Imsvale Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Wechsler defined intelligence as "... the global capacity of a person to act purposefully, to think rationally, and to deal effectively with his environment." Det siste du refererer til er jeg helt enig i, og jeg mener at IQ og intelligens nødvendigvis ikke er det samme. Enn så lenge intelligens per definisjon er det som måles på en IQ-test, så er det i stor grad det samme. Det lille usikkerhetsmomentet mellom målt prestasjon og det man kunne kalle faktisk IQ er ganske ubetydelig. Hvis du derimot har en annen oppfatning av hva intelligens er (eller bør være), så venter jeg ennå på at du deler den med oss. Undersøkelsen gir et inntrykk av at snitt-IQ til Operabrukerne som deltok ligger på over 120. Dette stiller jeg meg svært skeptisk til, og lurer på hva slags IQ-test de benyttet og hva slags score de har brukt. Så skal det også sies at nett-tester er mindre pålitelige enn ordentlige IQ-tester (duh). Noen av dem er likevel veldig presise. Har man tatt snittet for alle og gitt det 100 så kan jeg forstå at man har kommet til 120 for Operabrukere - men det blir galt å kalle det for IQ. At man er 20% klokere enn snittet er ikke det samme som 120 i IQ. Hva er det du rabler om nå? 20% klokere? En IQ på 120 betyr at du presterte bedre enn 90,9% av de øvrige, ikke at du er 20% klokere. IQ er et statistisk tall som forteller hvor man ligger på en normalfordelingskurve. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Klarer du ikke å diskutere uten å rakke ned ("rabler") på andre får det være det samme. Det var et eksempel, og neppe noe som trengtes å utdypes med nedlatende kommentar. Alt jeg sier er at IQ og faktisk intelligens sjelden går hånd i hånd, og at denne undersøkelsen ikke nødvendigvis gir det samme resultatet som f.eks Mensa's tester. Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) http://www.bbc.co.uk/news/technology-14370878 Internet Explorer story was bogus The story claimed that users of internet explorer had a lower IQ than those who opted for other browsers Continue reading the main story Endret 3. august 2011 av rulleguru Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Klarer du ikke å diskutere uten å rakke ned ("rabler") på andre får det være det samme. Det var et eksempel, og neppe noe som trengtes å utdypes med nedlatende kommentar. Alt jeg sier er at IQ og faktisk intelligens sjelden går hånd i hånd, og at denne undersøkelsen ikke nødvendigvis gir det samme resultatet som f.eks Mensa's tester. Nå vel, er det noen måleparametre vi har som går mer hånd i hånd enn IQ da? AtW http://www.bbc.co.uk/news/technology-14370878 Internet Explorer story was bogus The story claimed that users of internet explorer had a lower IQ than those who opted for other browsers Continue reading the main story Hilarious. AtW Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Så trist for Operabrukerne, da... Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 I believe these figures are implausibly low - and an insult to IE users. Han har ett godt poeng. 80 gjennomsnittlig IQ virker litt lavt. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Trist? Hvorfor skulle det være trist? Du har vel ikke tatt testen seriøst? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Så trist for Operabrukerne, da... Er det? Ikke gå i samme felle som veldig mange som går i forbindelse med slike undersøkelser. Jeg vet hvr smart jeg er, jeg blir ikke mer eller midnre smart av å i tillegg være i en gruppe som har høyere eller lavere intelligens en snittet. AtW Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Trist? Hvorfor skulle det være trist? Du har vel ikke tatt testen seriøst? Tar alt som skrives her inne dønn seriøst! Ferifox FTW Sai no mår! Lenke til kommentar
Occi Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Kanskje det forteller at Opera er så komplisert at det krever mer av sluttbruker Dette har nok faktisk noe med saken å gjøre. Opera er kanskje ikke den raskeste nettleseren på mange ting, men for multitasking er dette et mye mer avansert program enn Firefox/Chrome/IE slik jeg ser det. Opera er alltid tidlig(st) med tab-funksjoner, mouse gestures etc. Slik jeg ser det er det ingenting som gjør at man bør velge Opera ovenfor Firefox/Chrome om du er en "standard" bruker som har 1-3 tabs som består i facebook, vg og lignende og da sannsynligvis ikke interesserer seg for scripts og andre avanserte funksjoner. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Så trist for Operabrukerne, da... Er det? Ikke gå i samme felle som veldig mange som går i forbindelse med slike undersøkelser. Jeg vet hvr smart jeg er, jeg blir ikke mer eller midnre smart av å i tillegg være i en gruppe som har høyere eller lavere intelligens en snittet. AtW Ikke ta alt så seriøst (som meg)... Mente bare at de mistet en veldig god grunn til å avslutte dagen med hevet hode... Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Jeg tok testen hos Mensa ista, bare for å få bekrefta det jeg trodde, og det gjorde jeg veldig godt. Jeg har fortsatt en generell skepsis til hvor nøyaktig og troverdig en IQ-test er på nettet, men de HAR tross alt noe for seg. Iallefall når de kommer ifra Mensa. Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Og så er hele greia BS. http://www.winsupersite.com/blog/supersite-blog-39/commentary/bbc-internet-explorer-study-hoax-140058?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Klarer du ikke å diskutere uten å rakke ned ("rabler") på andre får det være det samme. Det var et eksempel, og neppe noe som trengtes å utdypes med nedlatende kommentar. Alt jeg sier er at IQ og faktisk intelligens sjelden går hånd i hånd, og at denne undersøkelsen ikke nødvendigvis gir det samme resultatet som f.eks Mensa's tester. Den vil nok ikke gi et like presist resultat, men det er langt fra det samme som at IQ og intelligens ikke (eller sjelden) går hånd i hånd. Den påstanden krever en utdypende forklaring. At en gitt IQ-test er dårlig er et argument mot den IQ-testen, ikke IQ-konseptet generelt. Jeg klarer uansett ikke å få en score på 140 hvis en Mensa-test tilsier at min IQ er 85, med mindre det er noe riv ruskende galt med testen (eller jeg har jukset, selvsagt). Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Og så er hele greia BS. http://www.winsupersite.com/blog/supersite-blog-39/commentary/bbc-internet-explorer-study-hoax-140058?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter Jupp, det ble påpekt i postene ovenfor... Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Klarer du ikke å diskutere uten å rakke ned ("rabler") på andre får det være det samme. Det var et eksempel, og neppe noe som trengtes å utdypes med nedlatende kommentar. Alt jeg sier er at IQ og faktisk intelligens sjelden går hånd i hånd, og at denne undersøkelsen ikke nødvendigvis gir det samme resultatet som f.eks Mensa's tester. Den vil nok ikke gi et like presist resultat, men det er langt fra det samme som at IQ og intelligens ikke (eller sjelden) går hånd i hånd. Den påstanden krever en utdypende forklaring. At en gitt IQ-test er dårlig er et argument mot den IQ-testen, ikke IQ-konseptet generelt. Jeg klarer uansett ikke å få en score på 140 hvis en Mensa-test tilsier at min IQ er 85, med mindre det er noe riv ruskende galt med testen (eller jeg har jukset, selvsagt). Akkurat når det gjelder DENNE testen så blir det jo litt dumt å synes noe nå når det var falske tall, men at det skulle være SÅ stor forskjell på IE og Operabrukerne virket unektelig litt overdrevet. Jeg klarer sikkert å få 150 på en IQ-test (særlig hvis jeg har laget den selv), mens hvis en astrofysiker skulle laget en test ville jeg nok ha havnet på nedre del av skalaen... Jeg kan uansett for lite om dette tydeligvis, så det eneste jeg klarer å argumentere for er at man kan være intelligent selv med lav IQ - og definitivt er det mange med høy IQ som ikke fremstår som særlig intelligente. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Ja ja, nok et eksempel på at hw.no for lengst har utviklet seg til å bli lite annet enn et generisk klipp-og-lim-nettsted. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Akkurat når det gjelder DENNE testen så blir det jo litt dumt å synes noe nå når det var falske tall, men at det skulle være SÅ stor forskjell på IE og Operabrukerne virket unektelig litt overdrevet. Jeg klarer sikkert å få 150 på en IQ-test (særlig hvis jeg har laget den selv), mens hvis en astrofysiker skulle laget en test ville jeg nok ha havnet på nedre del av skalaen... Jeg kan uansett for lite om dette tydeligvis, så det eneste jeg klarer å argumentere for er at man kan være intelligent selv med lav IQ - og definitivt er det mange med høy IQ som ikke fremstår som særlig intelligente. Til syvende og sist kommer det helt an på hva du mener med intelligens, noe du fremdeles ikke har redegjort for. Jeg er åpen for å høre på din definisjon. Eller kanskje mener du å si at folk med høy IQ likevel kan fremstå som lite empatiske. Det er noe helt annet, og er selvfølgelig helt riktig. IQ er ikke et mål på empati eller hvor godt man kommer overens med andre mennesker i rent sosiale sammenhenger. Generell intelligens er overhodet ikke alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå