Gå til innhold

Forslag til omfattende bildekatalogprogram?

Anbefalte innlegg

Jeg arbeider i et designfirma og begynner å få seriøst mange bilder å holde styr på, dvs noen titusen så langt. Mengden vokser ganske raskt.

Jeg har lest om LR3, lastet ned demo og skal teste den men stiller dere spørsmålet:

Katalogiserer hundretusener av bilder

Holde orden på flere kopier av bildemassen, som ikke nødvendigvis er like

Holde orden på fotografer og hvilke bilder de har tatt

Selvfølgelig søke på frie kombinasjoner av søkeord

Ønsker

Hvilke bilder er solgt og til hvem

Hvilke bilder er brukt i prosjekter (kan kanskje bruke søkeord til dette i en knipe)

Holde orden på sammenheng mellom råbilder og avledete og redigerte bilder

Vi bruker også geotagging, fint med støtte for det

Håper på noen gode innspill her. Regner med at dette er behov som mange byrå har, hva bruker de seriøse proffene?

Lang liste.

Hilsen Christian Aa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at Fotoware FotoStation og FotoWeb er mye brukt blant profesjonelle i Norge. I alle fall bruker de byråa jeg samarbeider med den kombinasjonen. Dette er program som er spesiallaget for "Digital Assets Managment" og arbeidsflyt knyttet til f.eks trykksak og webpublisering.

Du finner info på Fotoware sine hjemmesider - hvor du også kan laste ned demeoversjon. FotoWare er et norsk selskap.

Edit: I og med at det er et norsk selskap er de relativt enkle å ta kontakt med.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Programmet XnView kan kategorisere bilder uavhengig av mappestrukturen ellers.

Utover dette så høres det ut som du trenger et uavhengig databaseprogram.

Har ikke sett på XnView på lenge, skal det.

Men jeg er absolutt enig, jeg tenker på uavhengig databaseprogram. Men jeg vil helst ikke bruke masse timer på å gjenoppfinne hverken hjul eller krutt. Jeg har forsøkt å søke på nettet, men har ikke funnet noen ordentlig treff, vanskelig å finne de rette søketermene.

Jeg har inntrykk av at det er ganske bra aktivitet her og at det er brukere fra ferske amatører til drevne proffer, håper på innspill som er nyttige i letingen.

Christian Aa

Lenke til kommentar

Regner med at Fotoware FotoStation og FotoWeb er mye brukt blant profesjonelle i Norge. I alle fall bruker de byråa jeg samarbeider med den kombinasjonen. Dette er program som er spesiallaget for "Digital Assets Managment" og arbeidsflyt knyttet til f.eks trykksak og webpublisering.

Du finner info på Fotoware sine hjemmesider - hvor du også kan laste ned demeoversjon. FotoWare er et norsk selskap.

Edit: I og med at det er et norsk selskap er de relativt enkle å ta kontakt med.

Very cool!

Det der ser interessant ut, kikket raskt på hjemmesider, at det er norsk er jo et stort pluss, støtter gjerne opp om det.

Virker som om de har flere nivåer på løsninger og inngangsbilletten ikke helt avskrekkender heller. Og trial-versions.

Takk for tips!

Lenke til kommentar

ACDSee Pro4 er ett godt alternativ. Behovene dine går i hovedsak på tagge/sorteringsmuligheter og der leverer ACDSee veldig bra. Vel og merke om man lar databasen få gjøre jobben sin. Det kan ta litt tid å katalogisere noen hundre tusen bilder, men den som venter på noe godt,,,

Nei, ingenting blir rotet til. ;-)

Embedd alle tags i filen, og alle program som kan lese standard tagging kan da også lese disse. Når alt er satt opp som det skal så gjøres det meste av mappeplassering, sortering og tagging allerede ved import fra minnebrikke etc. Også ved hjelp av ”presets”.

Det kan lønne seg å bruke litt tid på å ”dandere” brukersnittet etter eget behov. I ditt tilfelle kunne det være en fordel å ”dra” vinduet for organisering, søk, IPTC og EXIF litt større.

Anbefaler og gå igjennom ”properties” uansett hvilke program du prøver. Ikke for å gjøre forandringer i første omgang, men for å få ett mer utfyllende innblikk i muligheter, styrker og svakheter i forhold til ditt behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...