker, leietaker du vil bli kvitt, hus som må renoveres. Jeg hadde gått for det hvis jeg visste at f.eks foreldre kunne backe meg opp hvis ting gikk dårlig. Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) Jeg tror boligmarkedet nå i 2011 er som ca. som 3 mnd etter toppen i 2007 og at det vil gå ned. Markedet er så bra at jeg ikke tror det blir bedre. Det er uansett bare spekulasjoner fra meg, men det er kanskje lurt å ikke anta at markedet skal oppover. Jeg tror norske forbrukere vil nå et punkt for hvor mye gjeld de vil ha og at det ved neste nedgang ikke vil være en korreksjon, men noe mer fundamentalt og langvarig. Endret 3. august 2011 av festen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Jeg tror boligmarkedet nå i 2011 er som ca. som 3 mnd etter toppen i 2007 og at det vil gå ned. Markedet er så bra at jeg ikke tror det blir bedre. Det er uansett bare spekulasjoner fra meg, men det er kanskje lurt å ikke anta at markedet skal oppover. Jeg tror norske forbrukere vil nå et punkt for hvor mye gjeld de vil ha og at det ved neste nedgang ikke vil være en korreksjon, men noe mer fundamentalt og langvarig. Ekspertene er faktisk uenige med deg, om prisene ikke stiger enda mer, kommer de de til å holde seg mer eller mindre på samme nivå. Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Jeg tror boligmarkedet nå i 2011 er som ca. som 3 mnd etter toppen i 2007 og at det vil gå ned. Markedet er så bra at jeg ikke tror det blir bedre. Det er uansett bare spekulasjoner fra meg, men det er kanskje lurt å ikke anta at markedet skal oppover. Jeg tror norske forbrukere vil nå et punkt for hvor mye gjeld de vil ha og at det ved neste nedgang ikke vil være en korreksjon, men noe mer fundamentalt og langvarig. Ekspertene er faktisk uenige med deg, om prisene ikke stiger enda mer, kommer de de til å holde seg mer eller mindre på samme nivå. Jeg har vanskelig for å se for meg at markedet skal stabilisere seg på det ekstremt høye nivået vi har nå. Enten så stiger det, eller så faller det. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Her må jeg si meg enig med festen. Logikken er vel ganske enkelt den at idag så jager alle etter å kjøpe en bolig så fort som mulig, før prisene stiger mer. Hvis prisene så å si har flatet ut, så er det ikke lenger noen grunn til å kjøpe før man har alt på plass. Hvis man ser litt tilbake i tid, så kan jeg heller ikke huske noe tidspunkt hvor prisene i en 12-måneders periode har vært flate... Lenke til kommentar
wiganfotball Skrevet 4. august 2011 Forfatter Del Skrevet 4. august 2011 Det er flere faktorer som spiller inn og jeg tror at pga den vanskelighetsgraden banken styrer i forhold til det å få lån vil sørge for å holde prisene jevnt oppover hele veien - om de ikke blir som nå, så går de i hvert fall oppover. Dette pga av at langt i fra "alle" får kjøpt bolig nå, dette jevnes ut over år. I tillegg er den norske kronen sterk. Det bygges alt for få boligerer, og befolkningen stiger jevnt og trutt. Hvis det er noen tapere i denne saken er det de som bor på landet. Tilslutt vil det være svært få som bor der ute. og det blir mer attraktivt å bo i byen. Ergo forskjellen i pris blir mye større. Jeg tror den diskusjonen er mye mer relevant enn diskusjonen om prisene på boliger i BYEN vil stige, for det vil de. Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Boligmarkedet i Norge, Canada og Australia, til og med i Kina er så gode fordi dollaren er svak og det oppmuntrer til spekulasjon overalt i verden, spesielt i aksjemarkedene i den 3 verden ,råvareprodusenter, osv. Jeg regner med at boligmarkedet vil gå inn for landing om dollaren begynner å styrke seg og den ekstremt overvurderte australske dollaren og tilsvarende valutaer begynner å svekke seg. Inntil det skjer tror jeg ikke det skjer noe spesielt. Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Kanskje jeg tør å spekulere i short aksjer ? Fordi jeg trenger penger akkurat nå. Endret 4. august 2011 av Qwseyvnd Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Det ser ut som den skrellen som kommer i dag er det samme som var på vei etter mai i 2010, men på en måte ble utsatt på grunn av QE2. Nå er det slutt på bensin og markedet taper seg igjen. I forhold til en mulig QE3 skjer det ihvertfall ingenting før på neste tirsdag så det kan bli ordentlig stygt. Egentlig er det amerikanske boligmarkedet på vei oppover snart, så det er mulig FED vil la være å starte noen QE3, resultatet blir da en litt lengre krakk som ender med veldig billige aksjer, og annerledes opptur basert på en sterk dollar (som 1982 og 1995), ulik de forrige etter 2000 (mars i 2003 og 2009), som har vært basert på en svak dollar, derfor vil også en slik oppgang virke negativt på boligmarkedet i Norge. Fortsetter den dårlige utviklingen i aksjemarkedet og det utvikler seg over litt lengre tid tror jeg det vil slå inn på boligmarkedet innen 6 mnd. Endret 4. august 2011 av festen Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Lar dette seg gjøre? Det spørs hva banken sier. Dett er egentlig det beste svaret som har blitt gitt i denne tråden. Det er rimelig uinteressant å drive å spekulere i hva man synes er lønnsomt eller ikke så lenge man ikke har midler for å realisere det uansett. Det er fryktelig enkelt å finne prosjekter som er lønnsomme. Den vanskelige biten er å ha penger til dem. Lenke til kommentar
wiganfotball Skrevet 5. august 2011 Forfatter Del Skrevet 5. august 2011 Ergo, du mener at dette bare er en drøm som aldri blir realisert? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Ergo, du mener at dette bare er en drøm som aldri blir realisert? Ikke før du har snakka med banken iallefall. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Vi gjorde det slik da vi kjøpte hus. Leier ut kjelleren for 6000,- mnd og betaler 7500,- på lånet. Jeg var nettopp ferdig som lærling og samboern gikk på skole, så utleie muligheten var faktisk helt nødvendig for at banken skulle gi meg lånet. Sett opp en plan der du inkluderer et månedsbudsjett som viser at dere har rom for ønsket lån, så vil nok banken være lettere å diskutere med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå